REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy traktowani w zależności od sądu

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa traktowania podatników w zależności od miejsca zamieszkania lub siedziby firmy wraca wraz z rozporządzeniem prezydenta, na mocy którego od 11 października skargi na interpretacje ministra finansów rozpatrują wszystkie WSA w kraju.

Doskonałym przykładem traktowania podatników w zależności od ich miejsca zamieszkania był niedawny spór o zwolnienie od podatku spadków nabytych po 12 maja 2006 r., a przed 1 stycznia 2007 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ci podatnicy, którzy mieszkali w Bydgoszczy i złożyli skargę do tamtejszego WSA, wiedzieli, że sąd uchyli niekorzystną dla nich interpretację organów podatkowych. Podatnicy mieszkający w Warszawie nie mieli już takiego komfortu. Powrót do sytuacji, w której wszystkie WSA będą rozpatrywały skargi na interpretacje, znów spowoduje różne traktowanie podatników.

Konsekwencje zmiany

Zmiany w zakresie właściwości sądów w sprawach skarg na interpretacje podatkowe ministra finansów wprowadziło rozporządzenie Prezydenta RP w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra finansów, prezesa ZUS oraz prezesa KRUS (Dz.U. nr 163, poz. 1016). Weszło ono w życie 11 października.

Dominik Szczygieł, doradca podatkowy i radca prawny w MSDS Kancelaria Radców Prawnych M. Szczotka D. Szczygieł, zwraca uwagę, że zaistniałe zmiany są korzystne z punktu widzenia kosztów i czasu, jakie skarżący muszą poświęcić na prowadzenie sprawy spornej. Ekspert obawia się jednak utrwalenia zdecentralizowanej i zupełnie niejednolitej praktyki orzeczniczej.

REKLAMA

- Oczywiście nawet przed 11 października 2008 r. nie mieliśmy do czynienia z jednolitą praktyką orzeczniczą WSA w Warszawie. Ale przynajmniej była na to większa szansa niż dziś - podkreśla nasz rozmówca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opinię tę podziela również Sławomir Czyż, doradca podatkowy, kierownik Zespołu ds. Postępowań z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.

- Obecnie należałoby śledzić orzecznictwo właściwego dla siebie WSA - radzi Sławomir Czyż.

Dodaje, że podatnicy nie będą mieli problemów z ustaleniem poglądów aktualnie dominujących w WSA w innych częściach Polski, gdyż wszystkie sądy administracyjne przez cały czas rozpoznawały skargi na interpretacje wydawane jeszcze w trybie starych przepisów, tj. przez lokalne organy podatkowe. Eksperci nie mają jednak wątpliwości, jakie będą konsekwencje zmian dla podatników.

- Po raz kolejny doprowadza się na naszych oczach do regionalizacji prawa podatkowego. Niestety, mogą odnowić się podziały na sądy bardziej i mniej uniwersyteckie, bardziej lub mniej proeuropejskie, bardziej lub mniej profiskalne - uważa Dominik Szczygieł.

Nowe rozwiązanie ponownie sprawi, że nie będzie jednego prawa podatkowego. O tym, że rozporządzenie prezydenta będzie miało negatywne skutki, jest przekonany, ale tylko częściowo, Rafał Ciołek, doradca podatkowy i dyrektor w KPMG Tax M. Michna.

Druga instancja

Zdaniem Rafała Ciołka, przekazanie rozpoznawania skarg na interpretacje wszystkim WSA może mieć negatywne skutki tylko w krótkiej perspektywie, ponieważ postępowanie sądowoadministracyjne jest dwuinstancyjne.

- W odniesieniu do każdego rozstrzygnięcia sprawy przez WSA przysługuje środek odwoławczy w postaci skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wreszcie NSA podejmuje uchwały mające na celu wyjaśnienie przepisów, które były przedmiotem rozbieżnych wyroków - mówi Rafał Ciołek.

 

Podkreśla, że istnieją możliwości doprowadzenia do spójności orzecznictwa w indywidualnych sprawach, nawet jeśli podatnicy urzędują w przeciwległych krańcach Polski. Nasz rozmówca zwraca uwagę, że jest także druga strona medalu. Wniesienie skargi do NSA wydłuża proces dochodzenia do właściwej interpretacji, a ponadto skargę kasacyjną może wnieść tylko profesjonalny pełnomocnik, któremu najczęściej trzeba zapłacić (możliwa jest jednak pomoc z urzędu).

- Nawet pomijając fakt, że jest to wymóg formalny, należy pamiętać, że NSA niezmiernie rygorystycznie podchodzi do rozpoznawania skarg kasacyjnych - stwierdza Rafał Ciołek.

Morze rozbieżności

Eksperci nie mają problemów z wymienieniem spraw, co do których istnieją rozbieżności w orzecznictwie sądowym. Sławomir Czyż zwraca uwagę, że rozbieżności występują chociażby przy opodatkowaniu pakietów medycznych czy też problematyce zaliczania do kosztów podatkowych inicjalnych opłat leasingowych, jak również w zakresie opodatkowania dochodu z dywidendy wypłacanej przez spółkę komandytowo-akcyjną albo w zakresie opodatkowania zatrzymanej dywidendy w spółce z o.o., a także przy określeniu skutków w podatku VAT wniesienia aportem środków trwałych i towarów handlowych.

Do tej listy Rafał Ciołek dokłada kolejne pozycje: premie pieniężne w VAT, koszty emisji akcji w CIT, podatek od czynności cywilnoprawnych od umów pożyczek udzielanych przez zagranicznych pożyczkodawców, zwolnienie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości dróg niepublicznych.

- Przykłady niejednolitych wyroków można mnożyć - podsumowuje dyrektor w KPMG.

Jak w tym gąszczu spraw, interpretacji i rozbieżnych wyroków mają odnaleźć się podatnicy?

- Z punktu widzenia podatników optymalne byłoby skupienie orzecznictwa w jednym organie i w jednym sądzie - uważa Dominik Szczygieł.

Dodaje jednak, że z uwagi na wielkość naszego kraju jest to nierealne.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA