REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura zakupu otrzymana w późniejszym terminie w księgach

Wioletta Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pod jaką datą należy zaksięgować fakturę zakupu, która została wystawiona 20 kwietnia 2008 r., a została przysłano ją do firmy 5 czerwca 2008 r. Tego samego dnia została zaakceptowana do zapłaty.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli spółka otrzymała fakturę w czerwcu z datą wystawienia w kwietniu, powinna ująć ją w księgach rachunkowych miesiąca, którego zdarzenie gospodarcze dotyczy, tzn. w kwietniu. Jednak ze względu na fakt, że jednostka mogła zamknąć okres sprawozdawczy, np. dla celów rozliczenia podatku dochodowego, fakturę należy ująć w najbliższym możliwym okresie.

UZASADNIENIE

Okres sprawozdawczy - zgodnie z ustawą o rachunkowości - to okres, za który sporządza się sprawozdanie finansowe w trybie przewidzianym ustawą lub inne sprawozdania sporządzone na podstawie ksiąg rachunkowych. Do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić w postaci zapisu każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie.

Zasadniczo definicja okresu sprawozdawczego oraz powyższe zasady stanowią o roku obrotowym, niemniej jednak należy je stosować w pełnym zakresie również w miesięcznym okresie czasowym. W praktyce ma to zastosowanie do rozliczenia miesięcznego, a następnie do rozliczenia rocznego oraz sporządzania rocznego sprawozdania finansowego. Miesięczny okres sprawozdawczy wynika chociażby z konieczności rozliczenia podatku dochodowego, raportowania udziałowcom, sporządzania zestawień wymaganych od emitentów papierów wartościowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy kwalifikowaniu kosztów do danego roku lub okresu sprawozdawczego jednostki kierują się zasadą memoriału oraz zasadą współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów. Zgodnie z tymi zasadami jednostka powinna ujmować w księgach rachunkowych danego miesiąca koszty dotyczące tego okresu. Dla zachowania współmierności kosztów z przychodami ustawa o rachunkowości wprowadza m.in. obowiązek dokonywania czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Jeżeli w polityce rachunkowości przewidziano, że dla tego rodzaju kosztów należy tworzyć rezerwy w postaci rozliczeń międzyokresowych, w kwietniu należałoby ująć koszt na podstawie szacunku, natomiast w czerwcu - rozliczyć utworzone uprzednio rezerwy.

Przykład

5 czerwca 2008 r. spółka otrzymała fakturę wystawioną 20 kwietnia 2008 r. Faktura dotyczyła usługi transportu towarów do odbiorcy, który odbył się w kwietniu i dotyczył sprzedaży towarów w tym miesiącu. Wartość netto faktury wynosiła 5000 zł. Spółka oblicza i płaci miesięczne zaliczki na podatek dochodowy.

Wariant 1

Spółka wprowadza dane dotyczące miesiąca uprzedniego do 5 dnia następnego miesiąca. Oznacza to, że 5 czerwca będą jeszcze wprowadzane zapisy dotyczące maja. Fakturę za transport ujmuje w księgach rachunkowych z datą majową.

Ewidencja księgowa

1. Otrzymanie faktury:

Wn „Usługi obce” 5 000

Wn „VAT naliczony” 1 100

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 6 100

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 2

W kwietniu spółka zarachowuje na podstawie np. zlecenia dla firmy transportowej koszt transportu sprzedanego towaru. Na fakturę otrzymaną w późniejszym terminie utworzy rezerwę.

Ewidencja księgowa

1. Zarachowanie faktury:

Wn „Usługi obce” 5 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe bierne” 5 000

2. Otrzymanie faktury:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe bierne” 5 000

Wn „VAT naliczony” 1 100

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 6 100

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 8, art. 6, 20 i 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Wioletta Roman

doradca podatkowy, biegły rewident

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA