REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucyjne zmiany w odliczeniu VAT od samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jaworska
Magdalena Jaworska
doradca podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2014 r. weszły w życie przepisy dające prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od zakupu pojazdów osobowych z tzw. z kratką, które posiadają homologację samochodu ciężarowego. Regulacje te nie będą jednak obowiązywać długo. Rozpoczęły się bowiem intensywne prace legislacyjne nad nowym projektem ustawy wprowadzającej istotne zmiany w zakresie odliczenia VAT od pojazdów samochodowych.

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 


Jest bardzo prawdopodobne, że aktualne przepisy dotyczące odliczenia będą obowiązywać tylko do końca lutego br. Ministerstwu Finansów bardzo zależy, by jak najszybciej weszły w życie nowe zasady rozliczenia VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Odliczenie 50 % VAT bez ograniczeń kwotowych


Zgodnie z projektem, w przypadku wydatków związanych z samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony przysługiwać będzie prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego. Ograniczeniem objęte zostaną wydatki związane z pojazdami samochodowymi w rozumieniu prawa o ruchu drogowym (a więc w praktyce pojazdami silnikowymi, których konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, np. motocykle).

Niestety zakres wydatków z ograniczonym prawem do odliczenie jest szerszy niż obecnie. Oprócz wydatków na nabycie, import, wytworzenie przedmiotowych pojazdów oraz ich leasing czy najem, limitowane mają być wydatki na usługi naprawy i konserwacji oraz koszty eksploatacyjne.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne


Pełne odliczenie tylko w działalności gospodarczej


Od powyższej reguły przewidziano jednak pewne wyjątki. Pełne prawo do odliczenia będzie przysługiwać od pojazdów samochodowych:

- wykorzystywanych wyłącznie w działalności gospodarczej, lub

-  konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą (przeznaczenie takie powinno wynikać z odpowiednich dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym).

Ponadto, możliwość pełnego odliczenia przewidziano dla towarów montowanych w pojazdach samochodowych. Niemniej przeznaczenie tych towarów wskazywać powinno na możliwość wykorzystania ich wyłącznie do działalności gospodarczej. Z uzasadnienia wynika, że może to być sytuacja, gdy w pojeździe wykorzystywanym do celów mieszanych (biznesowych i prywatnych) zostanie zamontowany towar, którego przeznaczenie wskazuje, że może być on wykorzystany wyłącznie do działalności gospodarczej, np. taksometry montowane w taksówkach.  

Co ważne, projekt określa, kiedy pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Chodzi tutaj o takie okoliczności, które wykluczają możliwość ich użycia do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Powinny być one potwierdzone obowiązkową ewidencją pojazdu ( z pewnymi wyjątkami).


Wątpliwe uzasadnienie Ministerstwa Finansów


O ile brzmienie przepisu daje pewne argumenty by twierdzić, że istotne powinny być faktycznie zaistniałe okoliczności, z których wynika, że pojazd był/ będzie używany wyłącznie w ramach prowadzonego biznesu, o tyle stanowisko Ministra Finansów w zakresie rozumienia tej regulacji jest bardziej restrykcyjne. Wynika z niego, że chodzi tutaj potencjalną a nie faktyczną możliwość użytku danego pojazdu dla celów prywatnych. Podejście takie jest więc bardzo niekorzystne dla podatników. Zakłada bowiem z góry, że w pewnych przypadkach nie będzie możliwości odliczenia pełnego VAT. Podejście takie będzie szczególnie krzywdzące dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w miejscu swego zamieszkania. Dla innych podatników, nawet potencjalna możliwość wykorzystania pojazdu dla celów prywatnych (np. możliwość dojazdu pracownika pojazdem służbowym z firmy do domu) może skutkować brakiem pełnego odliczenia. Zdaniem fiskusa fakt ten ma więc być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych, tj. brak jest nawet potencjalnej możliwości wykorzystania pojazdu dla celów prywatnych.

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, że prawo do pełnego odliczenia może mieć miejsce w przypadku gdy:

- przedmiotem działalności podatnika jest odsprzedaż tych pojazdów i jednocześnie zostanie wyeliminowana możliwość ich użytku prywatnego (samochody nie są zarejestrowane i nie mogą poruszać się po drogach),

- przedmiotem działalności podatnika jest wynajem tych pojazdów i zostanie wyeliminowana możliwość ich użytku prywatnego,

- konstrukcja pojazdu obiektywnie wskazuje na wyłączny użytek do działalności gospodarczej lub gdy użytek prywatny byłby znikomy (np. koparka),

- z posiadanej dokumentacji obiektywnie wynika, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej i nie ma możliwości, aby pracownik skorzystał z firmowego samochodu w celu dojazdu do swojego miejsca zamieszkania.

INFORFK: Nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT

Nowe zasady odliczenia są więc dość restrykcyjne. Co więcej, zaproponowana przez Ministra Finansów wykładnia prowadzi do wniosku, że w praktyce może być trudno spełnić warunki do bezpiecznego odliczenia pełnej kwoty VAT. Ze względu na brak precyzyjnych przepisów, nie można więc wykluczyć zwiększonej ilości sporów z fiskusem w tym zakresie.


Pojazdy uprzywilejowane z pełnym prawem do odliczenia


Projekt przewiduje możliwość pełnego odliczenia VAT z tytułu nabycia, leasingu, najmu oraz usług naprawy i konserwacji oraz wydatków na eksploatację wymienionych enumeratywnie pojazdów. Pełne prawo do odliczenia przysługuje w stosunku do pojazdów samochodowych, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do takich celów jest nieistotne.

W powyższym katalogu znajdują się m.in.:

- pojazdy samochodowe inne niż samochody osobowe mające jeden rząd siedzeń,  który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą,

- pojazdy samochodowe klasyfikowane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,

- pojazdy samochodowe z otwartą częścią do przewozu ładunków,

- określone pojazdy specjalne (np. koparka, ładowarka, żuraw samochodowy).

Nie można jednak wykluczyć, że w przyszłości powyższy katalog zostanie jeszcze rozszerzony.

Nadal brak prawa do odliczenia od paliw

Ku niezadowoleniu wielu podatników, projektowane zmiany wprowadzają ograniczenia w prawie do odliczenia VAT z tytułu nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu:

- samochodów osobowych,

- pojazdów samochodowych innych niż osobowe, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a) 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg

b) 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg

c) 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

 

Powyższe ograniczenie nie będą jednak dotyczyć pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej. W tym zakresie będą więc obowiązywać powyżej omówione przepisy dotyczące przypadków, kiedy pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej (okoliczności wykorzystania auta lub odpowiednia jego konstrukcja).

Nowe zasady odliczenia VAT od samochodów w opinii przedsiębiorców


Odliczenie VAT od rat najmu i leasingu - przepisy przejściowe


Dla korzystających z pojazdów samochodowych na podstawie umowy najmu, dzierżawy leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie omawianej nowelizacji, projekt przewiduje zachowanie praw nabytych. Podatnicy będą odliczać VAT z czynszu lub innych płatności wynikających z takich umów na podstawie dotychczas obowiązujących regulacji art. 86 ustawy o VAT.


Obowiązki informacyjne


Na podatników wykorzystujących pojazdy samochodowe dające prawo do pełnego odliczenia ze względu na ich przeznaczenie wyłącznie w działalności gospodarczej oraz prowadzących odpowiednią ewidencję nałożono dodatkowe obowiązki informacyjne. Zobowiązani będą do złożenia w urzędzie skarbowym informacji o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym po raz pierwszy poniosą wydatki związane z wykorzystaniem tych pojazdów wyłącznie do działalności gospodarczej. W przypadku niedopełnienia tych obowiązków grozić będą sankcje na gruncie przepisów karnych skarbowych (kara grzywny lub pozbawienia wolności).

Ponadto, w terminie do 7 dni przed zmianą przeznaczenia pojazdu podatnik powinien dokonać odpowiednich aktualizacji danych.


Status prawny


Powyżej wskazane zmiany są obecnie przedmiotem oceny Komitetu do Spraw Europejskich. Trudno jest więc aktualnie przewidzieć, czy w takim samym kształcie wejdą w życie. Pojawiają się głosy, że proces legislacyjny zakończy się już około lutego 2014 r. Nowelizacja zacznie obowiązywać w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia. Tak więc plany Ministerstwa Finansów, przewidującego że 1 marca będziemy mieć już nowe zasady odliczenia VAT od samochodów mogą okazać się całkiem realne

 

Magdalena Jaworska, doradca podatkowy, manager w Accreo

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA