REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy łatwiej będzie zostać syndykiem?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gdy media informują nas o kryzysie gospodarczym, często jako jego skutek wskazują upadłość wielu przedsiębiorców. Co tak właściwie oznacza to pojęcie?

REKLAMA

Autopromocja

Upadłość jest to sytuacja, gdy przedsiębiorca stał się niewypłacalny wobec swoich wierzycieli (nie wykonywał wobec nich swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych), a następnie zostało wydane przez sąd postanowienie o ogłoszeniu jego upadłości. W takim przypadku zostaje powołany w zależności od sytuacji: syndyk (w razie ogłoszenia upadłości obejmującej likwidację majątku upadłego), nadzorca sądowy (w razie ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu) lub zarządca (w razie ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu, gdy odebrano zarząd majątkiem upadłemu). Zajmują się oni przede wszystkim zarządzaniem majątkiem upadłego oraz zabezpieczeniem go przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub zabraniem przez osoby postronne, co reguluje ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1361 z późn. zm.).

Syndykiem, nadzorcą sądowym albo zarządcą może być osoba fizyczna posiadająca licencję syndyka. Pełnić powyższe funkcje może również spółka handlowa, której wspólnicy ponoszący odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem albo której członkowie zarządu reprezentujący spółkę posiadają licencję syndyka.

Zasady uzyskiwania i tryb przyznawania licencji syndyka, odmowy jej przyznania, cofania i zawieszania praw wynikających z tej licencji reguluje ustawa z dnia 15 czerwca 2007 r. o licencji syndyka (Dz. U. z 2007 r. Nr 123, poz. 850 z późn. zm.), której nowelizacja weszła w życie zasadniczo 4 stycznia 2011 roku, natomiast część znowelizowanych przepisów obowiązuje już od 1 stycznia 2011 roku (Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz.1590, dalej „nowelizacja”).

Od 1 stycznia 2011 roku egzamin dla osób ubiegających się o licencję syndyka (dalej ”egzamin”) będzie miał jedynie formę pisemną. Na podstawie przeprowadzonych dotychczas egzaminów uznano, iż taka forma jest wystarczającym sprawdzianem kompetencji osób do nich przystępujących. Dostosowano tym samym egzamin do rozwiązań przyjętych w odniesieniu do egzaminów na aplikacje prawnicze: radcowską, adwokacką, notarialną, komorniczą oraz egzaminów zawodowych: adwokackich, radcowskich i notarialnych. Egzamin polegać będzie na rozwiązaniu testu składającego się ze 100 pytań, zawierających po trzy propozycje odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa, oraz na wykonaniu zadania problemowego. Co więcej, zgodnie z nowelizacją na egzaminie nie będzie punktów ujemnych, tym samym osoba ubiegająca się o licencję syndyka nie straci punktu za nieprawidłową odpowiedź. Aby uzyskać pozytywny wynik z części testowej egzaminu niezbędne jest otrzymanie 75 punktów, czyli w myśl nowych zasad punktowania należy mieć 75% prawidłowych odpowiedzi. Do tej pory próg był wyższy i wynosił 80%. Aby uzyskać pozytywny wynik z całości egzaminu należy uzyskać co najmniej 75 punktów z części testowej egzaminu oraz co najmniej 20 punktów (na 30 możliwych) za wykonanie zadania problemowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacją wprowadzono także obowiązek ustalenia i ogłoszenia przez Ministra Sprawiedliwości na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości wykazu zalecanej literatury, oraz wykazu tytułów aktów prawnych, z których wybrane stanowić będą podstawę opracowania pytań testowych na egzamin. Minister Sprawiedliwości ustala powyższy wykaz po zasięgnięciu opinii Komisji Egzaminacyjnej. Wypełniając zobowiązanie nałożone nowelizacją Minister Sprawiedliwości w dniu 12 stycznia 2011 r. zamieścił na swojej stronie internetowej wykaz tytułów aktów prawnych i zalecanej literatury, z których wybrane stanowić będą podstawę opracowania pytań testowych na egzaminy w roku 2011. Ponieważ egzamin przeprowadza się co najmniej dwa razy w ciągu roku, nowelizacją wprowadzono możliwość dokonywania zmian w ogłoszonym wykazie. Zmiany będzie można dokonać nie później niż na 3 miesiące przed wyznaczonym kolejnym terminem egzaminu w określonym roku kalendarzowym. Korekta wykazu dokonywana będzie wyłącznie na wniosek Komisji Egzaminacyjnej.

REKLAMA

Zgodnie z nowelizacją, Minister Sprawiedliwości na swojej stronie internetowej będzie udostępniał listę osób posiadających licencję syndyka. Jednak, lista ta nie będzie zawierała informacji o dacie i miejscu urodzenia osoby posiadającej licencję syndyka oraz jej numeru ewidencyjnego PESEL.

Podsumowując należy wskazać, iż nowelizacja, upraszczając zasady zdawania egzaminu przez osoby ubiegające się o licencję syndyka, powinna przyczynić się do zwiększenia dostępności do tego zawodu. Warto przy tym dodać, że wskazane pozytywne zmiany w przeprowadzaniu egzaminów weszły w życie 1 stycznia 2011 r., a egzamin rozpoczęty przed tym dniem odbywa się na podstawie przepisów dotychczasowych. Nowelizacja, miejmy nadzieję, że zapobiegnie również powstaniu zagrożenia dla prowadzenia postępowań upadłościowych i naprawczych w postaci niewystarczającej liczby syndyków w stosunku do wzrastającej ilości takich postępowań.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA