REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Im droższy samochód, tym mniej wlicza się w koszty

Edyta Dobrowolska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli w dniu wpisywania do ewidencji środków trwałych wartość samochodu osobowego była wyższa niż 20 tys. euro, za koszt podatkowy można uznać tylko część raty amortyzacyjnej.

 

 

Zgodnie z ogólnie obowiązującą zasadą w podatku dochodowym podatnik może uznać za koszt uzyskania przychodu wszystkie swoje wydatki związane z prowadzoną działalnością, o ile tylko przepis podatkowy nie ogranicza mu tego prawa. Tak jest właśnie w przypadku odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego. Zgodnie z art. 23 ustawy o PIT nie są uznawane za koszt uzyskania przychodu takie odpisy w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 tys. euro.

Dzień oddania do użytku

Kwotę graniczną ustala się, przeliczając na złote 20 tys. euro według kursu średniego tej waluty ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski. Właściwy jest przy tym kurs z dnia przekazania samochodu do używania, a nie z dnia zakupu. Ta okoliczność jest niezwykle ważna, bo często data zakupu (data wpisana na fakturze dokumentującej zakup) jest inna niż data wpisu środka trwałego w ewidencji. Wynika to z wielu okoliczności. By rozpocząć amortyzację, auto musi być zdatne do użytku, a więc zarejestrowane, ubezpieczone, czasami doposażone. Ponadto możemy wpisać do ewidencji samochód osobowy, który używaliśmy już jakiś czas do celów prywatnych, w tym rozliczany wcześniej tzw. kilometrówką.

Jeśli przekazaliśmy do używania samochód osobowy 26 czerwca 2008 r., to biorąc pod uwagę fakt, iż średni kurs euro ustalony przez NBP wynosił wówczas 3,3585 zł, graniczna wartość dla pełnej amortyzacji w koszty wynosiła 67 170 zł.

Gdy wartość początkowa wpisywanego przez nas w tym dniu do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego wynosiła więcej, możemy wliczyć w koszty tylko część raty amortyzacyjnej. Jej wysokość ustalimy przez przemnożenie przez odsetek, jaki uzyskamy, dzieląc 67 170 zł przez wartość początkową auta. Załóżmy, że kupiliśmy samochód o wartości początkowej 82 350 zł. Wówczas ten odsetek wynosi 81,57 proc.

W praktyce oznacza to, że jeśli amortyzujemy samochód według rocznej stawki 20 proc., bo jest on nowym autem, możemy rocznie wliczyć w koszty nie 16 470 zł, ale 13 434,60 zł. Jeżeli więc wybierzemy wariant wliczania rat amortyzacji co miesiąc, koszty każdego miesiąca pomniejszymy o 1119,60 zł, podczas gdy pełny miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi 1372,50 zł.

Dzień zawarcia umowy

Tak ustaloną ratę odpisu amortyzacyjnego stosujemy przez cały okres amortyzacji w zależności od przyjętej rocznej stawki amortyzacji, przez dwa i pół roku do pięciu lat. Nie ma możliwości podwyższania tego odsetka wraz ze wzrostem kursu euro wobec złotego ani potrzeby obniżania w sytuacji, gdyby kurs euro nadal się obniżał.

Składki na ubezpieczenie

Warto przypomnieć, że zupełnie inaczej postępujemy w przypadku wliczania w koszt, również limitowanych równowartością 20 tys. euro, składek na ubezpieczenie samochodu osobowego o wartości początkowej przekraczającej 20 tys. euro. Wówczas bowiem ewentualny limit ustala się nie według kursu średniego, ale według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia i w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia, a nie stanowiącej wartość początkową.

JAK TO ZROBIĆ...

Ustalamy ratę amortyzacji samochodu

PROBLEM: Osoba prowadząca działalnośc gospodarczą chce wykorzystywać wyłącznie do działalności samochód osobowy o wartości przekraczającej 20 tys. euro.

ROZWIĄZANIE: Podatnik musi najpierw ustalić wartość początkową auta. Gdy jest to pojazd nowy, będzie nią cena zakupu. Np. w przypadku lekarza jest to cena brutto, gdyż jako osobie zwolnionej z VAT nie przysługuje mu prawo do odliczenia części podatku od towarów i usług w związku z zakupem samochodu osobowego. Następnie trzeba ustalić stawkę amortyzacji. Standardowo wynosi ona 20 proc., ale w przypadku zakupu samochodu osobowego można ją podwyższyć do maksymalnie 40 proc. Mnożąc wartość początkową przez stawkę, otrzymujemy wysokość rocznego odpisu amortyzacyjnego. Teraz ustalamy wysokość odpisu podatkowego. Gdy jednak wartość początkowa auta nie przekracza 20 tys. euro, obie wartości są równe. Gdy jest wyższa, wysokość odpisu podatkowego ustalamy, mnożąc roczny odpis przez liczbę równą udziałowi równowartości 20 tys. euro w pełnej wartości początkowej auta.


EDYTA DOBROWOLSKA

gp@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA