REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób będzie kontrolowany najem

Marek Kutarba
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Urzędnicy podatkowi najczęściej kontrolują to, czy najem został zgłoszony do opodatkowania i czy wszystkie zarobione na najmie pieniądze zgłaszane są do opodatkowania.

Osoby utrzymujące się z najmu lub dorabiające sobie w ten sposób podlegają dokładnie tym samym rygorom co pozostali podatnicy PIT. Oznacza to, że również oni mogą być kontrolowani. Kontrola taka może mieć charakter czynności sprawdzających, które mają na celu jedynie wstępne zweryfikowanie dokonywanych rozliczeń lub kontroli podatkowej, która polega już na dokładnym sprawdzeniu tego, czy podatnik rozlicza się prawidłowe, jak również, czy deklaruje wszystkie zarobione na najmie pieniądze do opodatkowania.

REKLAMA

Autopromocja

Zanim urzędnicy przystąpią do kontroli podatkowej, poszukują w pierwszej kolejności informacji o osobach, które nie zadeklarowały dochodów (przychodów) z najmu do opodatkowania. Wykorzystywane są przy tym różne źródła informacji. Najczęściej urzędnicy śledzą ogłoszenia prasowe i proszą o informację o transakcjach dotyczących wynajmowanych mieszkań i lokali mieszkalnych pracowników biur pośrednictwa handlu nieruchomościami. Zdarza się jednak i tak, że informacja o tym, że ktoś prowadzi niezgłoszony do opodatkowania najem pochodzi od życzliwego sąsiada. Każde takie zgłoszenie powinno być sprawdzone.

Taka kontrola dotyczy przy tym nie tylko tego, czy najem został w ogóle zgłoszony do opodatkowania, ale także i tego, czy wszystkie dochody z tego źródła są wykazywane, czyli np. czy podatnik, który zgłosił, że wynajmuje jedno mieszkanie, nie wynajmuje w rzeczywistości trzech. Albo też, czy mimo zadeklarowania, że wynajmowany jest jeden pokój, wynajmowane nie jest np. całe mieszkanie. By to ustalić, przedstawiciele fiskusa po uzyskania odpowiednich dokumentów mogą odwiedzić takie mieszkanie i na miejscu sprawdzić, ile osób rzeczywiście mieszka w wynajmowanym mieszkaniu, jak również przesłuchać takie osoby po to, by sprawdzić, które z nich i jaki czynsz płacą na rzecz wynajmującego.

Oględziny lokalu

Otóż organ podatkowy, za zgodą podatnika, może dokonać oględzin lokalu mieszkalnego lub części tego lokalu, jeżeli jest to niezbędne do zweryfikowania zgodności stanu faktycznego z danymi wynikającymi ze złożonej przez podatnika deklaracji oraz z innych dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na cele mieszkaniowe.

REKLAMA

W takim przypadku przedstawiciel fiskusa, w porozumieniu z podatnikiem, ustala termin dokonania oględzin, a podpisaną przez podatnika adnotację o ustaleniu terminu oględzin zamieszcza się w aktach sprawy. W razie nieudostępnienia lokalu mieszkalnego w uzgodnionym terminie organ podatkowy może wyznaczyć nowy termin przeprowadzenia oględzin. Jeśli oględziny się odbędą, pracownik organu podatkowego sporządzi z nich protokół, który dołączy do akt sprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezależnie od tego, kontrolujący ma prawo wstępu na teren, do budynku lub lokalu mieszkalnego kontrolowanego w celu dokonania oględzin, jeżeli zostały one wskazane jako miejsce wykonywania działalności gospodarczej lub jako siedziba kontrolowanego; jest to niezbędne dla ustalenia lub określenia wysokości zobowiązania podatkowego lub podstawy opodatkowania; jest to niezbędne do zweryfikowania faktu poniesienia wydatków na cele mieszkaniowe uprawniających do skorzystania z ulg podatkowych. W przypadku najmu, kontrolujący najczęściej powoła się na drugą z trzech wymienionych przyczyn.

Ważne!

Oględziny w budynku kontrolowanego podatnika mogą odbyć się tylko za jego zgodą lub na podstawie zgody wydanej przez prokuratora

Czynności takie przeprowadzają upoważnieni pracownicy organu podatkowego po uzyskaniu, na wniosek organu podatkowego, zgody prokuratora rejonowego. Przed przystąpieniem do tych czynności kontrolowanemu okazuje się postanowienie prokuratora o wyrażeniu na nie zgody.

Ujawnione źródła dochodów

Co ważne, urzędnicy po ustaleniu, że dana osoba zarabia na niezgłoszonym do opodatkowania najmie, lub że deklaruje dochody (przychody) niższe od faktycznie uzyskiwanych, nie mogą uznać, że są to dochody (przychody) pochodzące z nieujawnionego źródła. Nie ma zatem groźby opodatkowania ich karną stawką PIT wynoszącą 75 proc. W takim przypadku nie można bowiem mówić o tym, że źródło pochodzenia pieniędzy niezadeklarownaych do opodatkowania jest nieznane. Jest wręcz przeciwnie. Źródło to jest znane i jest nim najem. Nie oznacza to jednak, że pozostajemy całkowicie bezkarni. Przyłapani na niewykazaniu lub zaniżaniu dochodów (przychodów) z najmu zmuszeni będziemy po pierwsze, zapłacić zaległy podatek wraz z odsetkami (obecnie 15 w skali roku). Po drugie, grożą nam kary z kodeksu karnego skarbowego.

MAREK KUTARBA

marek.kutarba@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA