REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od nowego roku firma będzie mogła zaliczyć w koszty więcej wydatków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po 1 stycznia 2009 r. podatnicy CIT będą mogli zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wartość darowizn żywności przekazanych na cele charytatywne, a także koszty zaniechanych inwestycji.

Począwszy od przyszłego roku ulegną zmianie niektóre przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Firmy czekają korzystne rozwiązania, m.in. w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Nowe regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2009 r. i będą mieć zastosowanie do dochodów osiągniętych od tej daty. Jednakże podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed 1 stycznia 2009 r., będą stosować przepisy dotychczasowe do końca rozpoczętego roku podatkowego. Zmiany uwzględnią natomiast od początku kolejnego roku podatkowego. Nowe rozwiązania wprowadza ustawa z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

Autopromocja

Koszty podatkowe

Istotna grupa zmian dotyczy rozliczania przez firmy kosztów uzyskania przychodów.

Po pierwsze, ustawodawca umożliwił zaliczenie do kosztów podatkowych kosztów wytworzenia lub ceny nabycia darowanej żywności. Kosztem uzyskania przychodów będzie wyłącznie wartość darowizny produktów spożywczych przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej.

Inną korzystną zmianą będzie włączenie do kosztów podatkowych kosztów zaniechanych inwestycji. Będą one potrącane w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji.

Zaniechane inwestycje

REKLAMA

W świetle obowiązujących przepisów nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów zaniechanych inwestycji. W praktyce oznacza to, że jeżeli firma poniosła określone nakłady na wytworzenie środka trwałego, lecz przed jego oddaniem do używania podatnik zaniechał inwestycji, to koszt poniesionych nakładów nie jest potrącalny podatkowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy będą mogli także szybciej zaliczyć do kosztów podatkowych pensje oraz składki ZUS pracowników. W określonych przypadkach będzie można tego dokonać już w miesiącu, za który są one należne. Dziś do rozliczania tych świadczeń stosowana jest tzw. metoda kasowa, co oznacza, że kosztem są dopiero zapłacone wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne. Nowelizacja umożliwia stosowanie tzw. metody memoriałowej przy rozliczaniu kosztów z tytułu wynagrodzeń (składek) pracodawcom, którzy regularnie wypłacają pensje pracownikom.

REKLAMA

Nowelizacja rozwiązuje istniejące wątpliwości związane z opodatkowaniem niepodzielonych zysków w przypadku przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową. Zgodnie z kodeksem spółek handlowych wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników (wypłata dywidendy). W umowie spółki można jednak określić inny sposób podziału zysku, w tym przeniesienie go do kapitału zapasowego lub innego funduszu celowego, z przeznaczeniem na pokrycie strat lub na działalność inwestycyjną. Zgromadzone na funduszach środki to przysługująca wspólnikom, ale niepodzielona i niewypłacona dywidenda. W praktyce pojawiały się wątpliwości z rozliczeniem niepodzielonych zysków w przypadku przekształcania spółki kapitałowej w spółkę osobową.

W nowelizacji jednoznacznie wskazano, że w takim przypadku stanowią one przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. W rezultacie spółka powstała w wyniku przekształcenia (spółka osobowa) będzie zobowiązana jako płatnik do zapłaty zryczałtowanego podatku oraz sporządzenia informacji o pobranym podatku dla urzędu skarbowego oraz dla spółki przekształcanej.

Od przyszłego roku z ustawy o CIT zniknie przepis nakazujący ustalanie przychodu po stronie użyczającego nieruchomość. Dziś za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej, uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy. Po zmianach przychód podatkowy po stronie użyczającego nieruchomość w ogóle nie powstanie.

 

Pożyczki w walucie obcej

Znowelizowane przepisy regulują zasady rozliczania kredytów (pożyczek) z klauzulą waloryzacyjną wyrażoną w walucie obcej. Chodzi o kredyty zaciągnięte w złotówkach jako równowartość kwoty wyrażonej w obcej walucie. Różnica pomiędzy kwotą otrzymanego czy zwróconego kredytu (pożyczki) z klauzulą waloryzacyjną, a kwotą tego kredytu (pożyczki) z dnia zwrotu czy otrzymania stanowić będzie odpowiednio przychód lub koszt podatkowy.

Wprowadzenie nowych przepisów oznacza zrównanie zasad rozliczania takich kredytów z kredytami walutowymi. Nie będzie już zatem wątpliwości, że różnice powstałe u pożyczkobiorcy i pożyczkodawcy na części kapitałowej kredytu (pożyczki) będą stanowić odpowiednio ich koszt lub przychód. Dotychczas organy podatkowe oraz sądy administracyjne kwestionowały taki sposób rozliczania pożyczek z klauzulą waloryzacyjną. Zwykle odmawiały możliwości zaliczenia ujemnych różnic powstałych na waloryzowanych pożyczkach do kosztów uzyskania przychodów.

Pozostałe zmiany

Od 1 stycznia 2009 r. ulegnie obniżeniu stawka odsetek za zwłokę przy korekcie kosztów związanych z rozliczeniem nabytego składnika majątku. Jeśli podatnik zamierza używać nabyty środek trwały przez okres nieprzekraczający roku, może jego wartość zaliczyć w całości kosztów uzyskania przychodów. Jednak w sytuacji gdy taki składnik majątku będzie faktycznie używany dłużej niż rok, wówczas podatnik w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynął, zalicza składnik majątku do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych. Jednocześnie zobowiązany jest skorygować koszty i wpłacić odsetki od kwoty korekty. Zgodnie z obowiązującymi przepisami stawka odsetek przy takiej korekcie wynosi 0,1 proc. za każdy dzień (co daje 36,5 proc. w skali roku). Od przyszłego roku podatnik będzie naliczał odsetki według zwykłej stawki od zaległości podatkowych. Obecnie wynosi ona 14,5 proc. w skali roku.

Nowelizacja doprecyzowała także, że wprowadzenie wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji później niż w miesiącu przyjęcia jej do używania oznaczać będzie jej ujawnienie. W takiej sytuacji amortyzacja wartości niematerialnej i prawnej będzie dokonywana od następnego miesiąca.

Od przyszłego roku z podatku będą zwolnione dochody izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe z wyłączeniem działalności gospodarczej. Katalog zwolnień poszerzy się także o odsetki lub dyskonto od obligacji emitowanych przez Skarb Państwa i oferowane na rynkach zagranicznych oraz dochody z odpłatnego zbycia tych obligacji, uzyskane przez zagraniczne spółki.

Najważniejsze zmiany w CIT

• umożliwienie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów zaniechanych inwestycji, wartości darowizn na cele charytatywne,

• stosowanie metody memoriałowej przy zaliczaniu do kosztów podatkowych wynagrodzeń pracowników i składek ZUS,

• likwidacja opodatkowania po stronie użyczającego nieruchomość,

• uregulowanie zasad rozliczania kredytów (pożyczek) z klauzulą waloryzacyjną,

• niższe odsetki przy korekcie kosztów związanych z rozliczeniem nabycia środka trwałego.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 2 ustawy z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 209, poz. 1316).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA