REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy fiskus ustanowi zastaw skarbowy

Edyta Wereszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który otrzyma zwrot VAT w formie zaliczki, powinien liczyć się z tym, że organ podatkowy może ustanowić zastaw skarbowy na przedmiotach należących do majątku podatnika.

 

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku zaś, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Przepisy przewidują też, że prawo do zwrotu podatku naliczonego przysługuje także podmiotom, które dopiero mają rozpocząć dokonywanie sprzedaży opodatkowanej. W przypadku nabycia towarów i usług, przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej lub czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podmiotom dokonującym nabycia przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki.

Zwrot zaliczkowy

Zwrot kwoty podatku naliczonego przysługuje na wniosek podmiotu uprawnionego, jeżeli spełnione zostały jednocześnie następujące warunki:

- podmiot został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie wykonał czynności opodatkowanych z wyjątkiem: importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług, nabycia towarów;

- wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego, w okresie po dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, wynosi nie mniej niż 250 000 zł;

- podmiot uprawniony uregulował w całości należność za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego, a w przypadku importu towarów zapłacił podatek należny od tego importu;

- podmiot złożył oświadczenie, że:

a) nabyte towary i usługi służyć będą do czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, które zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług albo w przypadku importu towarów - od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego,

b) w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania czynności do końca następnego roku nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku.

Przypomnijmy, że zwrot podatku naliczonego następuje w formie zaliczki w trzech równych ratach, przy czym pierwsza rata jest wypłacana w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku, druga rata w ciągu 120 dni, a trzecia w ciągu 180 dni.

A zatem zwrot ten przysługuje więc również podatnikom, którzy nie są jeszcze znani organom podatkowym. Może się zatem zdarzyć, że zwrot zostanie dokonany podmiotowi, który w ogóle nie zamierzał rozpocząć wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Istnienie tego rodzaju ryzyka spowodowało, że ustawa wskazuje formy zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w razie zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki. W ten sposób fiskus może chronić się przed ewentualnymi próbami wyłudzania podatku.

Skarb Państwa z tytułu warunkowych wierzytelności wynikających z wypłacenia zaliczki naliczonego podatku ma prawo ustanowienia zastawu skarbowego na będących własnością podatnika rzeczach ruchomych oraz na zbywalnych prawach majątkowych.

Zastaw skarbowy

Zastaw skarbowy jest formą zabezpieczenia zapłaty należności podatkowych. Co do zasady przysługuje on Skarbowi Państwa oraz jednostkom samorządu terytorialnego z tytułu zobowiązań podatkowych powstałych w drodze doręczenia decyzji organu podatkowego. Przysługuje on także z tytułu zaległości podatkowych stanowiących ich dochód oraz odsetek za zwłokę od tych zaległości. Zastaw skarbowy może być też ustanowiony z urzędu lub na wniosek strony w celu wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji. W takim przypadku jest traktowany jako forma zabezpieczenia takiej decyzji do czasu wydania decyzji ostatecznej lub uprawomocnienia się orzeczenia sądu.

Zastaw skarbowy dotyczy będących własnością podatnika oraz stanowiących współwłasność łączną podatnika i jego małżonka rzeczy ruchomych oraz zbywalnych praw majątkowych. Zdarzają się też sytuacje, kiedy zastaw ten jest ustanawiany na majątku płatnika, inkasenta, następcy prawnego oraz osób trzecich odpowiadających za długi podatnika. Również zastaw skarbowy z tytułu wypłacenia zaliczki podatku naliczonego obejmuje będące własnością podatnika rzeczy ruchome oraz zbywalne prawa majątkowe. Wpis zastawu skarbowego do rejestrów zastawów skarbowych jest dokonywany na podstawie uwzględnionego wniosku w sprawie wypłacenia zaliczki podatku naliczonego.

Trzeba jednak pamiętać o pewnych ograniczeniach, które wiążą się z tą możliwością, ponieważ nie w każdym przypadku ustanowienie zastawu będzie możliwe. Zastaw skarbowy może bowiem dotyczyć tylko tych przedmiotów, których wartość w dniu ustanowienia zastawu musi wynosić co najmniej 10,4 tys. zł. Jeśli natomiast zastaw miałby być ustanowiony na więcej niż jednej rzeczy lub więcej niż jednym zbywalnym prawie majątkowym, podana wartość musi dotyczyć każdego przedmiotu zastawu (rzeczy lub prawa).

Ruchomości lub prawo majątkowe są obciążone zastawem skarbowym z dniem wpisu do rejestru zastawów skarbowych prowadzonego przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Prawo to jest skuteczne wobec każdorazowego właściciela przedmiotu zastawu.

Skarb Państwa, który za pośrednictwem fiskusa zdecyduje się zabezpieczyć zastawem skarbowym swoje wierzytelności, ma też pierwszeństwo przed wierzycielami osobistymi. Zastaw skarbowy jest skuteczny wobec każdorazowego właściciela przedmiotu zastawu i ma pierwszeństwo przed jego wierzycielami osobistymi.

Nie dotyczy to jednak rzeczy i praw, które zostały obciążone zastawem rejestrowym lub zastawem na statku ujawnionymi w odpowiednim rejestrze. W takiej sytuacji zastaw wpisany wcześniej ma pierwszeństwo przed zastawem wpisanym później.

Wypis z rejestru

Każdy, kto jest zainteresowany potwierdzeniem tego, czy dana rzecz lub prawo jest obciążone zastawem skarbowym, ma możliwość sprawdzenia tych faktów. Należy się wówczas zwrócić z odpowiednim wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, który prowadzi rejestr. Za wypis z rejestru pobierana jest opłata w wysokości 20 zł. Kiedy jednak zainteresowany wypisem podmiot nie wie, do którego organu skierować wniosek, wówczas może złożyć odpowiedni dokument do Centralnego Rejestru Zastawów Skarbowych, prowadzonego przez ministra finansów. Z wnioskiem o wypis z Centralnego Rejestru Zastawów Skarbowych należy się zwrócić właśnie do ministra finansów. Jednak wypis z Centralnego Rejestru Zastawów Skarbowych kosztuje 50 złotych. Wypis z rejestru zastawów zawiera informacje dotyczące obciążenia rzeczy lub prawa zastawem skarbowym oraz informacje o wysokości zabezpieczonego zastawem skarbowym zobowiązania podatkowego lub zaległości podatkowej.

WAŻNE

Ruchomości lub prawo majątkowe są obciążone zastawem skarbowym z dniem wpisu do rejestru zastawów skarbowych prowadzonego przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Prawo to jest skuteczne wobec każdorazowego właściciela przedmiotu zastawu.


EDYTA WERESZCZYŃSKA

edyta.wereszczynska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA