REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co mogłoby ułatwić życie księgowym? Odpowiedź jest prosta: lepszy dostęp do wiedzy i szkoleń oraz większa automatyzacja procesów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co mogłoby ułatwić życie księgowym? Odpowiedź jest prosta: lepszy dostęp do wiedzy i szkoleń oraz większa automatyzacja procesów
Co mogłoby ułatwić życie księgowym? Odpowiedź jest prosta: lepszy dostęp do wiedzy i szkoleń oraz większa automatyzacja procesów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są marzenia i wyzwania kobiet w zawodzie księgowej? Wyliczenia, dokumenty, dane, powtarzalność zadań – to pierwsze skojarzenia z pracą księgowych. Czy słuszne? Jakie emocje i pasje czają się za słupkami liczb i za rzędami cyferek? To, jak postrzegają swoją pracę same zainteresowane, pokazuje raport z badań „Ewolucja sukcesu w księgowości: perspektywy, aspiracje, ambicje".

Księgowość w Polsce jest zawodem mocno sfeminizowanym, a jednocześnie takim, w który bardzo dynamicznie wkroczyła nowoczesna technologia. Dziś coraz trudniej sobie wyobrazić biura rachunkowe bez specjalistycznego oprogramowania i coraz powszechniejszych aplikacji, umożliwiających elastyczną, często zdalną pracę. Czy księgowe dobrze się w tym odnajdują i o czym marzą – to sprawdziła Symfonia w najnowszym badaniu przeprowadzonym przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sen z powiek księgowym spędzają zmienność przepisów i nieterminowość klientów

Księgowe z różnych grup wiekowych i z różnym doświadczeniem – w badaniu wzięły udział kobiety od 20 do 60 roku życia – widzą podobne wyzwania w swojej codzienności zawodowej. Sen z powiek spędzają im zmienność przepisów i nieterminowość klientów. Według badania ponad 73% boryka się z niejednoznacznością prawa, dynamicznymi zmianami przepisów i brakiem czasu na aktualizację wiedzy, a połowa badanych z nieterminowym dostarczaniem dokumentów przez klientów, co znacząco utrudnia codzienne obowiązki.  

Co ciekawe, zapytane o ideał klienta biura rachunkowego w znakomitej większości wskazują na dwie cechy: dostarczanie dokumentów na czas (83%) oraz traktowanie księgowej na partnerskich zasadach (70%). Te wyobrażenia mają coraz większe szanse na realizację – łatwość komunikacji pomiędzy przedsiębiorcą a księgowymi dzięki cyfryzacji bardzo rośnie, a automatyzacja prostych działań pozwala pracownikom biur rachunkowych częściej myśleć o pełnieniu roli doradcy w biznesie.  

Księgowe marzą o zawodowej swobodzie i dobrym dostępie do wiedzy

Co mogłoby ułatwić życie księgowym? Odpowiedź jest prosta: lepszy dostęp do wiedzy i szkoleń oraz większa automatyzacja procesów. Ponad połowa badanych księgowych chciałoby mieć łatwy dostęp do bazy wiedzy i szkoleń oraz swobodę pracy z dowolnego miejsca. Prawie tyle samo widzi szansę na uproszczenie swojej pracy dzięki automatyzacji zadań, co pozwoliłoby im skupić się na bardziej strategicznych aspektach. Aż 82% chce pracować w mniejszych lub średnich biurach rachunkowych lub mieć własną działalność, tylko 18% wskazało korporację.

REKLAMA

Nowoczesne technologie i chmura to sprzymierzeńcy kobiet w księgowości

Technologia odgrywa kluczową rolę w księgowości. Aż 65% księgowych codziennie korzysta z nowych technologii zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Co więcej, praca w chmurze staje się standardem – 61% badanych ma już z nią doświadczenie, a aż 77% ocenia ją pozytywnie. Praca zdalna, elastyczne godziny i dostęp do danych z dowolnego miejsca na świecie to istotne, wskazywane w badaniu, korzyści płynące z technologicznej rewolucji w księgowości. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Księgowe coraz częściej dostrzegają swoją pracę nie tylko przez pryzmat tabel i liczb, ale jako pełną wyzwań przestrzeń, w której mogą rozwijać swoje pasje i aspiracje. Dzięki nowoczesnym technologiom, zawód ten nieustannie ewoluuje, oferując nowe możliwości i tworząc przestrzeń dla większego zaangażowania oraz satysfakcji zawodowej. 

Badanie przeprowadzone zostało na zamówienie Symfonii przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na próbie 254 kobiet pracujących w księgowości. 29% badanych to główne księgowe, 25% pracuje w biurach rachunkowych, a 23% to właścicielki biur rachunkowych. Pełna treść raportu jest dostępna do pobrania na symfonia.pl/blog/finanse-i-ksiegowosc/poradnik-ksiegowej/ewolucja-sukcesu-w-ksiegowosci/.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA