REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

30 czerwca 2009 r. mija termin składania wniosków o zwrot VAT za 2008 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy, które w 2008 r. zakupiły towary lub usługi płacąc zagraniczny VAT, tylko do 30 czerwca br. mogą składać wnioski o jego zwrot. Uzyskanie zwrotu VAT wymaga od polskiego podatnika spełnienia warunków określonych w VIII dyrektywie oraz przepisach krajowych poszczególnych Państw.

W jakim kraju przysługuje zwrot VAT

Polska firma uzyska zwrot VAT w każdym kraju UE, w którym została obciążona podatkiem przy dokonywaniu zakupów.

REKLAMA

Polski podatnik może wystąpić również o zwrot VAT w krajach trzecich, nienależących do UE. Jednak inaczej niż w przypadku krajów UE, w tej sytuacji obowiązuje zasada wzajemności. Zwrot polskim podatnikom przysługuje więc w tych krajach trzecich, którym Polska również zwraca VAT. Zwrot VAT na zasadzie wzajemności uzyskamy m.in. w Szwajcarii i Norwegii. Informacje na temat zwrotu VAT można uzyskać w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście, który dokonuje w Polsce zwrotu VAT podmiotom zagranicznym.

Kto może wystąpić o zwrot VAT

REKLAMA

Podstawowym warunkiem uzyskania zwrotu VAT jest zakup towarów i usług obciążonych zagranicznym VAT. Jednak nie każdy polski podatnik może wystąpić o taki zwrot. Przysługuje on tym podatnikom, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

• nie są zarejestrowani na potrzeby podatku od wartości dodanej na terenie kraju, w którym ubiegają się o zwrot VAT (ani nie mają obowiązku zarejestrowania się do celów VAT na terenie tego kraju),

• nie posiadają zakładu, siedziby, ani też swojego stałego lub normalnego miejsca zamieszkania na terenie kraju, w którym starają się o zwrot,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie wykonują na terytorium tego kraju sprzedaży, z wyjątkiem:

- usług transportowych i usług pomocniczych do tych usług,

- usług, w przypadku których podatek jest płacony przez nabywcę na zasadzie importu usług.

REKLAMA

Podane wyjątki określa VIII Dyrektywa Rady z 6 grudnia 1979 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - warunki zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niemającym siedziby na terytorium kraju (79/1072/EWG) - Dz.U.UE.L.1979.331.11 ze zm. W poszczególnych krajach obowiązują zróżnicowane katalogi wyjątków od warunku nieprowadzenia sprzedaży na terenie kraju, w którym podatnik występuje o zwrot VAT.

Katalogi wyjątków obowiązujące w poszczególnych krajach UE określa ustawodawstwo tych krajów. Zostały one zebrane i przytoczone w książce elektronicznej „VAT w krajach UE” dostępnej w ofercie wydawnictwa INFOR Ekspert (patrz str. 30).

PRZYKŁAD

Polska spółka wykonywała usługi budowlane na rzecz niemieckiej firmy. W związku z ich świadczeniem nabywała w Niemczech towary. Miejscem świadczenia tej usługi są Niemcy. Polska spółka nie jest zarejestrowana w Niemczech, bo to nabywca rozlicza VAT za polską spółkę. Dlatego będzie mogła wystąpić o zwrot VAT w Niemczech, mimo świadczenia usług na terytorium tego kraju.

Od jakich zakupów przysługuje zwrot VAT

Polski podatnik musi pamiętać, że nie uzyska zwrotu VAT od wszystkich swoich zakupów. Zwrot VAT będzie przysługiwał tylko od takich zakupów, które na podstawie przepisów kraju, w którym występujemy o zwrot, dają prawo do odliczenia VAT. Jeżeli zakup określonych towarów i usług nie daje prawa do odliczenia VAT naliczonego, to również nie mamy prawa do ubiegania się o zwrot VAT z tytułu ich zakupu. Dla oceny, czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia, nie mają znaczenia polskie przepisy. Zawsze oceniamy prawo do zwrotu VAT na podstawie przepisów kraju, w którym dokonaliśmy zakupu. Jednak we wszystkich krajach UE obowiązują przepisy, które dają prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną VAT. Natomiast podatnik nie uzyska zwrotu VAT od zakupów niezwiązanych z działalnością opodatkowaną.

Należy zauważyć, że w każdym kraju są przepisy ograniczające prawo do odliczenia VAT, będące odpowiednikiem polskiego art. 88 ustawy o VAT. Zazwyczaj ograniczenia odliczenia VAT (i odpowiednio ograniczenia zwrotu VAT) dotyczą wydatków związanych z zakwaterowaniem i jedzeniem, zakupem towarów przeznaczonych na cele reprezentacyjne i rozrywkowe, papierosów i artykułów tytoniowych oraz alkoholu.

Ograniczenia odliczenia VAT naliczonego obowiązujące w krajach UE określa ustawodawstwo tych krajów. Ograniczenia odliczenia VAT obowiązujące w poszczególnych krajach UE zostały zebrane i przytoczone w książce elektronicznej „VAT w krajach UE” dostępnej w ofercie wydawnictwa INFOR Ekspert (patrz str. 30).

PRZYKŁAD

Pracownicy spółki polskiej w 2008 r. kilkakrotnie byli w Londynie, gdzie negocjowali kontrakt. Posiadają rachunki za noclegi i posiłki w restauracji, gdzie odbywały się spotkania z klientami. Nie mogą wystąpić o zwrot VAT od tych wydatków, gdyż w Wielkiej Brytanii od tych zakupów nie przysługuje prawo do zwrotu.

Jakie warunki musi spełniać zagraniczny podatnik, aby uzyskać zwrot VAT

Okres, za jaki przysługuje zwrot VAT. Przepisy VIII dyrektywy wprowadzają ograniczenia co do okresu, za jaki można złożyć wniosek o zwrot VAT. Może on obejmować okres co najmniej 3 kalendarzowych miesięcy danego roku. Za krótszy okres można złożyć wniosek wtedy, gdy dotyczy on ostatnich miesięcy w roku (listopad - grudzień). Jeżeli podatnik decyduje się składać wnioski w trakcie roku, musi pamiętać o terminie ich złożenia. Podatnik, który składa wniosek o zwrot VAT w trakcie roku, ma na to 3 miesiące, licząc od końca okresu, którego dotyczy wniosek.

PRZYKŁAD

Polska spółka w okresie styczeń-kwiecień br. dokonywała zakupów obciążonych francuskim VAT. Jeśli zdecyduje się złożyć wniosek w trakcie roku, termin na jego złożenie mija 31 lipca br. Spółka może również złożyć wniosek po zakończeniu roku, do 30 czerwca następnego roku.

Wniosek o zwrot VAT może obejmować również rok kalendarzowy. Nie można jednak złożyć wniosku za okres dłuższy niż rok kalendarzowy. Wniosek za cały ubiegły rok należy złożyć najpóźniej do 30 czerwca następnego roku. To podatnik decyduje, za jaki okres złoży wniosek o zwrot VAT. Wnioski wysłane po terminie nie są przez władze podatkowe rozpatrywane. Oznacza to, że podatnik który nie składał wniosków w trakcie 2008 r., może go złożyć za ubiegły rok tylko do końca czerwca br.

Minimalna kwota zwrotu VAT. Kolejne ograniczenie, z jakim musi się liczyć każdy podatnik, który występuje o zwrot VAT, to minimalne kwoty, o których zwrot może się ubiegać. Jeśli wniosek jest składany w trakcie roku kalendarzowego, to kwota do zwrotu nie może być mniejsza nić 200 euro. Jeżeli wniosek dotyczy całego roku kalendarzowego albo ostatnich miesięcy roku (listopad-grudzień), kwota do zwrotu nie może być mniejsza niż 25 euro. W krajach UE, które nie wprowadziły euro, kwota limitu jest przeliczana na walutę krajową danego państwa. Państwa członkowskie mogą limity zaokrąglać do 10% w górę lub w dół. Wnioski o zwrot VAT, które dotyczą mniejszych kwot, nie są rozpatrywane.

Jakie warunki musi spełniać wniosek o zwrot VAT

Występując o zwrot VAT, zagraniczny podatnik musi pamiętać, że występujemy o to zawsze w kraju, w którym zakup został obciążony VAT. Na podstawie VIII dyrektywy każdy kraj członkowski jest zobowiązany wyznaczyć urząd, który będzie dokonywał zwrotu VAT podmiotom zagranicznym (patrz tabela).

Wniosek o zwrot VAT składamy na specjalnym formularzu. Jego wzór określa VIII dyrektywa. Jednak każdy kraj, który dokonuje zwrotu, określa własny formularz. Formularze te dostępne są na stronach internetowych ministerstw finansów lub stronach informujących o zasadach zwrotu VAT (patrz tabela). Większość krajów dopuszcza złożenie wniosku na formularzu obowiązującym w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej niż kraj, w którym podatnik występuje o zwrot VAT, gdy zawiera te same dane co wniosek krajowy. Wniosek musi być wypełniony w języku kraju, w którym staramy się o zwrot. Przepisy krajowe mogą jednak dopuszczać wypełnienie go w innym języku. W większości krajów wniosek może być wypełniony w języku angielskim. We wniosku powinna zostać wymieniona każda załączona do niego faktura (można użyć w tym celu programu Exel). Wraz z wnioskiem polska firma musi złożyć następujące dokumenty:

• oryginały faktur, rachunków, wszystkie dokumenty zakupu, na podstawie których podatek od wartości dodanej został zapłacony; rachunki powinny być wystawione zgodnie z przepisami podatkowymi kraju, w którym występujemy o zwrot,

• aktualny dokument potwierdzający zarejestrowanie do celów VAT w Polsce,

• oryginał pełnomocnictwa, jeżeli w imieniu firmy o zwrot podatku ubiega się osoba trzecia,

• oświadczenie, że w okresie, za który występuje z wnioskiem o zwrot, podatnik nie dokonywał dostaw towarów i nie świadczył usług, które uznaje się za wykonane w kraju zwrotu.

Organy podatkowe opieczętowują każdy przekazany im dokument i zwrócą go firmie w terminie miesiąca po wydaniu decyzji dotyczącej zwrotu podatku.

Jak długo czekamy na zwrot VAT

Organ podatkowy powinien wydać decyzję o zwrocie VAT w ciągu 6 miesięcy od daty wpływu wniosku wraz z wszelkimi wymaganymi dokumentami. Jednak w praktyce w wielu krajach procedura ta trwa dłużej.

Jeżeli władze podatkowe odmówią zwrotu, firma może wnieść odwołanie według zasad obowiązujących w kraju, w którym występuje o zwrot VAT.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• VIII Dyrektywa Rady z 6 grudnia 1979 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych - warunki zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niemającym siedziby na terytorium kraju (79/1072/EWG) - Dz.U.UE.L.1979.331.11; ost.zm. Dz.U.UE.L.2006.369.129

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

redaktor naczelny Biuletynu VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA