REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać koszty i przychody związane z kontem bankowym?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otwarcie i prowadzenie konta dla potrzeb działalności gospodarczej może wiązać się zarówno z ponoszeniem kosztów, jak i z uzyskiwaniem przychodów. Jak rozliczać takie transakcje w ramach działalności gospodarczej?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 


Posiadanie firmowego konta

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Niektórzy polscy przedsiębiorcy mogą działać bez konta bankowego, choć jest to wąska grupa. Konto w banku muszą jednak posiadać przedsiębiorcy, którzy:

- dokonują jednorazowych transakcji o wartości powyżej 15 tys. euro,

- prowadzą rozliczenia z innymi podmiotami gospodarczymi,

- nie mają statusu mikroprzedsiębiorców (zatrudniają więcej niż 10 osób oraz uzyskują roczny obrót netto ze sprzedaży towarów i usług powyżej 2 mln euro)

REKLAMA

Warto pamiętać, że prawo nie nakazuje zakładania oddzielnego konta do celów firmowych, jednak otwarcie dodatkowego rachunku ułatwia oddzielenie transakcji prywatnych od firmowych. Właściciel firmy zapewne doceni ten fakt w trakcie ewentualnej kontroli podatkowej.

Oczywiście dla zdecydowanej większości właścicieli firm, posiadanie konta w banku jest nie tylko koniecznością, ale po prostu wygodą. A wysoki poziom wygody i zakresu usług bankowych może wiązać się z koniecznością ponoszenia wydatków na korzystanie z konta. Ponadto, w przypadku niektórych banków, można liczyć na zyski związane z posiadaniem rachunku lub dokonywaniem transakcji w postaci odsetek i promocji typu „money back” („cash back”).


Rodzaje kosztów związanych z posiadaniem konta


Koszty związane z posiadaniem konta bankowego można podzielić na dwie grupy. Są to:

- koszty dotyczące zdarzeń jednorazowych (m.in. opłaty związane z otwarciem konta,  za przelewy i zlecenia stałe, za wydanie papierowego wyciągu z konta, zaświadczenie o prowadzeniu rachunku lub wysokości środków dostępnych na rachunku),

- koszty cykliczne (m.in. opłaty: za prowadzenie konta, za utrzymanie karty kredytowej, za powiadomienia SMS-owe, za możliwość wypłaty z dowolnego bankomatu, itp.).

Koszty z pierwszej grupy naliczane są po nastąpieniu zdarzenia (z dołu), natomiast opłaty cykliczne pobierane są z góry (za następny okres), od dnia otwarcia rachunku. Ta różnica nie ma jednak znaczenia dla momentu zaksięgowania kosztu, gdyż zależy on od daty uzyskania lub wydrukowania wyciągu z konta. Ta sprawa opisana jest poniżej.


Opłaty bankowe stanowią koszt uzyskania przychodu


Z Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że za koszt uzyskania przychodu można uznać wydatek poniesiony m.in. w celu uzyskania przychodu, a zatem powiązany z działalnością gospodarczą. Wszelkie opłaty za korzystanie z kont bankowych w ramach działalności gospodarczej zaliczają się do powyższej kategorii. Nie ma znaczenia czy są to opłaty jednorazowe, czy cykliczne. Jednak rozliczając takie wydatki należy pamiętać, że mogą to być tylko opłaty dotyczące konta firmowego oraz transakcji związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeżeli przedsiębiorca wykorzystuje konto firmowe także do celów prywatnych, musi skrupulatnie oddzielić opłaty i prowizje, które wiążą się z transakcjami prywatnymi, gdyż nie stanowią one kosztu uzyskania przychodu.

 


Czy rozliczenie opłat bankowych wymaga faktury?


Nie - aby zaliczyć opłaty bankowe do kosztów wystarczy wyciąg z konta bankowego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie prowadzenia KPiR, za dowód poniesienia kosztu uzyskania przychodu mogą służyć dowody poniesienia opłat pocztowych i bankowych. Za taki dowód uznaje się zarówno papierowy wyciąg uzyskany „w okienku” bankowym, jak i samodzielnie wydrukowany wyciąg z konta bankowości internetowej (tę sprawę opisuje m.in. interpretacja IPPB5/423-279/10-2/AJ).


Kiedy zaksięgować opłaty bankowe?


Według ogólnej zasady, za dzień poniesienia kosztu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu potwierdzającego wydatek. Natomiast w przypadku opłat bankowych, zarówno stałych, jak i jednorazowych prowizji, za dzień poniesienia kosztu uznaje się dzień sporządzenia wyciągu z konta. Niezależnie od tego czy przedsiębiorca sporządza taki wyciąg samodzielnie, czy uzyskuje go w banku. Koszty związane z kontem bankowym ujmuje się w KPiR w kolumnie 13 - pozostałe wydatki.


Czy odsetki i „money back” to przychód dla przedsiębiorcy?

REKLAMA


Posiadanie konta bankowego, także firmowego, może przynosić jego właścicielowi określone zyski. Zgodnie z zapisem w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (Art. 14, ust.2, pkt. 5), odsetki od środków utrzymywanych na firmowym rachunku bankowym stanowią przychód, który należy opodatkować. Ten sam zapis dotyczy również odsetek od lokat bankowych będących własnością firmową (a nie prywatną).

W przypadku premii przyznawanych właścicielowi konta na zasadach promocji „money back” (lub „cash back”), jak na razie trudno jednoznacznie ocenić czy taki wpływ na konto stanowi dla przedsiębiorcy przychód. Jeżeli bank w regulaminie promocji określa „money back” jak sprzedaż premiową, powinna ona być zwolniona z podatku dochodowego na mocy Art. 21, ust. 1, pkt 68 Ustawy o PIT (jeśli nie przekracza jednorazowo kwoty 760 zł). Regulamin bankowy nie jest jednak wiążący dla urzędników, którzy mogą inaczej zinterpretować zyski posiadacza konta.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA