REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie finansowe w trakcie likwidacji spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Wolańska
Accounting Supervisor
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowywanie sprawozdania finansowego spółki z o.o. w likwidacji wiąże się z zastosowaniem nieco odmiennych zasad niż w przypadku sprawozdań spółki, która kontynuuje działalność. Różnice dotyczą m.in. metody wyceny aktywów i pasywów, prezentacji kapitałów, polityki dotyczącej rezerw.

 

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak służby finansowo-księgowe powinny przygotować się na zmiany w VAT 2014


Zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych (dalej: KSH), w sytuacji gdy osiągnięcie celu spółki stało się niemożliwe albo zaszły inne ważne przyczyny wywołane stosunkami spółki, wspólnicy powinni powziąć uchwałę o rozpoczęciu jej likwidacji. Należy zwrócić uwagę na szereg szczególnych obowiązków sprawozdawczych w trakcie likwidacji, które ze względu na mnogość oraz nietypową formę mogą stanowić wyzwanie dla służb finansowo-księgowych jednostki.


Rozpoczęcie likwidacji spółki

REKLAMA


W momencie rozpoczęcia likwidacji spółka ma obowiązek sporządzić jednocześnie dwa raporty, tj. sprawozdanie finansowe oraz bilans otwarcia likwidacji. Wymagania te nałożone są na spółkę kolejno na podstawie Ustawy o rachunkowości (dalej UoR) (art. 12) oraz KSH (art. 281 par. 1). Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji, który jest ostatnim dniem normalnego funkcjonowania spółki. Bilans otwarcia likwidacji spółka prezentuje na dzień otwarcia likwidacji.

Kluczowym aspektem jest tu poprawne określenie daty otwarcia likwidacji, które w praktyce często przysparza problemy. Otwarcie liwkidacji, zgodnie z art. 274 par 1 KSH, następuje z dniem uprawomocnienia się orzeczenia o rozwiązaniu spółki przez sąd, powzięcia przez wspólników uchwały o rozwiązaniu spółki lub zaistnienia innej przyczyny jej rozwiązania. Warto podkreślić, iż to właśnie ta data rozpoczyna proces likwidacji i nie należy jej mylić z datą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego o tymże fakcie. Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego ma bowiem wyłącznie charakter deklaratywny, nie konstytuuje zaś samej decyzji.

Podstawową różnicą między dwoma raportami jest fakt, iż w bilansie otwarcia likwidacji następuje zmiana metod wyceny aktywów i prezentacji kapitałów. Warto zwrócić również uwagę, że działalność spółki z o.o. w likwidacji rozpoczyna inwentaryzacja (art. 26 ust. 4 UoR). Inwentaryzacja stanowi  podstawę do sporządzenia bilansu otwarcia likwidacji danej jednostki. Jak pokazuje praktyka, suma aktywów i pasywów wykazana w bilansie otwarcia likwidacji spółki z o.o. będzie zgodna z sumą aktywów i pasywów wykazanych w bilansie wchodzącym w skład sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający dzień postawienia spółki w stan likwidacji. Warto nadmienić, iż w praktyce oba omawiane raporty mogą być przygotowywane syntetycznie w jednym dokumencie.

Sprawozdanie finansowe 2013 - koszty na przełomie roku


Obowiązki sprawozdawcze spółki w trakcie trwania jej likwidacji


W przypadku przygotowywania sprawozdania finansowego spółki w likwidacji trzeba mieć na uwadze fakt, iż stosuje się przy jego przygotowywaniu nieco odmienne zasady niż w przypadku sprawozdań spółek, które swoją działalność kontynuują. Do najważniejszych różnic zalicza się m.in.: inne metody wyceny aktywów i pasywów, odmienną prezentację kapitałów, politykę dotyczącą rezerw oraz prezentowanie danych porównawczych w sprawozdaniu.

 

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Po upływie każdego roku obrotowego likwidatorzy muszą składać zgromadzeniu wspólników dodatkowo coroczne sprawozdania finansowe jednostki, ponieważ art. 12 ust. 2 pkt. 1 i ust. 1 pkt. 2 UoR dotyczy otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych na przełomie roku obrotowego także w razie trwania postępowania likwidacyjnego w spółce.

Sprawozdania finansowe coraz trudniej dostępne


Zamknięcia ksiąg rachunkowych i sprawozdanie na zakończenie likwidacji

REKLAMA


UoR nakłada na likwidowaną spółkę obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia pełnego sprawozdania finansowego jednostki na dzień zakończenia likwidacji. Moment ten definiowany jest jako dzień poprzedzający podział pomiędzy wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli. Zgodnie z art. 288 par. 1 KSH kolejne sprawozdanie finansowe, jakie należy przygotować przypada na dzień poprzedzający zwrot wspólnikom majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli. Sprawozdanie to nazywane bywa likwidacyjnym. Warto tu zaznaczyć, iż data zamknięcia likwidacji nie jest tak jednoznacznie określona jak data jej otwarcia i część ekspertów stoi na stanowisku, iż termin ten to moment już po zwrocie wspólnikom pozostałego w jednostce majątku. Warto nadmienić, iż podział tegoż majątku może nastąpić nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji spółki w Monitorze Sądowym i Gospodarczym i wezwaniu wierzycieli do zgłaszania ich wierzytelności w przeciągu trzech miesięcy.

Co warte podkreślenia, każdorazowe zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie bilansu zgodnie z UoR skutkuje koniecznością złożenia deklaracji rocznej podatku dochodowego od osób prawnych i dokonania rozliczenia zobowiązania podatkowego na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Najpóźniej ostatniego dnia istnienia spółki likwidator ma obowiązek zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o miejscu przechowywania ksiąg rachunkowych oraz dokumentów związanych z ich prowadzeniem. Po wykreśleniu spółki z rejestru przedsiębiorców likwidator zawiadamia właściwy urząd skarbowy o rozwiązaniu spółki. Pamiętać należy, iż spółka zobowiązana jest do przechowywania ksiąg co najmniej przez 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Faktura przed dostawą towarów - kiedy odliczyć VAT

Najważniejsze zmiany w VAT 2014

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA