REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wydatki na spotkania biznesowe są kosztem

Magdalena Kugler Kancelaria prawna R. Comi
E.I. Chełkowska-Kamionka
R. Worobiej Sp. j
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jakich przypadkach wydatki związane ze spotkaniami biznesowymi mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Niejasności związane z zasadami zaliczania wydatków poniesionych przy okazji spotkań biznesowych do kosztów uzyskania przychodów stanowią dla wielu przedsiębiorców istotne utrudnienie w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Brak jasnych przepisów w zakresie kosztów reprezentacji


Źródłem problemów są przepisy dwóch ustaw o podatkach dochodowych, tj. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361) oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397).

Z treści przepisów obu ustaw wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, jednak nie zaliczają się do nich m.in. koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Nie ulega wątpliwości, że wydatki związane z reprezentacją nie są kosztami uzyskania przychodów, jednak ani we wspomnianych ustawach ani w żadnym innym akcie prawnym nie zostało zdefiniowane pojęcie reprezentacji i tym samym nie jest możliwe jednoznaczne ustalenie znaczenia „kosztów reprezentacji”. Zarówno organy, jak i sądy przy rozstrzyganiu spraw związanych z omawianym zagadnieniem posiłkują się słownikową definicją pojęcia reprezentacji, zgodnie z którą reprezentacja to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Wydatki na reprezentację w kosztach - korzystny wyrok NSA

REKLAMA

Zapraszamy na forum o podatku CIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy mający wątpliwości odnośnie kwalifikacji wydatków poniesionych w związku ze spotkaniami biznesowymi, zwracają się do organów podatkowych o udzielenie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Z treści indywidualnych interpretacji wynika niejednokrotnie, że podstawowym kryterium decydującym o tym czy spotkanie kontrahentów cechowało się wystawnością, a więc czy jest związane z reprezentacją, jest miejsce spotkania.


Wydatki z tytułu spotkań biznesowych - stanowisko organów podatkowych


Organy podatkowe stoją często na stanowisku, że wydatki poniesione z tytułu spotkania z kontrahentem w siedzibie jednego z przedsiębiorców nie stanowią kosztów reprezentacji
nawet wówczas, gdy na takie spotkanie został zamówiony catering, natomiast kawa wypita w restauracji mieści się w zakresie pojęcia reprezentacji. W ocenie organów poczęstunek w restauracji wiąże się z budowaniem pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy nawet w przypadku, gdy charakter spotkania mieści się w ramach standardowych relacji pomiędzy przedsiębiorcami. Żeby zaliczenie tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodów było możliwe, spotkanie kontrahentów powinno mieć na celu wyłącznie załatwienie spraw służbowych niezwiązanych z kwestiami dotyczącymi wizerunku przedsiębiorcy. Jednak wątpliwym jest aby rozdzielenie tych dwóch sfer w kontaktach między przedsiębiorcami było w ogóle możliwe.

 

Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczące zaliczania takich wydatków  do kosztów uzyskania przychodów nie jest jednoznaczne, jednak zdaje się zmierzać w kierunku interpretacji korzystnej dla podatników. W wyroku z dnia 25 maja 2012 r. (II FSK 2200/11) NSA stwierdził, iż niesłuszny jest pogląd, że to miejsce, w którym spożytkowany zostaje zakupiony towar bądź usługa przesądza o tym czy wydatki stanowią koszty reprezentacji. Obecnie nie można uznać, że każde spotkanie kontrahentów, które ma miejsce w restauracji ma charakter reprezentacyjny, gdyż organizowanie spotkań biznesowych w restauracjach należy do powszechnej praktyki. Zdaniem NSA założenie, że każde spotkanie, które ma miejsce w restauracji ma charakter reprezentacyjny może prowadzić do wniosków sprzecznych z zasadami tzw. „zdrowego rozsądku”. W tym samym wyroku sąd stwierdził, iż nie zawsze wydatki na zakup usług gastronomicznych, żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, będą uznawane za koszty reprezentacji, jednak wydatki te nie mogą odbiegać od standardów przyjętych w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej.

Sąd podkreślił również, że każdy przypadek powinien być rozstrzygany indywidualnie z uwzględnieniem konkretnego stanu faktycznego. Należy pamiętać, że NSA także orzeka na podstawie określonego stanu faktycznego i orzeczenia sądu nie mogą zastępować regulacji ustawowych.


Koszty reprezentacji - najnowsze orzecznictwo


Samochód służbowy, telefon i laptop przychodem menedżera


Zapraszamy na forum o podatku CIT

Komplikacje związane z zaliczaniem wydatków przedsiębiorców do kosztów uzyskania przychodów wynikające z braku legalnej definicji pojęcia reprezentacji skutkują tym, że w znacznym stopniu to od interpretacji organów podatkowych zależy czy w konkretnym przypadku wydatki związane ze spotkaniem biznesowym zostaną uznane za koszty reprezentacji czy też nie. Z treści przytoczonego orzeczenia NSA wynika jednak, iż interpretacja przepisów ustaw o podatkach dochodowych w coraz większym stopniu odpowiada rzeczywistości gospodarczej. Jak słusznie zauważył NSA (II FSK 2200/10), trudno obecnie uznać, że każdy poczęstunek w restauracji nosi znamiona ekskluzywności. Stanowisko korzystne dla podatników zostało podtrzymane przez NSA wyrokiem z dnia 17 czerwca 2013 r. (II FSK 702/11). Należy oczekiwać, że wyroki NSA nie pozostaną bez wpływu na treść indywidualnych interpretacji przepisów prawa wydawanych przez organy podatkowe.

Autor: Magdalena Kugler

Kancelaria prawna R. Comi, E.I. Chełkowska-Kamionka, R. Worobiej Sp. j.

 

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA