REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktura za energię elektryczną zostanie wystawiona 2 lutego 2014 r. z terminem płatności upływającym 20 marca 2014 r. Obowiązek podatkowy u sprzedawcy powstanie w tej sytuacji w lutym 2014 r. Kiedy powstanie prawo do odliczenia z takiej faktury? Czy gdyby kontrahent otrzymał fakturę w lutym, prawo do odliczenia podatku naliczonego powstałoby u niego już w lutym?

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Faktury za energię w 2014 roku - kiedy odliczyć VAT


W 2014 r. zasady odliczenia VAT z faktur za energię uległy zmianie. Prawo do odliczenia VAT z faktury za energię elektryczną powstaje w miesiącu jej otrzymania, ale nie wcześniej niż u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy. Gdyby nabywca otrzymał fakturę za energię elektryczną w lutym 2014 r., prawo do odliczenia podatku naliczonego powstałoby u niego już w lutym. Podatek z tej faktury mógłby on zatem odliczyć w deklaracji VAT-7 za luty. Wynika to z faktu, że w lutym po stronie dostawcy energii powstał obowiązek podatkowy w VAT.


Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.


1 stycznia 2014 r. zmieniły się zasady powstawania prawa do odliczenia. Obecnie prawo do odliczenia powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT), nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT).

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują również nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego, w tym nowy sposób powstawania obowiązku podatkowego z tytułu dostaw energii elektrycznej. Obowiązek podatkowy z tytułu takich dostaw powstaje obecnie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż z chwilą upływu terminu płatności (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a) w zw. z art. 19a ust. 7 ustawy o VAT).

Inaczej zatem niż do końca 2013 r., od 1 stycznia 2014 r. wystawienie faktury przed upływem terminu płatności skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu dostaw energii elektrycznej.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo


Oznacza to, że w przedstawionej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu dostawy energii elektrycznej powstał 2 lutego 2014 r., gdyż w tym dniu wystawiona została faktura (a wcześniej nie upłynął termin płatności). A zatem jeżeli fakturę tę nabywca otrzyma już w lutym 2014 r., to prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie u niego również w lutym (mimo że termin płatności wynikający z faktury upływa dopiero w marcu 2014 r.). W konsekwencji podatek naliczony z tej faktury będzie mógł być odliczony już w ramach deklaracji VAT-7 za luty 2014 r., przy założeniu oczywiście, że nabywca składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Gdyby jednak nabywca otrzymał fakturę w marcu 2014 r., prawo do odliczenia podatku naliczonego powstałoby w marcu. W takiej sytuacji podatek naliczony z tej faktury nabywca mógłby odliczyć dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za marzec 2014 r. (przy założeniu, że składa on miesięczne deklaracje VAT-7).

Na marginesie należy dodać, że wskazane zasady obowiązują w przypadku odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wszystkie czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT.

A zatem udzielona odpowiedź miałaby pełne zastosowanie, gdyby wystawiona faktura dokumentowała:

1) dostawę energii cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,

2) świadczenie usługi telekomunikacyjnej lub radiokomunikacyjnej,

3) świadczenie jednej z usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (w pozycjach tych wymienione są usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, usługi związane z odpadami, usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu oraz pozostałe usługi sanitarne),

4) świadczenie usługi najmu, dzierżawy, leasingu albo usługi o podobnym charakterze,

5) świadczenie usługi ochrony osób albo usługi ochrony, dozoru lub przechowywania mienia,

6) świadczenie usługi stałej obsługi prawnej i biurowej,

7) świadczenie usługi dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.

UWAGA!
Obowiązek podatkowy z tytułu dostaw energii elektrycznej powstaje obecnie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż z chwilą upływu terminu płatności.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 4, art. 19a ust. 7, art. 86 ust. 10 oraz art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji  

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA