REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od nowego roku firma będzie mogła zaliczyć w koszty więcej wydatków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po 1 stycznia 2009 r. podatnicy CIT będą mogli zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wartość darowizn żywności przekazanych na cele charytatywne, a także koszty zaniechanych inwestycji.

Począwszy od przyszłego roku ulegną zmianie niektóre przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Firmy czekają korzystne rozwiązania, m.in. w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Nowe regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2009 r. i będą mieć zastosowanie do dochodów osiągniętych od tej daty. Jednakże podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed 1 stycznia 2009 r., będą stosować przepisy dotychczasowe do końca rozpoczętego roku podatkowego. Zmiany uwzględnią natomiast od początku kolejnego roku podatkowego. Nowe rozwiązania wprowadza ustawa z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

REKLAMA

Koszty podatkowe

Istotna grupa zmian dotyczy rozliczania przez firmy kosztów uzyskania przychodów.

Po pierwsze, ustawodawca umożliwił zaliczenie do kosztów podatkowych kosztów wytworzenia lub ceny nabycia darowanej żywności. Kosztem uzyskania przychodów będzie wyłącznie wartość darowizny produktów spożywczych przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej.

Inną korzystną zmianą będzie włączenie do kosztów podatkowych kosztów zaniechanych inwestycji. Będą one potrącane w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji.

REKLAMA

Zaniechane inwestycje

W świetle obowiązujących przepisów nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów zaniechanych inwestycji. W praktyce oznacza to, że jeżeli firma poniosła określone nakłady na wytworzenie środka trwałego, lecz przed jego oddaniem do używania podatnik zaniechał inwestycji, to koszt poniesionych nakładów nie jest potrącalny podatkowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy będą mogli także szybciej zaliczyć do kosztów podatkowych pensje oraz składki ZUS pracowników. W określonych przypadkach będzie można tego dokonać już w miesiącu, za który są one należne. Dziś do rozliczania tych świadczeń stosowana jest tzw. metoda kasowa, co oznacza, że kosztem są dopiero zapłacone wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne. Nowelizacja umożliwia stosowanie tzw. metody memoriałowej przy rozliczaniu kosztów z tytułu wynagrodzeń (składek) pracodawcom, którzy regularnie wypłacają pensje pracownikom.

Nowelizacja rozwiązuje istniejące wątpliwości związane z opodatkowaniem niepodzielonych zysków w przypadku przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową. Zgodnie z kodeksem spółek handlowych wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników (wypłata dywidendy). W umowie spółki można jednak określić inny sposób podziału zysku, w tym przeniesienie go do kapitału zapasowego lub innego funduszu celowego, z przeznaczeniem na pokrycie strat lub na działalność inwestycyjną. Zgromadzone na funduszach środki to przysługująca wspólnikom, ale niepodzielona i niewypłacona dywidenda. W praktyce pojawiały się wątpliwości z rozliczeniem niepodzielonych zysków w przypadku przekształcania spółki kapitałowej w spółkę osobową.

W nowelizacji jednoznacznie wskazano, że w takim przypadku stanowią one przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. W rezultacie spółka powstała w wyniku przekształcenia (spółka osobowa) będzie zobowiązana jako płatnik do zapłaty zryczałtowanego podatku oraz sporządzenia informacji o pobranym podatku dla urzędu skarbowego oraz dla spółki przekształcanej.

Od przyszłego roku z ustawy o CIT zniknie przepis nakazujący ustalanie przychodu po stronie użyczającego nieruchomość. Dziś za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej, uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy. Po zmianach przychód podatkowy po stronie użyczającego nieruchomość w ogóle nie powstanie.

 

Pożyczki w walucie obcej

Znowelizowane przepisy regulują zasady rozliczania kredytów (pożyczek) z klauzulą waloryzacyjną wyrażoną w walucie obcej. Chodzi o kredyty zaciągnięte w złotówkach jako równowartość kwoty wyrażonej w obcej walucie. Różnica pomiędzy kwotą otrzymanego czy zwróconego kredytu (pożyczki) z klauzulą waloryzacyjną, a kwotą tego kredytu (pożyczki) z dnia zwrotu czy otrzymania stanowić będzie odpowiednio przychód lub koszt podatkowy.

Wprowadzenie nowych przepisów oznacza zrównanie zasad rozliczania takich kredytów z kredytami walutowymi. Nie będzie już zatem wątpliwości, że różnice powstałe u pożyczkobiorcy i pożyczkodawcy na części kapitałowej kredytu (pożyczki) będą stanowić odpowiednio ich koszt lub przychód. Dotychczas organy podatkowe oraz sądy administracyjne kwestionowały taki sposób rozliczania pożyczek z klauzulą waloryzacyjną. Zwykle odmawiały możliwości zaliczenia ujemnych różnic powstałych na waloryzowanych pożyczkach do kosztów uzyskania przychodów.

Pozostałe zmiany

Od 1 stycznia 2009 r. ulegnie obniżeniu stawka odsetek za zwłokę przy korekcie kosztów związanych z rozliczeniem nabytego składnika majątku. Jeśli podatnik zamierza używać nabyty środek trwały przez okres nieprzekraczający roku, może jego wartość zaliczyć w całości kosztów uzyskania przychodów. Jednak w sytuacji gdy taki składnik majątku będzie faktycznie używany dłużej niż rok, wówczas podatnik w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynął, zalicza składnik majątku do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych. Jednocześnie zobowiązany jest skorygować koszty i wpłacić odsetki od kwoty korekty. Zgodnie z obowiązującymi przepisami stawka odsetek przy takiej korekcie wynosi 0,1 proc. za każdy dzień (co daje 36,5 proc. w skali roku). Od przyszłego roku podatnik będzie naliczał odsetki według zwykłej stawki od zaległości podatkowych. Obecnie wynosi ona 14,5 proc. w skali roku.

Nowelizacja doprecyzowała także, że wprowadzenie wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji później niż w miesiącu przyjęcia jej do używania oznaczać będzie jej ujawnienie. W takiej sytuacji amortyzacja wartości niematerialnej i prawnej będzie dokonywana od następnego miesiąca.

Od przyszłego roku z podatku będą zwolnione dochody izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe z wyłączeniem działalności gospodarczej. Katalog zwolnień poszerzy się także o odsetki lub dyskonto od obligacji emitowanych przez Skarb Państwa i oferowane na rynkach zagranicznych oraz dochody z odpłatnego zbycia tych obligacji, uzyskane przez zagraniczne spółki.

Najważniejsze zmiany w CIT

• umożliwienie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów zaniechanych inwestycji, wartości darowizn na cele charytatywne,

• stosowanie metody memoriałowej przy zaliczaniu do kosztów podatkowych wynagrodzeń pracowników i składek ZUS,

• likwidacja opodatkowania po stronie użyczającego nieruchomość,

• uregulowanie zasad rozliczania kredytów (pożyczek) z klauzulą waloryzacyjną,

• niższe odsetki przy korekcie kosztów związanych z rozliczeniem nabycia środka trwałego.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 2 ustawy z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 209, poz. 1316).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA