REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie i ewidencja usług turystyki

Małgorzata Kawczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki świadczące usługi turystyki mogą nabywać je od innych podmiotów lub częściowo wykonywać je we własnym zakresie. W takim przypadku należy odrębnie ustalić podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników.

Przy świadczeniu usług turystyki ustawa o VAT (art. 119) przewiduje szczególne procedury opodatkowania. Polegają one na opodatkowaniu marży, która stanowi różnicę między kwotą należności, jaką ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika (firmę turystyczną) towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku gdy na potrzeby świadczonej usługi turystyki jednostka tylko nabywa usługi dla bezpośredniej korzyści turysty, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku. Jeśli natomiast oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi jednostka wykonuje we własnym zakresie (tzw. usługi własne), odrębnie należy ustalić podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników. Marżą podlegającą opodatkowaniu będzie tu różnica między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Co do zasady usługi turystyki opodatkowane są stawką podstawową, tj. 22%. Stawkę tę należy stosować również do usług własnych świadczonych w ramach usługi turystyki.

W ewidencji prowadzonej dla celów VAT spółka świadcząca usługi turystyki zobowiązana jest wykazać, jaka część należności przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne.

REKLAMA

Obowiązek podatkowy w VAT w przypadku świadczenia usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15 dnia od wykonania usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UWAGA

Podatnicy dokonujący zakupu towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty są zobowiązani gromadzić dokumenty, z których wynikają wydatkowane kwoty.

W sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym usług turystyki rozliczanych na zasadzie VAT marży wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w jednej z nowszych interpretacji (nr IBPB1/415-326/07/MW z 7 marca 2008 r.):

(...) nie jest możliwe ewidencjonowanie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wyłącznie marży. Ze złożonego wniosku wynika bowiem, iż wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług turystycznych rozliczaną fakturami VAT marża, zgodnie z wymogami ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też, zapisy dotyczące przychodów ze sprzedaży usług turystycznych winny być dokonywane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie prawidłowych dowodów księgowych, a następnie pomniejszone zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o należny (wyliczony od marży) podatek od towarów i usług. Natomiast zapisy dotyczące wydatków stanowiących zgodnie z art. 22 ust. 1 tejże ustawy, koszty uzyskania przychodów winny być ewidencjonowane w wartościach brutto.

Zgodnie z tą interpretacją dochodem z usługi turystyki u podatnika stosującego procedurę VAT marża jest różnica między przychodami należnymi z tytułu świadczenia usług turystyki (należnościami od klientów pomniejszonymi o należny VAT) a kosztami uzyskania przychodu (w tym kosztami kupionych usług wchodzących w skład usługi turystycznej).

Przykład 1

Spółka A jest organizatorem wycieczki szkolnej. Jednostka korzysta z możliwości rozliczania na zasadzie VAT marży. Cena sprzedaży miejsca na wycieczce wynosi 2000 zł za osobę. Sprzedano 25 miejsc. Płatność nastąpiła przelewem.

Organizując wycieczkę, spółka kupiła usługi obce poniesione dla bezpośredniej korzyści turysty na kwotę brutto 30 000 zł oraz zatrudniła na umowę zlecenia czterech opiekunów (usługi własne), których łączne wynagrodzenie brutto wyniosło 12 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Zakup usługi obcej:

Wn „Usługi obce” 30 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 30 000,00

2. Usługi własne - umowa zlecenia:

Wn „Wynagrodzenia” 12 000,00

- w analityce „Umowy zlecenia”

Ma „Rozrachunki z tytułu umów zleceń” 12 000,00

3. Faktura VAT marża za sprzedaż miejsc na wycieczce szkolnej: 2000 zł x 25 miejsc = 50 000 zł

 

Tabela. Zestawienie danych dla celów ewidencyjnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sposób podziału należności na część przypadającą na usługi nabyte od innych podatników i na usługi własne zależy od ustaleń danej jednostki. Podany w tabeli sposób podziału jest przykładowy. Równie dobrze jednostka może ustalić, że z należności w wysokości 50 000 zł, 15 000 zł przypada na usługi własne, a 35 000 zł na usługi nabyte od innych podatników. Nie wpływa to na ogólną wartość VAT, która zawsze wyniesie tyle samo (tu: 3606,55 zł).

• przychód podatkowy: 50 000 zł - 1442,62 zł - 2163,93 = 46 393,45 zł,

• koszty uzyskania przychodu: 30 000 zł + 12 000 zł = 42 000 zł,

•  dochód podatkowy: 46 393,45 zł - 42 000 zł = 4393,45 zł.

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 50 000,00

Ma „VAT należny” 3 606,55

Ma „Sprzedaż usług” 46 393,45

4. Wpływ należności na rachunek bankowy:

Wn „Rachunek bankowy” 50 000,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 50 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Spółka A posiada w ofercie sprzedaży miejsca na wycieczkę szkolną. Cena sprzedaży wynosi 2500 zł. Spółka kupiła usługi obce (dla bezpośredniej korzyści turysty) o wartości 16 000 zł. Sprzedano osiem miejsc.

Ewidencja księgowa

1. Zakup usług obcych:

Wn „Usługi obce” 16 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 16 000,00

2. Faktura VAT marża za sprzedaż ośmiu miejsc na wycieczce szkolnej - płatność przelewem:

• cena sprzedaży: 8 x 2500 zł = 20 000 zł,

• koszt usługi: 16 000 zł,

• marża: 20 000 zł - 16 000 zł = 4000 zł,

• VAT należny ustalony od marży: 4000 zł × 22 : 122 = 721,31 zł,

• przychód: 20 000 zł - 721,31 zł = 19 278,69 zł,

• dochód do opodatkowania: 4000 zł - 721,31 zł = 3278,69 zł.

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 20 000,00

Ma „VAT należny” 721,31

Ma „Przychody ze sprzedaży usług” 19 278,69

3. Wpływ należności na rachunek bankowy:

Wn „Rachunek bankowy” 20 000,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 20 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 30 i 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• art. 220 i 306 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.U. UE.L. 347.1

Małgorzata Kawczyńska

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA