REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucyjne zmiany w odliczeniu VAT od samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jaworska
Magdalena Jaworska
doradca podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2014 r. weszły w życie przepisy dające prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od zakupu pojazdów osobowych z tzw. z kratką, które posiadają homologację samochodu ciężarowego. Regulacje te nie będą jednak obowiązywać długo. Rozpoczęły się bowiem intensywne prace legislacyjne nad nowym projektem ustawy wprowadzającej istotne zmiany w zakresie odliczenia VAT od pojazdów samochodowych.

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 


Jest bardzo prawdopodobne, że aktualne przepisy dotyczące odliczenia będą obowiązywać tylko do końca lutego br. Ministerstwu Finansów bardzo zależy, by jak najszybciej weszły w życie nowe zasady rozliczenia VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Odliczenie 50 % VAT bez ograniczeń kwotowych


Zgodnie z projektem, w przypadku wydatków związanych z samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony przysługiwać będzie prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego. Ograniczeniem objęte zostaną wydatki związane z pojazdami samochodowymi w rozumieniu prawa o ruchu drogowym (a więc w praktyce pojazdami silnikowymi, których konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, np. motocykle).

Niestety zakres wydatków z ograniczonym prawem do odliczenie jest szerszy niż obecnie. Oprócz wydatków na nabycie, import, wytworzenie przedmiotowych pojazdów oraz ich leasing czy najem, limitowane mają być wydatki na usługi naprawy i konserwacji oraz koszty eksploatacyjne.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne


Pełne odliczenie tylko w działalności gospodarczej


Od powyższej reguły przewidziano jednak pewne wyjątki. Pełne prawo do odliczenia będzie przysługiwać od pojazdów samochodowych:

- wykorzystywanych wyłącznie w działalności gospodarczej, lub

-  konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą (przeznaczenie takie powinno wynikać z odpowiednich dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym).

Ponadto, możliwość pełnego odliczenia przewidziano dla towarów montowanych w pojazdach samochodowych. Niemniej przeznaczenie tych towarów wskazywać powinno na możliwość wykorzystania ich wyłącznie do działalności gospodarczej. Z uzasadnienia wynika, że może to być sytuacja, gdy w pojeździe wykorzystywanym do celów mieszanych (biznesowych i prywatnych) zostanie zamontowany towar, którego przeznaczenie wskazuje, że może być on wykorzystany wyłącznie do działalności gospodarczej, np. taksometry montowane w taksówkach.  

Co ważne, projekt określa, kiedy pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Chodzi tutaj o takie okoliczności, które wykluczają możliwość ich użycia do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Powinny być one potwierdzone obowiązkową ewidencją pojazdu ( z pewnymi wyjątkami).


Wątpliwe uzasadnienie Ministerstwa Finansów


O ile brzmienie przepisu daje pewne argumenty by twierdzić, że istotne powinny być faktycznie zaistniałe okoliczności, z których wynika, że pojazd był/ będzie używany wyłącznie w ramach prowadzonego biznesu, o tyle stanowisko Ministra Finansów w zakresie rozumienia tej regulacji jest bardziej restrykcyjne. Wynika z niego, że chodzi tutaj potencjalną a nie faktyczną możliwość użytku danego pojazdu dla celów prywatnych. Podejście takie jest więc bardzo niekorzystne dla podatników. Zakłada bowiem z góry, że w pewnych przypadkach nie będzie możliwości odliczenia pełnego VAT. Podejście takie będzie szczególnie krzywdzące dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w miejscu swego zamieszkania. Dla innych podatników, nawet potencjalna możliwość wykorzystania pojazdu dla celów prywatnych (np. możliwość dojazdu pracownika pojazdem służbowym z firmy do domu) może skutkować brakiem pełnego odliczenia. Zdaniem fiskusa fakt ten ma więc być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych, tj. brak jest nawet potencjalnej możliwości wykorzystania pojazdu dla celów prywatnych.

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, że prawo do pełnego odliczenia może mieć miejsce w przypadku gdy:

- przedmiotem działalności podatnika jest odsprzedaż tych pojazdów i jednocześnie zostanie wyeliminowana możliwość ich użytku prywatnego (samochody nie są zarejestrowane i nie mogą poruszać się po drogach),

- przedmiotem działalności podatnika jest wynajem tych pojazdów i zostanie wyeliminowana możliwość ich użytku prywatnego,

- konstrukcja pojazdu obiektywnie wskazuje na wyłączny użytek do działalności gospodarczej lub gdy użytek prywatny byłby znikomy (np. koparka),

- z posiadanej dokumentacji obiektywnie wynika, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej i nie ma możliwości, aby pracownik skorzystał z firmowego samochodu w celu dojazdu do swojego miejsca zamieszkania.

INFORFK: Nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT

Nowe zasady odliczenia są więc dość restrykcyjne. Co więcej, zaproponowana przez Ministra Finansów wykładnia prowadzi do wniosku, że w praktyce może być trudno spełnić warunki do bezpiecznego odliczenia pełnej kwoty VAT. Ze względu na brak precyzyjnych przepisów, nie można więc wykluczyć zwiększonej ilości sporów z fiskusem w tym zakresie.


Pojazdy uprzywilejowane z pełnym prawem do odliczenia


Projekt przewiduje możliwość pełnego odliczenia VAT z tytułu nabycia, leasingu, najmu oraz usług naprawy i konserwacji oraz wydatków na eksploatację wymienionych enumeratywnie pojazdów. Pełne prawo do odliczenia przysługuje w stosunku do pojazdów samochodowych, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do takich celów jest nieistotne.

W powyższym katalogu znajdują się m.in.:

- pojazdy samochodowe inne niż samochody osobowe mające jeden rząd siedzeń,  który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą,

- pojazdy samochodowe klasyfikowane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,

- pojazdy samochodowe z otwartą częścią do przewozu ładunków,

- określone pojazdy specjalne (np. koparka, ładowarka, żuraw samochodowy).

Nie można jednak wykluczyć, że w przyszłości powyższy katalog zostanie jeszcze rozszerzony.

Nadal brak prawa do odliczenia od paliw

Ku niezadowoleniu wielu podatników, projektowane zmiany wprowadzają ograniczenia w prawie do odliczenia VAT z tytułu nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu:

- samochodów osobowych,

- pojazdów samochodowych innych niż osobowe, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a) 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg

b) 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg

c) 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

 

Powyższe ograniczenie nie będą jednak dotyczyć pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej. W tym zakresie będą więc obowiązywać powyżej omówione przepisy dotyczące przypadków, kiedy pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej (okoliczności wykorzystania auta lub odpowiednia jego konstrukcja).

Nowe zasady odliczenia VAT od samochodów w opinii przedsiębiorców


Odliczenie VAT od rat najmu i leasingu - przepisy przejściowe


Dla korzystających z pojazdów samochodowych na podstawie umowy najmu, dzierżawy leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie omawianej nowelizacji, projekt przewiduje zachowanie praw nabytych. Podatnicy będą odliczać VAT z czynszu lub innych płatności wynikających z takich umów na podstawie dotychczas obowiązujących regulacji art. 86 ustawy o VAT.


Obowiązki informacyjne


Na podatników wykorzystujących pojazdy samochodowe dające prawo do pełnego odliczenia ze względu na ich przeznaczenie wyłącznie w działalności gospodarczej oraz prowadzących odpowiednią ewidencję nałożono dodatkowe obowiązki informacyjne. Zobowiązani będą do złożenia w urzędzie skarbowym informacji o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym po raz pierwszy poniosą wydatki związane z wykorzystaniem tych pojazdów wyłącznie do działalności gospodarczej. W przypadku niedopełnienia tych obowiązków grozić będą sankcje na gruncie przepisów karnych skarbowych (kara grzywny lub pozbawienia wolności).

Ponadto, w terminie do 7 dni przed zmianą przeznaczenia pojazdu podatnik powinien dokonać odpowiednich aktualizacji danych.


Status prawny


Powyżej wskazane zmiany są obecnie przedmiotem oceny Komitetu do Spraw Europejskich. Trudno jest więc aktualnie przewidzieć, czy w takim samym kształcie wejdą w życie. Pojawiają się głosy, że proces legislacyjny zakończy się już około lutego 2014 r. Nowelizacja zacznie obowiązywać w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia. Tak więc plany Ministerstwa Finansów, przewidującego że 1 marca będziemy mieć już nowe zasady odliczenia VAT od samochodów mogą okazać się całkiem realne

 

Magdalena Jaworska, doradca podatkowy, manager w Accreo

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

REKLAMA