REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kody kreskowe - sposób na obniżenie kosztów

REKLAMA

Przeprowadzanie inwentaryzacji drogą elektroniczną z wykorzystaniem kodów kreskowych bez wątpienia jest korzystnym rozwiązaniem dla wielu instytucji, biorąc pod uwagę fakt, że Ustawa o rachunkowości nie narzuca sposobu sporządzania spisu inwentarza, a metoda ta jest szybsza i dokładniejsza.

Zwłaszcza banki, wykorzystujące nowe technologie, zarówno w procesach zarządczych, jak i obsłudze klienta, chętnie sięgają po takie rozwiązania w zakresie inwentaryzacji posiadanego majątku. Jednak czy wprowadzenie technologii kodów kreskowych jest naprawdę opłacalną i potrzebną inwestycją?

REKLAMA

Autopromocja


Zapraszamy na konferencję "Optymalizacja kosztów w zarządzaniu majątkiem hotelu"


Wyniki raportu na temat europejskiej bankowości detalicznej "Retail Banking Radar 2013" wykazały, że 2012 rok był dla instytucji finansowych mniej korzystny od lat poprzednich. Zyski spadły ogółem o 15 procent w porównaniu do poprzedniego roku, stopa zwrotu spadła o jeden punkt procentowy. Zakłada się, ze ta tendencja zostanie zachowana również w bieżącym roku. W związku z utrzymującą się sytuacją analitycy rekomendują, w celu ograniczenia kosztów, wprowadzenie zmian strukturalnych mi.in.  związanych z lokalizacją sieci placówek, czy efektywniejszą realizacją podstawowych procesów np: inwentaryzacji.

Inwentaryzacja składników majątku za 2013 r.

Jedną z metod redukcji kosztów, przy realizacji działań wymaganych ustawowo, jest przejście z tradycyjnych metod prowadzenia ewidencji i inwentaryzacji majątku na te oparte o systemy automatycznej identyfikacji, w których stosuje się technologie kodów kreskowych lub RFID. Inwentaryzacja prowadzona w ten sposób zmniejsza prawdopodobieństwo popełnienia błędu, które przy tradycyjnych metodach jest wysokie i rośnie wraz z ilością posiadanego wyposażenia i środków trwałych. Przewaga nowoczesnych technologii znakowania i identyfikacji składników majątku wynika z rzetelności odczytu i mobilności tego typu rozwiązań. Ten drugi element ma ogromne znaczenie dla  instytucji bankowych z placówkami w większości zlokalizowanymi w dużej odległości od siebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Oprogramowanie dzięki integracji z urządzeniami mobilnymi (kolektory, smartfony) pozwala na przeprowadzenie, w krótkim czasie, spisu z natury nawet w wielu rozproszonych geograficznie lokalizacjach. Przedmioty są znakowane etykietami z kodem kreskowym, które są skanowane przy użyciu kolektora z własną pamięcią, co umożliwia elektroniczny odczyt i transmisję danych do bazy z ewidencjonowanymi składnikami Zebrane informacje są analizowane, a na ich podstawie tworzone są raporty z inwentaryzacji -  wyjaśnia Bartosz Sobolewski, Prezes Zarządu SmartMedia.  Kody kreskowe pozwalają na ujednolicenie oznakowania środków trwałych i wyposażenia, przypisanie każdemu składnikowi unikalnego numeru, zapisanie pełnej informacji o przedmiotach podlegających spisowi oraz na wygodne prowadzenie kontroli majątku instytucji finansowej.

Jak przeprowadzić inwentaryzację majątku firmy

 

W celu przyspieszenia i zoptymalizowania procesu inwentaryzacji, poza wprowadzeniem kodów kreskowych, instytucje finansowe mogą się zdecydować na outsourcing usługi inwentaryzacji fizycznej. Jest to usługa świadczona przez profesjonalny zespół, na podstawie dotychczasowej ewidencji księgowej, jak również w oparciu o istniejące kody kreskowe (jeśli są już wdrożone). W procesie wykorzystywane są praktyki oraz rozwiązania sprzętowe i programowe zatrudnionej firmy zewnętrznej. Dzięki doświadczonym ekspertom firm zewnętrznych, wyniki inwentaryzacji przeprowadzonej przez zleceniobiorcę są dokładne i wiarygodne, a samo jej przeprowadzenie dużo szybsze niż gdy wykonują ją tylko delegowani do tego pracownicy, często na co dzień nie mający styczności z ewidencją i inwentaryzacją majątku.

O sukcesie tej metody świadczy przykład Nordea Bank Polska S.A., instytucji która przeprowadziła inwentaryzację majątku w placówkach na terenie całej Polski przy skorzystaniu z outsourcingu tej usługi. Inwentaryzacja obejmowała 250 oddziałów. W ciągu 5 tygodni zespół inwentaryzacyjny wynajętej do tego celu firmy, SmartMedia, w sumie zewidencjonował wszystkie środki trwałe i wyposażenie, porządkując oraz systematyzując dotychczasowe informacje. Dzięki kolektorom z autorskim oprogramowaniem STOCK firmy SmartMedia możliwe było sprawdzenie w krótkim czasie stanu faktycznego zebranych aktywów, porównanie ze stanem księgowym i rozliczenie różnic inwentarzowych. 

Przygotowanie do rocznej inwentaryzacji - terminy i metody

Zapraszamy na forum Księgowość

- Zastosowanie technologii automatycznej identyfikacji znacząco zwiększa efektywność prowadzenia inwentaryzacji oraz obniża jej koszty. W przypadku dużych organizacji zwrot inwestycji w odpowiednie oprogramowanie i sprzęt następuje bardzo szybko dodaje Bartosz Sobolewski.

Spis z natury to niekoniecznie żmudny i czasochłonny proces. Inwentaryzacja może przebiegać sprawnie i z niskim prawdopodobieństwem popełnienia błędu dzięki wykorzystaniu odpowiednich rozwiązań informatycznych.


Źródło: SmartMedia

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA

Prezesa skazano za zaległości podatkowe spółki. Ale to sąd popełnił błąd

Samo tylko objęcie funkcji prezesa zarządu spółki nie może powodować automatycznego przyjęcia na siebie odpowiedzialności karnej za cudze działania. Tak uznał Rzecznik Praw Obywatelskich, informując o wniesieniu skargi kasacyjnej na korzyść prezesa spółki, którego sąd skazał za nieodprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, powstałych w okresie gdy nie objął jeszcze funkcji.

Podatek od nieruchomości obejmie nawet panele fotowoltaiczne. Takie zmiany już od 2025 roku

Zmiany w podatku od nieruchomości zmierzają do opodatkowania urządzeń energetycznych, np. paneli fotowoltaicznych. Budowle mają być opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa. Podatkiem od nieruchomości (inaczej niż obecnie) już od 2025 roku objęte zostaną więc wszystkie elementów farmy fotowoltaicznej (w tym panele).

REKLAMA