REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja jako podatnik VAT - co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja jako podatnik VAT nie zawsze jest obowiązkowa, jednak w niektórych przypadkach opłaca się. Co warto wiedzieć o konieczności lub możliwości opłacania VAT-u w kontekście działalności gospodarczej?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA


Podstawowa zasada dotycząca obowiązkowej rejestracji VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zanim opiszemy szczegółowe zasady dotyczące konieczności opłacania VAT-u i zwolnień, warto poznać ogólną zasadę. Można ją sprowadzić do tego, że jeżeli przedsiębiorca nie wykonuje działalności, która nie podlega zwolnieniom z VAT (np. sprzedaż alkoholu i papierosów), to nie musi rejestrować się jako czynny podatnik VAT. Mimo tego musi jednak rejestrować każdą sprzedaż. Przymus rejestracji do celów podatku VAT pojawia się bowiem w momencie, w którym roczny przychód firmy przekracza 150 tys. zł, co określa się na podstawie wspomnianej ewidencji sprzedaży.


Rejestracja VAT i zwolnienia - szczegółowe zasady


Rejestracja jako podatnik VAT następuje za pomocą formularza VAT-R. Przedsiębiorca może wybrać jeden z dwóch wariantów dotyczących VAT:

- rejestracja jako podatnik czynny - składając wypełniony formularz VAT-R,

- rejestracja jako podatnik zwolniony - w tym celu przedsiębiorca nie musi składać VAT-R (niezłożenie formularza jest równoznaczne z rejestracją jako podatnik zwolniony).

Zwolnienie ustawowe z rejestracji VAT przysługuje firmom rozpoczynającym działalność w bieżącym roku podatkowym oraz innym podmiotom, które:

- w roku ubiegłym wykazały przychody ze sprzedaży nie przekraczające limitu 150 000 zł netto (zwolnienie podmiotowe),

- wykonują tylko i wyłącznie czynności wyłączone przedmiotowo z opodatkowania VAT-em (w takiej sytuacji zwolnienie przysługuje niezależnie od tego, czy poprzedni warunek został spełniony).

- Warto pamiętać o kilku zasadach, które dotyczą zwolnień ustawowych:

- Czynności zwolnione przedmiotowo z podatku od towarów i usług nie są uwzględniane w ramach przewidzianego przez prawo limitu. Innymi słowy, do wyliczenia wspomnianego limitu 150 tys. zł pod uwagę brane są tylko przychody z działalności niezwolnionej z VAT.

- Firmy powstałe w poprzednim roku podatkowym obowiązuje kwota proporcjonalna do okresu prowadzenia działalności gospodarczej.

- Przedsiębiorcy korzystający ze zwolnienia z rejestracji VAT i tak muszą prowadzić rejestr sprzedaży w sposób narastający. Ponadto, zwolnienia z VAT nie mają związku z limitami, które obligują do instalacji kasy fiskalnej. Jest to 20 000 zł dla przedsiębiorstw rozpoczynających sprzedaż w 2012 roku oraz 40 000 zł w przypadku pozostałych firm.

Status podatnika zwolnionego oznacza, że firma nie musi składać deklaracji rozliczających VAT (VAT-7 lub VAT-7K). Co za tym idzie, firma nie wpłaca do urzędu skarbowego kwot z tytułu VAT należnego oraz nie uzyskuje prawa do zwrotu VAT z faktur kosztowych. W przypadku takich przedsiębiorców, zapisy dotyczące sprzedaży oraz zakupu towarów i usług są wpisywane do KPiR w kwocie brutto.

Grupa podatników VAT czynnych to firmy, które zrezygnowały ze zwolnienia, wykorzystały limit sprzedaży lub zajmują się działalnością niepodlegającą zwolnieniom. Zwolnienie z VAT nie przysługuje firmom, które zajmują się m.in. sprzedażą alkoholu i papierosów, sprzedażą paliw płynnych, sprzedażą i obróbką metali szlachetnych, usługami maklerskimi czy komisowymi.

Warto wiedzieć, że naczelnik lokalnego urzędu skarbowego może zastosować bardziej korzystne zasady rozliczenia wobec firmy, która przekroczyła ustawowy limit lub zrezygnowała ze zwolnienia podmiotowego. Dzięki przychylności fiskusa może ona zyskać prawo do odliczenia podatku dotyczącego posiadanych towarów, zakupionych przed rejestracją jako podatnik VAT. Przedsiębiorca ubiegający się o możliwość zredukowania należnego VAT-u o kwotę związaną z zakupem wspomnianych towarów, jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury. Ten dokument uwzględnia towary, które:

- były przeznaczone do odsprzedaży,

- znajdowały się na stanie magazynowym w dniu osiągnięcia limitu nieopodatkowanej sprzedaży (obydwa warunki muszą zostać spełnione jednocześnie).

 

Spis z natury wraz ze stosownym wnioskiem, powinien zostać dostarczony do siedziby urzędu skarbowego przed upływem 14 dni od daty całkowitego wykorzystania kwoty wolnej od VAT. W praktyce prawidłowe dopełnienie powyższych formalności przesądza o pozytywnej decyzji naczelnika urzędu skarbowego.


Opłacanie VAT-u bywa korzystne


Status czynnego „VAT-owca”, prócz negatywnych aspektów, takich jak konieczność opłacania podatku oraz konieczność regularnego składania deklaracji, zapewnia także pewne korzyści. Nabywca usług lub towarów związanych z działalnością gospodarczą, ma prawo zredukować kwotę należnego VAT-u dzięki pomniejszeniu jej o wartość podatku VAT (naliczonego) wynikającą z faktur za wspomniane towary lub usługi.

Tym samym dla przedsiębiorcy będącego „VAT-owcem” opłacalnym jest zakup usług od innych przedsiębiorców „VAT-owców”, co bywa istotnym argumentem przemawiającym za wyborem danego usługodawcy. W rzeczywistości kosztem za usługę jest w takim przypadku kwota netto. Natomiast dla przedsiębiorcy korzystającego ze zwolnienia z VAT, kosztem jest zawsze kwota brutto. Podsumowując, dla właścicieli firm, które prowadzą sprzedaż na rzecz innych firm, opodatkowaną VAT-em i zarazem generujących wysokie koszty opodatkowane VAT-em za które uzyskują faktury, rejestracja jako podatnik VAT zazwyczaj jest opłacalna.


Kiedy zarejestrować się jako podatnik VAT?


Przedsiębiorcy, którzy nie są zobligowani do rejestracji jako podatnicy VAT, ale planują zrezygnować ze zwolnienia, mogą to zrobić w dowolnym momencie składając formularz VAT-R. Nie ma konieczności składania VAT-R w momencie zakładania firmy, mimo że jest to częstą praktyką. Oczywiście, rezygnacja z przysługującego zwolnienia podmiotowego, czyli rejestracja jako czynny podatnik VAT, może być również złożona na starcie działalności gospodarczej.

W przypadku przedsiębiorców, którzy tracą prawo do zwolnienia z VAT lub rezygnują z tego prawa w trakcie prowadzenia działalności, terminy rejestracji VAT lub aktualizacji (tj. złożenia formularza VAT-R) są następujące:

- przed dniem, w którym nastąpi sprzedaż towaru lub usługi niepodlegających zwolnieniom z VAT,

- przed dniem, w którym firma osiągnie limit 150 tys. przychodu, a tym samym podatnik straci prawo do zwolnienia podmiotowego,

- przed początkiem miesiąca, w którym przedsiębiorca chce zrezygnować ze zwolnienia.

W Ustawie o VAT nie zostało sprecyzowane kiedy konkretnie przedsiębiorca staje się zarejestrowanym podatnikiem VAT. Można jednak uznać, że staje się tak wraz ze złożeniem formularza VAT-R.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA