REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktura za energię elektryczną zostanie wystawiona 2 lutego 2014 r. z terminem płatności upływającym 20 marca 2014 r. Obowiązek podatkowy u sprzedawcy powstanie w tej sytuacji w lutym 2014 r. Kiedy powstanie prawo do odliczenia z takiej faktury? Czy gdyby kontrahent otrzymał fakturę w lutym, prawo do odliczenia podatku naliczonego powstałoby u niego już w lutym?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Faktury za energię w 2014 roku - kiedy odliczyć VAT


W 2014 r. zasady odliczenia VAT z faktur za energię uległy zmianie. Prawo do odliczenia VAT z faktury za energię elektryczną powstaje w miesiącu jej otrzymania, ale nie wcześniej niż u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy. Gdyby nabywca otrzymał fakturę za energię elektryczną w lutym 2014 r., prawo do odliczenia podatku naliczonego powstałoby u niego już w lutym. Podatek z tej faktury mógłby on zatem odliczyć w deklaracji VAT-7 za luty. Wynika to z faktu, że w lutym po stronie dostawcy energii powstał obowiązek podatkowy w VAT.


Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.


1 stycznia 2014 r. zmieniły się zasady powstawania prawa do odliczenia. Obecnie prawo do odliczenia powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT), nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT).

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują również nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego, w tym nowy sposób powstawania obowiązku podatkowego z tytułu dostaw energii elektrycznej. Obowiązek podatkowy z tytułu takich dostaw powstaje obecnie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż z chwilą upływu terminu płatności (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a) w zw. z art. 19a ust. 7 ustawy o VAT).

Inaczej zatem niż do końca 2013 r., od 1 stycznia 2014 r. wystawienie faktury przed upływem terminu płatności skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu dostaw energii elektrycznej.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo


Oznacza to, że w przedstawionej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu dostawy energii elektrycznej powstał 2 lutego 2014 r., gdyż w tym dniu wystawiona została faktura (a wcześniej nie upłynął termin płatności). A zatem jeżeli fakturę tę nabywca otrzyma już w lutym 2014 r., to prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie u niego również w lutym (mimo że termin płatności wynikający z faktury upływa dopiero w marcu 2014 r.). W konsekwencji podatek naliczony z tej faktury będzie mógł być odliczony już w ramach deklaracji VAT-7 za luty 2014 r., przy założeniu oczywiście, że nabywca składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Gdyby jednak nabywca otrzymał fakturę w marcu 2014 r., prawo do odliczenia podatku naliczonego powstałoby w marcu. W takiej sytuacji podatek naliczony z tej faktury nabywca mógłby odliczyć dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za marzec 2014 r. (przy założeniu, że składa on miesięczne deklaracje VAT-7).

Na marginesie należy dodać, że wskazane zasady obowiązują w przypadku odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wszystkie czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT.

A zatem udzielona odpowiedź miałaby pełne zastosowanie, gdyby wystawiona faktura dokumentowała:

1) dostawę energii cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,

2) świadczenie usługi telekomunikacyjnej lub radiokomunikacyjnej,

3) świadczenie jednej z usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (w pozycjach tych wymienione są usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, usługi związane z odpadami, usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu oraz pozostałe usługi sanitarne),

4) świadczenie usługi najmu, dzierżawy, leasingu albo usługi o podobnym charakterze,

5) świadczenie usługi ochrony osób albo usługi ochrony, dozoru lub przechowywania mienia,

6) świadczenie usługi stałej obsługi prawnej i biurowej,

7) świadczenie usługi dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.

UWAGA!
Obowiązek podatkowy z tytułu dostaw energii elektrycznej powstaje obecnie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż z chwilą upływu terminu płatności.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 4, art. 19a ust. 7, art. 86 ust. 10 oraz art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji  

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA