REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od nowego roku firma będzie mogła zaliczyć w koszty więcej wydatków

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po 1 stycznia 2009 r. podatnicy CIT będą mogli zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wartość darowizn żywności przekazanych na cele charytatywne, a także koszty zaniechanych inwestycji.

Począwszy od przyszłego roku ulegną zmianie niektóre przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Firmy czekają korzystne rozwiązania, m.in. w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Nowe regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2009 r. i będą mieć zastosowanie do dochodów osiągniętych od tej daty. Jednakże podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed 1 stycznia 2009 r., będą stosować przepisy dotychczasowe do końca rozpoczętego roku podatkowego. Zmiany uwzględnią natomiast od początku kolejnego roku podatkowego. Nowe rozwiązania wprowadza ustawa z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

Autopromocja

Koszty podatkowe

Istotna grupa zmian dotyczy rozliczania przez firmy kosztów uzyskania przychodów.

Po pierwsze, ustawodawca umożliwił zaliczenie do kosztów podatkowych kosztów wytworzenia lub ceny nabycia darowanej żywności. Kosztem uzyskania przychodów będzie wyłącznie wartość darowizny produktów spożywczych przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej.

Inną korzystną zmianą będzie włączenie do kosztów podatkowych kosztów zaniechanych inwestycji. Będą one potrącane w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji.

Zaniechane inwestycje

W świetle obowiązujących przepisów nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów zaniechanych inwestycji. W praktyce oznacza to, że jeżeli firma poniosła określone nakłady na wytworzenie środka trwałego, lecz przed jego oddaniem do używania podatnik zaniechał inwestycji, to koszt poniesionych nakładów nie jest potrącalny podatkowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy będą mogli także szybciej zaliczyć do kosztów podatkowych pensje oraz składki ZUS pracowników. W określonych przypadkach będzie można tego dokonać już w miesiącu, za który są one należne. Dziś do rozliczania tych świadczeń stosowana jest tzw. metoda kasowa, co oznacza, że kosztem są dopiero zapłacone wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne. Nowelizacja umożliwia stosowanie tzw. metody memoriałowej przy rozliczaniu kosztów z tytułu wynagrodzeń (składek) pracodawcom, którzy regularnie wypłacają pensje pracownikom.

Nowelizacja rozwiązuje istniejące wątpliwości związane z opodatkowaniem niepodzielonych zysków w przypadku przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową. Zgodnie z kodeksem spółek handlowych wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników (wypłata dywidendy). W umowie spółki można jednak określić inny sposób podziału zysku, w tym przeniesienie go do kapitału zapasowego lub innego funduszu celowego, z przeznaczeniem na pokrycie strat lub na działalność inwestycyjną. Zgromadzone na funduszach środki to przysługująca wspólnikom, ale niepodzielona i niewypłacona dywidenda. W praktyce pojawiały się wątpliwości z rozliczeniem niepodzielonych zysków w przypadku przekształcania spółki kapitałowej w spółkę osobową.

REKLAMA

W nowelizacji jednoznacznie wskazano, że w takim przypadku stanowią one przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. W rezultacie spółka powstała w wyniku przekształcenia (spółka osobowa) będzie zobowiązana jako płatnik do zapłaty zryczałtowanego podatku oraz sporządzenia informacji o pobranym podatku dla urzędu skarbowego oraz dla spółki przekształcanej.

Od przyszłego roku z ustawy o CIT zniknie przepis nakazujący ustalanie przychodu po stronie użyczającego nieruchomość. Dziś za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej, uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy. Po zmianach przychód podatkowy po stronie użyczającego nieruchomość w ogóle nie powstanie.

 

Pożyczki w walucie obcej

Znowelizowane przepisy regulują zasady rozliczania kredytów (pożyczek) z klauzulą waloryzacyjną wyrażoną w walucie obcej. Chodzi o kredyty zaciągnięte w złotówkach jako równowartość kwoty wyrażonej w obcej walucie. Różnica pomiędzy kwotą otrzymanego czy zwróconego kredytu (pożyczki) z klauzulą waloryzacyjną, a kwotą tego kredytu (pożyczki) z dnia zwrotu czy otrzymania stanowić będzie odpowiednio przychód lub koszt podatkowy.

Wprowadzenie nowych przepisów oznacza zrównanie zasad rozliczania takich kredytów z kredytami walutowymi. Nie będzie już zatem wątpliwości, że różnice powstałe u pożyczkobiorcy i pożyczkodawcy na części kapitałowej kredytu (pożyczki) będą stanowić odpowiednio ich koszt lub przychód. Dotychczas organy podatkowe oraz sądy administracyjne kwestionowały taki sposób rozliczania pożyczek z klauzulą waloryzacyjną. Zwykle odmawiały możliwości zaliczenia ujemnych różnic powstałych na waloryzowanych pożyczkach do kosztów uzyskania przychodów.

Pozostałe zmiany

Od 1 stycznia 2009 r. ulegnie obniżeniu stawka odsetek za zwłokę przy korekcie kosztów związanych z rozliczeniem nabytego składnika majątku. Jeśli podatnik zamierza używać nabyty środek trwały przez okres nieprzekraczający roku, może jego wartość zaliczyć w całości kosztów uzyskania przychodów. Jednak w sytuacji gdy taki składnik majątku będzie faktycznie używany dłużej niż rok, wówczas podatnik w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynął, zalicza składnik majątku do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych. Jednocześnie zobowiązany jest skorygować koszty i wpłacić odsetki od kwoty korekty. Zgodnie z obowiązującymi przepisami stawka odsetek przy takiej korekcie wynosi 0,1 proc. za każdy dzień (co daje 36,5 proc. w skali roku). Od przyszłego roku podatnik będzie naliczał odsetki według zwykłej stawki od zaległości podatkowych. Obecnie wynosi ona 14,5 proc. w skali roku.

Nowelizacja doprecyzowała także, że wprowadzenie wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji później niż w miesiącu przyjęcia jej do używania oznaczać będzie jej ujawnienie. W takiej sytuacji amortyzacja wartości niematerialnej i prawnej będzie dokonywana od następnego miesiąca.

Od przyszłego roku z podatku będą zwolnione dochody izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe z wyłączeniem działalności gospodarczej. Katalog zwolnień poszerzy się także o odsetki lub dyskonto od obligacji emitowanych przez Skarb Państwa i oferowane na rynkach zagranicznych oraz dochody z odpłatnego zbycia tych obligacji, uzyskane przez zagraniczne spółki.

Najważniejsze zmiany w CIT

• umożliwienie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów zaniechanych inwestycji, wartości darowizn na cele charytatywne,

• stosowanie metody memoriałowej przy zaliczaniu do kosztów podatkowych wynagrodzeń pracowników i składek ZUS,

• likwidacja opodatkowania po stronie użyczającego nieruchomość,

• uregulowanie zasad rozliczania kredytów (pożyczek) z klauzulą waloryzacyjną,

• niższe odsetki przy korekcie kosztów związanych z rozliczeniem nabycia środka trwałego.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 2 ustawy z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 209, poz. 1316).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA