REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

30 czerwca 2009 r. mija termin składania wniosków o zwrot VAT za 2008 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy, które w 2008 r. zakupiły towary lub usługi płacąc zagraniczny VAT, tylko do 30 czerwca br. mogą składać wnioski o jego zwrot. Uzyskanie zwrotu VAT wymaga od polskiego podatnika spełnienia warunków określonych w VIII dyrektywie oraz przepisach krajowych poszczególnych Państw.

W jakim kraju przysługuje zwrot VAT

Polska firma uzyska zwrot VAT w każdym kraju UE, w którym została obciążona podatkiem przy dokonywaniu zakupów.

REKLAMA

Autopromocja

Polski podatnik może wystąpić również o zwrot VAT w krajach trzecich, nienależących do UE. Jednak inaczej niż w przypadku krajów UE, w tej sytuacji obowiązuje zasada wzajemności. Zwrot polskim podatnikom przysługuje więc w tych krajach trzecich, którym Polska również zwraca VAT. Zwrot VAT na zasadzie wzajemności uzyskamy m.in. w Szwajcarii i Norwegii. Informacje na temat zwrotu VAT można uzyskać w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście, który dokonuje w Polsce zwrotu VAT podmiotom zagranicznym.

Kto może wystąpić o zwrot VAT

Podstawowym warunkiem uzyskania zwrotu VAT jest zakup towarów i usług obciążonych zagranicznym VAT. Jednak nie każdy polski podatnik może wystąpić o taki zwrot. Przysługuje on tym podatnikom, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

• nie są zarejestrowani na potrzeby podatku od wartości dodanej na terenie kraju, w którym ubiegają się o zwrot VAT (ani nie mają obowiązku zarejestrowania się do celów VAT na terenie tego kraju),

• nie posiadają zakładu, siedziby, ani też swojego stałego lub normalnego miejsca zamieszkania na terenie kraju, w którym starają się o zwrot,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie wykonują na terytorium tego kraju sprzedaży, z wyjątkiem:

- usług transportowych i usług pomocniczych do tych usług,

- usług, w przypadku których podatek jest płacony przez nabywcę na zasadzie importu usług.

Podane wyjątki określa VIII Dyrektywa Rady z 6 grudnia 1979 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - warunki zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niemającym siedziby na terytorium kraju (79/1072/EWG) - Dz.U.UE.L.1979.331.11 ze zm. W poszczególnych krajach obowiązują zróżnicowane katalogi wyjątków od warunku nieprowadzenia sprzedaży na terenie kraju, w którym podatnik występuje o zwrot VAT.

Katalogi wyjątków obowiązujące w poszczególnych krajach UE określa ustawodawstwo tych krajów. Zostały one zebrane i przytoczone w książce elektronicznej „VAT w krajach UE” dostępnej w ofercie wydawnictwa INFOR Ekspert (patrz str. 30).

PRZYKŁAD

Polska spółka wykonywała usługi budowlane na rzecz niemieckiej firmy. W związku z ich świadczeniem nabywała w Niemczech towary. Miejscem świadczenia tej usługi są Niemcy. Polska spółka nie jest zarejestrowana w Niemczech, bo to nabywca rozlicza VAT za polską spółkę. Dlatego będzie mogła wystąpić o zwrot VAT w Niemczech, mimo świadczenia usług na terytorium tego kraju.

Od jakich zakupów przysługuje zwrot VAT

Polski podatnik musi pamiętać, że nie uzyska zwrotu VAT od wszystkich swoich zakupów. Zwrot VAT będzie przysługiwał tylko od takich zakupów, które na podstawie przepisów kraju, w którym występujemy o zwrot, dają prawo do odliczenia VAT. Jeżeli zakup określonych towarów i usług nie daje prawa do odliczenia VAT naliczonego, to również nie mamy prawa do ubiegania się o zwrot VAT z tytułu ich zakupu. Dla oceny, czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia, nie mają znaczenia polskie przepisy. Zawsze oceniamy prawo do zwrotu VAT na podstawie przepisów kraju, w którym dokonaliśmy zakupu. Jednak we wszystkich krajach UE obowiązują przepisy, które dają prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną VAT. Natomiast podatnik nie uzyska zwrotu VAT od zakupów niezwiązanych z działalnością opodatkowaną.

Należy zauważyć, że w każdym kraju są przepisy ograniczające prawo do odliczenia VAT, będące odpowiednikiem polskiego art. 88 ustawy o VAT. Zazwyczaj ograniczenia odliczenia VAT (i odpowiednio ograniczenia zwrotu VAT) dotyczą wydatków związanych z zakwaterowaniem i jedzeniem, zakupem towarów przeznaczonych na cele reprezentacyjne i rozrywkowe, papierosów i artykułów tytoniowych oraz alkoholu.

Ograniczenia odliczenia VAT naliczonego obowiązujące w krajach UE określa ustawodawstwo tych krajów. Ograniczenia odliczenia VAT obowiązujące w poszczególnych krajach UE zostały zebrane i przytoczone w książce elektronicznej „VAT w krajach UE” dostępnej w ofercie wydawnictwa INFOR Ekspert (patrz str. 30).

PRZYKŁAD

Pracownicy spółki polskiej w 2008 r. kilkakrotnie byli w Londynie, gdzie negocjowali kontrakt. Posiadają rachunki za noclegi i posiłki w restauracji, gdzie odbywały się spotkania z klientami. Nie mogą wystąpić o zwrot VAT od tych wydatków, gdyż w Wielkiej Brytanii od tych zakupów nie przysługuje prawo do zwrotu.

Jakie warunki musi spełniać zagraniczny podatnik, aby uzyskać zwrot VAT

Okres, za jaki przysługuje zwrot VAT. Przepisy VIII dyrektywy wprowadzają ograniczenia co do okresu, za jaki można złożyć wniosek o zwrot VAT. Może on obejmować okres co najmniej 3 kalendarzowych miesięcy danego roku. Za krótszy okres można złożyć wniosek wtedy, gdy dotyczy on ostatnich miesięcy w roku (listopad - grudzień). Jeżeli podatnik decyduje się składać wnioski w trakcie roku, musi pamiętać o terminie ich złożenia. Podatnik, który składa wniosek o zwrot VAT w trakcie roku, ma na to 3 miesiące, licząc od końca okresu, którego dotyczy wniosek.

PRZYKŁAD

Polska spółka w okresie styczeń-kwiecień br. dokonywała zakupów obciążonych francuskim VAT. Jeśli zdecyduje się złożyć wniosek w trakcie roku, termin na jego złożenie mija 31 lipca br. Spółka może również złożyć wniosek po zakończeniu roku, do 30 czerwca następnego roku.

Wniosek o zwrot VAT może obejmować również rok kalendarzowy. Nie można jednak złożyć wniosku za okres dłuższy niż rok kalendarzowy. Wniosek za cały ubiegły rok należy złożyć najpóźniej do 30 czerwca następnego roku. To podatnik decyduje, za jaki okres złoży wniosek o zwrot VAT. Wnioski wysłane po terminie nie są przez władze podatkowe rozpatrywane. Oznacza to, że podatnik który nie składał wniosków w trakcie 2008 r., może go złożyć za ubiegły rok tylko do końca czerwca br.

Minimalna kwota zwrotu VAT. Kolejne ograniczenie, z jakim musi się liczyć każdy podatnik, który występuje o zwrot VAT, to minimalne kwoty, o których zwrot może się ubiegać. Jeśli wniosek jest składany w trakcie roku kalendarzowego, to kwota do zwrotu nie może być mniejsza nić 200 euro. Jeżeli wniosek dotyczy całego roku kalendarzowego albo ostatnich miesięcy roku (listopad-grudzień), kwota do zwrotu nie może być mniejsza niż 25 euro. W krajach UE, które nie wprowadziły euro, kwota limitu jest przeliczana na walutę krajową danego państwa. Państwa członkowskie mogą limity zaokrąglać do 10% w górę lub w dół. Wnioski o zwrot VAT, które dotyczą mniejszych kwot, nie są rozpatrywane.

Jakie warunki musi spełniać wniosek o zwrot VAT

Występując o zwrot VAT, zagraniczny podatnik musi pamiętać, że występujemy o to zawsze w kraju, w którym zakup został obciążony VAT. Na podstawie VIII dyrektywy każdy kraj członkowski jest zobowiązany wyznaczyć urząd, który będzie dokonywał zwrotu VAT podmiotom zagranicznym (patrz tabela).

Wniosek o zwrot VAT składamy na specjalnym formularzu. Jego wzór określa VIII dyrektywa. Jednak każdy kraj, który dokonuje zwrotu, określa własny formularz. Formularze te dostępne są na stronach internetowych ministerstw finansów lub stronach informujących o zasadach zwrotu VAT (patrz tabela). Większość krajów dopuszcza złożenie wniosku na formularzu obowiązującym w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej niż kraj, w którym podatnik występuje o zwrot VAT, gdy zawiera te same dane co wniosek krajowy. Wniosek musi być wypełniony w języku kraju, w którym staramy się o zwrot. Przepisy krajowe mogą jednak dopuszczać wypełnienie go w innym języku. W większości krajów wniosek może być wypełniony w języku angielskim. We wniosku powinna zostać wymieniona każda załączona do niego faktura (można użyć w tym celu programu Exel). Wraz z wnioskiem polska firma musi złożyć następujące dokumenty:

• oryginały faktur, rachunków, wszystkie dokumenty zakupu, na podstawie których podatek od wartości dodanej został zapłacony; rachunki powinny być wystawione zgodnie z przepisami podatkowymi kraju, w którym występujemy o zwrot,

• aktualny dokument potwierdzający zarejestrowanie do celów VAT w Polsce,

• oryginał pełnomocnictwa, jeżeli w imieniu firmy o zwrot podatku ubiega się osoba trzecia,

• oświadczenie, że w okresie, za który występuje z wnioskiem o zwrot, podatnik nie dokonywał dostaw towarów i nie świadczył usług, które uznaje się za wykonane w kraju zwrotu.

Organy podatkowe opieczętowują każdy przekazany im dokument i zwrócą go firmie w terminie miesiąca po wydaniu decyzji dotyczącej zwrotu podatku.

Jak długo czekamy na zwrot VAT

Organ podatkowy powinien wydać decyzję o zwrocie VAT w ciągu 6 miesięcy od daty wpływu wniosku wraz z wszelkimi wymaganymi dokumentami. Jednak w praktyce w wielu krajach procedura ta trwa dłużej.

Jeżeli władze podatkowe odmówią zwrotu, firma może wnieść odwołanie według zasad obowiązujących w kraju, w którym występuje o zwrot VAT.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• VIII Dyrektywa Rady z 6 grudnia 1979 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - warunki zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niemającym siedziby na terytorium kraju (79/1072/EWG) - Dz.U.UE.L.1979.331.11; ost.zm. Dz.U.UE.L.2006.369.129

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

redaktor naczelny Biuletynu VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA