REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynsz z umowy najmu w pkpir

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) czynsz otrzymany przed terminem wynikającym z umowy najmu?

Czynsz z umowy najmu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) - jak wykazać?


PROBLEM

REKLAMA

Autopromocja

Od maja br. prowadzę działalność w zakresie najmu dwóch lokali użytkowych. Z umów, które zawarłem, wynika, że czynsze są płatne „z góry” do 5. dnia danego miesiąca. Jak powinieniem wykazać przychód z takiego najmu, jeżeli za czerwiec otrzymałem od jednego z wynajmujących czynsz nie 5 czerwca, a już 31 maja br.?


RADA

Niezależnie od terminu zapłaty czynszu przez najemców powinien Pan go zawsze wykazywać w miesiącu, za który jest należny. Kwotę czynszu należy wpisać do kolumny 2 pkpir z ostatnim dniem miesiąca, za który jest należny. Szczegóły - w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z pytania wynika, że świadczy Pan usługi najmu. Dla usług tych ustalił Pan miesięczne okresy rozliczeniowe. W związku z tym przychód powstanie w tym przypadku na zasadzie określonej w art. 14 ust. 1e updof. Z przepisu tego wynika, że jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

A zatem w opisanej przez Pana sytuacji przychody ze świadczenia usług najmu rozliczanych miesięcznie powstają w ostatnich dniach poszczególnych miesięcy. Bez znaczenia w tym przypadku jest data wpływu czynszu za dany miesiąc, tj. czy wpłynął w terminie, po terminie, czy przed terminem. Kwotę czynszu należy wpisać do kolumny 2 pkpir z ostatnim dniem miesiąca, za który jest należny.

PKPiR 2013 - przewodnik po zmianach

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów

REKLAMA

Przedstawiony sposób ustalania momentu powstania przychodu z tytułu świadczenia usług najmu rozliczanych miesięcznie potwierdzają organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 31 sierpnia 2011 r., sygn. IBPBI/1/415-593/11/AB, czytamy, że:

Zarówno w zawartym pomiędzy najemcą a Spółką aneksem do umowy najmu, jak i w samej umowie najmu wskazano okresy rozliczeniowe. Strony przyjęły okres miesięczny dla naliczania czynszu należnego wynajmującemu za wykonaną usługę, a zatem art. 14 ust. 1e u.p.d.o.f. ma w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie. Fakt, iż najemca opłacił czynsz z góry za dwa lata, pozostaje bez wpływu na sytuację Spółki. Należy więc uznać, iż momentem powstania przychodu z tytułu otrzymania przez Spółkę zapłaty z góry za najem lokalu użytkowego za miesiące maj 2011 r. - kwiecień 2013 r. będą ostatnie dni miesięcy od maja 2011 r. do kwietnia 2013 r. Kwota przychodu będzie stanowiła każdorazowo 1/24 kwoty zapłaconej przez najemcę, tj. 40 410,00 zł (miesięczny czynsz najmu).

Zapraszamy na forum PIT i PKPiR


PRZYKŁAD

31 maja br. podatnik otrzymał czynsz najmu za lokal użytkowy za czerwiec w kwocie netto 1500 zł. Przychód z tego tytułu nie powstał jednak w maju, tj. w miesiącu otrzymania pieniędzy, lecz dopiero 30 czerwca (tj. w ostatnim dniu miesiąca, którego czynsz dotyczy). Przychód ten należy wykazać w czerwcu z datą 30 czerwca jako datą zdarzenia gospodarczego wpisaną w kolumnie 2.


Wyciąg z pkpir za czerwiec 2013 r.

 

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Pozostałe przychody

Razem przychód

1

2

3

6

8

(7+8)

18

30.06.2013

Faktura nr 4/06/2013

Czynsz najmu

1500 zł

1500 zł


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 14 ust. 1e ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 21

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii podatkowej, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego

CZYTAJ TAKŻE

„Jak opodatkować najem kilku apartamentów nad morzem” - Mk nr 12/2012 - dostępny na www.mk.infor.pl

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA