REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy darowizna nie jest opodatkowana VAT

Krzysztof Koślicki
ekspert podatkowy, doktorant w Instytucie Nauk Prawnych PAN
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami dotyczącymi VAT od dokonanych darowizn darczyńcy zazwyczaj muszą płacić VAT. Czasami jednak obowiązku tego można uniknąć.

 

 

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 precyzuje pojęcie dostawy towarów. Zgodnie z jego brzmieniem, jako dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT traktuje się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. W szczególności chodzi tu o:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także

- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Prezenty o małej wartości bez VAT

Powyższych przepisów nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, co oznacza, że ich przekazywanie nie będzie powodowało powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Istotne jest jednak zwrócenie uwagi na definicję prezentów o małej wartości oraz próbkę. Wyjaśnienie znajduje się w dalszej części ustawy. Przez prezenty o małej wartości rozumieć należy przekazywane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w ciągu roku podatkowego kwoty wskazanej w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w aktualnym stanie prawnym. kwota ta wynosi 100 zł), zakładając, iż podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób. Jeśli natomiast chodzi o podatników, którzy nie prowadzą wspomnianej wyżej ewidencji, czynnikiem kwalifikującym prezent o małej wartości do końca 2007 r. jest jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazywanego towaru. Wartość ta nie może przekraczać 5 zł.

Decydująca będzie wartość rynkowa

Konieczne jest w tym miejscu zwrócenie uwagi na postanowienia ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Zgodnie z treścią art. 1 ust. 2, jeśli podatnik nie prowadzi ewidencji, prezentami o małej wartości będą te, których wartość rynkowa nie przekracza 5 zł. Regulacja ta zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2008 r. Obecnie więc bierzemy pod uwagę cenę nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazywanego towaru, od nowego roku natomiast podstawowe znaczenie będzie miała jego wartość rynkowa.

Próbka natomiast to niewielka ilość towaru reprezentująca określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwość fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Może to być więc długopis, odrobina proszku do prania lub też kilka mililitrów szamponu. Przekazywanie tego typu produktów nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Warto zwrócić uwagę na treść postanowienia Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 22 sierpnia 2006 r., sygn. 1472/RPP1/443-547/06/SZU, opublikowanego na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl). Z sytuacji przedstawionej w piśmie wynika, iż podatnik prowadził sprzedaż materiałów budowlanych i klejów przemysłowych. Niepełnowartościowe, przeterminowane oraz trudno sprzedające się towary (np. resztki nietypowych kolorów, produkty zastąpione lepszymi technicznie towarami) przekazywane były instytucjom użyteczności publicznej, na podstawie zawieranych umów darowizny. W stanie faktycznym wskazano, iż wartość tych towarów była bardzo niska. Organ podatkowy stanął na stanowisku, iż dokonywanie tego typu darowizn będzie podlegało opodatkowaniu VAT, z uwagi na fakt, iż była to dostawa towarów. Przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa nastąpiło na inne cele niż związane z podstawową działalnością gospodarczą. Co więcej, urząd skarbowy wskazał także na fakt, iż podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Przesłanki te przesądziły jednoznacznie o konieczności opodatkowania dokonanej przez podatnika darowizny.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co do zasady, podstawą opodatkowania jest obrót. W przypadku towarów przekazywanych nieodpłatnie podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów - gdy cena nabycia nie istnieje. W analizowanym przykładzie podstawą opodatkowania będzie zatem cena nabycia przekazywanych towarów.

Prawo do obniżenia podatku

Warto dokonać w tym miejscu analizy kwestii wspomnianego wyżej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie wystarczy bowiem fakt nieskorzystania z prawa do odliczenia. Istotne znaczenie ma samo ustawowe istnienie prawa odliczenia. Problem ten omówiony został w postanowieniu Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów z 19 kwietnia 2007 r., sygn. 1438/443/29-15/2007/AS (www.mf.gov.pl). W przedmiotowej sprawie podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przekazał darowiznę o wartości 3 tys. zł w postaci materiału roślinnego - kwiatów na rzecz Ośrodka Edukacji z przeznaczeniem na jego działalność statutową. Podatnik poinformował, iż nie dokonywał pomniejszenia wartości podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z użytymi materiałami i środkami do produkcji materiału roślinnego przekazanymi w formie darowizny. Organ podatkowy wskazał w tym przypadku, że strona nie wykazała, iż nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z użytych środków do produkcji kwiatów przekazanych w formie darowizny, a jedynie oświadczyła, że do produkcji materiału roślinnego nie były użyte materiały i środki, których zakup był ewidencjonowany w Ewidencji Zakupu VAT. Zdaniem organu podatkowego, powyższe oświadczenie nie eliminuje prawa podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czego konsekwencją był obowiązek opodatkowania dokonanej darowizny.

PREZENTY O MAŁEJ WARTOŚCI

Od 1 stycznia 2008 r. prezentami o małej wartości będą te, których wartość rynkowa nie przekracza 5 zł, a nie jak dotychczas cena nabycia lub koszt jego wytworzenia.


KRZYSZTOF KOŚLICKI

krzysztof.koslicki@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 5 ust. 1, 7, 8, 29 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

- Art. 1 ust. 2 ustawy z 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. nr 192, poz. 1382 z późn. zm.).

- Art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA