REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura wystawiona przed dostawą towarów 2013 / 2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. w przypadku dostawy towarów powstanie obowiązku podatkowego w VAT związane będzie przede wszystkim z momentem jej dokonania. Nie będzie zaś miała znaczenia chwila wystawienia faktury. Dlatego od 2014 r. zniknie dotychczasowy problem, kiedy należy rozliczyć faktury wyprzedzające dostawę, tj. w dacie ich wystawienia, czy w dacie wydania towaru.

Od nowego roku zawsze będzie to data wydania towaru. Jednocześnie już wprost z ustawy będzie wynikać możliwość wystawiania faktur przed dokonaniem dostawy. Faktury nie będą mogły być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem dostawy towaru.

REKLAMA

REKLAMA


Kiedy rozliczyć fakturę wystawioną w 2013 roku przed dostawą towarów?


Spółka jest podatnikiem VAT czynnym. W ramach prowadzonej działalności zawiera umowy handlowe na dostawy swoich wyrobów. W umowach zawarty jest zapis dotyczący przeniesienia prawa do dysponowania towarem jako właściciel w momencie dostawy/dostarczenia wyrobu do odbiorcy. Całkowite ryzyko związane z towarem po stronie sprzedawcy/spółki spoczywa do momentu dostarczenia towaru do punktu odbioru kupującego. Punktem odbioru jest siedziba kupującego lub jego magazyn albo bezpośrednio sklep.

Jako dokument wydania towaru spółka wystawia WZ, do którego jest wystawiana faktura sprzedaży. Szczególnym przypadkiem są dostawy dokonywane na przełomie miesiąca, gdy wydanie towaru z magazynu następuje w ostatnim dniu miesiąca; w tym samym dniu spółka wystawia WZ i fakturę sprzedaży. Towar zostaje wydany przewoźnikowi, który dostarcza go w pierwszym dniu następnego miesiąca. W którym okresie rozliczeniowym spółka powinna rozliczyć VAT od takich dostaw?


RADA

REKLAMA

VAT od takich dostaw powinien być rozliczony w miesiącu, w którym dokonano dostawy. Data wystawienia faktury nie ma w tym przypadku znaczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Obecnie (do końca 2013 r.) obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru jednej z tych osób. Jeżeli jednak dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, ale nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Faktury wystawia się, co do zasady, nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (§ 9 ust. 1 rozporządzenia o fakturach). Sporna jest jednak dopuszczalność wystawiania faktur przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Gdy stosujemy zasadę ogólną, przepisy nie przewidują takiej możliwości, ale tego nie zabraniają.

Zdaniem organów podatkowych jest to postępowanie niedopuszczalne (patrz: pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 października 2010 r., sygn. IPPP2-443-522/10-4/AK). Mimo to pozwalają na rozliczanie takich faktur, gdyż nie jest to pusta faktura w rozumieniu art. 108 ustawy (z artykułu tego wynika obowiązek zapłaty VAT z pustej faktury, bez możliwości rozliczenia jej w deklaracji). O tego rodzaju fakturze możemy mówić, gdy nie dokumentuje żadnej rzeczywistej czynności. Fakturę wystawioną przed dokonaniem dostawy rozliczamy w miesiącu powstania obowiązku podatkowego. I tutaj powstaje kolejny problem - czy według:

• art. 19 ust. 1 ustawy - tj. z chwilą wydania towaru,

• art. 19 ust. 4 ustawy - tj. z chwilą wystawienia faktury.

Faktura VAT 2014 - zmiany zasad fakturowania od 1 stycznia 2014 r.

Faktury elektroniczne w 2014 roku

Pierwsze stanowisko należy uznać za prawidłowe. Jak czytamy w wyroku NSA z 8 listopada 2012 r. (sygn. akt I FSK 39/12):

Faktura wystawiona przed wykonaniem usługi, poza wyjątkami przewidzianymi wprost w ustawie o podatku od towarów usług - niemającymi jednak zastosowania do usług reklamowych, nie będzie potwierdzeniem wykonania danej opodatkowanej czynności, a jedynie zapowiedzią wykonania jej w przyszłości. W takim przypadku faktura taka nie będzie powodować powstania obowiązku podatkowego, na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy o VAT.

W rozpoznawanym przypadku zatem, w sytuacji gdy spółka wystawi fakturę przed wykonaniem usługi, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą faktycznego wykonania usługi reklamowej, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem, że spółka nie wystawi w ciągu siedmiu dni od tego zdarzenia faktury potwierdzającej wykonanie tej usługi, wtedy bowiem obowiązek ten powstanie z dniem wystawienia takiej faktury.

Wprawdzie sąd zajmował się fakturami wystawionymi przed wykonaniem usługi, ale ta sama zasada ma zastosowanie do dostaw.

Dlatego w Państwa przypadku, gdy dostawa ma miejsce na przełomie miesiąca, VAT należy rozliczyć w miesiącu dokonania dostawy, tj. przekazania towarów nabywcy, a nie w miesiącu, w którym wystawiono fakturę. Istotne znaczenie dla ustalenia daty dokonania dostawy mają ustalenia umowne. Dla określenia momentu wydania towarów znaczenie będą miały też formuły Incoterms, na jakich dana dostawa towarów jest zrealizowana (o ile określono te warunki). Zasadniczo bowiem za moment dostawy towarów trzeba będzie uznać moment, w którym na nabywcę przechodzą ciężary i korzyści związane z rzeczą (zgodnie z warunkami danej klauzuli Incoterms).

Dostawa może mieć miejsce w przypadku:

• dostarczenia towaru do magazynu odbiorcy - z chwilą objęcia towaru w posiadanie przez odbiorcę, czyli zwykle z chwilą wyładowania i pokwitowania odbioru,

• odebrania towaru z magazynu dostawcy - z chwilą załadowania i pokwitowania odbioru,

• wysłania towaru przez przewoźnika - z chwilą przejęcia towaru przez przewoźnika, gdy sprzedawca nie ponosi ryzyka utraty towaru.

W Państwa przypadku, skoro całkowite ryzyko związane z towarem po stronie Państwa spółki jako sprzedawcy spoczywa do momentu dostarczenia towaru do punktu odbioru kupującego, jest to moment wydania towaru. Najwcześniej w tym dniu powstanie obowiązek podatkowy, jeżeli wcześniej nie została wpłacona zaliczka

 

VAT 2014

 

Od 1 stycznia 2014 r. w przypadku dostawy towarów powstanie obowiązku podatkowego związane będzie przede wszystkim z momentem jej dokonania. Nie będzie zaś miała znaczenia chwila wystawienia faktury. Dlatego od 1 stycznia 2014 r. zniknie problem, kiedy należy rozliczyć takie faktury, tj. w dacie ich wystawienia, czy w dacie wydania towaru. Zawsze będzie to data wydania towaru. Jednocześnie już wprost z ustawy będzie wynikać możliwość wystawiania faktur przed dokonaniem dostawy. Faktury nie będą mogły być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem dostawy towaru.

Jednocześnie wydłużono termin na wystawienie takiej faktury. Będzie trzeba ją wystawić nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru.

 

Ustalanie obowiązku podatkowego i terminy wystawiania faktur przy dostawie towarów

Terminy

2013

2014

powstania obowiązku podatkowego dla dostaw towarów

• z chwilą wydania towarów, gdy nie istnieje obowiązek wystawienia faktury lub gdy ją wystawiono przed dokonaniem dostawy

• z chwilą wystawienia faktury, nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towarów

• z chwilą wydania towarów

wystawienia faktury dla dostaw towarów

• nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towarów

• nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru

• nie wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem dostawy towaru

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19 ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

Marcin Jasiński

prawnik, ekspert w zakresie VAT, autor licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA