REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

Joanna Szyszkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z popularnych chwytów marketingowych mających na celu zainteresowanie produktem są tzw. gratisy. Przedmiotem takiej darowizny mogą być zarówno drobne rzeczy, jak i te bardziej wartościowe. Wydawanie gratisów w celu reklamy firmy i promocji marki powoduje jednak określone skutki podatkowe u odbiorcy oraz u przekazującego.

Porada pochodzi z serwisu:

REKLAMA

Autopromocja

 



Żadna ustawa nie definiuje pojęć promocji i reklamy. Ich zdefiniowanie jest istotne dla przekazującego, aby darowizna nie została uznana za formę reprezentacji. Jak wynika z orzecznictwa sądów oraz interpretacji podatkowych, o ile reklama niewątpliwie sprzyja budowaniu długookresowego wizerunku firmy, o tyle innym celom, bardziej doraźnym, służy promocja sprzedaży.


SŁOWNICZEK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Promocja to czynności związane z oddziaływaniem na klientów, nabywców, polegające na nakłanianiu ich do nabywania oferowanych towarów i usług. Z kolei reklama to pojęcie szersze, rozumiane m.in. jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, w celu zachęcenia odbiorców do nabywania określonych towarów lub usług.


Prezenty świąteczne dla pracowników - PIT i składki ZUS


Skutki u otrzymującego prezent


Otrzymanie prezentu w postaci gratisu powoduje określone skutki podatkowe u osoby obdarowanej. Osoba ta otrzymuje nieodpłatne przysporzenie majątkowe, które generuje przychód. Jego rozliczenie jest uzależnione od statusu osoby otrzymującej prezent. Może być to osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub jednostka prowadząca działalność gospodarczą.


1. Gratis otrzymuje osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej


Dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej otrzymanie prezentu stanowi przychód z innych źródeł, jako wartość otrzymanych świadczeń w naturze lub innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 ustawy o PIT). Przychód ten może być jednak zwolniony od podatku.

Jeżeli organizator akcji promocyjnej (reklamowej) wręczy osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej upominki i gadżety o wartości nieprzekraczającej 200 zł (np. kalendarz, długopis, kubek) i osobami tymi nie są pracownicy organizatora ani osoby pozostające z nim w stosunku cywilnoprawnym, to wartość tych upominków nie stanowi przychodu dla osoby otrzymującej. Jeśli jednak jednorazowa wartość prezentu przekracza 200 zł, opodatkowaniu podlega cała jego wartość, nie tylko nadwyżka ponad ten limit. Wartość pieniężną prezentu w takim przypadku należy określić na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o PIT.


INFORFK:
Jak udokumentować przekazanie gratisów


W przypadku wydania osobie fizycznej prezentu o wartości większej niż 200 zł organizator akcji promocyjnej zobowiązany jest do sporządzenia informacji o wysokości przychodów (PIT-8C). Powinien ją przekazać podatnikowi (obdarowanemu) i właściwemu urzędowi skarbowemu, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego (art. 42a ustawy o PIT). Co istotne, organizator akcji nie jest płatnikiem podatku dochodowego. To obdarowany podatnik zobowiązany jest wykazać przychód w swoim zeznaniu rocznym i opodatkować wraz z innymi przychodami.


UWAGA!

Wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie to nie dotyczy świadczeń dokonywanych na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym (art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT). Kwota 200 zł odnosi się wyłącznie do wartości jednorazowego prezentu. Nie jest to limit miesięczny, kwartalny czy roczny.


Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


2. Gratis otrzymuje jednostka prowadząca działalność gospodarczą

REKLAMA


Jeśli prezent przekazywany jest podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą, to niezależnie od tego, czy jest to podmiot krajowy czy zagraniczny, na organizatorze akcji promocyjnej nie ciążą żadne obowiązki podatkowe. Oznacza to, że nie ma on również obowiązku informacyjnego, jak ma to miejsce w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Firma otrzymująca gratis powinna określić, czy otrzymany prezent posiada wartość handlową, czyli czy może być przedmiotem obrotu, czy też nie. Dopiero określenie wartości handlowej prezentu generuje przychód po stronie obdarowanego podmiotu. Wartość otrzymanego prezentu nie ma tu znaczenia.

Jeśli otrzymany przez podmiot gospodarczy prezent ma wartość handlową, to powstały przychód powinien być doliczony do innych przychodów z działalności. Jeżeli natomiast prezent nie przedstawia żadnej wartości handlowej, to otrzymujący go podmiot nie uzyskuje żadnego przychodu.

Jak rozliczyć w kosztach spotkanie wigilijne

Wydatki towarzyszące nauce w kosztach


Koszty uzyskania przychodu u organizatora akcji


Co do zasady wydatki ponoszone przez podatnika w związku z organizacją akcji promocyjnej mają na celu osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Służy to zachęceniu klientów do dokonywania zakupów towarów podatnika. Niestety, w praktyce wydawanie gratisów może być postrzegane niekiedy jako działanie o charakterze reprezentacyjnym. Takie zakwalifikowanie powoduje jednak niekorzystne skutki podatkowe po stronie organizatora akcji.

Przy kwalifikowaniu wydatków na zakup przedmiotów przekazanych w formie gratisu do kosztów podatkowych należy się upewnić, czy nie są to wydatki na reprezentację, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: Jakie są skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA