REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucyjne zmiany w odliczeniu VAT od samochodów

Magdalena Jaworska
Magdalena Jaworska
doradca podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2014 r. weszły w życie przepisy dające prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od zakupu pojazdów osobowych z tzw. z kratką, które posiadają homologację samochodu ciężarowego. Regulacje te nie będą jednak obowiązywać długo. Rozpoczęły się bowiem intensywne prace legislacyjne nad nowym projektem ustawy wprowadzającej istotne zmiany w zakresie odliczenia VAT od pojazdów samochodowych.

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 


Jest bardzo prawdopodobne, że aktualne przepisy dotyczące odliczenia będą obowiązywać tylko do końca lutego br. Ministerstwu Finansów bardzo zależy, by jak najszybciej weszły w życie nowe zasady rozliczenia VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Odliczenie 50 % VAT bez ograniczeń kwotowych


Zgodnie z projektem, w przypadku wydatków związanych z samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony przysługiwać będzie prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego. Ograniczeniem objęte zostaną wydatki związane z pojazdami samochodowymi w rozumieniu prawa o ruchu drogowym (a więc w praktyce pojazdami silnikowymi, których konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, np. motocykle).

Niestety zakres wydatków z ograniczonym prawem do odliczenie jest szerszy niż obecnie. Oprócz wydatków na nabycie, import, wytworzenie przedmiotowych pojazdów oraz ich leasing czy najem, limitowane mają być wydatki na usługi naprawy i konserwacji oraz koszty eksploatacyjne.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne


Pełne odliczenie tylko w działalności gospodarczej


Od powyższej reguły przewidziano jednak pewne wyjątki. Pełne prawo do odliczenia będzie przysługiwać od pojazdów samochodowych:

- wykorzystywanych wyłącznie w działalności gospodarczej, lub

-  konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą (przeznaczenie takie powinno wynikać z odpowiednich dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym).

Ponadto, możliwość pełnego odliczenia przewidziano dla towarów montowanych w pojazdach samochodowych. Niemniej przeznaczenie tych towarów wskazywać powinno na możliwość wykorzystania ich wyłącznie do działalności gospodarczej. Z uzasadnienia wynika, że może to być sytuacja, gdy w pojeździe wykorzystywanym do celów mieszanych (biznesowych i prywatnych) zostanie zamontowany towar, którego przeznaczenie wskazuje, że może być on wykorzystany wyłącznie do działalności gospodarczej, np. taksometry montowane w taksówkach.  

Co ważne, projekt określa, kiedy pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Chodzi tutaj o takie okoliczności, które wykluczają możliwość ich użycia do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Powinny być one potwierdzone obowiązkową ewidencją pojazdu ( z pewnymi wyjątkami).


Wątpliwe uzasadnienie Ministerstwa Finansów


O ile brzmienie przepisu daje pewne argumenty by twierdzić, że istotne powinny być faktycznie zaistniałe okoliczności, z których wynika, że pojazd był/ będzie używany wyłącznie w ramach prowadzonego biznesu, o tyle stanowisko Ministra Finansów w zakresie rozumienia tej regulacji jest bardziej restrykcyjne. Wynika z niego, że chodzi tutaj potencjalną a nie faktyczną możliwość użytku danego pojazdu dla celów prywatnych. Podejście takie jest więc bardzo niekorzystne dla podatników. Zakłada bowiem z góry, że w pewnych przypadkach nie będzie możliwości odliczenia pełnego VAT. Podejście takie będzie szczególnie krzywdzące dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w miejscu swego zamieszkania. Dla innych podatników, nawet potencjalna możliwość wykorzystania pojazdu dla celów prywatnych (np. możliwość dojazdu pracownika pojazdem służbowym z firmy do domu) może skutkować brakiem pełnego odliczenia. Zdaniem fiskusa fakt ten ma więc być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych, tj. brak jest nawet potencjalnej możliwości wykorzystania pojazdu dla celów prywatnych.

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, że prawo do pełnego odliczenia może mieć miejsce w przypadku gdy:

- przedmiotem działalności podatnika jest odsprzedaż tych pojazdów i jednocześnie zostanie wyeliminowana możliwość ich użytku prywatnego (samochody nie są zarejestrowane i nie mogą poruszać się po drogach),

- przedmiotem działalności podatnika jest wynajem tych pojazdów i zostanie wyeliminowana możliwość ich użytku prywatnego,

- konstrukcja pojazdu obiektywnie wskazuje na wyłączny użytek do działalności gospodarczej lub gdy użytek prywatny byłby znikomy (np. koparka),

- z posiadanej dokumentacji obiektywnie wynika, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej i nie ma możliwości, aby pracownik skorzystał z firmowego samochodu w celu dojazdu do swojego miejsca zamieszkania.

INFORFK: Nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT

Nowe zasady odliczenia są więc dość restrykcyjne. Co więcej, zaproponowana przez Ministra Finansów wykładnia prowadzi do wniosku, że w praktyce może być trudno spełnić warunki do bezpiecznego odliczenia pełnej kwoty VAT. Ze względu na brak precyzyjnych przepisów, nie można więc wykluczyć zwiększonej ilości sporów z fiskusem w tym zakresie.


Pojazdy uprzywilejowane z pełnym prawem do odliczenia


Projekt przewiduje możliwość pełnego odliczenia VAT z tytułu nabycia, leasingu, najmu oraz usług naprawy i konserwacji oraz wydatków na eksploatację wymienionych enumeratywnie pojazdów. Pełne prawo do odliczenia przysługuje w stosunku do pojazdów samochodowych, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do takich celów jest nieistotne.

W powyższym katalogu znajdują się m.in.:

- pojazdy samochodowe inne niż samochody osobowe mające jeden rząd siedzeń,  który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą,

- pojazdy samochodowe klasyfikowane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,

- pojazdy samochodowe z otwartą częścią do przewozu ładunków,

- określone pojazdy specjalne (np. koparka, ładowarka, żuraw samochodowy).

Nie można jednak wykluczyć, że w przyszłości powyższy katalog zostanie jeszcze rozszerzony.

Nadal brak prawa do odliczenia od paliw

Ku niezadowoleniu wielu podatników, projektowane zmiany wprowadzają ograniczenia w prawie do odliczenia VAT z tytułu nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu:

- samochodów osobowych,

- pojazdów samochodowych innych niż osobowe, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a) 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg

b) 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg

c) 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

 

Powyższe ograniczenie nie będą jednak dotyczyć pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej. W tym zakresie będą więc obowiązywać powyżej omówione przepisy dotyczące przypadków, kiedy pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej (okoliczności wykorzystania auta lub odpowiednia jego konstrukcja).

Nowe zasady odliczenia VAT od samochodów w opinii przedsiębiorców


Odliczenie VAT od rat najmu i leasingu - przepisy przejściowe


Dla korzystających z pojazdów samochodowych na podstawie umowy najmu, dzierżawy leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie omawianej nowelizacji, projekt przewiduje zachowanie praw nabytych. Podatnicy będą odliczać VAT z czynszu lub innych płatności wynikających z takich umów na podstawie dotychczas obowiązujących regulacji art. 86 ustawy o VAT.


Obowiązki informacyjne


Na podatników wykorzystujących pojazdy samochodowe dające prawo do pełnego odliczenia ze względu na ich przeznaczenie wyłącznie w działalności gospodarczej oraz prowadzących odpowiednią ewidencję nałożono dodatkowe obowiązki informacyjne. Zobowiązani będą do złożenia w urzędzie skarbowym informacji o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym po raz pierwszy poniosą wydatki związane z wykorzystaniem tych pojazdów wyłącznie do działalności gospodarczej. W przypadku niedopełnienia tych obowiązków grozić będą sankcje na gruncie przepisów karnych skarbowych (kara grzywny lub pozbawienia wolności).

Ponadto, w terminie do 7 dni przed zmianą przeznaczenia pojazdu podatnik powinien dokonać odpowiednich aktualizacji danych.


Status prawny


Powyżej wskazane zmiany są obecnie przedmiotem oceny Komitetu do Spraw Europejskich. Trudno jest więc aktualnie przewidzieć, czy w takim samym kształcie wejdą w życie. Pojawiają się głosy, że proces legislacyjny zakończy się już około lutego 2014 r. Nowelizacja zacznie obowiązywać w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia. Tak więc plany Ministerstwa Finansów, przewidującego że 1 marca będziemy mieć już nowe zasady odliczenia VAT od samochodów mogą okazać się całkiem realne

 

Magdalena Jaworska, doradca podatkowy, manager w Accreo

 

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA