REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na integrację pracowników

Marta Wysocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy można odliczyć VAT z faktur za usługi cateringowe, dojazd i alkohol zakupione w związku z imprezą integracyjną dla pracowników?

 

 

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia VAT naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Podatnik VAT może odliczyć VAT naliczony wyłącznie z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT wynika ponadto, że podatnik może odliczyć VAT tylko od wydatków, które mógłby zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Możliwość zaliczenia określonego wydatku do kosztów uzyskania przychodów nie wpływa na prawo do odliczenia VAT naliczonego tylko w przypadku takich kosztów, które pozostają w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, oraz kosztów wymienionych w art. 88 ust. 3 ustawy o VAT.

Ze względu na przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT należy przede wszystkim rozważyć, czy analizowane wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Podejmując decyzje dotyczące odliczenia VAT należy pamiętać, że stanowiska organów podatkowych i sądów nie są zgodne. Organy podatkowe uznają bowiem, że spełnienie warunków z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT jest jednym z podstawowych warunków odliczenia VAT. Tymczasem w orzecznictwie sądów przepis ten jest kwestionowany jako sprzeczny z prawem wspólnotowym (wyrok WSA we Wrocławiu z 4 kwietnia 2007 r., sygn. akt I SA/Wr 148/07, i wyrok WSA w Warszawie z 30 kwietnia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 173/08). Należy o tym pamiętać, decydując się na odliczenie VAT naliczonego od wydatków, które nie są kosztem uzyskania przychodów. Sporu z urzędem można uniknąć tylko w przypadku wydatków, które mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym.

Wydatki na imprezę integracyjną w kosztach uzyskania przychodu

Podatnik może zaliczyć w koszty uzyskania przychodów tylko wydatki, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu (art. 15 ust. 1 updop i art. 22 ust. 1 updof). Takiemu celowi służy organizacja imprez integracyjnych dla pracowników. Spotkania te są bowiem organizowane w celu poprawienia relacji pomiędzy pracownikami oraz zwiększenia efektywności pracy. Wydatki na nie mogą być w związku z tym zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, aby wydatki te:

- były finansowane ze środków obrotowych,

- nie stanowiły działalności socjalnej.

Wydatki na spotkania integracyjne nie zostały również wymienione w katalogu kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów (w art. 23 updof i odpowiednio w art. 16 updop).

Jeśli zatem poniesiony na spotkanie integracyjne wydatek:

- został sfinansowany ze środków obrotowych,

- nie mieści się w zakresie działalności socjalnej oraz

- spełnia warunki ogólne dotyczące zaliczania wydatków w koszty (art. 22 ust. 1 updof i odpowiednio art. 15 ust. 1 updop)

- to wydatek taki stanowi koszt uzyskania przychodu.

Takie stanowisko jest prezentowane przez organy podatkowe m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych: z 14 kwietnia 2008 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nr IP-PB3-423-133/08-2/DG; z 5 marca 2008 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, nr ILPB3/423-1/08-2/MC; z 29 lutego 2008 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, nr ILPB3/423-255/07-4/MC; z 21 lutego 2008 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, nr ITPB3/423-14/08/AW; z 11 października 2007 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nr IP-PB3-423-119/07-1/GJ.

Należy podkreślić, że wydatki na imprezę integracyjną mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wyłącznie gdy służą celom pracodawcy, czyli integrują pracowników i zwiększają efektywność ich pracy (interpretacja z 3 marca 2008 r. Izby Skarbowej w Katowicach, nr IBPP2/443-335/07/Rasz/KAN-2588/12/07, i wyrok WSA w Warszawie z 17 grudnia 2007 r., sygn. akt III SA/Dwa 1287/07). Ich celem nie może być wyłącznie zapewnienie rozrywki i wypoczynku pracownikom. Takie wydatki zostałyby bowiem uznane za wydatki socjalne, które są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 42 updof i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 45 updop).

PRZYKŁAD

Spółka X organizuje spotkania/imprezy dla swoich pracowników. Biorą w nich udział wszyscy pracownicy. Uczestnicy spotykają się w wynajętych przez spółkę namiotach, w których podawane są gorące posiłki oraz napoje. Jednym z elementów spotkania jest także program artystyczny. Uczestnicy biorą również udział w różnego rodzaju zawodach sportowo-zręcznościowych. Po zakończeniu części artystycznej i sportowej organizowany jest bankiet. Wydatki na organizację spotkania - wynajem namiotu, usługi gastronomiczne, opieka medyczna, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, wynagrodzenie dla artystów, dekoracje, transport pracowników, nagrody pieniężne dla pracowników, nagrody rzeczowe oraz pozostałe koszty - finansowane są ze środków obrotowych spółki.

Organizacja imprez integracyjnych dla pracowników ma na celu zabezpieczenie źródeł przychodu poprzez przekonanie możliwie największej liczby osób do kontynuowania pracy w spółce X, a ponadto osób trzecich do ewentualnego podjęcia decyzji o zatrudnieniu w spółce.

Organizacja imprezy służy celom pracodawcy oraz wykonywanej przez niego działalności opodatkowanej VAT. Spotkanie nie służy celom socjalnym, a zatem pracodawca może zaliczyć wydatki na nie do kosztów uzyskania przychodów i odliczyć VAT od wydatków poniesionych na organizację spotkania.

Odliczenie VAT od usług cateringowych

Z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT wynika, że nie można odliczyć VAT od nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

- przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,

- nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

 

 

Organy skarbowe powszechnie uznają, że podatnicy mogą odliczać VAT naliczony od usług cateringowych.

W omawianym przypadku chodzi jednak o możliwość odliczenia VAT nie od „usług gastronomicznych”, ale „usług cateringowych”. Podatnicy mają często wątpliwości, czy przy nabyciu usług cateringowych przysługuje im prawo do odliczenia VAT. Organy skarbowe powszechnie uznają, że tak. Obydwie usługi są do siebie bardzo podobne, ale skutki podatkowe ich nabycia są zdecydowanie różne. Usługi gastronomiczne i cateringowe są klasyfikowane oddzielnie według PKWiU - usługi gastronomiczne pod symbolem 55.3, a usługi cateringowe pod symbolem 55.5, jako „usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych”. Ograniczenie odliczenia VAT dotyczy wyłącznie usług gastronomicznych. Skoro zgodnie z klasyfikacją statystyczną usługi cateringowe nie są usługami gastronomicznymi (są odrębnie klasyfikowane), to nie dotyczy ich ograniczenie odliczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Pisma organów podatkowych potwierdzające wyrażone stanowisko zostały wymienione w tabeli poniżej.


Odliczanie VAT od usług cateringowych - wykaz interpretacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Należy pamiętać, że samo określenie usługi na fakturze jako „usługa cateringowa”, a nie „usługa gastronomiczna”, nie może przesądzać o tym, że podatnik automatycznie ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z takiej faktury. Urząd skarbowy w razie kontroli może bowiem badać, jaki charakter miała w rzeczywistości usługa, która została nabyta przez podatnika.

Podatnik powinien więc odróżniać usługi cateringowe od usług gastronomicznych. W praktyce prawidłowa klasyfikacja tych usług może być trudna do przeprowadzenia. Trudności powoduje podobieństwo usług cateringowych do usług gastronomicznych. W wyjaśnieniach do PKWiU ustawodawca definiuje usługi cateringowe jako usługi dostarczania posiłków do odbiorców zewnętrznych. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN catering to usługa polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć (sjp.pwn.pl). Można zatem uznać, że usługi cateringowe różnią się od usług gastronomicznych praktycznie tylko miejscem spożycia posiłków przygotowanych przez usługodawcę.

Usługa gastronomiczna polega więc na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany (np. restauracja). Catering natomiast obejmuje dodatkowo dostarczenie przygotowanych posiłków w miejsce wskazane przez zamawiającego (np. siedziba firmy) - poniżej potwierdzone przez organy podatkowe przykłady usług cateringowych, których nabycie daje prawo do odliczenia VAT.


Przykłady zdarzeń, które organy skarbowe uznawały za dające prawo do odliczenia VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podsumowując, można uznać, że np. zaproszenie pracowników na obiad do restauracji będzie stanowiło zakup usługi gastronomicznej, niedającej prawa do odliczenia VAT. Natomiast zamówienie tego samego posiłku do siedziby firmy będzie stanowiło usługę cateringową dającą prawo do odliczenia VAT.

Odliczenie VAT od usług transportowych

Warunkiem odliczenia VAT przy zakupie usług transportowych (dowozu pracowników na imprezę integracyjną) jest wyłącznie związek wydatku z działalnością opodatkowaną podatnika. Skoro spotkanie integracyjne służy przedsiębiorstwu wykonującemu działalność opodatkowaną VAT, to istnieje związek poniesionego wydatku z działalnością opodatkowaną VAT. W konsekwencji podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z organizacją imprez integracyjnych dla pracowników podlega odliczeniu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Odliczenie VAT od zakupu alkoholu

Prawo do zaliczenia wydatków na zakup alkoholu do kosztów uzyskania przychodów oraz prawo do odliczenia VAT od zakupu alkoholu jest często kwestionowane zarówno przez organy podatkowe, jak i przez sądy. Zgodnie z ugruntowaną linią orzecznictwa sądów administracyjnych wydatki podmiotów gospodarczych na zakup napojów alkoholowych należy oceniać negatywnie. Efektem tego jest wyłączenie takich wydatków z kosztów uzyskania przychodów.

Przykładowo NSA w wyroku z 21 listopada 1997 r., sygn. akt I SA/Gd 359/96, stwierdził, że o negatywnym charakterze tego rodzaju wydatków przesądza treść ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z późn.zm.). Również przepisy prawa pracy, co do zasady, nie akceptują spożywania alkoholu. Do takiego samego wniosku doszedł Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji prawa podatkowego z 13 marca 2007 r., nr 1471/DPR2/423-198/06/AB/2. W piśmie tym stwierdził, że „Brak jest podstaw do uznania, że wydatki na zakup napojów alkoholowych przeznaczonych na imprezy integracyjne dla pracowników mają związek z uzyskiwanymi przez podatnika przychodami. Jednoznacznie negatywna ocena wydatków na alkohol przesądza o tym, iż nie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”

Podobnie trudno uzasadnić związek wydatku na alkohol z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną VAT. Z uwagi na praktykę organów skarbowych i orzecznictwo wydatki poniesione na zakup alkoholu na imprezę integracyjną są często wyłączane z kosztów uzyskania przychodu. Może również zostać zakwestionowane prawo do odliczenia VAT z faktury zakupu alkoholu.

Warto dodać, że organy podatkowe nie przestrzegają rygorystycznie omówionej zasady. Zdarza się, że uznają wydatki poniesione na alkohol za koszt uzyskania przychodu. Dotyczy to jednak symbolicznych ilości alkoholu podawanego na imprezach integracyjnych i okolicznościowych (postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 17 stycznia 2007 r., wydane przez Małopolski Urząd Skarbowy, nr PO1/423-2/07/2280).

Trzeba pamiętać, że to na podatniku spoczywa obowiązek wykazania przed organem podatkowym celowości poniesionego wydatku i jego związku z uzyskiwanym przychodem. Podatnik powinien się również liczyć z tym, że organ podatkowy będzie żądał wykazania, gdzie odbyło się spotkanie integracyjne, jaki był program spotkania oraz ile osób w nim uczestniczyło i czy byli to tylko pracownicy. Na tej podstawie będzie mógł ocenić, czy faktycznie zakup był związany ze spotkaniem integracyjnym i czy serwowany na spotkaniu alkohol miał istotnie symboliczny charakter. Te okoliczności mogą mieć znaczący wpływ na możliwość zaliczenia poniesionego wydatku do kosztów uzyskania przychodów oraz prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Reasumując, jeżeli pracodawca wykonuje działalność opodatkowaną VAT, to może odliczyć VAT naliczony z faktur zakupu związanych z organizacją imprezy integracyjnej. Problemem mogą być wyłącznie wydatki na alkohol.


Marta Wysocka



Podstawa prawna:

- art. 86 i art. 88 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),

- art. 15, art. 16, art. 22 i art. 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA