REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wystawiać notę korygującą

Krzysztof Bramorski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Często zdarza się, że wystawiona już faktura zawiera błędy. Możliwe jest ich poprawienie, ale tylko według ściśle określonych zasad. Przepisy dopuszczają wystawienie faktury albo noty korygującej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W praktyce obrotu gospodarczego zdarza się często, że wystawiony dokument zawiera błędy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ważny rodzaj błędu

Rodzaj popełnionego błędu będzie decydował o tym, który podmiot jest uprawniony bądź zobowiązany do wystawienia dokumentu korygującego.

Wskazać należy na ogólną zasadę dotyczącą wystawiania faktur korygujących i not korygujących. Błędy, które eliminuje się przez wystawienie noty korygującej, są błędami natury formalnej i nie mają wpływu na rozliczenie VAT. Natomiast fakturę korygującą wystawia się w sytuacji, gdy zaistniała pomyłka ma wpływ na kwotę podatku wykazaną na fakturze. Faktury korygujące sporządzane są przez sprzedawcę, natomiast noty korygujące wystawiane są przez nabywcę.

Konieczna faktura

Zasady wystawiania faktur korygujących regulują przepisy par. 16 i par. 17 rozporządzenia. Zgodnie z powyższymi regulacjami fakturę korygującą sprzedawca wystawia w przypadku:

REKLAMA

• gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług;

• zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu;

• podwyższenia ceny po wystawieniu faktury;

• ewentualnego stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

WAŻNE

Podatnik, który otrzymał fakturę z błędnie określoną nazwą jego firmy i z błędem w NIP, ma prawo sam wystawić notę korygującą

Wystarczająca nota

Z brzmienia par. 18 ust. 1 rozporządzenia wynika, iż notę korygującą może wystawić nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi. Niedopuszczalne jest jedynie wystawianie not korygujących zawierających pomyłki w pozycjach faktury określonych w par. 9 ust. 1 pkt 5-12 przedmiotowego rozporządzenia dotyczących:

• jednostki miary, ilości sprzedanych towarów lub rodzaju wykonanych usług;

• ceny jednostkowej towaru bez kwoty podatku;

• wartości netto towarów lub usług, których dotyczy sprzedaż bez kwoty podatku;

• stawki podatku;

• sumy wartości sprzedaży netto towarów lub usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

• kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

• wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

• kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażone cyframi i słownie.

W powyższych przypadkach istnieje obowiązek wystawienia faktur korygujących za powstałe błędy.

Zgodnie natomiast z par. 18 ust. 1 rozporządzenia błędami do wyeliminowania poprzez wystawienie noty korygującej będą błędy dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym sprzedawcy i nabywcy, błędy związane z oznaczeniem towaru albo usług, pomyłki z określeniem daty sprzedaży. Ustawodawca w tym zakresie posługuje się techniką alternatywy nierozłącznej, co oznacza, iż w tym trybie dozwolone jest zarówno korygowanie pojedynczej pomyłki zawartej w fakturze, jak i szeregu pomyłek (wyrok WSA z 11 stycznia 2007 r., sygn. akt I SA/Po 1017/06).

Pojawia się jednakże wątpliwość, czy notą korygującą można zmienić podmiot umowy sprzedaży. Z praktyki organów podatkowych wynika, iż zwrot: jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą, użyty w rozporządzeniu, oznacza możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy. Mogą być prostowane w tym trybie pomyłki dotyczące tego konkretnego podatnika. Nie można natomiast na drodze wystawienia noty korygującej zmienić podmiotu umowy sprzedaży z jednego istniejącego realnie na drugi mający również swój byt cywilnoprawny i podatkowy (tak np. w postanowieniu naczelnika Urzędu Skarbowego w Pruszkowie z 6 sierpnia 2007 r. nr 1421AV/443-638/D/DL/07). W takim przypadku nabywca nie ma możliwości wystawienia noty korygującej. Obowiązek skorygowania ciąży po stronie sprzedawcy. Zwrócić należy jednak uwagę na wyrok WSA w Warszawie z 11 października 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1242/07, w którym wskazano, iż błędem do wyeliminowania przez wystawienie noty korygującej na zasadach określonych w par. 18 ust. 1 rozporządzenia będą nie tylko oczywiste omyłki pisarskie w imieniu, nazwisku, nazwie, adresie czy NIP strony, ale również błędy powodujące, iż w treści faktury zostanie wskazana osoba, która nie była stroną umowy sprzedaży, a działała jedynie jako pełnomocnik bądź pośrednik upoważniony jedynie do dokonania zakupów w imieniu rzeczywistej strony umowy sprzedaży, dla której nabywane były towary.

PRZYKŁAD

OBOWIĄZEK WYSTAWIENIA FAKTURY KORYGUJĄCEJ

Podatnik zawarł umowę przedwstępną zobowiązującą do zawarcia umowy kupna-sprzedaży nieruchomości. W dniu zawarcia umowy otrzymał zaliczkę i wystawił fakturę VAT. Kontrahent zrezygnował z zakupu. Zgodnie z umową podatnik zwrócił zaliczkę, w związku z tym powinien wystawić fakturę korygującą.

Prawo wystawienia noty

Rozważenia wymaga też kwestia, czy podmiot niebędący podatnikiem VAT może wystawić notę korygującą. Analiza przepisu par. 18 ust. 1 budzi poważne wątpliwości, czy nabywca towarów i usług upoważniony do wystawiania faktur korygujących musi być podatnikiem VAT. Organy podatkowe stoją na stanowisku, iż nota korygująca jest rodzajem faktury VAT, do wystawienia której nie jest uprawniony nabywca niebędący zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług (postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z 6 czerwca 2006 r. nr US IV/I/443-34/06).

KRZYSZTOF BRAMORSKI

radca prawny, partner zarządzający Kancelarii BSO Prawo & Podatki we Wrocławiu

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

• Rozporządzenie ministra finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA