REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty świąteczne dla pracowników - PIT i składki ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca fundując pracownikom tzw. świadczenia pozapłacowe (np. prezenty świąteczne) musi wiedzieć, że co do zasady są one opodatkowane i oskładkowane tak samo jak wynagrodzenie pieniężne. Jedynie świadczenia sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych są zwolnione z PIT do wartości 380 zł rocznie. Bonusy pozapłacowe ze środków zfśs są też zwolnione w całości ze składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.


Prezenty ze środków obrotowych


Na podstawie art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) za przychody ze stosunku pracy uważa się nie tylko wypłaty pieniężne ale także wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty oraz świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

REKLAMA

Autopromocja

Ta szeroka definicja nie pozostawia wątpliwości, że bony, kupony, karty przedpłacone, paczki świąteczne, abonamenty i inne tego typu nieodpłatne świadczenia (także np. samochód służbowy używany do celów prywatnych) fundowane pracownikom przez firmy są przychodem ze stosunku pracy. Dlatego też powinny być, co do zasady, opodatkowane PIT, tak samo jak miesięczne wynagrodzenie pieniężne.

Wyjątkiem są świadczenia wynikające z przepisów BHP, które są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11-11b ustawy o PIT. Zwolnienie to dotyczy m.in. otrzymanych przez pracownika od pracodawcy bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do uzyskania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych, jeżeli pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów BHP, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków, czy artykułów spożywczych.

Dotyczy to również co do zasady składek na ubezpieczenia społeczne.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podstawy wymiaru składek nie stanowi m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wartość świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów o bhp oraz ekwiwalenty za te świadczenia wypłacane zgodnie z przepisami wydanymi przez Radę Ministrów lub właściwego ministra, a także ekwiwalenty pieniężne za pranie odzieży roboczej, używanie odzieży i obuwia własnego zamiast roboczego oraz wartość otrzymanych przez pracowników bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie napojów bezalkoholowych, posiłków oraz artykułów spożywczych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków i napojów bezalkoholowych - (§ 2 ust. 1 pkt 6);

- wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 190 zł - (§ 2 ust. 1 pkt 11).

Te zwolnienia wykorzystują pracodawcy fundując pracownikom bony, kupony, czy karty żywieniowe, bo zarówno ZUS, jak i organy podatkowe uznają, że uprawniają one do tych zwolnień, jeżeli można je wymienić wyłącznie na posiłki lub artykuły żywnościowe.

 

Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Podróże służbowe 2013 / 2014


Świadczenia ze środków funduszu socjalnego


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zfśs lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Przepis ten ponadto wyraźnie wskazuje, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Zatem bony wręczane pracownikom nie są zwolnione z PIT w ramach tego limitu, nawet jeżeli zostały sfinansowane z zfśs.

Zwolnienie ma roczny limit kwotowy - 380 zł. Jeżeli pracownik otrzyma w danym roku z zfśs świadczenia o łącznej wartości przekraczającej ten limit, to od nadwyżki ponad 380 zł powinna zostać pobrana zaliczka na PIT.

Świadczenia z zfśs nie powinny być przyznawane wszystkim w takiej samej wysokości. Powinny one zależeć od sytuacji materialnej pracownika (decydować powinno tzw. kryterium socjalne). To w jakich sytuacjach i komu można przyznać dane świadczenie powinno wynikać z regulaminu zfśs.

Potwierdza to orzecznictwo Sądu Najwyższego (np. wyrok z 16 września 2009 r. - sygn. I UK 121/09), gdzie SN uznał, że jeżeli każdy pracownik dostał świadczenie o takiej samej wartości, to nie można uznać, że były to świadczenia z zfśs - były to świadczenia dodatkowe, które powinny być opodatkowane i oskładkowane jak wynagrodzenie.

Kwestię tą coraz skrupulatniej sprawdzają w firmach organy ZUS.

Świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zfśs nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - (§ 2 ust. 1 pkt 19 - ww. rozporządzenia MPiPS z 18 grudnia 1998 r.).

Czy w 2014 r. będziemy wliczać do proporcji zakupy opodatkowane przez nabywcę - porada

 

 


Zwolnienie z PIT świadczeń z zfśs w praktyce

Jeżeli chodzi o świadczenia pieniężne z zfśs, to jasne jest, że korzystają one z ww. zwolnienia z PIT do kwoty 380 zł rocznie. Dofinansowanie (nawet w 100%) kuponów, bonów, abonamentów, kart przedpłaconych, karnetów, wypoczynku, biletów, zapomogi losowe i inne pieniężne wsparcie socjalne dla pracowników z zfśs jest zwolnione z PIT w ramach ww. limitu.

Problemy są natomiast ze świadczeniami rzeczowymi. Pamiętajmy, że świadczeniami rzeczowymi nie są zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT: bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

I o ile nie ma wątpliwości, że paczki świąteczne są świadczeniami rzeczowymi, to już w przypadku karnetów i kart przedpłaconych (pre-paid) takie wątpliwości są - mają je zwłaszcza organy podatkowe.

Ze względów podatkowych bezpieczniej jest więc dofinansować np. karnety sportowe, gdy nabywcą karnetu jest pracownik, a nie wręczać zakupione przez pracodawcę karnety pracownikom.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA