REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wydatki na spotkania biznesowe są kosztem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kugler Kancelaria prawna R. Comi
E.I. Chełkowska-Kamionka
R. Worobiej Sp. j
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jakich przypadkach wydatki związane ze spotkaniami biznesowymi mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Niejasności związane z zasadami zaliczania wydatków poniesionych przy okazji spotkań biznesowych do kosztów uzyskania przychodów stanowią dla wielu przedsiębiorców istotne utrudnienie w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Autopromocja


Brak jasnych przepisów w zakresie kosztów reprezentacji


Źródłem problemów są przepisy dwóch ustaw o podatkach dochodowych, tj. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361) oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397).

Z treści przepisów obu ustaw wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, jednak nie zaliczają się do nich m.in. koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Nie ulega wątpliwości, że wydatki związane z reprezentacją nie są kosztami uzyskania przychodów, jednak ani we wspomnianych ustawach ani w żadnym innym akcie prawnym nie zostało zdefiniowane pojęcie reprezentacji i tym samym nie jest możliwe jednoznaczne ustalenie znaczenia „kosztów reprezentacji”. Zarówno organy, jak i sądy przy rozstrzyganiu spraw związanych z omawianym zagadnieniem posiłkują się słownikową definicją pojęcia reprezentacji, zgodnie z którą reprezentacja to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Wydatki na reprezentację w kosztach - korzystny wyrok NSA

Zapraszamy na forum o podatku CIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy mający wątpliwości odnośnie kwalifikacji wydatków poniesionych w związku ze spotkaniami biznesowymi, zwracają się do organów podatkowych o udzielenie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Z treści indywidualnych interpretacji wynika niejednokrotnie, że podstawowym kryterium decydującym o tym czy spotkanie kontrahentów cechowało się wystawnością, a więc czy jest związane z reprezentacją, jest miejsce spotkania.


Wydatki z tytułu spotkań biznesowych - stanowisko organów podatkowych


Organy podatkowe stoją często na stanowisku, że wydatki poniesione z tytułu spotkania z kontrahentem w siedzibie jednego z przedsiębiorców nie stanowią kosztów reprezentacji
nawet wówczas, gdy na takie spotkanie został zamówiony catering, natomiast kawa wypita w restauracji mieści się w zakresie pojęcia reprezentacji. W ocenie organów poczęstunek w restauracji wiąże się z budowaniem pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy nawet w przypadku, gdy charakter spotkania mieści się w ramach standardowych relacji pomiędzy przedsiębiorcami. Żeby zaliczenie tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodów było możliwe, spotkanie kontrahentów powinno mieć na celu wyłącznie załatwienie spraw służbowych niezwiązanych z kwestiami dotyczącymi wizerunku przedsiębiorcy. Jednak wątpliwym jest aby rozdzielenie tych dwóch sfer w kontaktach między przedsiębiorcami było w ogóle możliwe.

 

Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczące zaliczania takich wydatków  do kosztów uzyskania przychodów nie jest jednoznaczne, jednak zdaje się zmierzać w kierunku interpretacji korzystnej dla podatników. W wyroku z dnia 25 maja 2012 r. (II FSK 2200/11) NSA stwierdził, iż niesłuszny jest pogląd, że to miejsce, w którym spożytkowany zostaje zakupiony towar bądź usługa przesądza o tym czy wydatki stanowią koszty reprezentacji. Obecnie nie można uznać, że każde spotkanie kontrahentów, które ma miejsce w restauracji ma charakter reprezentacyjny, gdyż organizowanie spotkań biznesowych w restauracjach należy do powszechnej praktyki. Zdaniem NSA założenie, że każde spotkanie, które ma miejsce w restauracji ma charakter reprezentacyjny może prowadzić do wniosków sprzecznych z zasadami tzw. „zdrowego rozsądku”. W tym samym wyroku sąd stwierdził, iż nie zawsze wydatki na zakup usług gastronomicznych, żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, będą uznawane za koszty reprezentacji, jednak wydatki te nie mogą odbiegać od standardów przyjętych w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej.

Sąd podkreślił również, że każdy przypadek powinien być rozstrzygany indywidualnie z uwzględnieniem konkretnego stanu faktycznego. Należy pamiętać, że NSA także orzeka na podstawie określonego stanu faktycznego i orzeczenia sądu nie mogą zastępować regulacji ustawowych.


Koszty reprezentacji - najnowsze orzecznictwo


Samochód służbowy, telefon i laptop przychodem menedżera


Zapraszamy na forum o podatku CIT

Komplikacje związane z zaliczaniem wydatków przedsiębiorców do kosztów uzyskania przychodów wynikające z braku legalnej definicji pojęcia reprezentacji skutkują tym, że w znacznym stopniu to od interpretacji organów podatkowych zależy czy w konkretnym przypadku wydatki związane ze spotkaniem biznesowym zostaną uznane za koszty reprezentacji czy też nie. Z treści przytoczonego orzeczenia NSA wynika jednak, iż interpretacja przepisów ustaw o podatkach dochodowych w coraz większym stopniu odpowiada rzeczywistości gospodarczej. Jak słusznie zauważył NSA (II FSK 2200/10), trudno obecnie uznać, że każdy poczęstunek w restauracji nosi znamiona ekskluzywności. Stanowisko korzystne dla podatników zostało podtrzymane przez NSA wyrokiem z dnia 17 czerwca 2013 r. (II FSK 702/11). Należy oczekiwać, że wyroki NSA nie pozostaną bez wpływu na treść indywidualnych interpretacji przepisów prawa wydawanych przez organy podatkowe.

Autor: Magdalena Kugler

Kancelaria prawna R. Comi, E.I. Chełkowska-Kamionka, R. Worobiej Sp. j.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA