REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie finansowe w trakcie likwidacji spółki

Agnieszka Wolańska
Accounting Supervisor
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowywanie sprawozdania finansowego spółki z o.o. w likwidacji wiąże się z zastosowaniem nieco odmiennych zasad niż w przypadku sprawozdań spółki, która kontynuuje działalność. Różnice dotyczą m.in. metody wyceny aktywów i pasywów, prezentacji kapitałów, polityki dotyczącej rezerw.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak służby finansowo-księgowe powinny przygotować się na zmiany w VAT 2014


Zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych (dalej: KSH), w sytuacji gdy osiągnięcie celu spółki stało się niemożliwe albo zaszły inne ważne przyczyny wywołane stosunkami spółki, wspólnicy powinni powziąć uchwałę o rozpoczęciu jej likwidacji. Należy zwrócić uwagę na szereg szczególnych obowiązków sprawozdawczych w trakcie likwidacji, które ze względu na mnogość oraz nietypową formę mogą stanowić wyzwanie dla służb finansowo-księgowych jednostki.


Rozpoczęcie likwidacji spółki


W momencie rozpoczęcia likwidacji spółka ma obowiązek sporządzić jednocześnie dwa raporty, tj. sprawozdanie finansowe oraz bilans otwarcia likwidacji. Wymagania te nałożone są na spółkę kolejno na podstawie Ustawy o rachunkowości (dalej UoR) (art. 12) oraz KSH (art. 281 par. 1). Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji, który jest ostatnim dniem normalnego funkcjonowania spółki. Bilans otwarcia likwidacji spółka prezentuje na dzień otwarcia likwidacji.

Kluczowym aspektem jest tu poprawne określenie daty otwarcia likwidacji, które w praktyce często przysparza problemy. Otwarcie liwkidacji, zgodnie z art. 274 par 1 KSH, następuje z dniem uprawomocnienia się orzeczenia o rozwiązaniu spółki przez sąd, powzięcia przez wspólników uchwały o rozwiązaniu spółki lub zaistnienia innej przyczyny jej rozwiązania. Warto podkreślić, iż to właśnie ta data rozpoczyna proces likwidacji i nie należy jej mylić z datą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego o tymże fakcie. Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego ma bowiem wyłącznie charakter deklaratywny, nie konstytuuje zaś samej decyzji.

Podstawową różnicą między dwoma raportami jest fakt, iż w bilansie otwarcia likwidacji następuje zmiana metod wyceny aktywów i prezentacji kapitałów. Warto zwrócić również uwagę, że działalność spółki z o.o. w likwidacji rozpoczyna inwentaryzacja (art. 26 ust. 4 UoR). Inwentaryzacja stanowi  podstawę do sporządzenia bilansu otwarcia likwidacji danej jednostki. Jak pokazuje praktyka, suma aktywów i pasywów wykazana w bilansie otwarcia likwidacji spółki z o.o. będzie zgodna z sumą aktywów i pasywów wykazanych w bilansie wchodzącym w skład sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający dzień postawienia spółki w stan likwidacji. Warto nadmienić, iż w praktyce oba omawiane raporty mogą być przygotowywane syntetycznie w jednym dokumencie.

Sprawozdanie finansowe 2013 - koszty na przełomie roku


Obowiązki sprawozdawcze spółki w trakcie trwania jej likwidacji


W przypadku przygotowywania sprawozdania finansowego spółki w likwidacji trzeba mieć na uwadze fakt, iż stosuje się przy jego przygotowywaniu nieco odmienne zasady niż w przypadku sprawozdań spółek, które swoją działalność kontynuują. Do najważniejszych różnic zalicza się m.in.: inne metody wyceny aktywów i pasywów, odmienną prezentację kapitałów, politykę dotyczącą rezerw oraz prezentowanie danych porównawczych w sprawozdaniu.

 

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Po upływie każdego roku obrotowego likwidatorzy muszą składać zgromadzeniu wspólników dodatkowo coroczne sprawozdania finansowe jednostki, ponieważ art. 12 ust. 2 pkt. 1 i ust. 1 pkt. 2 UoR dotyczy otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych na przełomie roku obrotowego także w razie trwania postępowania likwidacyjnego w spółce.

Sprawozdania finansowe coraz trudniej dostępne


Zamknięcia ksiąg rachunkowych i sprawozdanie na zakończenie likwidacji

REKLAMA


UoR nakłada na likwidowaną spółkę obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia pełnego sprawozdania finansowego jednostki na dzień zakończenia likwidacji. Moment ten definiowany jest jako dzień poprzedzający podział pomiędzy wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli. Zgodnie z art. 288 par. 1 KSH kolejne sprawozdanie finansowe, jakie należy przygotować przypada na dzień poprzedzający zwrot wspólnikom majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli. Sprawozdanie to nazywane bywa likwidacyjnym. Warto tu zaznaczyć, iż data zamknięcia likwidacji nie jest tak jednoznacznie określona jak data jej otwarcia i część ekspertów stoi na stanowisku, iż termin ten to moment już po zwrocie wspólnikom pozostałego w jednostce majątku. Warto nadmienić, iż podział tegoż majątku może nastąpić nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji spółki w Monitorze Sądowym i Gospodarczym i wezwaniu wierzycieli do zgłaszania ich wierzytelności w przeciągu trzech miesięcy.

Co warte podkreślenia, każdorazowe zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie bilansu zgodnie z UoR skutkuje koniecznością złożenia deklaracji rocznej podatku dochodowego od osób prawnych i dokonania rozliczenia zobowiązania podatkowego na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Najpóźniej ostatniego dnia istnienia spółki likwidator ma obowiązek zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o miejscu przechowywania ksiąg rachunkowych oraz dokumentów związanych z ich prowadzeniem. Po wykreśleniu spółki z rejestru przedsiębiorców likwidator zawiadamia właściwy urząd skarbowy o rozwiązaniu spółki. Pamiętać należy, iż spółka zobowiązana jest do przechowywania ksiąg co najmniej przez 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Faktura przed dostawą towarów - kiedy odliczyć VAT

Najważniejsze zmiany w VAT 2014

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA