REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w bilansie wpłacone zaliczki

Irena Pazio

REKLAMA

W jakiej pozycji bilansu należy wykazać opłaconą zaliczkę za usługę hotelową (brak związku z zakupem zapasów, usługa hotelowa dotyczy pobytu na targach), do której otrzymano fakturę zaliczkową, zaksięgowaną po stronie Wn konta „Rozliczenie zaliczek z tytułu dostaw i usług z dostawcami”?


W jakiej pozycji bilansu wykazywać wpłacone zaliczki


RADA

Zaliczkę należy ująć w poz. B.I.5 aktywów bilansu jako „Zaliczki na dostawy”. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

Autopromocja


UZASADNIENIE

W poz. B.I.5 aktywów bilansu należy ujmować udzielone dostawcom zaliczki (przedpłaty, zadatki) nie tylko na poczet niewykonanych jeszcze dostaw materiałów i towarów, ale także niewykonanych jeszcze robót i usług (w tym opłacone zaliczki na usługi hotelowe) służących bieżącej działalności operacyjnej. W pozycji tej wykazuje się je bez względu na to, czy figurują one na koncie „Rozliczenie zakupu” czy też na koncie „Rozrachunki z dostawcami” (czy - jak to ma miejsce w rozpatrywanym przypadku - „Rozliczenie zaliczek z tytułu dostaw i usług z dostawcami”). Należy przy tym zwrócić uwagę, że jeżeli zaliczka zawiera VAT, który jest przez wpłacającego odliczany od podatku należnego, to zaliczkę w bilansie należy wykazać w kwocie bez VAT.

Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów


PRZYKŁAD

(zaliczka wpłacona na poczet przyszłej usługi)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednostka wpłaciła zaliczkę za usługę hotelową w wysokości 615 zł, co stanowi 25% wartości całej usługi. Wykonawca usługi wystawił fakturę VAT na wartość otrzymanej zaliczki w wysokości 500 zł (netto) + 23% VAT.

Wariant ewidencji, gdy jednostka stosuje konto 300 „Rozliczenie zakupu”

1. WB - wpłata zaliczki na usługę

Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 615 zł

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 615 zł

Sprawozdania finansowe 2014 - nowa definicja kontroli w MSSF

2. Faktura dotycząca wpłaconej zaliczki

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 500 zł

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 115 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 615 zł

 

 

Wariant ewidencji, gdy jednostka nie stosuje konta 300 „Rozliczenie zakupu”

1. WB - wpłata zaliczki na usługę

Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 615 zł

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 615 zł

2. Faktura dotycząca wpłaconej zaliczki

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 115 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 115 zł

Niezależnie od przyjętego wariantu ewidencji, jednostka wykaże wpłaconą zaliczkę w kwocie 500 zł w poz. B.I.5 aktywów bilansu.

Należy również wspomnieć, że jeśli zaliczka jest wyrażona w walucie obcej, to na dzień bilansowy należy ustalić jej złotówkową wartość według średniego kursu NBP danej waluty na ten dzień (art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości).

Od zaliczek wpłacanych dostawcom należy odróżnić nadpłaty poczynione na rzecz dostawców (mające zazwyczaj charakter akcydentalny, przypadkowy). Takich nadpłat zobowiązań z tytułu dostaw i usług nie wykazuje się w pozycji B.I.5 jako zaliczki na dostawy, lecz w poz.:

• B.II.1b, tj. jako „Należności krótkoterminowe od jednostek powiązanych - inne”, w przypadku gdy jest to nadpłata zobowiązania, która jest należna od jednostki powiązanej, lub

• B.II.2c, tj. jako „Należności krótkoterminowe od pozostałych jednostek - inne”, w przypadku gdy jest to nadpłata zobowiązania należna od innych jednostek.

Oprócz zaliczek wpłacanych na poczet przyszłych dostaw i usług ujmowanych w poz. B.I.5 aktywów bilansu, zaliczki mogą być jeszcze wykazywane:

• w poz. A.II.3, w przypadku gdy zaliczka dotyczy wpłat na rzecz środków trwałych i środków trwałych w budowie,

• w poz. A.I.4, w przypadku gdy zaliczka dotyczy środków wpłaconych na rzecz wartości niematerialnych i prawnych.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 613

Irena Pazio

główna księgowa, praktyk, posiada certyfikat Ministra Finansów uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

CZYTAJ TAKŻE

„Gdzie w bilansie wykazać nadpłatę wynikającą z podwójnej zapłaty tej samej faktury” - Mk nr 3/2013.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA