REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kody kreskowe - sposób na obniżenie kosztów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przeprowadzanie inwentaryzacji drogą elektroniczną z wykorzystaniem kodów kreskowych bez wątpienia jest korzystnym rozwiązaniem dla wielu instytucji, biorąc pod uwagę fakt, że Ustawa o rachunkowości nie narzuca sposobu sporządzania spisu inwentarza, a metoda ta jest szybsza i dokładniejsza.

Zwłaszcza banki, wykorzystujące nowe technologie, zarówno w procesach zarządczych, jak i obsłudze klienta, chętnie sięgają po takie rozwiązania w zakresie inwentaryzacji posiadanego majątku. Jednak czy wprowadzenie technologii kodów kreskowych jest naprawdę opłacalną i potrzebną inwestycją?

REKLAMA

REKLAMA


Zapraszamy na konferencję "Optymalizacja kosztów w zarządzaniu majątkiem hotelu"


Wyniki raportu na temat europejskiej bankowości detalicznej "Retail Banking Radar 2013" wykazały, że 2012 rok był dla instytucji finansowych mniej korzystny od lat poprzednich. Zyski spadły ogółem o 15 procent w porównaniu do poprzedniego roku, stopa zwrotu spadła o jeden punkt procentowy. Zakłada się, ze ta tendencja zostanie zachowana również w bieżącym roku. W związku z utrzymującą się sytuacją analitycy rekomendują, w celu ograniczenia kosztów, wprowadzenie zmian strukturalnych mi.in.  związanych z lokalizacją sieci placówek, czy efektywniejszą realizacją podstawowych procesów np: inwentaryzacji.

Inwentaryzacja składników majątku za 2013 r.

REKLAMA

Jedną z metod redukcji kosztów, przy realizacji działań wymaganych ustawowo, jest przejście z tradycyjnych metod prowadzenia ewidencji i inwentaryzacji majątku na te oparte o systemy automatycznej identyfikacji, w których stosuje się technologie kodów kreskowych lub RFID. Inwentaryzacja prowadzona w ten sposób zmniejsza prawdopodobieństwo popełnienia błędu, które przy tradycyjnych metodach jest wysokie i rośnie wraz z ilością posiadanego wyposażenia i środków trwałych. Przewaga nowoczesnych technologii znakowania i identyfikacji składników majątku wynika z rzetelności odczytu i mobilności tego typu rozwiązań. Ten drugi element ma ogromne znaczenie dla  instytucji bankowych z placówkami w większości zlokalizowanymi w dużej odległości od siebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Oprogramowanie dzięki integracji z urządzeniami mobilnymi (kolektory, smartfony) pozwala na przeprowadzenie, w krótkim czasie, spisu z natury nawet w wielu rozproszonych geograficznie lokalizacjach. Przedmioty są znakowane etykietami z kodem kreskowym, które są skanowane przy użyciu kolektora z własną pamięcią, co umożliwia elektroniczny odczyt i transmisję danych do bazy z ewidencjonowanymi składnikami Zebrane informacje są analizowane, a na ich podstawie tworzone są raporty z inwentaryzacji -  wyjaśnia Bartosz Sobolewski, Prezes Zarządu SmartMedia.  Kody kreskowe pozwalają na ujednolicenie oznakowania środków trwałych i wyposażenia, przypisanie każdemu składnikowi unikalnego numeru, zapisanie pełnej informacji o przedmiotach podlegających spisowi oraz na wygodne prowadzenie kontroli majątku instytucji finansowej.

Jak przeprowadzić inwentaryzację majątku firmy

 

W celu przyspieszenia i zoptymalizowania procesu inwentaryzacji, poza wprowadzeniem kodów kreskowych, instytucje finansowe mogą się zdecydować na outsourcing usługi inwentaryzacji fizycznej. Jest to usługa świadczona przez profesjonalny zespół, na podstawie dotychczasowej ewidencji księgowej, jak również w oparciu o istniejące kody kreskowe (jeśli są już wdrożone). W procesie wykorzystywane są praktyki oraz rozwiązania sprzętowe i programowe zatrudnionej firmy zewnętrznej. Dzięki doświadczonym ekspertom firm zewnętrznych, wyniki inwentaryzacji przeprowadzonej przez zleceniobiorcę są dokładne i wiarygodne, a samo jej przeprowadzenie dużo szybsze niż gdy wykonują ją tylko delegowani do tego pracownicy, często na co dzień nie mający styczności z ewidencją i inwentaryzacją majątku.

O sukcesie tej metody świadczy przykład Nordea Bank Polska S.A., instytucji która przeprowadziła inwentaryzację majątku w placówkach na terenie całej Polski przy skorzystaniu z outsourcingu tej usługi. Inwentaryzacja obejmowała 250 oddziałów. W ciągu 5 tygodni zespół inwentaryzacyjny wynajętej do tego celu firmy, SmartMedia, w sumie zewidencjonował wszystkie środki trwałe i wyposażenie, porządkując oraz systematyzując dotychczasowe informacje. Dzięki kolektorom z autorskim oprogramowaniem STOCK firmy SmartMedia możliwe było sprawdzenie w krótkim czasie stanu faktycznego zebranych aktywów, porównanie ze stanem księgowym i rozliczenie różnic inwentarzowych. 

Przygotowanie do rocznej inwentaryzacji - terminy i metody

Zapraszamy na forum Księgowość

- Zastosowanie technologii automatycznej identyfikacji znacząco zwiększa efektywność prowadzenia inwentaryzacji oraz obniża jej koszty. W przypadku dużych organizacji zwrot inwestycji w odpowiednie oprogramowanie i sprzęt następuje bardzo szybko dodaje Bartosz Sobolewski.

Spis z natury to niekoniecznie żmudny i czasochłonny proces. Inwentaryzacja może przebiegać sprawnie i z niskim prawdopodobieństwem popełnienia błędu dzięki wykorzystaniu odpowiednich rozwiązań informatycznych.


Źródło: SmartMedia

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA