REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe terminy rozliczeń VAT

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prace rządu nad projektem ustawy o VAT dobiegają końca. Został już przyjęty przez komitet stały Rady Ministrów. Teraz trafi do Sejmu. Projekt znacząco modyfikuje najważniejsze regulacje w ustawie o VAT, tj. obowiązek podatkowy, faktury VAT, odliczanie VAT naliczonego, ustalenie podstawy opodatkowania. Niestety, większość zmian jest na niekorzyść podatników.


Chociaż najistotniejsze zmiany wejdą w życie dopiero od 1 lipca 2013 r., jednak już w tym roku warto rozpocząć przygotowania do wprowadzenia zarówno nowych regulacji obowiązujących od 1 stycznia, jak i tych obowiązujących od 1 lipca 2013 r. Część nowych rozwiązań będzie wymagać zmiany wewnętrznych procedur, przyzwyczajeń i nawyków podatników (ich pracowników), a nawet systemów stosowanych na potrzeby wystawiania faktur.

REKLAMA

REKLAMA


Zasada „+7 dni”


Jedną z najistotniejszych zmian przewidzianych w projekcie jest ta dotycząca zasad wyznaczania momentu powstania obowiązku podatkowego. Moment ten będzie zasadniczo wyznaczała data dokonania dostawy lub wykonania usługi. Jednak z pierwszym dniem lipca 2013 r. zostanie zniesiona ogólna zasada „+ 7 dni”, która dzisiaj pozwala na odsunięcie momentu opodatkowania nawet na następny miesiąc.


Świadczenia okresowe

REKLAMA


Nie odnajdziemy w nowych regulacjach szczególnych rozwiązań, jak chociażby tych, które obecnie wiążą moment powstania obowiązku podatkowego z terminem płatności, np. dla najmu, leasingu, dostawy mediów (gaz, prąd itp.). Za to podatnicy, którzy wykonują świadczenia okresowe (z wyjątkiem m.in. leasingu finansowego, użytkowania wieczystego), będą mieli wprost zapisaną zasadę, że usługi takie są wykonane z upływem każdego okresu rozliczeniowego i on będzie wyznaczał datę powstania obowiązku podatkowego (chyba że będą dłuższe niż rok). Ważne jest to, że ta zasada ma zastosowanie również do dostawy towarów, czyli np. energii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Praktyczne warsztaty. Jak przygotować firmę do zmian w VAT od 2013 roku >>>


Zaliczka na media


Należy zwrócić uwagę, że również w przypadku dostawy tzw. mediów ma obowiązywać zasada, iż wcześniejsze otrzymanie zapłaty rodzi obowiązek podatkowy. Ta zmiana może w istotny sposób skomplikować funkcjonowanie tych podatników, u których obecnie moment otrzymania zapłaty nie wyznacza momentu opodatkowania (właśnie tzw. media). Z całą pewnością muszą oni zacząć się przygotowywać do zmiany ze znacznym wyprzedzeniem (tj. dostosować procedury wewnętrzne, systemy, umowy z bankami, a może nawet zatrudnić nowych pracowników).

W szczególności zmiany dotyczące świadczeń okresowych wymuszają dostosowanie umów do nowych przepisów. W wielu przypadkach konieczne będzie wyraźne doprecyzowanie, co jest okresem rozliczeniowym i w jakim momencie on się kończy. Czasami będzie się to musiało wiązać z odróżnieniem okresu rozliczeniowego od kalkulacyjnego.


Rozliczenie kasowe


W nowo dodanym art. 19a ma być zamieszczona krótka lista przypadków kasowego wyznaczania momentu powstania obowiązku podatkowego, ale obecnie próżno byłoby na niej szukać typowych świadczeń podatników. Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą otrzymania zapłaty wyłącznie w przypadku: sprzedaży komisowej, świadczenia usług finansowych zwolnionych, świadczenia wykonywanego z nakazu władzy, na zlecenie sądów itp., otrzymania dotacji, subwencji itp.

Jak zatem widać, zmiany dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego będą bardzo istotne i dla większości podatników będą oznaczały przyspieszenie daty opodatkowania. Niewątpliwie konieczne jest więc przygotowanie się do nich - zarówno proceduralne, jak i systemowe, a nawet mentalne. Niestety, wiele modyfikacji nie tylko spowoduje wewnętrzne zmiany u nas jako podatnika, ale także dotyczyć będzie naszych relacji z kontrahentami, dlatego by się do nich przygotować, potrzebujemy więcej czasu.


Więcej o projektowanych zmianach VAT i ich wpływie na funkcjonowanie firmy przeczytacie Państwo w numerze 20 Biuletynu VAT


Zamów prenumeratę Biuletynu VAT >>

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA