REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Szyszkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z popularnych chwytów marketingowych mających na celu zainteresowanie produktem są tzw. gratisy. Przedmiotem takiej darowizny mogą być zarówno drobne rzeczy, jak i te bardziej wartościowe. Wydawanie gratisów w celu reklamy firmy i promocji marki powoduje jednak określone skutki podatkowe u odbiorcy oraz u przekazującego.

Porada pochodzi z serwisu:

REKLAMA

REKLAMA

 



Żadna ustawa nie definiuje pojęć promocji i reklamy. Ich zdefiniowanie jest istotne dla przekazującego, aby darowizna nie została uznana za formę reprezentacji. Jak wynika z orzecznictwa sądów oraz interpretacji podatkowych, o ile reklama niewątpliwie sprzyja budowaniu długookresowego wizerunku firmy, o tyle innym celom, bardziej doraźnym, służy promocja sprzedaży.

REKLAMA


SŁOWNICZEK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Promocja to czynności związane z oddziaływaniem na klientów, nabywców, polegające na nakłanianiu ich do nabywania oferowanych towarów i usług. Z kolei reklama to pojęcie szersze, rozumiane m.in. jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, w celu zachęcenia odbiorców do nabywania określonych towarów lub usług.


Prezenty świąteczne dla pracowników - PIT i składki ZUS


Skutki u otrzymującego prezent


Otrzymanie prezentu w postaci gratisu powoduje określone skutki podatkowe u osoby obdarowanej. Osoba ta otrzymuje nieodpłatne przysporzenie majątkowe, które generuje przychód. Jego rozliczenie jest uzależnione od statusu osoby otrzymującej prezent. Może być to osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub jednostka prowadząca działalność gospodarczą.


1. Gratis otrzymuje osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej


Dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej otrzymanie prezentu stanowi przychód z innych źródeł, jako wartość otrzymanych świadczeń w naturze lub innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 ustawy o PIT). Przychód ten może być jednak zwolniony od podatku.

Jeżeli organizator akcji promocyjnej (reklamowej) wręczy osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej upominki i gadżety o wartości nieprzekraczającej 200 zł (np. kalendarz, długopis, kubek) i osobami tymi nie są pracownicy organizatora ani osoby pozostające z nim w stosunku cywilnoprawnym, to wartość tych upominków nie stanowi przychodu dla osoby otrzymującej. Jeśli jednak jednorazowa wartość prezentu przekracza 200 zł, opodatkowaniu podlega cała jego wartość, nie tylko nadwyżka ponad ten limit. Wartość pieniężną prezentu w takim przypadku należy określić na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o PIT.


INFORFK:
Jak udokumentować przekazanie gratisów


W przypadku wydania osobie fizycznej prezentu o wartości większej niż 200 zł organizator akcji promocyjnej zobowiązany jest do sporządzenia informacji o wysokości przychodów (PIT-8C). Powinien ją przekazać podatnikowi (obdarowanemu) i właściwemu urzędowi skarbowemu, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego (art. 42a ustawy o PIT). Co istotne, organizator akcji nie jest płatnikiem podatku dochodowego. To obdarowany podatnik zobowiązany jest wykazać przychód w swoim zeznaniu rocznym i opodatkować wraz z innymi przychodami.


UWAGA!

Wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie to nie dotyczy świadczeń dokonywanych na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym (art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT). Kwota 200 zł odnosi się wyłącznie do wartości jednorazowego prezentu. Nie jest to limit miesięczny, kwartalny czy roczny.


Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


2. Gratis otrzymuje jednostka prowadząca działalność gospodarczą


Jeśli prezent przekazywany jest podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą, to niezależnie od tego, czy jest to podmiot krajowy czy zagraniczny, na organizatorze akcji promocyjnej nie ciążą żadne obowiązki podatkowe. Oznacza to, że nie ma on również obowiązku informacyjnego, jak ma to miejsce w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Firma otrzymująca gratis powinna określić, czy otrzymany prezent posiada wartość handlową, czyli czy może być przedmiotem obrotu, czy też nie. Dopiero określenie wartości handlowej prezentu generuje przychód po stronie obdarowanego podmiotu. Wartość otrzymanego prezentu nie ma tu znaczenia.

Jeśli otrzymany przez podmiot gospodarczy prezent ma wartość handlową, to powstały przychód powinien być doliczony do innych przychodów z działalności. Jeżeli natomiast prezent nie przedstawia żadnej wartości handlowej, to otrzymujący go podmiot nie uzyskuje żadnego przychodu.

Jak rozliczyć w kosztach spotkanie wigilijne

Wydatki towarzyszące nauce w kosztach


Koszty uzyskania przychodu u organizatora akcji


Co do zasady wydatki ponoszone przez podatnika w związku z organizacją akcji promocyjnej mają na celu osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Służy to zachęceniu klientów do dokonywania zakupów towarów podatnika. Niestety, w praktyce wydawanie gratisów może być postrzegane niekiedy jako działanie o charakterze reprezentacyjnym. Takie zakwalifikowanie powoduje jednak niekorzystne skutki podatkowe po stronie organizatora akcji.

Przy kwalifikowaniu wydatków na zakup przedmiotów przekazanych w formie gratisu do kosztów podatkowych należy się upewnić, czy nie są to wydatki na reprezentację, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: Jakie są skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA