REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełniać informację PIT-11 za 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Cieślak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli zakład pracy nie sporządził za pracownika rozliczenia rocznego PIT-40, pracownik otrzyma od pracodawcy informację PIT-11. Pracodawca na wystawienie PIT-11 ma czas do końca lutego. W 2010 r. 28 lutego to niedziela, dlatego zakład pracy ma czas na wystawienie informacji PIT-11 do 1 marca 2010 r.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kto wystawia PIT-11

Od 1 stycznia 2009 r., jeżeli pracownik rozwiązał stosunek pracy w ciągu roku, zakład pracy wystawia informację PIT-11 na pisemny wniosek pracownika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku. Jeżeli pracownik nie złożył wniosku, to PIT-11 były pracodawca wystawi do 1 marca 2010 r.

Informację PIT-11 otrzyma nie tylko pracownik, ale również zleceniobiorca, osoba otrzymująca świadczenie w ramach umowy o praktykę absolwencką, autor oraz twórca przenoszący prawa autorskie.

PIT-11 dla pracownika

Jeżeli pracownik uzyskał przychody pracownicze w okresie 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r., to otrzyma od pracodawcy po zakończeniu 2009 r. informację PIT-11. Jeżeli pracownik nie otrzymał w 2009 r. żadnych przychodów, np. korzystał z urlopu wychowawczego albo gdy pracodawca nie wypłacił należnej pensji, pracodawca nie sporządza informacji PIT-11, bowiem nie powstał przychód w 2009 r.

REKLAMA

Podobnie jest w sytuacji, gdy pracownik został zatrudniony np. 1 grudnia 2009 r., a wypłata wynagrodzenia nastąpiła 8 stycznia 2010 r. Wtedy pracodawca nie sporządza dla pracownika PIT-11 za 2009 r., ponieważ w 2009 r. pracownik nie uzyskał żadnych przychodów, a wynagrodzenie za grudzień 2009 r. wypłacone 8 stycznia 2010 r. jest przychodem stycznia 2010 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W PIT-11 nie wykazuje się dochodów opodatkowanych podatkiem ryczałtowym.

 

Zobacz aktywne druki PIT w Internetowym Serwisie Księgowego

 

PIT-11 to informacja roczna o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w rozbiciu na poszczególne źródła przychodów. Źródłem przychodu jest umowa o pracę (wiersz 1 PIT-11), działalność wykonywana osobiście, w tym umowy cywilnoprawne (wiersz 6 PIT-11), oraz przychody z praw autorskich (wiersz 8 PIT-11).

W PIT-11 zostaną wykazane składki na ubezpieczenia społeczne i składka na ubezpieczenie zdrowotne, które podatnik może odliczyć od dochodu i odpowiednio od podatku (składka na ubezpieczenie zdrowotne w wy sokości 7,75% podstawy wymiaru składki).

Pracodawca uwzględni w PIT-11 również inne dochody pracownika w ramach wykonywania np. umowy cywilnoprawnej, tzn.: umowy zlecenia lub umowy o dzieło czy umowy o praktykę absolwencką. Jeżeli przychody z umów cywilnoprawnych dotyczyły przeniesienia praw autorskich, pracodawca uwzględni je w wierszu 8 PIT-11. Jeżeli koszty autorskie dotyczą przychodów ze stosunku pracy, zostaną wykazane w wieszu 1 PIT-11 (poz. 42) w dolnym prostokącie.

Wypełnianie PIT-11

Pracodawca wypełnia tylko jasne pola formularza. Płatnik wpisuje swój NIP oraz okres w 2009 r., za jaki jest wystawiany PIT-11. Daty, które należy wykazać w przypadku pracownika, to 1. dzień miesiąca, w którym została pobrana zaliczka na podatek i ostatni dzień miesiąca, kiedy płatnik pobrał zaliczkę na podatek od przychodów pracowniczych, np. od 1 marca 2009 r. do 31 grudnia 2009 r.

Okres, za jaki została przygotowana informacja, powinien wskazywać na liczbę miesięcznych kosztów, które przysługują pracownikowi.

WAŻNE

Płatnik w PIT-11 nie wskazuje okresu zatrudnienia, np. 15.07.2009 - 15.10.2009, tylko pełne miesiące, w których została pobrana zaliczka od przychodów pracowniczych.

W przypadku umów cywilnoprawnych należy wykazać okres trwania umowy lub umów w 2009 r., np. pierwszy dzień pierwszej umowy, ostatni dzień ostatniej umowy - 12.03.2009 - 24.12.2009.

Miejsce i cel składania formularza

W PIT 11 (część D) płatnik podaje nazwę urzędu skarbowego właściwego dla podatnika. Jest to urząd skarbowy właściwy ze względu namiejsce zamieszkania podatnika, w dniu 31 grudnia 2009 r. Chodzi o miejsce przebywania z zamiarem pobytu, a nie adres zameldowania. W przypadku podatników niemających na terytorium RP miejsca zamieszkania, jest to urząd skarbowy właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnik, zaznaczając właściwy kwadrat, wskazuje cel złożenia formularza - pierwszorazowe albo korekta.

Koszty uzyskania przychodu

W PIT-11 (część D) płatnik zaznacza koszty uzyskania przychodu, które zostały uwzględnione przy obliczeniu podatku ze stosunku pracy.

Koszty uzyskania przychodów w 2009 r.:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

* jeżeli podatnik nie otrzymuje dodatku za rozłąkę

Przy zastosowaniu podwyższonych kosztów uzyskania decydujące znaczenie ma miejsce zamieszkania, czyli miejsce, gdzie pracownik faktycznie przebywa z zamiarem stałego pobytu, a nie miejsce, gdzie posiada meldunek na pobyt stały albo czasowy. Miejscem zamieszkania jest miejscowość, w której osoba fizyczna przebywa z zamiarem stałego pobytu (art. 25 Kodeksu cywilnego).

Monika Cieślak

To jest część artykułu. Cały przeczytasz w Internetowym Serwisie Księgowego

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA