Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów
REKLAMA
REKLAMA
Porada pochodzi z serwisu:
REKLAMA
Żadna ustawa nie definiuje pojęć promocji i reklamy. Ich zdefiniowanie jest istotne dla przekazującego, aby darowizna nie została uznana za formę reprezentacji. Jak wynika z orzecznictwa sądów oraz interpretacji podatkowych, o ile reklama niewątpliwie sprzyja budowaniu długookresowego wizerunku firmy, o tyle innym celom, bardziej doraźnym, służy promocja sprzedaży.
SŁOWNICZEK
Promocja to czynności związane z oddziaływaniem na klientów, nabywców, polegające na nakłanianiu ich do nabywania oferowanych towarów i usług. Z kolei reklama to pojęcie szersze, rozumiane m.in. jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, w celu zachęcenia odbiorców do nabywania określonych towarów lub usług.
Prezenty świąteczne dla pracowników - PIT i składki ZUS
Skutki u otrzymującego prezent
Otrzymanie prezentu w postaci gratisu powoduje określone skutki podatkowe u osoby obdarowanej. Osoba ta otrzymuje nieodpłatne przysporzenie majątkowe, które generuje przychód. Jego rozliczenie jest uzależnione od statusu osoby otrzymującej prezent. Może być to osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub jednostka prowadząca działalność gospodarczą.
1. Gratis otrzymuje osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej
Dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej otrzymanie prezentu stanowi przychód z innych źródeł, jako wartość otrzymanych świadczeń w naturze lub innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 ustawy o PIT). Przychód ten może być jednak zwolniony od podatku.
Jeżeli organizator akcji promocyjnej (reklamowej) wręczy osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej upominki i gadżety o wartości nieprzekraczającej 200 zł (np. kalendarz, długopis, kubek) i osobami tymi nie są pracownicy organizatora ani osoby pozostające z nim w stosunku cywilnoprawnym, to wartość tych upominków nie stanowi przychodu dla osoby otrzymującej. Jeśli jednak jednorazowa wartość prezentu przekracza 200 zł, opodatkowaniu podlega cała jego wartość, nie tylko nadwyżka ponad ten limit. Wartość pieniężną prezentu w takim przypadku należy określić na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o PIT.
INFORFK: Jak udokumentować przekazanie gratisów
W przypadku wydania osobie fizycznej prezentu o wartości większej niż 200 zł organizator akcji promocyjnej zobowiązany jest do sporządzenia informacji o wysokości przychodów (PIT-8C). Powinien ją przekazać podatnikowi (obdarowanemu) i właściwemu urzędowi skarbowemu, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego (art. 42a ustawy o PIT). Co istotne, organizator akcji nie jest płatnikiem podatku dochodowego. To obdarowany podatnik zobowiązany jest wykazać przychód w swoim zeznaniu rocznym i opodatkować wraz z innymi przychodami.
UWAGA!
Wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie to nie dotyczy świadczeń dokonywanych na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym (art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT). Kwota 200 zł odnosi się wyłącznie do wartości jednorazowego prezentu. Nie jest to limit miesięczny, kwartalny czy roczny.
Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach
2. Gratis otrzymuje jednostka prowadząca działalność gospodarczą
REKLAMA
Jeśli prezent przekazywany jest podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą, to niezależnie od tego, czy jest to podmiot krajowy czy zagraniczny, na organizatorze akcji promocyjnej nie ciążą żadne obowiązki podatkowe. Oznacza to, że nie ma on również obowiązku informacyjnego, jak ma to miejsce w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Firma otrzymująca gratis powinna określić, czy otrzymany prezent posiada wartość handlową, czyli czy może być przedmiotem obrotu, czy też nie. Dopiero określenie wartości handlowej prezentu generuje przychód po stronie obdarowanego podmiotu. Wartość otrzymanego prezentu nie ma tu znaczenia.
Jeśli otrzymany przez podmiot gospodarczy prezent ma wartość handlową, to powstały przychód powinien być doliczony do innych przychodów z działalności. Jeżeli natomiast prezent nie przedstawia żadnej wartości handlowej, to otrzymujący go podmiot nie uzyskuje żadnego przychodu.
Jak rozliczyć w kosztach spotkanie wigilijne
Wydatki towarzyszące nauce w kosztach
Koszty uzyskania przychodu u organizatora akcji
Co do zasady wydatki ponoszone przez podatnika w związku z organizacją akcji promocyjnej mają na celu osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Służy to zachęceniu klientów do dokonywania zakupów towarów podatnika. Niestety, w praktyce wydawanie gratisów może być postrzegane niekiedy jako działanie o charakterze reprezentacyjnym. Takie zakwalifikowanie powoduje jednak niekorzystne skutki podatkowe po stronie organizatora akcji.
Przy kwalifikowaniu wydatków na zakup przedmiotów przekazanych w formie gratisu do kosztów podatkowych należy się upewnić, czy nie są to wydatki na reprezentację, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT.
Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: Jakie są skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat