REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie finansowe w trakcie likwidacji spółki

Agnieszka Wolańska
Accounting Supervisor
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowywanie sprawozdania finansowego spółki z o.o. w likwidacji wiąże się z zastosowaniem nieco odmiennych zasad niż w przypadku sprawozdań spółki, która kontynuuje działalność. Różnice dotyczą m.in. metody wyceny aktywów i pasywów, prezentacji kapitałów, polityki dotyczącej rezerw.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak służby finansowo-księgowe powinny przygotować się na zmiany w VAT 2014


Zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych (dalej: KSH), w sytuacji gdy osiągnięcie celu spółki stało się niemożliwe albo zaszły inne ważne przyczyny wywołane stosunkami spółki, wspólnicy powinni powziąć uchwałę o rozpoczęciu jej likwidacji. Należy zwrócić uwagę na szereg szczególnych obowiązków sprawozdawczych w trakcie likwidacji, które ze względu na mnogość oraz nietypową formę mogą stanowić wyzwanie dla służb finansowo-księgowych jednostki.


Rozpoczęcie likwidacji spółki


W momencie rozpoczęcia likwidacji spółka ma obowiązek sporządzić jednocześnie dwa raporty, tj. sprawozdanie finansowe oraz bilans otwarcia likwidacji. Wymagania te nałożone są na spółkę kolejno na podstawie Ustawy o rachunkowości (dalej UoR) (art. 12) oraz KSH (art. 281 par. 1). Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji, który jest ostatnim dniem normalnego funkcjonowania spółki. Bilans otwarcia likwidacji spółka prezentuje na dzień otwarcia likwidacji.

Kluczowym aspektem jest tu poprawne określenie daty otwarcia likwidacji, które w praktyce często przysparza problemy. Otwarcie liwkidacji, zgodnie z art. 274 par 1 KSH, następuje z dniem uprawomocnienia się orzeczenia o rozwiązaniu spółki przez sąd, powzięcia przez wspólników uchwały o rozwiązaniu spółki lub zaistnienia innej przyczyny jej rozwiązania. Warto podkreślić, iż to właśnie ta data rozpoczyna proces likwidacji i nie należy jej mylić z datą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego o tymże fakcie. Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego ma bowiem wyłącznie charakter deklaratywny, nie konstytuuje zaś samej decyzji.

Podstawową różnicą między dwoma raportami jest fakt, iż w bilansie otwarcia likwidacji następuje zmiana metod wyceny aktywów i prezentacji kapitałów. Warto zwrócić również uwagę, że działalność spółki z o.o. w likwidacji rozpoczyna inwentaryzacja (art. 26 ust. 4 UoR). Inwentaryzacja stanowi  podstawę do sporządzenia bilansu otwarcia likwidacji danej jednostki. Jak pokazuje praktyka, suma aktywów i pasywów wykazana w bilansie otwarcia likwidacji spółki z o.o. będzie zgodna z sumą aktywów i pasywów wykazanych w bilansie wchodzącym w skład sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający dzień postawienia spółki w stan likwidacji. Warto nadmienić, iż w praktyce oba omawiane raporty mogą być przygotowywane syntetycznie w jednym dokumencie.

Sprawozdanie finansowe 2013 - koszty na przełomie roku


Obowiązki sprawozdawcze spółki w trakcie trwania jej likwidacji


W przypadku przygotowywania sprawozdania finansowego spółki w likwidacji trzeba mieć na uwadze fakt, iż stosuje się przy jego przygotowywaniu nieco odmienne zasady niż w przypadku sprawozdań spółek, które swoją działalność kontynuują. Do najważniejszych różnic zalicza się m.in.: inne metody wyceny aktywów i pasywów, odmienną prezentację kapitałów, politykę dotyczącą rezerw oraz prezentowanie danych porównawczych w sprawozdaniu.

 

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Po upływie każdego roku obrotowego likwidatorzy muszą składać zgromadzeniu wspólników dodatkowo coroczne sprawozdania finansowe jednostki, ponieważ art. 12 ust. 2 pkt. 1 i ust. 1 pkt. 2 UoR dotyczy otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych na przełomie roku obrotowego także w razie trwania postępowania likwidacyjnego w spółce.

Sprawozdania finansowe coraz trudniej dostępne


Zamknięcia ksiąg rachunkowych i sprawozdanie na zakończenie likwidacji

REKLAMA


UoR nakłada na likwidowaną spółkę obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia pełnego sprawozdania finansowego jednostki na dzień zakończenia likwidacji. Moment ten definiowany jest jako dzień poprzedzający podział pomiędzy wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli. Zgodnie z art. 288 par. 1 KSH kolejne sprawozdanie finansowe, jakie należy przygotować przypada na dzień poprzedzający zwrot wspólnikom majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli. Sprawozdanie to nazywane bywa likwidacyjnym. Warto tu zaznaczyć, iż data zamknięcia likwidacji nie jest tak jednoznacznie określona jak data jej otwarcia i część ekspertów stoi na stanowisku, iż termin ten to moment już po zwrocie wspólnikom pozostałego w jednostce majątku. Warto nadmienić, iż podział tegoż majątku może nastąpić nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji spółki w Monitorze Sądowym i Gospodarczym i wezwaniu wierzycieli do zgłaszania ich wierzytelności w przeciągu trzech miesięcy.

Co warte podkreślenia, każdorazowe zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie bilansu zgodnie z UoR skutkuje koniecznością złożenia deklaracji rocznej podatku dochodowego od osób prawnych i dokonania rozliczenia zobowiązania podatkowego na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Najpóźniej ostatniego dnia istnienia spółki likwidator ma obowiązek zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o miejscu przechowywania ksiąg rachunkowych oraz dokumentów związanych z ich prowadzeniem. Po wykreśleniu spółki z rejestru przedsiębiorców likwidator zawiadamia właściwy urząd skarbowy o rozwiązaniu spółki. Pamiętać należy, iż spółka zobowiązana jest do przechowywania ksiąg co najmniej przez 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Faktura przed dostawą towarów - kiedy odliczyć VAT

Najważniejsze zmiany w VAT 2014

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dotacje dla śląskich przedsiębiorców na transformację działalności w 2024 roku. Od kiedy nabór wniosków?

W dniu 27 czerwca 2024 r. powinien zostać uruchomiony nabór wniosków o dofinansowanie dla projektów badawczo-rozwojowych, planowanych do realizacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w województwie śląskim. 

Komisja Europejska uruchamia procedurę nadmiernego deficytu wobec Polski. Otwarcie możliwe w lipcu 2024 r. Jakie skutki? Co dalej?

Komisja Europejska poinformowała 19 czerwca 2024 r., że jej zdaniem uzasadnione jest otwarcie procedury nadmiernego deficytu m.in. wobec siedmiu państw członkowskich UE (w tym Polski) i zamierza zaproponować Radzie UE jej otwarcie w lipcu br. Zdaniem ekspertów banku PKO BP to sygnał, że m.in. nie ma przestrzeni do zwiększania wydatków budżetowych.

Unijna Odprawa Scentralizowana w Imporcie (CCI), Faza 1. Kurs e-learningowy Komisji Europejskiej

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że Komisja Europejska przygotowała moduł e-learningowy opisujący założenia "Unijnej Odprawy Scentralizowanej w Imporcie (CCI), Faza 1" w ramach Unijnego Kodeksu Celnego. 

Projekt zmian w składce zdrowotnej. Już wiemy kiedy trafi do Sejmu

Projekt zmian składki zdrowotnej i uproszczenia sposobu jej wyliczania powinien trafić do Sejmu po wakacjach. Natomiast jeszcze przed wakacjami sejmowymi minister finansów Andrzej Domański ma spotkać się z Lewicą w celu ostatecznego uzgodnienia propozycji zawartych w projekcie.

REKLAMA

Wyrok TSUE dot. nadpłaty VAT. Prawo do zwrotu nadpłaconego podatku wskutek błędnej ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

TSUE w wyroku z 21 marca 2024 r. zapadłym w sprawie C‑606/22 orzekł, że wykazanie nadpłaty podatku VAT i dochodzenie jej zwrotu dopuszczalne jest również wtedy, gdy sprzedaż z zawyżoną stawką VATu odbywała się na rzecz konsumentów na podstawie paragonów z kas rejestrujących (fiskalnych), a więc nie wyłącznie wówczas, gdy wystawiano faktury. Naczelny Sąd Administracyjny - w oczekiwaniu na powyższe orzeczenie - zawiesił kilka prowadzonych postępowań. Po wyroku TSUE postępowania te zostały podjęte na nowo i oczekują na rozstrzygnięcia.

W bankomacie Euronetu wypłacisz maksymalnie jednorazowo 200 zł (tylko 18 czerwca). Dlaczego? To akcja protestacyjna

We wtorek 18 czerwca 2024 r. w bankomatach Euronetu można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł. Wprowadzone ograniczenie to akcja protestacyjna Euronetu, która - jak powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski - ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. MRPiPS przygotował zmianę rozporządzenia

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował 13 czerwca 2024 r. projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, który ma wejść w życie przed 1 lipca 2024 r. Co się zmieni?

Karty przedpłacone - jak rozliczać w VAT. Czy tak samo jak bony?

Aktualnie w obrocie gospodarczym często można się spotkać z różnego rodzaju kartami przedpłaconymi. Jak takie karty przedpłacone należy rozliczać dla celów VAT? Czy może tak samo jak bony (towarowe i usługowe)? A także czy niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych należy opodatkować VAT?

REKLAMA

Są już propozycje nowych definicji budynku i budowli, na potrzeby podatkowe. Jest temat garaży wielostanowiskowych

Mamy już propozycje nowych definicji budynku i budowli oraz rozwiązanie kwestii opodatkowania garaży wielostanowiskowych. Zmiany zawiera projekt nowelizacji ustawy o podatku rolnym i innych ustaw, który został właśnie opublikowany na stronach rządowych.

Przedsiębiorca wydaje pieniądze na edukację i szkolenia. Kiedy może te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych firmy?

Czy przedsiębiorca może zaliczyć różnoraki wydatki edukacyjne i szkoleniowe do kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorca może bowiem podjąć naukę w celu rozpoczęcia wykonywania określonej działalności gospodarczej lub zdobycia przewagi konkurencyjnej w ramach już wykonywanej. Nierzadko również dochodzi do otwierania nowej gałęzi prowadzonej działalności. Idąc tym samym tropem można spotkać się ze szkoleniami dla pracowników oraz współpracowników, które mogą okazać się korzystniejszym rozwiązaniem niż poszukiwanie nowych specjalistów. Co na ten temat sądzą organy podatkowe?

REKLAMA