REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wystawiać notę korygującą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bramorski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Często zdarza się, że wystawiona już faktura zawiera błędy. Możliwe jest ich poprawienie, ale tylko według ściśle określonych zasad. Przepisy dopuszczają wystawienie faktury albo noty korygującej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W praktyce obrotu gospodarczego zdarza się często, że wystawiony dokument zawiera błędy.

REKLAMA

Autopromocja

Ważny rodzaj błędu

Rodzaj popełnionego błędu będzie decydował o tym, który podmiot jest uprawniony bądź zobowiązany do wystawienia dokumentu korygującego.

Wskazać należy na ogólną zasadę dotyczącą wystawiania faktur korygujących i not korygujących. Błędy, które eliminuje się przez wystawienie noty korygującej, są błędami natury formalnej i nie mają wpływu na rozliczenie VAT. Natomiast fakturę korygującą wystawia się w sytuacji, gdy zaistniała pomyłka ma wpływ na kwotę podatku wykazaną na fakturze. Faktury korygujące sporządzane są przez sprzedawcę, natomiast noty korygujące wystawiane są przez nabywcę.

Konieczna faktura

Zasady wystawiania faktur korygujących regulują przepisy par. 16 i par. 17 rozporządzenia. Zgodnie z powyższymi regulacjami fakturę korygującą sprzedawca wystawia w przypadku:

• gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług;

• zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu;

• podwyższenia ceny po wystawieniu faktury;

• ewentualnego stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

WAŻNE

Podatnik, który otrzymał fakturę z błędnie określoną nazwą jego firmy i z błędem w NIP, ma prawo sam wystawić notę korygującą

Wystarczająca nota

Z brzmienia par. 18 ust. 1 rozporządzenia wynika, iż notę korygującą może wystawić nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi. Niedopuszczalne jest jedynie wystawianie not korygujących zawierających pomyłki w pozycjach faktury określonych w par. 9 ust. 1 pkt 5-12 przedmiotowego rozporządzenia dotyczących:

• jednostki miary, ilości sprzedanych towarów lub rodzaju wykonanych usług;

• ceny jednostkowej towaru bez kwoty podatku;

• wartości netto towarów lub usług, których dotyczy sprzedaż bez kwoty podatku;

• stawki podatku;

• sumy wartości sprzedaży netto towarów lub usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

• kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

• wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

• kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażone cyframi i słownie.

W powyższych przypadkach istnieje obowiązek wystawienia faktur korygujących za powstałe błędy.

REKLAMA

Zgodnie natomiast z par. 18 ust. 1 rozporządzenia błędami do wyeliminowania poprzez wystawienie noty korygującej będą błędy dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym sprzedawcy i nabywcy, błędy związane z oznaczeniem towaru albo usług, pomyłki z określeniem daty sprzedaży. Ustawodawca w tym zakresie posługuje się techniką alternatywy nierozłącznej, co oznacza, iż w tym trybie dozwolone jest zarówno korygowanie pojedynczej pomyłki zawartej w fakturze, jak i szeregu pomyłek (wyrok WSA z 11 stycznia 2007 r., sygn. akt I SA/Po 1017/06).

Pojawia się jednakże wątpliwość, czy notą korygującą można zmienić podmiot umowy sprzedaży. Z praktyki organów podatkowych wynika, iż zwrot: jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą, użyty w rozporządzeniu, oznacza możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy. Mogą być prostowane w tym trybie pomyłki dotyczące tego konkretnego podatnika. Nie można natomiast na drodze wystawienia noty korygującej zmienić podmiotu umowy sprzedaży z jednego istniejącego realnie na drugi mający również swój byt cywilnoprawny i podatkowy (tak np. w postanowieniu naczelnika Urzędu Skarbowego w Pruszkowie z 6 sierpnia 2007 r. nr 1421AV/443-638/D/DL/07). W takim przypadku nabywca nie ma możliwości wystawienia noty korygującej. Obowiązek skorygowania ciąży po stronie sprzedawcy. Zwrócić należy jednak uwagę na wyrok WSA w Warszawie z 11 października 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1242/07, w którym wskazano, iż błędem do wyeliminowania przez wystawienie noty korygującej na zasadach określonych w par. 18 ust. 1 rozporządzenia będą nie tylko oczywiste omyłki pisarskie w imieniu, nazwisku, nazwie, adresie czy NIP strony, ale również błędy powodujące, iż w treści faktury zostanie wskazana osoba, która nie była stroną umowy sprzedaży, a działała jedynie jako pełnomocnik bądź pośrednik upoważniony jedynie do dokonania zakupów w imieniu rzeczywistej strony umowy sprzedaży, dla której nabywane były towary.

PRZYKŁAD

OBOWIĄZEK WYSTAWIENIA FAKTURY KORYGUJĄCEJ

Podatnik zawarł umowę przedwstępną zobowiązującą do zawarcia umowy kupna-sprzedaży nieruchomości. W dniu zawarcia umowy otrzymał zaliczkę i wystawił fakturę VAT. Kontrahent zrezygnował z zakupu. Zgodnie z umową podatnik zwrócił zaliczkę, w związku z tym powinien wystawić fakturę korygującą.

Prawo wystawienia noty

Rozważenia wymaga też kwestia, czy podmiot niebędący podatnikiem VAT może wystawić notę korygującą. Analiza przepisu par. 18 ust. 1 budzi poważne wątpliwości, czy nabywca towarów i usług upoważniony do wystawiania faktur korygujących musi być podatnikiem VAT. Organy podatkowe stoją na stanowisku, iż nota korygująca jest rodzajem faktury VAT, do wystawienia której nie jest uprawniony nabywca niebędący zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług (postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z 6 czerwca 2006 r. nr US IV/I/443-34/06).

KRZYSZTOF BRAMORSKI

radca prawny, partner zarządzający Kancelarii BSO Prawo & Podatki we Wrocławiu

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

• Rozporządzenie ministra finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA