REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kody kreskowe - sposób na obniżenie kosztów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przeprowadzanie inwentaryzacji drogą elektroniczną z wykorzystaniem kodów kreskowych bez wątpienia jest korzystnym rozwiązaniem dla wielu instytucji, biorąc pod uwagę fakt, że Ustawa o rachunkowości nie narzuca sposobu sporządzania spisu inwentarza, a metoda ta jest szybsza i dokładniejsza.

Zwłaszcza banki, wykorzystujące nowe technologie, zarówno w procesach zarządczych, jak i obsłudze klienta, chętnie sięgają po takie rozwiązania w zakresie inwentaryzacji posiadanego majątku. Jednak czy wprowadzenie technologii kodów kreskowych jest naprawdę opłacalną i potrzebną inwestycją?

REKLAMA


Zapraszamy na konferencję "Optymalizacja kosztów w zarządzaniu majątkiem hotelu"


Wyniki raportu na temat europejskiej bankowości detalicznej "Retail Banking Radar 2013" wykazały, że 2012 rok był dla instytucji finansowych mniej korzystny od lat poprzednich. Zyski spadły ogółem o 15 procent w porównaniu do poprzedniego roku, stopa zwrotu spadła o jeden punkt procentowy. Zakłada się, ze ta tendencja zostanie zachowana również w bieżącym roku. W związku z utrzymującą się sytuacją analitycy rekomendują, w celu ograniczenia kosztów, wprowadzenie zmian strukturalnych mi.in.  związanych z lokalizacją sieci placówek, czy efektywniejszą realizacją podstawowych procesów np: inwentaryzacji.

Inwentaryzacja składników majątku za 2013 r.

Jedną z metod redukcji kosztów, przy realizacji działań wymaganych ustawowo, jest przejście z tradycyjnych metod prowadzenia ewidencji i inwentaryzacji majątku na te oparte o systemy automatycznej identyfikacji, w których stosuje się technologie kodów kreskowych lub RFID. Inwentaryzacja prowadzona w ten sposób zmniejsza prawdopodobieństwo popełnienia błędu, które przy tradycyjnych metodach jest wysokie i rośnie wraz z ilością posiadanego wyposażenia i środków trwałych. Przewaga nowoczesnych technologii znakowania i identyfikacji składników majątku wynika z rzetelności odczytu i mobilności tego typu rozwiązań. Ten drugi element ma ogromne znaczenie dla  instytucji bankowych z placówkami w większości zlokalizowanymi w dużej odległości od siebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Oprogramowanie dzięki integracji z urządzeniami mobilnymi (kolektory, smartfony) pozwala na przeprowadzenie, w krótkim czasie, spisu z natury nawet w wielu rozproszonych geograficznie lokalizacjach. Przedmioty są znakowane etykietami z kodem kreskowym, które są skanowane przy użyciu kolektora z własną pamięcią, co umożliwia elektroniczny odczyt i transmisję danych do bazy z ewidencjonowanymi składnikami Zebrane informacje są analizowane, a na ich podstawie tworzone są raporty z inwentaryzacji -  wyjaśnia Bartosz Sobolewski, Prezes Zarządu SmartMedia.  Kody kreskowe pozwalają na ujednolicenie oznakowania środków trwałych i wyposażenia, przypisanie każdemu składnikowi unikalnego numeru, zapisanie pełnej informacji o przedmiotach podlegających spisowi oraz na wygodne prowadzenie kontroli majątku instytucji finansowej.

Jak przeprowadzić inwentaryzację majątku firmy

 

W celu przyspieszenia i zoptymalizowania procesu inwentaryzacji, poza wprowadzeniem kodów kreskowych, instytucje finansowe mogą się zdecydować na outsourcing usługi inwentaryzacji fizycznej. Jest to usługa świadczona przez profesjonalny zespół, na podstawie dotychczasowej ewidencji księgowej, jak również w oparciu o istniejące kody kreskowe (jeśli są już wdrożone). W procesie wykorzystywane są praktyki oraz rozwiązania sprzętowe i programowe zatrudnionej firmy zewnętrznej. Dzięki doświadczonym ekspertom firm zewnętrznych, wyniki inwentaryzacji przeprowadzonej przez zleceniobiorcę są dokładne i wiarygodne, a samo jej przeprowadzenie dużo szybsze niż gdy wykonują ją tylko delegowani do tego pracownicy, często na co dzień nie mający styczności z ewidencją i inwentaryzacją majątku.

O sukcesie tej metody świadczy przykład Nordea Bank Polska S.A., instytucji która przeprowadziła inwentaryzację majątku w placówkach na terenie całej Polski przy skorzystaniu z outsourcingu tej usługi. Inwentaryzacja obejmowała 250 oddziałów. W ciągu 5 tygodni zespół inwentaryzacyjny wynajętej do tego celu firmy, SmartMedia, w sumie zewidencjonował wszystkie środki trwałe i wyposażenie, porządkując oraz systematyzując dotychczasowe informacje. Dzięki kolektorom z autorskim oprogramowaniem STOCK firmy SmartMedia możliwe było sprawdzenie w krótkim czasie stanu faktycznego zebranych aktywów, porównanie ze stanem księgowym i rozliczenie różnic inwentarzowych. 

Przygotowanie do rocznej inwentaryzacji - terminy i metody

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

- Zastosowanie technologii automatycznej identyfikacji znacząco zwiększa efektywność prowadzenia inwentaryzacji oraz obniża jej koszty. W przypadku dużych organizacji zwrot inwestycji w odpowiednie oprogramowanie i sprzęt następuje bardzo szybko dodaje Bartosz Sobolewski.

Spis z natury to niekoniecznie żmudny i czasochłonny proces. Inwentaryzacja może przebiegać sprawnie i z niskim prawdopodobieństwem popełnienia błędu dzięki wykorzystaniu odpowiednich rozwiązań informatycznych.


Źródło: SmartMedia

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA