REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa trwająca kilka miesięcy - kiedy odliczyć VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałam fakturę za reklamę w Internecie wystawioną w lutym. Faktura dotyczy reklamy ukazującej się przez sześć miesięcy. Czy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury i podatek naliczony z tej faktury mogę odliczyć już w ramach deklaracji VAT-7 za luty 2014 r.?

Wystawienie faktury przez podatnika świadczącego usługę reklamy nie spowodowało powstania obowiązku podatkowego. To, kiedy może Pani odliczyć podatek naliczony z otrzymanej faktury, zależy od tego, kiedy ją Pani opłaci. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy:  Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet


 Termin odliczenia VAT w 2014 roku

Od 1 stycznia 2014 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje, co do zasady, w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania przez podatnika faktury lub dokumentu celnego (art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT).

REKLAMA

Drugi z warunków powstania prawa do odliczenia (otrzymanie faktury) jest w Pani przypadku spełniony. W tej sytuacji o powstaniu prawa do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury decyduje moment powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy usługach reklamowych

Obowiązek podatkowy w zakresie usług reklamowych (w tym usług reklamowych świadczonych w Internecie) powstaje na zasadach ogólnych. Oznacza to, że powstanie on z chwilą wykonania usługi (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT), chyba że wcześniej została otrzymana część lub całość zapłaty - wówczas obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania zapłaty w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT). Według tych przepisów możliwe są w przedstawionej sytuacji dwa scenariusze.

I scenariusz

Pierwszy z nich będzie miał zastosowanie, jeżeli faktura zostanie przez Panią opłacona przed wykonaniem usługi, tj. przed ostatnim dniem sześciomiesięcznego okresu świadczenia usługi reklamowej. Wówczas obowiązek podatkowy powstanie u sprzedawcy z chwilą otrzymania zapłaty (na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT) i w tym samym momencie powstanie u Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury.

II scenariusz

Drugi scenariusz będzie miał zastosowanie, jeżeli faktura zostanie przez Panią opłacona dopiero po wykonaniu usługi, a więc po ostatnim dniu sześciomiesięcznego okresu świadczenia usługi reklamowej. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie u sprzedawcy w ostatnim dniu sześciomiesięcznego okresu świadczenia usługi reklamowej, tj. w dniu wykonania usługi (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). W tym właśnie dniu powstanie również u Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury.

UWAGA!
Obowiązek podatkowy dla świadczenia usług reklamowych powstaje z chwilą wykonania usługi, chyba że wcześniej została otrzymana część lub całość zapłaty - wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zapłaty w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo


Ustawa o VAT 2014

 

Kiedy można odliczać VAT naliczony z faktury za usługi reklamowe

A zatem - zależnie od tego, który ze wskazanych scenariuszy będzie miał w przedstawionej sytuacji zastosowanie - podatek z faktury może Pani odliczyć najwcześniej albo w deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy opłacenia faktury (pierwszy scenariusz), albo w deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy, w którym kończy się sześciomiesięczny okres świadczenia omawianej usługi reklamowej (drugi scenariusz).

Podkreślić należy, że w przypadku obu scenariuszy bez znaczenia jest moment wystawienia faktury przez sprzedawcę. Od 1 stycznia 2014 r. wystawienie faktury nie skutkuje, co do zasady, powstaniem obowiązku podatkowego u sprzedawcy, a w konsekwencji wystawienie faktury nie decyduje o momencie powstania prawa do odliczenia u nabywcy.

Polecamy: Biuletyn VAT 

PRZYKŁAD

28 stycznia 2014 r. spółka X wystawiła spółce Y fakturę dokumentującą świadczenie usługi reklamy w Internecie (umieszczenie banneru spółki Y na stronie internetowej spółki X) w okresie od 1 lutego do 31 lipca 2014 r. Fakturę tę spółka Y otrzymała 31 stycznia 2014 r.

Scenariusz I: Faktura została opłacona przez spółkę Y 10 lutego 2014 r. Spowodowało to powstanie obowiązku podatkowego w spółce X (w dniu otrzymania zapłaty) i powstanie prawa do odliczenia w spółce Y (wcześniej bowiem spełniony został warunek otrzymania faktury przez tę spółkę). Podatek naliczony z faktury spółka Y może zatem odliczyć najwcześniej w ramach deklaracji VAT-7 za luty 2014 r. (względnie w ramach deklaracji VAT-7K/VAT-7D za I kwartał 2014 r.).

Scenariusz II: Faktura została opłacona przez spółkę Y 10 sierpnia 2014 r. W tej sytuacji obowiązek podatkowy w spółce X powstał w dniu wykonania usługi, tj. 31 lipca 2014 r. W tym też dniu powstało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury przez spółkę Y. Podatek naliczony z faktury spółka Y może zatem odliczyć najwcześniej w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec 2014 r. (względnie w ramach deklaracji VAT-7K/VAT-7D za III kwartał 2014 r.).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8, art. 86 ust. 10 oraz art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA