REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa trwająca kilka miesięcy - kiedy odliczyć VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałam fakturę za reklamę w Internecie wystawioną w lutym. Faktura dotyczy reklamy ukazującej się przez sześć miesięcy. Czy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury i podatek naliczony z tej faktury mogę odliczyć już w ramach deklaracji VAT-7 za luty 2014 r.?

Wystawienie faktury przez podatnika świadczącego usługę reklamy nie spowodowało powstania obowiązku podatkowego. To, kiedy może Pani odliczyć podatek naliczony z otrzymanej faktury, zależy od tego, kiedy ją Pani opłaci. 

REKLAMA

Polecamy:  Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet


 Termin odliczenia VAT w 2014 roku

Od 1 stycznia 2014 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje, co do zasady, w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania przez podatnika faktury lub dokumentu celnego (art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT).

Drugi z warunków powstania prawa do odliczenia (otrzymanie faktury) jest w Pani przypadku spełniony. W tej sytuacji o powstaniu prawa do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury decyduje moment powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy usługach reklamowych

Obowiązek podatkowy w zakresie usług reklamowych (w tym usług reklamowych świadczonych w Internecie) powstaje na zasadach ogólnych. Oznacza to, że powstanie on z chwilą wykonania usługi (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT), chyba że wcześniej została otrzymana część lub całość zapłaty - wówczas obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania zapłaty w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT). Według tych przepisów możliwe są w przedstawionej sytuacji dwa scenariusze.

I scenariusz

Pierwszy z nich będzie miał zastosowanie, jeżeli faktura zostanie przez Panią opłacona przed wykonaniem usługi, tj. przed ostatnim dniem sześciomiesięcznego okresu świadczenia usługi reklamowej. Wówczas obowiązek podatkowy powstanie u sprzedawcy z chwilą otrzymania zapłaty (na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT) i w tym samym momencie powstanie u Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury.

II scenariusz

Drugi scenariusz będzie miał zastosowanie, jeżeli faktura zostanie przez Panią opłacona dopiero po wykonaniu usługi, a więc po ostatnim dniu sześciomiesięcznego okresu świadczenia usługi reklamowej. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie u sprzedawcy w ostatnim dniu sześciomiesięcznego okresu świadczenia usługi reklamowej, tj. w dniu wykonania usługi (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). W tym właśnie dniu powstanie również u Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury.

UWAGA!
Obowiązek podatkowy dla świadczenia usług reklamowych powstaje z chwilą wykonania usługi, chyba że wcześniej została otrzymana część lub całość zapłaty - wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zapłaty w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo


Ustawa o VAT 2014

 

Kiedy można odliczać VAT naliczony z faktury za usługi reklamowe

A zatem - zależnie od tego, który ze wskazanych scenariuszy będzie miał w przedstawionej sytuacji zastosowanie - podatek z faktury może Pani odliczyć najwcześniej albo w deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy opłacenia faktury (pierwszy scenariusz), albo w deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy, w którym kończy się sześciomiesięczny okres świadczenia omawianej usługi reklamowej (drugi scenariusz).

Podkreślić należy, że w przypadku obu scenariuszy bez znaczenia jest moment wystawienia faktury przez sprzedawcę. Od 1 stycznia 2014 r. wystawienie faktury nie skutkuje, co do zasady, powstaniem obowiązku podatkowego u sprzedawcy, a w konsekwencji wystawienie faktury nie decyduje o momencie powstania prawa do odliczenia u nabywcy.

Polecamy: Biuletyn VAT 

PRZYKŁAD

28 stycznia 2014 r. spółka X wystawiła spółce Y fakturę dokumentującą świadczenie usługi reklamy w Internecie (umieszczenie banneru spółki Y na stronie internetowej spółki X) w okresie od 1 lutego do 31 lipca 2014 r. Fakturę tę spółka Y otrzymała 31 stycznia 2014 r.

Scenariusz I: Faktura została opłacona przez spółkę Y 10 lutego 2014 r. Spowodowało to powstanie obowiązku podatkowego w spółce X (w dniu otrzymania zapłaty) i powstanie prawa do odliczenia w spółce Y (wcześniej bowiem spełniony został warunek otrzymania faktury przez tę spółkę). Podatek naliczony z faktury spółka Y może zatem odliczyć najwcześniej w ramach deklaracji VAT-7 za luty 2014 r. (względnie w ramach deklaracji VAT-7K/VAT-7D za I kwartał 2014 r.).

Scenariusz II: Faktura została opłacona przez spółkę Y 10 sierpnia 2014 r. W tej sytuacji obowiązek podatkowy w spółce X powstał w dniu wykonania usługi, tj. 31 lipca 2014 r. W tym też dniu powstało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury przez spółkę Y. Podatek naliczony z faktury spółka Y może zatem odliczyć najwcześniej w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec 2014 r. (względnie w ramach deklaracji VAT-7K/VAT-7D za III kwartał 2014 r.).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8, art. 86 ust. 10 oraz art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA