REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

30 czerwca 2009 r. mija termin składania wniosków o zwrot VAT za 2008 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy, które w 2008 r. zakupiły towary lub usługi płacąc zagraniczny VAT, tylko do 30 czerwca br. mogą składać wnioski o jego zwrot. Uzyskanie zwrotu VAT wymaga od polskiego podatnika spełnienia warunków określonych w VIII dyrektywie oraz przepisach krajowych poszczególnych Państw.

W jakim kraju przysługuje zwrot VAT

Polska firma uzyska zwrot VAT w każdym kraju UE, w którym została obciążona podatkiem przy dokonywaniu zakupów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polski podatnik może wystąpić również o zwrot VAT w krajach trzecich, nienależących do UE. Jednak inaczej niż w przypadku krajów UE, w tej sytuacji obowiązuje zasada wzajemności. Zwrot polskim podatnikom przysługuje więc w tych krajach trzecich, którym Polska również zwraca VAT. Zwrot VAT na zasadzie wzajemności uzyskamy m.in. w Szwajcarii i Norwegii. Informacje na temat zwrotu VAT można uzyskać w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście, który dokonuje w Polsce zwrotu VAT podmiotom zagranicznym.

Kto może wystąpić o zwrot VAT

Podstawowym warunkiem uzyskania zwrotu VAT jest zakup towarów i usług obciążonych zagranicznym VAT. Jednak nie każdy polski podatnik może wystąpić o taki zwrot. Przysługuje on tym podatnikom, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

• nie są zarejestrowani na potrzeby podatku od wartości dodanej na terenie kraju, w którym ubiegają się o zwrot VAT (ani nie mają obowiązku zarejestrowania się do celów VAT na terenie tego kraju),

REKLAMA

• nie posiadają zakładu, siedziby, ani też swojego stałego lub normalnego miejsca zamieszkania na terenie kraju, w którym starają się o zwrot,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie wykonują na terytorium tego kraju sprzedaży, z wyjątkiem:

- usług transportowych i usług pomocniczych do tych usług,

- usług, w przypadku których podatek jest płacony przez nabywcę na zasadzie importu usług.

Podane wyjątki określa VIII Dyrektywa Rady z 6 grudnia 1979 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - warunki zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niemającym siedziby na terytorium kraju (79/1072/EWG) - Dz.U.UE.L.1979.331.11 ze zm. W poszczególnych krajach obowiązują zróżnicowane katalogi wyjątków od warunku nieprowadzenia sprzedaży na terenie kraju, w którym podatnik występuje o zwrot VAT.

Katalogi wyjątków obowiązujące w poszczególnych krajach UE określa ustawodawstwo tych krajów. Zostały one zebrane i przytoczone w książce elektronicznej „VAT w krajach UE” dostępnej w ofercie wydawnictwa INFOR Ekspert (patrz str. 30).

PRZYKŁAD

Polska spółka wykonywała usługi budowlane na rzecz niemieckiej firmy. W związku z ich świadczeniem nabywała w Niemczech towary. Miejscem świadczenia tej usługi są Niemcy. Polska spółka nie jest zarejestrowana w Niemczech, bo to nabywca rozlicza VAT za polską spółkę. Dlatego będzie mogła wystąpić o zwrot VAT w Niemczech, mimo świadczenia usług na terytorium tego kraju.

Od jakich zakupów przysługuje zwrot VAT

Polski podatnik musi pamiętać, że nie uzyska zwrotu VAT od wszystkich swoich zakupów. Zwrot VAT będzie przysługiwał tylko od takich zakupów, które na podstawie przepisów kraju, w którym występujemy o zwrot, dają prawo do odliczenia VAT. Jeżeli zakup określonych towarów i usług nie daje prawa do odliczenia VAT naliczonego, to również nie mamy prawa do ubiegania się o zwrot VAT z tytułu ich zakupu. Dla oceny, czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia, nie mają znaczenia polskie przepisy. Zawsze oceniamy prawo do zwrotu VAT na podstawie przepisów kraju, w którym dokonaliśmy zakupu. Jednak we wszystkich krajach UE obowiązują przepisy, które dają prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną VAT. Natomiast podatnik nie uzyska zwrotu VAT od zakupów niezwiązanych z działalnością opodatkowaną.

Należy zauważyć, że w każdym kraju są przepisy ograniczające prawo do odliczenia VAT, będące odpowiednikiem polskiego art. 88 ustawy o VAT. Zazwyczaj ograniczenia odliczenia VAT (i odpowiednio ograniczenia zwrotu VAT) dotyczą wydatków związanych z zakwaterowaniem i jedzeniem, zakupem towarów przeznaczonych na cele reprezentacyjne i rozrywkowe, papierosów i artykułów tytoniowych oraz alkoholu.

Ograniczenia odliczenia VAT naliczonego obowiązujące w krajach UE określa ustawodawstwo tych krajów. Ograniczenia odliczenia VAT obowiązujące w poszczególnych krajach UE zostały zebrane i przytoczone w książce elektronicznej „VAT w krajach UE” dostępnej w ofercie wydawnictwa INFOR Ekspert (patrz str. 30).

PRZYKŁAD

Pracownicy spółki polskiej w 2008 r. kilkakrotnie byli w Londynie, gdzie negocjowali kontrakt. Posiadają rachunki za noclegi i posiłki w restauracji, gdzie odbywały się spotkania z klientami. Nie mogą wystąpić o zwrot VAT od tych wydatków, gdyż w Wielkiej Brytanii od tych zakupów nie przysługuje prawo do zwrotu.

Jakie warunki musi spełniać zagraniczny podatnik, aby uzyskać zwrot VAT

Okres, za jaki przysługuje zwrot VAT. Przepisy VIII dyrektywy wprowadzają ograniczenia co do okresu, za jaki można złożyć wniosek o zwrot VAT. Może on obejmować okres co najmniej 3 kalendarzowych miesięcy danego roku. Za krótszy okres można złożyć wniosek wtedy, gdy dotyczy on ostatnich miesięcy w roku (listopad - grudzień). Jeżeli podatnik decyduje się składać wnioski w trakcie roku, musi pamiętać o terminie ich złożenia. Podatnik, który składa wniosek o zwrot VAT w trakcie roku, ma na to 3 miesiące, licząc od końca okresu, którego dotyczy wniosek.

PRZYKŁAD

Polska spółka w okresie styczeń-kwiecień br. dokonywała zakupów obciążonych francuskim VAT. Jeśli zdecyduje się złożyć wniosek w trakcie roku, termin na jego złożenie mija 31 lipca br. Spółka może również złożyć wniosek po zakończeniu roku, do 30 czerwca następnego roku.

Wniosek o zwrot VAT może obejmować również rok kalendarzowy. Nie można jednak złożyć wniosku za okres dłuższy niż rok kalendarzowy. Wniosek za cały ubiegły rok należy złożyć najpóźniej do 30 czerwca następnego roku. To podatnik decyduje, za jaki okres złoży wniosek o zwrot VAT. Wnioski wysłane po terminie nie są przez władze podatkowe rozpatrywane. Oznacza to, że podatnik który nie składał wniosków w trakcie 2008 r., może go złożyć za ubiegły rok tylko do końca czerwca br.

Minimalna kwota zwrotu VAT. Kolejne ograniczenie, z jakim musi się liczyć każdy podatnik, który występuje o zwrot VAT, to minimalne kwoty, o których zwrot może się ubiegać. Jeśli wniosek jest składany w trakcie roku kalendarzowego, to kwota do zwrotu nie może być mniejsza nić 200 euro. Jeżeli wniosek dotyczy całego roku kalendarzowego albo ostatnich miesięcy roku (listopad-grudzień), kwota do zwrotu nie może być mniejsza niż 25 euro. W krajach UE, które nie wprowadziły euro, kwota limitu jest przeliczana na walutę krajową danego państwa. Państwa członkowskie mogą limity zaokrąglać do 10% w górę lub w dół. Wnioski o zwrot VAT, które dotyczą mniejszych kwot, nie są rozpatrywane.

Jakie warunki musi spełniać wniosek o zwrot VAT

Występując o zwrot VAT, zagraniczny podatnik musi pamiętać, że występujemy o to zawsze w kraju, w którym zakup został obciążony VAT. Na podstawie VIII dyrektywy każdy kraj członkowski jest zobowiązany wyznaczyć urząd, który będzie dokonywał zwrotu VAT podmiotom zagranicznym (patrz tabela).

Wniosek o zwrot VAT składamy na specjalnym formularzu. Jego wzór określa VIII dyrektywa. Jednak każdy kraj, który dokonuje zwrotu, określa własny formularz. Formularze te dostępne są na stronach internetowych ministerstw finansów lub stronach informujących o zasadach zwrotu VAT (patrz tabela). Większość krajów dopuszcza złożenie wniosku na formularzu obowiązującym w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej niż kraj, w którym podatnik występuje o zwrot VAT, gdy zawiera te same dane co wniosek krajowy. Wniosek musi być wypełniony w języku kraju, w którym staramy się o zwrot. Przepisy krajowe mogą jednak dopuszczać wypełnienie go w innym języku. W większości krajów wniosek może być wypełniony w języku angielskim. We wniosku powinna zostać wymieniona każda załączona do niego faktura (można użyć w tym celu programu Exel). Wraz z wnioskiem polska firma musi złożyć następujące dokumenty:

• oryginały faktur, rachunków, wszystkie dokumenty zakupu, na podstawie których podatek od wartości dodanej został zapłacony; rachunki powinny być wystawione zgodnie z przepisami podatkowymi kraju, w którym występujemy o zwrot,

• aktualny dokument potwierdzający zarejestrowanie do celów VAT w Polsce,

• oryginał pełnomocnictwa, jeżeli w imieniu firmy o zwrot podatku ubiega się osoba trzecia,

• oświadczenie, że w okresie, za który występuje z wnioskiem o zwrot, podatnik nie dokonywał dostaw towarów i nie świadczył usług, które uznaje się za wykonane w kraju zwrotu.

Organy podatkowe opieczętowują każdy przekazany im dokument i zwrócą go firmie w terminie miesiąca po wydaniu decyzji dotyczącej zwrotu podatku.

Jak długo czekamy na zwrot VAT

Organ podatkowy powinien wydać decyzję o zwrocie VAT w ciągu 6 miesięcy od daty wpływu wniosku wraz z wszelkimi wymaganymi dokumentami. Jednak w praktyce w wielu krajach procedura ta trwa dłużej.

Jeżeli władze podatkowe odmówią zwrotu, firma może wnieść odwołanie według zasad obowiązujących w kraju, w którym występuje o zwrot VAT.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• VIII Dyrektywa Rady z 6 grudnia 1979 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - warunki zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niemającym siedziby na terytorium kraju (79/1072/EWG) - Dz.U.UE.L.1979.331.11; ost.zm. Dz.U.UE.L.2006.369.129

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

redaktor naczelny Biuletynu VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

REKLAMA

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA