REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kody kreskowe - sposób na obniżenie kosztów

REKLAMA

Przeprowadzanie inwentaryzacji drogą elektroniczną z wykorzystaniem kodów kreskowych bez wątpienia jest korzystnym rozwiązaniem dla wielu instytucji, biorąc pod uwagę fakt, że Ustawa o rachunkowości nie narzuca sposobu sporządzania spisu inwentarza, a metoda ta jest szybsza i dokładniejsza.

Zwłaszcza banki, wykorzystujące nowe technologie, zarówno w procesach zarządczych, jak i obsłudze klienta, chętnie sięgają po takie rozwiązania w zakresie inwentaryzacji posiadanego majątku. Jednak czy wprowadzenie technologii kodów kreskowych jest naprawdę opłacalną i potrzebną inwestycją?

REKLAMA

Autopromocja


Zapraszamy na konferencję "Optymalizacja kosztów w zarządzaniu majątkiem hotelu"


Wyniki raportu na temat europejskiej bankowości detalicznej "Retail Banking Radar 2013" wykazały, że 2012 rok był dla instytucji finansowych mniej korzystny od lat poprzednich. Zyski spadły ogółem o 15 procent w porównaniu do poprzedniego roku, stopa zwrotu spadła o jeden punkt procentowy. Zakłada się, ze ta tendencja zostanie zachowana również w bieżącym roku. W związku z utrzymującą się sytuacją analitycy rekomendują, w celu ograniczenia kosztów, wprowadzenie zmian strukturalnych mi.in.  związanych z lokalizacją sieci placówek, czy efektywniejszą realizacją podstawowych procesów np: inwentaryzacji.

Inwentaryzacja składników majątku za 2013 r.

Jedną z metod redukcji kosztów, przy realizacji działań wymaganych ustawowo, jest przejście z tradycyjnych metod prowadzenia ewidencji i inwentaryzacji majątku na te oparte o systemy automatycznej identyfikacji, w których stosuje się technologie kodów kreskowych lub RFID. Inwentaryzacja prowadzona w ten sposób zmniejsza prawdopodobieństwo popełnienia błędu, które przy tradycyjnych metodach jest wysokie i rośnie wraz z ilością posiadanego wyposażenia i środków trwałych. Przewaga nowoczesnych technologii znakowania i identyfikacji składników majątku wynika z rzetelności odczytu i mobilności tego typu rozwiązań. Ten drugi element ma ogromne znaczenie dla  instytucji bankowych z placówkami w większości zlokalizowanymi w dużej odległości od siebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Oprogramowanie dzięki integracji z urządzeniami mobilnymi (kolektory, smartfony) pozwala na przeprowadzenie, w krótkim czasie, spisu z natury nawet w wielu rozproszonych geograficznie lokalizacjach. Przedmioty są znakowane etykietami z kodem kreskowym, które są skanowane przy użyciu kolektora z własną pamięcią, co umożliwia elektroniczny odczyt i transmisję danych do bazy z ewidencjonowanymi składnikami Zebrane informacje są analizowane, a na ich podstawie tworzone są raporty z inwentaryzacji -  wyjaśnia Bartosz Sobolewski, Prezes Zarządu SmartMedia.  Kody kreskowe pozwalają na ujednolicenie oznakowania środków trwałych i wyposażenia, przypisanie każdemu składnikowi unikalnego numeru, zapisanie pełnej informacji o przedmiotach podlegających spisowi oraz na wygodne prowadzenie kontroli majątku instytucji finansowej.

Jak przeprowadzić inwentaryzację majątku firmy

 

W celu przyspieszenia i zoptymalizowania procesu inwentaryzacji, poza wprowadzeniem kodów kreskowych, instytucje finansowe mogą się zdecydować na outsourcing usługi inwentaryzacji fizycznej. Jest to usługa świadczona przez profesjonalny zespół, na podstawie dotychczasowej ewidencji księgowej, jak również w oparciu o istniejące kody kreskowe (jeśli są już wdrożone). W procesie wykorzystywane są praktyki oraz rozwiązania sprzętowe i programowe zatrudnionej firmy zewnętrznej. Dzięki doświadczonym ekspertom firm zewnętrznych, wyniki inwentaryzacji przeprowadzonej przez zleceniobiorcę są dokładne i wiarygodne, a samo jej przeprowadzenie dużo szybsze niż gdy wykonują ją tylko delegowani do tego pracownicy, często na co dzień nie mający styczności z ewidencją i inwentaryzacją majątku.

O sukcesie tej metody świadczy przykład Nordea Bank Polska S.A., instytucji która przeprowadziła inwentaryzację majątku w placówkach na terenie całej Polski przy skorzystaniu z outsourcingu tej usługi. Inwentaryzacja obejmowała 250 oddziałów. W ciągu 5 tygodni zespół inwentaryzacyjny wynajętej do tego celu firmy, SmartMedia, w sumie zewidencjonował wszystkie środki trwałe i wyposażenie, porządkując oraz systematyzując dotychczasowe informacje. Dzięki kolektorom z autorskim oprogramowaniem STOCK firmy SmartMedia możliwe było sprawdzenie w krótkim czasie stanu faktycznego zebranych aktywów, porównanie ze stanem księgowym i rozliczenie różnic inwentarzowych. 

Przygotowanie do rocznej inwentaryzacji - terminy i metody

Zapraszamy na forum Księgowość

- Zastosowanie technologii automatycznej identyfikacji znacząco zwiększa efektywność prowadzenia inwentaryzacji oraz obniża jej koszty. W przypadku dużych organizacji zwrot inwestycji w odpowiednie oprogramowanie i sprzęt następuje bardzo szybko dodaje Bartosz Sobolewski.

Spis z natury to niekoniecznie żmudny i czasochłonny proces. Inwentaryzacja może przebiegać sprawnie i z niskim prawdopodobieństwem popełnienia błędu dzięki wykorzystaniu odpowiednich rozwiązań informatycznych.


Źródło: SmartMedia

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Śmierć bliskiej osoby, a potem pułapka podatkowa. Problem jest z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

Posiłki udostępniane dla współpracowników (np. zleceniobiorców, samozatrudnionych) można ująć w kosztach podatkowych

Koszt podatkowy mogą stanowić wydatki na posiłki ponoszone nie tylko dla pracowników, lecz również dla współpracowników, z którymi zawierane są umowy cywilnoprawne (umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt B2B). Dopiero 11 października 2024 r. opublikowane zostało pismo Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 21 lipca 2021 r. zmieniające z urzędu niekorzystną dla podatnika indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 czerwca 2020 r. w tej sprawie - w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych. To był początek utrwalonej już dziś linii interpretacyjnej dotyczącej zarówno podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), jak i podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Logistyka boi się geopolityki i cyberataków, ale tylko 32 proc. firm ma plan kryzysowy

Co trzeci manager zarządzający logistyką i dostawami za największe zagrożenie dla prowadzonych operacji uważa napięcia geopolityczne, a co czwarty wskazuje na cyberbezpieczeństwo. Obserwujemy wzrost start finansowych wynikających z naruszeń biznesowych systemów teleinformatycznych, ale większość firm przyznaje, że nie jest przygotowana na potencjalne kryzysy. Pomóc ma digitalizacja, ale ona także generuje zagrożenia.

REKLAMA

Dyrektywa o jawności wynagrodzeń: Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami

Od 2026 roku firmy zatrudniające ponad 150 pracowników będą musiały raportować dane o wynagrodzeniach, ujawniając lukę płacową między płciami. Nowe przepisy wymuszają dokładne audyty struktury stanowisk i wynagrodzeń. Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami. Czy Twoja firma jest gotowa na taką rewolucję?

ZUS wypłacił 8 mln zł w ramach wyrównania świadczenia interwencyjnego. Kto może liczyć na dodatkowy przelew?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o przelaniu na konta 512 przedsiębiorców dotkniętych powodzią ponad 8 mln zł wyrównania w ramach świadczenia interwencyjnego. Kiedy i komu zostanie uzupełniona kwota wypłaty świadczenia interwencyjnego?

REKLAMA