REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura wystawiona przed dostawą towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące od początku 2014 roku przepisy ustawy o VAT wydłużają terminy wystawiania faktur. Można je wystawić 30 dni przed dostawą towarów i nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Oznacza to, że obecnie wystawienie faktury przed dokonaniem dostawy nie jest błędem.

Sprzedaż wysyłkowa - towar jest dostarczany razem z fakturą

Towar jest wysyłany transportem lub kurierem razem z fakturą. Następnie czekam na podpisane WZ. Datę, z jaką nabywca otrzymał towar, przyjmuję za datę powstania obowiązku podatkowego, gdyż zapłata następuje po dostawie. Gdy klient otrzymał towar w lutym, uznaję, że obowiązek podatkowy powstał w lutym. Daty dostawy nie wpisuję na fakturze, gdyż w chwili jej wystawienia nie jest znana. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?

REKLAMA

RADA

Tak, Pani postępowanie jest prawidłowe. Data dokonania dostawy w tym przypadku jest również datą powstania obowiązku podatkowego. Faktura też jest wystawiana prawidłowo.

 

Obowiązek podatkowy w VAT 2014

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. zgodnie z ogólną zasadą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy przed otrzymaniem dostawy sprzedawca otrzyma całość lub część zapłaty. Wówczas obowiązek będzie powstawał z chwilą otrzymania zapłaty (lub jej części) oraz w odniesieniu do jej wysokości. Zapłatą będzie w szczególności przedpłata, zaliczka i zadatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak z tego wynika, dla podatnika, który dokonał dostawy, obecnie najważniejsze jest ustalenie jej momentu. Nie ma znaczenie data wystawienia faktury. Dla celów powstania obowiązku podatkowego dokonanie czynności następuje z chwilą faktycznego jej wykonania, z wyjątkiem przypadków, w których przepisy ustawy o VAT określają wprost ten moment.

Jak czytamy w broszurze informacyjnej MF:

REKLAMA

W konsekwencji postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu dostawy towarów za dokonaną (np. zastrzeżenie prawa własności do czasu zaistnienia danego zdarzenia, w sytuacji gdy towar został już wydany) lub usługi za wykonaną (np. przyjęcie jej wykonania dopiero z chwilą podpisania protokołów zdawczo-odbiorczych) pozostają bez znaczenia dla ww. celów, mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości.

W przypadku dostawy towarów na ustalenie momentu dokonania dostawy ma wpływ sposób ich odbioru przez klienta. Gdy towar jest wydawany bezpośrednio nabywcy lub osobie przez niego wskazanej, to uznaje się, że dokonanie dostawy towaru następuje z chwilą jego wydania. Natomiast jeśli towar jest dostarczany transportem własnym dostawcy, lub najętym przez niego, do miejsca wskazanego zgodnie z umową przez nabywcę, jak to ma miejsce w Pani przypadku, dokonanie dostawy towaru następuje, co do zasady, z chwilą dostarczenia towaru do miejsca wskazanego przez nabywcę. To jest moment dostawy i powstania obowiązku podatkowego, chyba że wcześniej została wpłacona zaliczka.

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2014 r. - vademecum

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

PRZYKŁAD

31 stycznia kurier odebrał towar wraz z fakturą wystawioną tego samego dnia. Towar dotarł do klienta 4 lutego. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstał 4 lutego.

PRZYKŁAD

30 stycznia spółka otrzymała zaliczkę 100%. 31 stycznia kurier odebrał towar wraz z fakturą wystawioną tego samego dnia. Towar dotarł do klienta 4 lutego. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstał 30 stycznia.

Obecnie obowiązujące przepisy wydłużają terminy wystawiania faktur. Można je wystawić 30 dni przed dostawą towarów i nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Oznacza to, że obecnie wystawienie faktury przed dokonaniem dostawy nie jest błędem.

Obecnie na fakturach, tak jak w poprzednim roku, należy podać datę wystawienia faktury oraz datę dokonania lub zakończenia dostawy. Podanie daty dokonania lub zakończenia dostawy jest obowiązkowe, gdy taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury (art. 106e pkt 6 ustawy).

 

W Pani przypadku data wystawienia faktury będzie się różnić od daty dokonania dostawy. Nie oznacza to, że data ta w Pani przypadku jest obowiązkowa, gdyż w chwili wystawienia faktury data ta nie jest określona. Dopiero po odbiorze WZ znana jest data dokonania dostawy. Dlatego należy uznać, że sposób wystawiania faktury jest prawidłowy. Nie jest to obowiązkowe, jednak warto gromadzić dowody, które potwierdzają dokonanie dostawy. Jest to szczególnie ważne w przypadku dostaw na przełomie okresów rozliczeniowych, aby organy podatkowe nie zakwestionowały późniejszego terminu rozliczenia VAT.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8, art. 106e pkt 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1608

Marcin Jasiński

prawnik, ekspert w zakresie VAT, autor licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA