REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy darowizna nie jest opodatkowana VAT

Krzysztof Koślicki
ekspert podatkowy, doktorant w Instytucie Nauk Prawnych PAN
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami dotyczącymi VAT od dokonanych darowizn darczyńcy zazwyczaj muszą płacić VAT. Czasami jednak obowiązku tego można uniknąć.

 

 

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 precyzuje pojęcie dostawy towarów. Zgodnie z jego brzmieniem, jako dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT traktuje się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. W szczególności chodzi tu o:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także

- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Prezenty o małej wartości bez VAT

Powyższych przepisów nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, co oznacza, że ich przekazywanie nie będzie powodowało powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Istotne jest jednak zwrócenie uwagi na definicję prezentów o małej wartości oraz próbkę. Wyjaśnienie znajduje się w dalszej części ustawy. Przez prezenty o małej wartości rozumieć należy przekazywane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w ciągu roku podatkowego kwoty wskazanej w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w aktualnym stanie prawnym. kwota ta wynosi 100 zł), zakładając, iż podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób. Jeśli natomiast chodzi o podatników, którzy nie prowadzą wspomnianej wyżej ewidencji, czynnikiem kwalifikującym prezent o małej wartości do końca 2007 r. jest jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazywanego towaru. Wartość ta nie może przekraczać 5 zł.

Decydująca będzie wartość rynkowa

Konieczne jest w tym miejscu zwrócenie uwagi na postanowienia ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Zgodnie z treścią art. 1 ust. 2, jeśli podatnik nie prowadzi ewidencji, prezentami o małej wartości będą te, których wartość rynkowa nie przekracza 5 zł. Regulacja ta zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2008 r. Obecnie więc bierzemy pod uwagę cenę nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazywanego towaru, od nowego roku natomiast podstawowe znaczenie będzie miała jego wartość rynkowa.

Próbka natomiast to niewielka ilość towaru reprezentująca określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwość fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Może to być więc długopis, odrobina proszku do prania lub też kilka mililitrów szamponu. Przekazywanie tego typu produktów nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Warto zwrócić uwagę na treść postanowienia Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 22 sierpnia 2006 r., sygn. 1472/RPP1/443-547/06/SZU, opublikowanego na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl). Z sytuacji przedstawionej w piśmie wynika, iż podatnik prowadził sprzedaż materiałów budowlanych i klejów przemysłowych. Niepełnowartościowe, przeterminowane oraz trudno sprzedające się towary (np. resztki nietypowych kolorów, produkty zastąpione lepszymi technicznie towarami) przekazywane były instytucjom użyteczności publicznej, na podstawie zawieranych umów darowizny. W stanie faktycznym wskazano, iż wartość tych towarów była bardzo niska. Organ podatkowy stanął na stanowisku, iż dokonywanie tego typu darowizn będzie podlegało opodatkowaniu VAT, z uwagi na fakt, iż była to dostawa towarów. Przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa nastąpiło na inne cele niż związane z podstawową działalnością gospodarczą. Co więcej, urząd skarbowy wskazał także na fakt, iż podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Przesłanki te przesądziły jednoznacznie o konieczności opodatkowania dokonanej przez podatnika darowizny.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co do zasady, podstawą opodatkowania jest obrót. W przypadku towarów przekazywanych nieodpłatnie podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów - gdy cena nabycia nie istnieje. W analizowanym przykładzie podstawą opodatkowania będzie zatem cena nabycia przekazywanych towarów.

Prawo do obniżenia podatku

Warto dokonać w tym miejscu analizy kwestii wspomnianego wyżej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie wystarczy bowiem fakt nieskorzystania z prawa do odliczenia. Istotne znaczenie ma samo ustawowe istnienie prawa odliczenia. Problem ten omówiony został w postanowieniu Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów z 19 kwietnia 2007 r., sygn. 1438/443/29-15/2007/AS (www.mf.gov.pl). W przedmiotowej sprawie podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przekazał darowiznę o wartości 3 tys. zł w postaci materiału roślinnego - kwiatów na rzecz Ośrodka Edukacji z przeznaczeniem na jego działalność statutową. Podatnik poinformował, iż nie dokonywał pomniejszenia wartości podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z użytymi materiałami i środkami do produkcji materiału roślinnego przekazanymi w formie darowizny. Organ podatkowy wskazał w tym przypadku, że strona nie wykazała, iż nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z użytych środków do produkcji kwiatów przekazanych w formie darowizny, a jedynie oświadczyła, że do produkcji materiału roślinnego nie były użyte materiały i środki, których zakup był ewidencjonowany w Ewidencji Zakupu VAT. Zdaniem organu podatkowego, powyższe oświadczenie nie eliminuje prawa podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czego konsekwencją był obowiązek opodatkowania dokonanej darowizny.

PREZENTY O MAŁEJ WARTOŚCI

Od 1 stycznia 2008 r. prezentami o małej wartości będą te, których wartość rynkowa nie przekracza 5 zł, a nie jak dotychczas cena nabycia lub koszt jego wytworzenia.


KRZYSZTOF KOŚLICKI

krzysztof.koslicki@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 5 ust. 1, 7, 8, 29 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

- Art. 1 ust. 2 ustawy z 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. nr 192, poz. 1382 z późn. zm.).

- Art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA