REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zaświadczenie o okresach nieprowadzenia pojazdu przez kierowców

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy będę musieli wystawiać nowe, rozszerzone zaświadczenie dokumentujące przerwy w pracy kierowcy. Taką zmianę wprowadza nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym, która zacznie obowiązywać od 31 sierpnia 2011 r.


Więcej artykułów z branży logistycznej na www.logistyka.infor.pl

REKLAMA

Autopromocja


Wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia wynika z potrzeby dostosowania polskiego prawa do unormowań Unii Europejskiej (decyzji Komisji 2009/959/UE z 14 grudnia 2009 r., która określiła nowy wzór zaświadczenia).

Ustawa z 15 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 168, poz. 1005)

Kierowca wykonujący przewóz drogowy pojazdem wyposażonym w tachograf cyfrowy lub analogowy ma obowiązek, na żądanie organu kontrolnego (Państwowej Inspekcji Pracy czy Inspekcji Transportu Drogowego), okazać za dany dzień i poprzednie 28 dni wykresówki - jeśli pojazd jest wyposażony w tachograf analogowy lub wydruki i kartę kierowcy - jeśli pojazd jest wyposażony w tachograf cyfrowy (art. 15 rozporządzenia w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym). Na podstawie takich dokumentów organ kontroli może bowiem sprawdzić, czy kierowca przestrzega obowiązujących go przepisów o czasie prowadzenia pojazdu, przerwach w pracy i okresach dziennego odpoczynku.

Urządzenia rejestrujące - zarówno tachografy cyfrowe, jak i analogowe - wykazują jednak tylko następujące aktywności kierowcy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- czas prowadzenia pojazdu,

- okresy przerw w pracy,

- okresy dziennego odpoczynku,

- czas gotowości do pracy oraz

- czas pozostałych czynności niebędących okresem prowadzenia pojazdu określonych jako „inna praca” (np. załadunek i rozładunek oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem, pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym, czynności spedycyjne, obsługę codzienną pojazdów i przyczep, inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy, niezbędne formalności administracyjne, utrzymanie pojazdu w czystości).

Jeśli kierowca nie wykonuje w danym dniu przewozu lub wykonywany przewóz nie podlega przepisom rozporządzenia unijnego nr 561/2006, to w zestawieniu wykresówek czy wydruków za poprzednie 28 dni nie ma wykresówki czy wydruku za takie dni. W takim przypadku kierowca ma obowiązek posiadać wystawione przez pracodawcę odpowiednie zaświadczenie, z którego wynika, że w tym konkretnym terminie nie wykonywał przewozu (art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców).

Po zmianie przepisów zaświadczenie to należy wystawić w przypadku, gdy kierowca między okresami wynikającymi z wykresówek czy wydruków z tachografu:

- przebywał na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu choroby,

- przebywał na urlopie wypoczynkowym,

- miał czas wolny od pracy (np. dzień wolny),

- prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR,

- wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu,

- pełnił dyżur poza godzinami pracy.

Przed zmianą przepisów zaświadczenie na odpowiednim formularzu musiało być wydawane jedynie w 3 przypadkach, tj. gdy kierowca:

- nie prowadził pojazdu na skutek choroby,

- korzystał z urlopu wypoczynkowego,

- prowadził pojazd niepodlegający przepisom rozporządzenia unijnego nr 561/2006 lub umowy AETR.

 

WAŻNE!
Po zmianie przepisów obowiązek wystawienia zaświadczenia o okresach nieprowadzenia pojazdu na sformalizowanym druku rozszerzono o 3 nowe przypadki, tj. pełnienie dyżuru poza godzinami pracy, wykonywanie innej pracy niż prowadzenie pojazdu i okresy czasu wolnego od pracy.

REKLAMA

Pozostałe okoliczności nieprowadzenia pojazdu mogły być dotychczas stwierdzone zwykłym oświadczeniem pracodawcy, które jedynie musiało zawierać: imię i nazwisko kierowcy, okres, którego dotyczy, wskazanie przyczyny nieposiadania wykresówek, nieużytkowania karty kierowcy lub niesporządzenia wydruków, miejsce i datę wystawienia, podpis pracodawcy. Nowe przepisy nakazują korzystanie ze sformalizowanego druku (którego treść jest bardziej szczegółowa od dotychczasowego) we wszystkich okolicznościach nieprowadzenia pojazdu, które zostały wymienione wyżej.

W wyniku nowelizacji rozszerzono więc liczbę przypadków, które trzeba wykazać w zaświadczeniu o okresach nieprowadzenia pojazdu przez kierowcę. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 31 sierpnia 2011 r.

Zaświadczenie o okresach nieprowadzenia pojazdu wystawia pracodawca i wręcza je kierowcy przed rozpoczęciem przez niego przewozu drogowego, a kierowca je podpisuje. Wzór takiego zaświadczenia, zgodnego z nowymi przepisami, powinien być zamieszczony przez ministra właściwego ds. transportu na stronie internetowej ministerstwa.

Zmiany wprowadzone w ustawie o transporcie drogowym dotyczące wykazu dokumentów, które kierowca jest zobowiązany okazać na żądanie organu kontroli, są konsekwencją wprowadzenia zmian w ustawie o czasie pracy kierowców.

 

Podstawa prawna:

- art. 1-2 ustawy z 15 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 168, poz. 1005),

- art. 15 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz.Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8 ze zm.),

- załącznik do decyzji 2009/959/UE Komisji z 14 grudnia 2009 r. zmieniającej decyzję 2007/230/WE w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz.U. UE.L.09.330.80).

 

Monika Wacikowska

specjalista w zakresie prawa pracy, były pracownik Departamentu Prawnego GIP

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

REKLAMA

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA