REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zaświadczenie o okresach nieprowadzenia pojazdu przez kierowców

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy będę musieli wystawiać nowe, rozszerzone zaświadczenie dokumentujące przerwy w pracy kierowcy. Taką zmianę wprowadza nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym, która zacznie obowiązywać od 31 sierpnia 2011 r.


Więcej artykułów z branży logistycznej na www.logistyka.infor.pl

REKLAMA

Autopromocja


Wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia wynika z potrzeby dostosowania polskiego prawa do unormowań Unii Europejskiej (decyzji Komisji 2009/959/UE z 14 grudnia 2009 r., która określiła nowy wzór zaświadczenia).

Ustawa z 15 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 168, poz. 1005)

Kierowca wykonujący przewóz drogowy pojazdem wyposażonym w tachograf cyfrowy lub analogowy ma obowiązek, na żądanie organu kontrolnego (Państwowej Inspekcji Pracy czy Inspekcji Transportu Drogowego), okazać za dany dzień i poprzednie 28 dni wykresówki - jeśli pojazd jest wyposażony w tachograf analogowy lub wydruki i kartę kierowcy - jeśli pojazd jest wyposażony w tachograf cyfrowy (art. 15 rozporządzenia w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym). Na podstawie takich dokumentów organ kontroli może bowiem sprawdzić, czy kierowca przestrzega obowiązujących go przepisów o czasie prowadzenia pojazdu, przerwach w pracy i okresach dziennego odpoczynku.

Urządzenia rejestrujące - zarówno tachografy cyfrowe, jak i analogowe - wykazują jednak tylko następujące aktywności kierowcy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- czas prowadzenia pojazdu,

- okresy przerw w pracy,

- okresy dziennego odpoczynku,

- czas gotowości do pracy oraz

- czas pozostałych czynności niebędących okresem prowadzenia pojazdu określonych jako „inna praca” (np. załadunek i rozładunek oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem, pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym, czynności spedycyjne, obsługę codzienną pojazdów i przyczep, inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy, niezbędne formalności administracyjne, utrzymanie pojazdu w czystości).

Jeśli kierowca nie wykonuje w danym dniu przewozu lub wykonywany przewóz nie podlega przepisom rozporządzenia unijnego nr 561/2006, to w zestawieniu wykresówek czy wydruków za poprzednie 28 dni nie ma wykresówki czy wydruku za takie dni. W takim przypadku kierowca ma obowiązek posiadać wystawione przez pracodawcę odpowiednie zaświadczenie, z którego wynika, że w tym konkretnym terminie nie wykonywał przewozu (art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców).

Po zmianie przepisów zaświadczenie to należy wystawić w przypadku, gdy kierowca między okresami wynikającymi z wykresówek czy wydruków z tachografu:

- przebywał na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu choroby,

- przebywał na urlopie wypoczynkowym,

- miał czas wolny od pracy (np. dzień wolny),

- prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR,

- wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu,

- pełnił dyżur poza godzinami pracy.

Przed zmianą przepisów zaświadczenie na odpowiednim formularzu musiało być wydawane jedynie w 3 przypadkach, tj. gdy kierowca:

- nie prowadził pojazdu na skutek choroby,

- korzystał z urlopu wypoczynkowego,

- prowadził pojazd niepodlegający przepisom rozporządzenia unijnego nr 561/2006 lub umowy AETR.

 

WAŻNE!
Po zmianie przepisów obowiązek wystawienia zaświadczenia o okresach nieprowadzenia pojazdu na sformalizowanym druku rozszerzono o 3 nowe przypadki, tj. pełnienie dyżuru poza godzinami pracy, wykonywanie innej pracy niż prowadzenie pojazdu i okresy czasu wolnego od pracy.

Pozostałe okoliczności nieprowadzenia pojazdu mogły być dotychczas stwierdzone zwykłym oświadczeniem pracodawcy, które jedynie musiało zawierać: imię i nazwisko kierowcy, okres, którego dotyczy, wskazanie przyczyny nieposiadania wykresówek, nieużytkowania karty kierowcy lub niesporządzenia wydruków, miejsce i datę wystawienia, podpis pracodawcy. Nowe przepisy nakazują korzystanie ze sformalizowanego druku (którego treść jest bardziej szczegółowa od dotychczasowego) we wszystkich okolicznościach nieprowadzenia pojazdu, które zostały wymienione wyżej.

W wyniku nowelizacji rozszerzono więc liczbę przypadków, które trzeba wykazać w zaświadczeniu o okresach nieprowadzenia pojazdu przez kierowcę. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 31 sierpnia 2011 r.

Zaświadczenie o okresach nieprowadzenia pojazdu wystawia pracodawca i wręcza je kierowcy przed rozpoczęciem przez niego przewozu drogowego, a kierowca je podpisuje. Wzór takiego zaświadczenia, zgodnego z nowymi przepisami, powinien być zamieszczony przez ministra właściwego ds. transportu na stronie internetowej ministerstwa.

Zmiany wprowadzone w ustawie o transporcie drogowym dotyczące wykazu dokumentów, które kierowca jest zobowiązany okazać na żądanie organu kontroli, są konsekwencją wprowadzenia zmian w ustawie o czasie pracy kierowców.

 

Podstawa prawna:

- art. 1-2 ustawy z 15 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 168, poz. 1005),

- art. 15 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz.Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8 ze zm.),

- załącznik do decyzji 2009/959/UE Komisji z 14 grudnia 2009 r. zmieniającej decyzję 2007/230/WE w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz.U. UE.L.09.330.80).

 

Monika Wacikowska

specjalista w zakresie prawa pracy, były pracownik Departamentu Prawnego GIP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA