REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kody kreskowe - sposób na obniżenie kosztów

REKLAMA

Przeprowadzanie inwentaryzacji drogą elektroniczną z wykorzystaniem kodów kreskowych bez wątpienia jest korzystnym rozwiązaniem dla wielu instytucji, biorąc pod uwagę fakt, że Ustawa o rachunkowości nie narzuca sposobu sporządzania spisu inwentarza, a metoda ta jest szybsza i dokładniejsza.

Zwłaszcza banki, wykorzystujące nowe technologie, zarówno w procesach zarządczych, jak i obsłudze klienta, chętnie sięgają po takie rozwiązania w zakresie inwentaryzacji posiadanego majątku. Jednak czy wprowadzenie technologii kodów kreskowych jest naprawdę opłacalną i potrzebną inwestycją?

REKLAMA

REKLAMA


Zapraszamy na konferencję "Optymalizacja kosztów w zarządzaniu majątkiem hotelu"


Wyniki raportu na temat europejskiej bankowości detalicznej "Retail Banking Radar 2013" wykazały, że 2012 rok był dla instytucji finansowych mniej korzystny od lat poprzednich. Zyski spadły ogółem o 15 procent w porównaniu do poprzedniego roku, stopa zwrotu spadła o jeden punkt procentowy. Zakłada się, ze ta tendencja zostanie zachowana również w bieżącym roku. W związku z utrzymującą się sytuacją analitycy rekomendują, w celu ograniczenia kosztów, wprowadzenie zmian strukturalnych mi.in.  związanych z lokalizacją sieci placówek, czy efektywniejszą realizacją podstawowych procesów np: inwentaryzacji.

Inwentaryzacja składników majątku za 2013 r.

REKLAMA

Jedną z metod redukcji kosztów, przy realizacji działań wymaganych ustawowo, jest przejście z tradycyjnych metod prowadzenia ewidencji i inwentaryzacji majątku na te oparte o systemy automatycznej identyfikacji, w których stosuje się technologie kodów kreskowych lub RFID. Inwentaryzacja prowadzona w ten sposób zmniejsza prawdopodobieństwo popełnienia błędu, które przy tradycyjnych metodach jest wysokie i rośnie wraz z ilością posiadanego wyposażenia i środków trwałych. Przewaga nowoczesnych technologii znakowania i identyfikacji składników majątku wynika z rzetelności odczytu i mobilności tego typu rozwiązań. Ten drugi element ma ogromne znaczenie dla  instytucji bankowych z placówkami w większości zlokalizowanymi w dużej odległości od siebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Oprogramowanie dzięki integracji z urządzeniami mobilnymi (kolektory, smartfony) pozwala na przeprowadzenie, w krótkim czasie, spisu z natury nawet w wielu rozproszonych geograficznie lokalizacjach. Przedmioty są znakowane etykietami z kodem kreskowym, które są skanowane przy użyciu kolektora z własną pamięcią, co umożliwia elektroniczny odczyt i transmisję danych do bazy z ewidencjonowanymi składnikami Zebrane informacje są analizowane, a na ich podstawie tworzone są raporty z inwentaryzacji -  wyjaśnia Bartosz Sobolewski, Prezes Zarządu SmartMedia.  Kody kreskowe pozwalają na ujednolicenie oznakowania środków trwałych i wyposażenia, przypisanie każdemu składnikowi unikalnego numeru, zapisanie pełnej informacji o przedmiotach podlegających spisowi oraz na wygodne prowadzenie kontroli majątku instytucji finansowej.

Jak przeprowadzić inwentaryzację majątku firmy

 

W celu przyspieszenia i zoptymalizowania procesu inwentaryzacji, poza wprowadzeniem kodów kreskowych, instytucje finansowe mogą się zdecydować na outsourcing usługi inwentaryzacji fizycznej. Jest to usługa świadczona przez profesjonalny zespół, na podstawie dotychczasowej ewidencji księgowej, jak również w oparciu o istniejące kody kreskowe (jeśli są już wdrożone). W procesie wykorzystywane są praktyki oraz rozwiązania sprzętowe i programowe zatrudnionej firmy zewnętrznej. Dzięki doświadczonym ekspertom firm zewnętrznych, wyniki inwentaryzacji przeprowadzonej przez zleceniobiorcę są dokładne i wiarygodne, a samo jej przeprowadzenie dużo szybsze niż gdy wykonują ją tylko delegowani do tego pracownicy, często na co dzień nie mający styczności z ewidencją i inwentaryzacją majątku.

O sukcesie tej metody świadczy przykład Nordea Bank Polska S.A., instytucji która przeprowadziła inwentaryzację majątku w placówkach na terenie całej Polski przy skorzystaniu z outsourcingu tej usługi. Inwentaryzacja obejmowała 250 oddziałów. W ciągu 5 tygodni zespół inwentaryzacyjny wynajętej do tego celu firmy, SmartMedia, w sumie zewidencjonował wszystkie środki trwałe i wyposażenie, porządkując oraz systematyzując dotychczasowe informacje. Dzięki kolektorom z autorskim oprogramowaniem STOCK firmy SmartMedia możliwe było sprawdzenie w krótkim czasie stanu faktycznego zebranych aktywów, porównanie ze stanem księgowym i rozliczenie różnic inwentarzowych. 

Przygotowanie do rocznej inwentaryzacji - terminy i metody

Zapraszamy na forum Księgowość

- Zastosowanie technologii automatycznej identyfikacji znacząco zwiększa efektywność prowadzenia inwentaryzacji oraz obniża jej koszty. W przypadku dużych organizacji zwrot inwestycji w odpowiednie oprogramowanie i sprzęt następuje bardzo szybko dodaje Bartosz Sobolewski.

Spis z natury to niekoniecznie żmudny i czasochłonny proces. Inwentaryzacja może przebiegać sprawnie i z niskim prawdopodobieństwem popełnienia błędu dzięki wykorzystaniu odpowiednich rozwiązań informatycznych.


Źródło: SmartMedia

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA