REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie wypłacone w styczniu 2007 r. w księgach roku 2006

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Ossowski

REKLAMA

W księgach którego roku należy zaksięgować wynagrodzenia za grudzień 2006 r., które wypłacone zostaną w styczniu 2007 r.? Jakie to ma konsekwencje podatkowe?
Wynagrodzenia należne pracownikom za grudzień 2006 r. (mimo że ich wypłata nastąpi dopiero w styczniu 2007 r.) oraz naliczone od tych wynagrodzeń składki na ubezpieczenia społeczne opłacane przez pracodawcę, łącznie ze składkami na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Pracy, zgodnie z prawem bilansowym należy zarachować w koszty roku, którego dotyczą, a więc w koszty roku 2006. Natomiast zgodnie z prawem podatkowym wynagrodzenia za grudzień 2006 r., wypłacone w styczniu 2007 r., stanowią koszt uzyskania przychodu w miesiącu wypłaty (tj. w styczniu 2007 r.), a składki ZUS w części finansowanej przez pracodawcę oraz składki na FGŚP i FP stanowić będą koszt uzyskania przychodu w momencie ich wpłaty do ZUS.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości jednostka gospodarcza jest zobowiązana do ujmowania w księgach rachunkowych wszystkich osiągniętych, przypadających na jej rzecz przychodów i obciążających ją kosztów związanych z tymi przychodami dotyczących danego roku, niezależnie od terminu ich zapłaty. Z kolei w ust. 2 tego artykułu czytamy, że zasada współmierności wyraża się w tym, że dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczać należy koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione.
Nierozliczone na dzień bilansowy wynagrodzenia należne pracownikom jednostka powinna wykazać w pasywach bilansu w części B.III.2h „Zobowiązania krótkoterminowe z tytułu wynagrodzeń”, natomiast zarachowane zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń nie stanowią na dzień bilansowy wymaganego prawnie zobowiązania, w związku z czym wykazuje się je w bilansie po stronie pasywów w części B.I.3 „Pozostałe rezerwy”.
Zdarza się jednak, że w przypadku gdy nie zniekształca to obrazu sytuacji majątkowej i finansowej jednostki, księgowi decydują się na prezentację tych pozycji w części pasywów B.III.2g „Zobowiązania krótkoterminowe z tytułu podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń”.
Natomiast wyjaśniając kwestie podatkowe, należy stwierdzić, że w przypadku wynagrodzeń bardzo ważny jest termin ich wypłaty, gdyż w myśl art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a oraz ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
• niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy,
• nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek (z zastrzeżeniem pkt 40), określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek,
• nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
 
Dlatego też należne pracownikom wynagrodzenia za grudzień 2006 r., wypłacone w styczniu 2007 r., stanowią koszt uzyskania przychodu w miesiącu wypłaty (tj. w styczniu 2007 r.), a składki ZUS w części finansowanej przez pracodawcę oraz składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Pracy stanowić będą koszt uzyskania przychodu dopiero w momencie ich wpłaty do ZUS.
W powyższych kwestiach wypowiedział się Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie, który w piśmie z 22 lipca 2005 r. wyjaśnił (zob. sygn. 1472/ROP1/423-183/167/05/PK):
„(...) Przez należne pracownikowi wynagrodzenie należy rozumieć wynagrodzenie brutto, a więc również tę część wynagrodzenia, która potrącona jest pracownikowi zgodnie z przepisami ustawy o ubezpieczeniach społecznych oraz o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. potrącone składki na ubezpieczenie społeczne finansowane przez pracownika oraz obliczone i pobrane zaliczki na podatek dochodowy.
W związku z powyższym potrącone składki na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez pracownika stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu wypłaty (postawienia do dyspozycji) należnego pracownikowi wynagrodzenia. O możliwości uznania za koszty uzyskania przychodów decyduje data ich faktycznej wypłaty, dokonania lub postawienia do dyspozycji osoby uprawnionej.
Reasumując, obciążające pracowników składki ZUS są rozliczane dla celów ustalania kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym pracodawcy podobnie jak wynagrodzenia. Natomiast składki ZUS w części finansowanej przez pracodawcę pomniejszają przychód dopiero w miesiącu wpłaty tych składek do ZUS. Ewentualny późniejszy termin dokonania zapłaty należnych składek spowoduje czasowe przesunięcie i późniejsze zaliczenie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy.
Takie uregulowania wynikają wprost z zapisu art. 16 ust. 1 pkt 57a (...). Przykładowo, z dniem 1 stycznia 2005 roku składki na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzeń, obciążające pracownika z tytułu wynagrodzenia, jeżeli wypłata wynagrodzenia za miesiąc styczeń 2005 roku następuje w miesiącu lutym 2005 roku, a składki odprowadzane sa na konto ZUS w marcu 2005 roku, stanowią koszt uzyskania przychodu dla przedsiębiorcy w miesiącu lutym 2005 roku. Tak więc od 2005 roku obciążające pracownika składki ZUS są rozliczane dla celów ustalenia kosztu uzyskania przychodu w podatku dochodowym pracodawcy podobnie jak wynagrodzenia. Natomiast składki ZUS w części finansowanej przez pracodawcę, płatne w miesiącu marcu 2005 roku, pomniejszą przychód dla celów podatkowych dopiero w miesiącu marcu 2005 roku.
(...) Składka ZUS w części finansowanej przez pracodawcę wpłacona w miesiącu złożenia deklaracji będzie stanowiła koszt podatkowy tego miesiąca, a nie miesiąca, którego te składki dotyczą (...)”.
Ewidencyjne ujęcie powyższego zagadnienia w księgach roku 2006 może przebiegać jak na poniższym schemacie.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marek Ossowski
PODSTAWY PRAWNE:
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA