REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy w zakresie skarg i wniosków dotyczących działania sądów

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 28 marca 2012 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadzi wiele zmian w zakresie organizacji polskiego wymiaru sprawiedliwości.


Z punktu widzenia każdego z nas ważną zmianą, która zostanie wprowadzona przez nowelizację będzie uregulowanie trybu postępowania w sprawach rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych, dlatego tym zmianom poświęcimy niniejszą publikację.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Szczegółowy tryb i organizację przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków, dotyczących działalności sądów określi w drodze rozporządzenia Minister Sprawiedliwości (projekt rozporządzenia w sprawie skarg i wniosków dotyczących sądów powszechnych znajduje się na stronie http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/517/projekt/31546/katalog/31554, dalej „projekt rozporządzenia”). Do dnia 23 marca 2012 r. projekt rozporządzenia nie został podpisany przez Ministra Sprawiedliwości oraz ogłoszony w Dzienniku Ustaw, dlatego niniejszą publikację oparliśmy na tekście ww. projektu.

Po 28 marca 2012 r. osoba niezadowolona z działalności sądu (dalej „skarżący” lub „wnioskodawca”), będzie mogła złożyć jedynie skargę lub wniosek na warunkach ściśle określonych w nowelizacji. Zgodnie z rozporządzeniem, skargi i wnioski będzie można wnieść na piśmie, za pomocą poczty elektronicznej, telefaksu, a także w formie ustnej do protokołu. Wszelkie niezbędne informacje dotyczące m.in. trybu przyjmowania skarg i wniosków, organu właściwego do ich rozpatrzenia, a także adresu poczty elektronicznej sądu będą umieszczane na tablicy ogłoszeń w budynku sądu oraz na jego stronie internetowej. Warto przy tym podkreślić, że nie będą podlegały rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądu, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli. Zatem, aby nie narazić się na odmowę rozpatrzenia skargi, skarżący będzie musiał uważać, by jego skarga nie odnosiła się do działalności orzeczniczej.

Z punktu widzenia skarżących warte odnotowania jest również to, że zgodnie z nowelizacją skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe pozostawia się bez rozpatrzenia, zawiadamiając o tym skarżącego lub wnioskodawcę, z podaniem przyczyny pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpatrzenia. Skarżący (wnioskodawcy) powinni zatem pilnować się przy sposobie formułowania wnoszonych pism, tak aby nie zostały one pozostawione bez rozpatrzenia.

REKLAMA

Skargi i wnioski będą przyjmowane przez pracowników biura podawczego lub innej komórki organizacyjnej wskazanej przez prezesa sądu. Na żądanie skarżącego lub wnioskodawcy pracownik przyjmujący pismo, będzie potwierdzał jego przyjęcie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Organem właściwym do rozpatrzenia skargi lub wniosku jest prezes sądu. Jeżeli skarga lub wniosek dotyczą działalności sądu okręgowego i sądu rejonowego, organem właściwym do rozpatrzenia jest prezes sądu okręgowego. Jeżeli skarga lub wniosek dotyczą działalności sądu apelacyjnego i sądu okręgowego, organem właściwym do rozpatrzenia jest prezes sądu apelacyjnego. Jeżeli skarga dotyczy działalności prezesa sądu (rejonowego/okręgowego) organem właściwym jest prezes sądu wyższej instancji, a działalności prezesa sądu apelacyjnego - Krajowa Rada Sądownictwa. W przypadku, gdy skarga dotycząca działalności sądów zostanie skierowana do innych organów władzy publicznej, podlega ona przekazaniu do rozpatrzenia właściwym organom, o których mowa powyżej.

Jeżeli na podstawie treści pisma nie można należycie ustalić jego przedmiotu, a w szczególności sprawy, której dotyczy, wzywa się skarżącego lub wnioskodawcę do uzupełnienia pisma w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie pisma bez rozpoznania i wezwanie do uzupełnienia braków powinno zawierać o tym pouczenie.

Skarga w zakresie w jakim zawiera wniosek o pociągnięcie sędziów do odpowiedzialności dyscyplinarnej podlega niezwłocznie przekazaniu właściwemu rzecznikowi dyscyplinarnemu albo zastępcy rzecznika dyscyplinarnego.

Podsumowując, osoba, która będzie niezadowolona z działalności sądu, będzie mogła złożyć skargę lub wniosek opierając się na powyższych zasadach. Wszelkie niezbędne informacje na temat składania skarg i wniosków powinny być zamieszczone na tablicy ogłoszeń w budynku sądu oraz na stronie internetowej sądu. Warto przy tym pamiętać, że skarga/wniosek powinny zawierać dokładny opis sprawy, której dotyczą i nie zawierać treści niecenzuralnych.

Aneta Wrona - Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA