REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zmieni się w VAT w 2012 r.

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnio nie zostały uchwalone nowelizacje ustawy o VAT, ale podatników i tak czekają zmiany. Związane jest to z zakończeniem okresów przejściowych, które obowiązywały do końca 2011 r.


Transport międzynarodowy wykonywany autobusami zarejestrowanymi w UE


Od 1 stycznia 2012 r. podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego świadczą usługi transportu międzynarodowego, na terytorium innego państwa członkowskiego, gdy świadczą na terytorium Polski usługi międzynarodowego przewozu drogowego, polegającego na okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi na terytorium innego państwa członkowskiego, mają wybór co do sposobu opodatkowania (art. 96a ustawy o VAT ), tj.:

REKLAMA

Autopromocja

• zasady ogólne przewidziane dla wszystkich podatników VAT,

• szczególne regulacje określone w art. 134a-134c ustawy o VAT.

Działalność polegająca na okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi poza terytorium kraju podlega opodatkowaniu VAT, jeśli jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynika z wyjaśnień zamieszczonych na stronie IS w Warszawie, nieodpłatne przewozy osób autokarami należącymi do zagranicznych stowarzyszeń, zespołów kulturalnych, klubów sportowych lub szkół nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Wymienione podmioty, świadczące wyłącznie nieodpłatne przewozy osób związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie są obowiązane do zarejestrowania się jako podatnicy VAT i do rozliczania tego podatku w Polsce.

W takiej sytuacji kierujący pojazdem w trakcie wykonywania tych przewozów powinien posiadać dokumenty, które wskazywałyby, że nie ma obowiązku rejestracji (np. dokument rejestracyjny autokaru wskazujący na właściciela pojazdu: szkołę, klub sportowy, zespół kulturalny, ewentualnie umowę najmu autokaru przez szkołę, klub sportowy, zespół kulturalny itp.).

REKLAMA

Podatnik, który wybiera zasady ogólne i nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku rejestracji, musi złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Przepisy zobowiązują podmiot kierujący pojazdem (gdy podatnik wybrał ogólne zasady rozliczeń) do posiadania potwierdzenia zarejestrowania jako podatnik VAT czynny lub kopii takiego potwierdzenia. Taki podatnik rozlicza VAT na zasadach ogólnych, gdyż nie przysługuje mu prawo do stosowania zwolnienia podmiotowego (art. 113 ust. 13 ustawy o VAT). W takiej sytuacji naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany do wydania kopii potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego w liczbie wskazanej we wniosku (art. 96 ust. 14 ustawy o VAT).

Podatnik, który złożył zgłoszenie rejestracyjne, musi rozliczyć VAT od świadczonej usługi transportowej proporcjonalnie, gdyż miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych kilometrów (art. 28f ustawy o VAT). W deklaracji VAT-7 będzie rozliczał VAT z uwzględnieniem kilometrów pokonanych w Polsce.

Gdy podatnik nie ma siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, właściwym dla niego organem podatkowym do rozliczeń VAT jest Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

 

W przypadku wyboru specjalnej procedury rozliczeń osoba kierująca pojazdem będzie zobowiązana posiadać wydruk potwierdzenia, że zostało złożone takie zgłoszenie (art. 96a w zw. z art. 134a ust. 4 ustawy o VAT). Ze specjalnej procedury będą mogli korzystać (na podstawie art. 134a ust. 1 ustawy o VAT) podatnicy, gdy spełnią łącznie następujące warunki:

• świadczą wyłącznie usługi międzynarodowego przewozu drogowego,

• przewozy polegają na okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski,

• posiadają siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego świadczą te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski,

• nie korzystają z możliwości odliczania podatku naliczonego, otrzymania zwrotu tego podatku lub zwrotu różnicy podatku.

W takim przypadku mogą złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania ze szczególnej procedury rozliczania podatku wobec tych usług. Zgłoszenie to podatnicy składają również do naczelnika drugiego urzędu skarbowego, ale drogą elektroniczną. Zgłoszenia będą dokonywane za pomocą aplikacji informatycznej udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Zgłoszenie powinno zawierać:

• nazwę podatnika,

• adres podatnika opatrzony kodem pocztowym, adres poczty elektronicznej,

• numer identyfikacji podatkowej dla celów podatku od wartości dodanej przyznany podatnikowi w państwie członkowskim siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego świadczy te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - przyznany mu w państwie członkowskim stałego miejsca zamieszkania albo zwykłego miejsca pobytu, oraz

• informację, że podatnik ten nie został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Obecnie nie ma jeszcze dostępnej aplikacji.

Naczelnik drugiego urzędu skarbowego będzie nadawał podatnikowi, który złożył zgłoszenie, numer identyfikacyjny na potrzeby wykonywanych przez niego na terytorium kraju usług i będzie potwierdzał jego zidentyfikowanie jako „podatnika VAT - przewozy okazjonalne” z wykorzystaniem drogi elektronicznej. Podatnik zidentyfikowany jako podatnik VAT - przewozy okazjonalne będzie obowiązany do zawiadomienia naczelnika drugiego urzędu skarbowego o wszelkich zmianach danych objętych zgłoszeniem, w terminie siedmiu dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

W przypadku gdy podatnik zidentyfikowany jako podatnik VAT - przewozy okazjonalne:

• zawiadomi naczelnika drugiego urzędu skarbowego o zaprzestaniu wykonywania usług lub

• nie zawiadamiając naczelnika drugiego urzędu skarbowego o zaprzestaniu albo zawieszeniu wykonywania usług, nie składa deklaracji przez kolejne cztery kwartały, lub

• przestaje spełniać warunki niezbędne do korzystania z procedury szczególnej

- naczelnik drugiego urzędu skarbowego będzie zawiadamiał podatnika o wygaśnięciu jego identyfikacji na potrzeby wykonywanych przez niego na terytorium kraju usług.

 

Podatnicy, którzy wybrali ten sposób rozliczeń, będą kontaktować się z urzędem skarbowym wyłącznie elektronicznie, co dla podatników zagranicznych jest dużym ułatwieniem. Podatnicy, którzy wybiorą ten sposób rozliczeń, będą obowiązani składać drogą elektroniczną do drugiego urzędu skarbowego deklaracje podatkowe na potrzeby rozliczenia podatku z tytułu wykonywania usług do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.


Zmiana stawek VAT


Od 1 stycznia 2012 r. stawka VAT na odzież i dodatki odzieżowe dla niemowląt, obuwie dla dzieci wynosi 23%, zamiast dotychczasowej stawki 8%.

Od 1 stycznia 2012 r. kończy się również okres przejściowy na:

1) zwolnienie z VAT dla prowadzenia prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących (§ 43 rozporządzenia wykonawczego):

• zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego,

• materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego;

2) zwolnienie z VAT dla usług świadczonych przez instytucje gospodarki budżetowej - wyłącznie na rzecz jednostki, która je utworzyła, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej (§ 44 rozporządzenia wykonawczego);

3) stawkę 8% dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu wyrobów medycznych, o których mowa w art. 132 ustawy z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz.U. Nr 107, poz. 679), z wyłączeniem systemów i zestawów zabiegowych złożonych z wyrobów medycznych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. Stawka VAT będzie wynosić 23% (§ 45 rozporządzenia wykonawczego).

 

Więcej na temat zmian w VAT w 2012 roku przeczytasz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule  Co zmieni się w VAT w 2012 r.

 

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA