REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w bilansie wpłacone zaliczki

Irena Pazio

REKLAMA

W jakiej pozycji bilansu należy wykazać opłaconą zaliczkę za usługę hotelową (brak związku z zakupem zapasów, usługa hotelowa dotyczy pobytu na targach), do której otrzymano fakturę zaliczkową, zaksięgowaną po stronie Wn konta „Rozliczenie zaliczek z tytułu dostaw i usług z dostawcami”?


W jakiej pozycji bilansu wykazywać wpłacone zaliczki


RADA

Zaliczkę należy ująć w poz. B.I.5 aktywów bilansu jako „Zaliczki na dostawy”. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

REKLAMA


UZASADNIENIE

W poz. B.I.5 aktywów bilansu należy ujmować udzielone dostawcom zaliczki (przedpłaty, zadatki) nie tylko na poczet niewykonanych jeszcze dostaw materiałów i towarów, ale także niewykonanych jeszcze robót i usług (w tym opłacone zaliczki na usługi hotelowe) służących bieżącej działalności operacyjnej. W pozycji tej wykazuje się je bez względu na to, czy figurują one na koncie „Rozliczenie zakupu” czy też na koncie „Rozrachunki z dostawcami” (czy - jak to ma miejsce w rozpatrywanym przypadku - „Rozliczenie zaliczek z tytułu dostaw i usług z dostawcami”). Należy przy tym zwrócić uwagę, że jeżeli zaliczka zawiera VAT, który jest przez wpłacającego odliczany od podatku należnego, to zaliczkę w bilansie należy wykazać w kwocie bez VAT.

Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów


PRZYKŁAD

REKLAMA

(zaliczka wpłacona na poczet przyszłej usługi)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednostka wpłaciła zaliczkę za usługę hotelową w wysokości 615 zł, co stanowi 25% wartości całej usługi. Wykonawca usługi wystawił fakturę VAT na wartość otrzymanej zaliczki w wysokości 500 zł (netto) + 23% VAT.

Wariant ewidencji, gdy jednostka stosuje konto 300 „Rozliczenie zakupu”

1. WB - wpłata zaliczki na usługę

Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 615 zł

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 615 zł

Sprawozdania finansowe 2014 - nowa definicja kontroli w MSSF

2. Faktura dotycząca wpłaconej zaliczki

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 500 zł

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 115 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 615 zł

 

 

Wariant ewidencji, gdy jednostka nie stosuje konta 300 „Rozliczenie zakupu”

1. WB - wpłata zaliczki na usługę

Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 615 zł

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 615 zł

2. Faktura dotycząca wpłaconej zaliczki

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 115 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 115 zł

Niezależnie od przyjętego wariantu ewidencji, jednostka wykaże wpłaconą zaliczkę w kwocie 500 zł w poz. B.I.5 aktywów bilansu.

Należy również wspomnieć, że jeśli zaliczka jest wyrażona w walucie obcej, to na dzień bilansowy należy ustalić jej złotówkową wartość według średniego kursu NBP danej waluty na ten dzień (art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości).

Od zaliczek wpłacanych dostawcom należy odróżnić nadpłaty poczynione na rzecz dostawców (mające zazwyczaj charakter akcydentalny, przypadkowy). Takich nadpłat zobowiązań z tytułu dostaw i usług nie wykazuje się w pozycji B.I.5 jako zaliczki na dostawy, lecz w poz.:

• B.II.1b, tj. jako „Należności krótkoterminowe od jednostek powiązanych - inne”, w przypadku gdy jest to nadpłata zobowiązania, która jest należna od jednostki powiązanej, lub

• B.II.2c, tj. jako „Należności krótkoterminowe od pozostałych jednostek - inne”, w przypadku gdy jest to nadpłata zobowiązania należna od innych jednostek.

Oprócz zaliczek wpłacanych na poczet przyszłych dostaw i usług ujmowanych w poz. B.I.5 aktywów bilansu, zaliczki mogą być jeszcze wykazywane:

• w poz. A.II.3, w przypadku gdy zaliczka dotyczy wpłat na rzecz środków trwałych i środków trwałych w budowie,

• w poz. A.I.4, w przypadku gdy zaliczka dotyczy środków wpłaconych na rzecz wartości niematerialnych i prawnych.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 613

Irena Pazio

główna księgowa, praktyk, posiada certyfikat Ministra Finansów uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

CZYTAJ TAKŻE

„Gdzie w bilansie wykazać nadpłatę wynikającą z podwójnej zapłaty tej samej faktury” - Mk nr 3/2013.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA