REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa trwająca kilka miesięcy - kiedy odliczyć VAT

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałam fakturę za reklamę w Internecie wystawioną w lutym. Faktura dotyczy reklamy ukazującej się przez sześć miesięcy. Czy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury i podatek naliczony z tej faktury mogę odliczyć już w ramach deklaracji VAT-7 za luty 2014 r.?

Wystawienie faktury przez podatnika świadczącego usługę reklamy nie spowodowało powstania obowiązku podatkowego. To, kiedy może Pani odliczyć podatek naliczony z otrzymanej faktury, zależy od tego, kiedy ją Pani opłaci. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy:  Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet


 Termin odliczenia VAT w 2014 roku

Od 1 stycznia 2014 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje, co do zasady, w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania przez podatnika faktury lub dokumentu celnego (art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT).

REKLAMA

Drugi z warunków powstania prawa do odliczenia (otrzymanie faktury) jest w Pani przypadku spełniony. W tej sytuacji o powstaniu prawa do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury decyduje moment powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy usługach reklamowych

Obowiązek podatkowy w zakresie usług reklamowych (w tym usług reklamowych świadczonych w Internecie) powstaje na zasadach ogólnych. Oznacza to, że powstanie on z chwilą wykonania usługi (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT), chyba że wcześniej została otrzymana część lub całość zapłaty - wówczas obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania zapłaty w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT). Według tych przepisów możliwe są w przedstawionej sytuacji dwa scenariusze.

I scenariusz

Pierwszy z nich będzie miał zastosowanie, jeżeli faktura zostanie przez Panią opłacona przed wykonaniem usługi, tj. przed ostatnim dniem sześciomiesięcznego okresu świadczenia usługi reklamowej. Wówczas obowiązek podatkowy powstanie u sprzedawcy z chwilą otrzymania zapłaty (na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT) i w tym samym momencie powstanie u Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury.

II scenariusz

Drugi scenariusz będzie miał zastosowanie, jeżeli faktura zostanie przez Panią opłacona dopiero po wykonaniu usługi, a więc po ostatnim dniu sześciomiesięcznego okresu świadczenia usługi reklamowej. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie u sprzedawcy w ostatnim dniu sześciomiesięcznego okresu świadczenia usługi reklamowej, tj. w dniu wykonania usługi (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). W tym właśnie dniu powstanie również u Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury.

UWAGA!
Obowiązek podatkowy dla świadczenia usług reklamowych powstaje z chwilą wykonania usługi, chyba że wcześniej została otrzymana część lub całość zapłaty - wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zapłaty w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo


Ustawa o VAT 2014

 

Kiedy można odliczać VAT naliczony z faktury za usługi reklamowe

A zatem - zależnie od tego, który ze wskazanych scenariuszy będzie miał w przedstawionej sytuacji zastosowanie - podatek z faktury może Pani odliczyć najwcześniej albo w deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy opłacenia faktury (pierwszy scenariusz), albo w deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy, w którym kończy się sześciomiesięczny okres świadczenia omawianej usługi reklamowej (drugi scenariusz).

Podkreślić należy, że w przypadku obu scenariuszy bez znaczenia jest moment wystawienia faktury przez sprzedawcę. Od 1 stycznia 2014 r. wystawienie faktury nie skutkuje, co do zasady, powstaniem obowiązku podatkowego u sprzedawcy, a w konsekwencji wystawienie faktury nie decyduje o momencie powstania prawa do odliczenia u nabywcy.

Polecamy: Biuletyn VAT 

PRZYKŁAD

28 stycznia 2014 r. spółka X wystawiła spółce Y fakturę dokumentującą świadczenie usługi reklamy w Internecie (umieszczenie banneru spółki Y na stronie internetowej spółki X) w okresie od 1 lutego do 31 lipca 2014 r. Fakturę tę spółka Y otrzymała 31 stycznia 2014 r.

Scenariusz I: Faktura została opłacona przez spółkę Y 10 lutego 2014 r. Spowodowało to powstanie obowiązku podatkowego w spółce X (w dniu otrzymania zapłaty) i powstanie prawa do odliczenia w spółce Y (wcześniej bowiem spełniony został warunek otrzymania faktury przez tę spółkę). Podatek naliczony z faktury spółka Y może zatem odliczyć najwcześniej w ramach deklaracji VAT-7 za luty 2014 r. (względnie w ramach deklaracji VAT-7K/VAT-7D za I kwartał 2014 r.).

Scenariusz II: Faktura została opłacona przez spółkę Y 10 sierpnia 2014 r. W tej sytuacji obowiązek podatkowy w spółce X powstał w dniu wykonania usługi, tj. 31 lipca 2014 r. W tym też dniu powstało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury przez spółkę Y. Podatek naliczony z faktury spółka Y może zatem odliczyć najwcześniej w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec 2014 r. (względnie w ramach deklaracji VAT-7K/VAT-7D za III kwartał 2014 r.).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8, art. 86 ust. 10 oraz art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA