REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Im droższy samochód, tym mniej wlicza się w koszty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Dobrowolska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli w dniu wpisywania do ewidencji środków trwałych wartość samochodu osobowego była wyższa niż 20 tys. euro, za koszt podatkowy można uznać tylko część raty amortyzacyjnej.

 

 

Zgodnie z ogólnie obowiązującą zasadą w podatku dochodowym podatnik może uznać za koszt uzyskania przychodu wszystkie swoje wydatki związane z prowadzoną działalnością, o ile tylko przepis podatkowy nie ogranicza mu tego prawa. Tak jest właśnie w przypadku odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego. Zgodnie z art. 23 ustawy o PIT nie są uznawane za koszt uzyskania przychodu takie odpisy w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 tys. euro.

Dzień oddania do użytku

Kwotę graniczną ustala się, przeliczając na złote 20 tys. euro według kursu średniego tej waluty ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski. Właściwy jest przy tym kurs z dnia przekazania samochodu do używania, a nie z dnia zakupu. Ta okoliczność jest niezwykle ważna, bo często data zakupu (data wpisana na fakturze dokumentującej zakup) jest inna niż data wpisu środka trwałego w ewidencji. Wynika to z wielu okoliczności. By rozpocząć amortyzację, auto musi być zdatne do użytku, a więc zarejestrowane, ubezpieczone, czasami doposażone. Ponadto możemy wpisać do ewidencji samochód osobowy, który używaliśmy już jakiś czas do celów prywatnych, w tym rozliczany wcześniej tzw. kilometrówką.

Jeśli przekazaliśmy do używania samochód osobowy 26 czerwca 2008 r., to biorąc pod uwagę fakt, iż średni kurs euro ustalony przez NBP wynosił wówczas 3,3585 zł, graniczna wartość dla pełnej amortyzacji w koszty wynosiła 67 170 zł.

Gdy wartość początkowa wpisywanego przez nas w tym dniu do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego wynosiła więcej, możemy wliczyć w koszty tylko część raty amortyzacyjnej. Jej wysokość ustalimy przez przemnożenie przez odsetek, jaki uzyskamy, dzieląc 67 170 zł przez wartość początkową auta. Załóżmy, że kupiliśmy samochód o wartości początkowej 82 350 zł. Wówczas ten odsetek wynosi 81,57 proc.

W praktyce oznacza to, że jeśli amortyzujemy samochód według rocznej stawki 20 proc., bo jest on nowym autem, możemy rocznie wliczyć w koszty nie 16 470 zł, ale 13 434,60 zł. Jeżeli więc wybierzemy wariant wliczania rat amortyzacji co miesiąc, koszty każdego miesiąca pomniejszymy o 1119,60 zł, podczas gdy pełny miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi 1372,50 zł.

Dzień zawarcia umowy

Tak ustaloną ratę odpisu amortyzacyjnego stosujemy przez cały okres amortyzacji w zależności od przyjętej rocznej stawki amortyzacji, przez dwa i pół roku do pięciu lat. Nie ma możliwości podwyższania tego odsetka wraz ze wzrostem kursu euro wobec złotego ani potrzeby obniżania w sytuacji, gdyby kurs euro nadal się obniżał.

Składki na ubezpieczenie

Warto przypomnieć, że zupełnie inaczej postępujemy w przypadku wliczania w koszt, również limitowanych równowartością 20 tys. euro, składek na ubezpieczenie samochodu osobowego o wartości początkowej przekraczającej 20 tys. euro. Wówczas bowiem ewentualny limit ustala się nie według kursu średniego, ale według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia i w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia, a nie stanowiącej wartość początkową.

JAK TO ZROBIĆ...

Ustalamy ratę amortyzacji samochodu

PROBLEM: Osoba prowadząca działalnośc gospodarczą chce wykorzystywać wyłącznie do działalności samochód osobowy o wartości przekraczającej 20 tys. euro.

ROZWIĄZANIE: Podatnik musi najpierw ustalić wartość początkową auta. Gdy jest to pojazd nowy, będzie nią cena zakupu. Np. w przypadku lekarza jest to cena brutto, gdyż jako osobie zwolnionej z VAT nie przysługuje mu prawo do odliczenia części podatku od towarów i usług w związku z zakupem samochodu osobowego. Następnie trzeba ustalić stawkę amortyzacji. Standardowo wynosi ona 20 proc., ale w przypadku zakupu samochodu osobowego można ją podwyższyć do maksymalnie 40 proc. Mnożąc wartość początkową przez stawkę, otrzymujemy wysokość rocznego odpisu amortyzacyjnego. Teraz ustalamy wysokość odpisu podatkowego. Gdy jednak wartość początkowa auta nie przekracza 20 tys. euro, obie wartości są równe. Gdy jest wyższa, wysokość odpisu podatkowego ustalamy, mnożąc roczny odpis przez liczbę równą udziałowi równowartości 20 tys. euro w pełnej wartości początkowej auta.


EDYTA DOBROWOLSKA

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA