REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy traktowani w zależności od sądu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa traktowania podatników w zależności od miejsca zamieszkania lub siedziby firmy wraca wraz z rozporządzeniem prezydenta, na mocy którego od 11 października skargi na interpretacje ministra finansów rozpatrują wszystkie WSA w kraju.

Doskonałym przykładem traktowania podatników w zależności od ich miejsca zamieszkania był niedawny spór o zwolnienie od podatku spadków nabytych po 12 maja 2006 r., a przed 1 stycznia 2007 r.

REKLAMA

Autopromocja

Ci podatnicy, którzy mieszkali w Bydgoszczy i złożyli skargę do tamtejszego WSA, wiedzieli, że sąd uchyli niekorzystną dla nich interpretację organów podatkowych. Podatnicy mieszkający w Warszawie nie mieli już takiego komfortu. Powrót do sytuacji, w której wszystkie WSA będą rozpatrywały skargi na interpretacje, znów spowoduje różne traktowanie podatników.

Konsekwencje zmiany

REKLAMA

Zmiany w zakresie właściwości sądów w sprawach skarg na interpretacje podatkowe ministra finansów wprowadziło rozporządzenie Prezydenta RP w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra finansów, prezesa ZUS oraz prezesa KRUS (Dz.U. nr 163, poz. 1016). Weszło ono w życie 11 października.

Dominik Szczygieł, doradca podatkowy i radca prawny w MSDS Kancelaria Radców Prawnych M. Szczotka D. Szczygieł, zwraca uwagę, że zaistniałe zmiany są korzystne z punktu widzenia kosztów i czasu, jakie skarżący muszą poświęcić na prowadzenie sprawy spornej. Ekspert obawia się jednak utrwalenia zdecentralizowanej i zupełnie niejednolitej praktyki orzeczniczej.

- Oczywiście nawet przed 11 października 2008 r. nie mieliśmy do czynienia z jednolitą praktyką orzeczniczą WSA w Warszawie. Ale przynajmniej była na to większa szansa niż dziś - podkreśla nasz rozmówca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opinię tę podziela również Sławomir Czyż, doradca podatkowy, kierownik Zespołu ds. Postępowań z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.

- Obecnie należałoby śledzić orzecznictwo właściwego dla siebie WSA - radzi Sławomir Czyż.

REKLAMA

Dodaje, że podatnicy nie będą mieli problemów z ustaleniem poglądów aktualnie dominujących w WSA w innych częściach Polski, gdyż wszystkie sądy administracyjne przez cały czas rozpoznawały skargi na interpretacje wydawane jeszcze w trybie starych przepisów, tj. przez lokalne organy podatkowe. Eksperci nie mają jednak wątpliwości, jakie będą konsekwencje zmian dla podatników.

- Po raz kolejny doprowadza się na naszych oczach do regionalizacji prawa podatkowego. Niestety, mogą odnowić się podziały na sądy bardziej i mniej uniwersyteckie, bardziej lub mniej proeuropejskie, bardziej lub mniej profiskalne - uważa Dominik Szczygieł.

Nowe rozwiązanie ponownie sprawi, że nie będzie jednego prawa podatkowego. O tym, że rozporządzenie prezydenta będzie miało negatywne skutki, jest przekonany, ale tylko częściowo, Rafał Ciołek, doradca podatkowy i dyrektor w KPMG Tax M. Michna.

Druga instancja

Zdaniem Rafała Ciołka, przekazanie rozpoznawania skarg na interpretacje wszystkim WSA może mieć negatywne skutki tylko w krótkiej perspektywie, ponieważ postępowanie sądowoadministracyjne jest dwuinstancyjne.

- W odniesieniu do każdego rozstrzygnięcia sprawy przez WSA przysługuje środek odwoławczy w postaci skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wreszcie NSA podejmuje uchwały mające na celu wyjaśnienie przepisów, które były przedmiotem rozbieżnych wyroków - mówi Rafał Ciołek.

 

Podkreśla, że istnieją możliwości doprowadzenia do spójności orzecznictwa w indywidualnych sprawach, nawet jeśli podatnicy urzędują w przeciwległych krańcach Polski. Nasz rozmówca zwraca uwagę, że jest także druga strona medalu. Wniesienie skargi do NSA wydłuża proces dochodzenia do właściwej interpretacji, a ponadto skargę kasacyjną może wnieść tylko profesjonalny pełnomocnik, któremu najczęściej trzeba zapłacić (możliwa jest jednak pomoc z urzędu).

- Nawet pomijając fakt, że jest to wymóg formalny, należy pamiętać, że NSA niezmiernie rygorystycznie podchodzi do rozpoznawania skarg kasacyjnych - stwierdza Rafał Ciołek.

Morze rozbieżności

Eksperci nie mają problemów z wymienieniem spraw, co do których istnieją rozbieżności w orzecznictwie sądowym. Sławomir Czyż zwraca uwagę, że rozbieżności występują chociażby przy opodatkowaniu pakietów medycznych czy też problematyce zaliczania do kosztów podatkowych inicjalnych opłat leasingowych, jak również w zakresie opodatkowania dochodu z dywidendy wypłacanej przez spółkę komandytowo-akcyjną albo w zakresie opodatkowania zatrzymanej dywidendy w spółce z o.o., a także przy określeniu skutków w podatku VAT wniesienia aportem środków trwałych i towarów handlowych.

Do tej listy Rafał Ciołek dokłada kolejne pozycje: premie pieniężne w VAT, koszty emisji akcji w CIT, podatek od czynności cywilnoprawnych od umów pożyczek udzielanych przez zagranicznych pożyczkodawców, zwolnienie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości dróg niepublicznych.

- Przykłady niejednolitych wyroków można mnożyć - podsumowuje dyrektor w KPMG.

Jak w tym gąszczu spraw, interpretacji i rozbieżnych wyroków mają odnaleźć się podatnicy?

- Z punktu widzenia podatników optymalne byłoby skupienie orzecznictwa w jednym organie i w jednym sądzie - uważa Dominik Szczygieł.

Dodaje jednak, że z uwagi na wielkość naszego kraju jest to nierealne.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA