REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT w komisie

Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła zmiany w zasadach wystawiania faktur w obrocie komisowym. Jak prawidłowo obliczać obrót komisowy?

Umowa komisu polega na przyjęciu przez komisanta zlecenia zobowiązania się za wynagrodzeniem w postaci prowizji, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym. Roszczenie o zapłatę prowizji komisant nabywa z chwilą, gdy komitent otrzymał rzecz (komis kupna) lub cenę (komis sprzedaży).

REKLAMA

Autopromocja

Rodzaje komisu

Wyróżniamy dwa rodzaje umów komisu:

• komis zakupu - gdy komisant poszukuje i nabywa rzecz na rachunek komitenta,

• komis sprzedaży - gdy komisant, na zlecenie komitenta, sprzedaje rzecz do niego należącą.

Komis traktowany jest w ustawie o VAT jako dostawa towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostawę w komisie sprzedaży reguluje przepis art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Według tego przepisu dostawą towarów jest również wydanie towarów na podstawie umowy komisu między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej. Zatem czynnością opodatkowaną będzie zarówno wstawienie towarów do komisu, jak i komisowa sprzedaż tych towarów.

Dostawę w komisie zakupu reguluje natomiast przepis art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z jego brzmieniem dostawą towarów jest również wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta.

Obowiązek podatkowy w komisie

W przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta. W tym zakresie nowelizacja ustawy o VAT nie wprowadziła żadnych zmian.

Przykład

Spółka z o.o. oddała 4 stycznia 2009 r. swoje towary do komisu. Komisant dokonał ich sprzedaży 30 stycznia 2009 r. Jednak rozliczenie finansowe między komisantem a spółką nastąpiło dopiero 3 marca 2009 r. Obowiązek podatkowy u komitenta powstał zatem 1 marca 2009 r. Spółka obowiązana jest wykazać sprzedaż towarów w deklaracji za marzec.

Ustawodawca wraz z powstaniem obowiązku podatkowego nierozerwalnie łączy konieczność wystawienia faktury VAT ze sprzedażą komisową. Otóż zgodnie z nowym przepisem § 11 rozporządzenia z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-5 i 7-11, ust. 16a oraz ust. 16b ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

Faktury te nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

A zatem po zmianie przepisów - w przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta - komitent fakturę wystawia nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Przykład

REKLAMA

Komitent wydał towar na rzecz komisanta 10 stycznia 2009 r. Zapłatę otrzymał 12 stycznia 2009 r. W przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta. Zatem skoro komitent otrzymał zapłatę za towar 12 stycznia, w tym też dniu powstał obowiązek podatkowy. Po zmianie przepisów komitent wystawi fakturę 12 stycznia 2009 r.

Gdyby tej zapłaty nie otrzymał, obowiązek powstałby dopiero nie później niż 30 dnia od dnia dostawy towaru dokonanej przez komisanta, czyli sprzedaży towaru osobie trzeciej. Zakładając, że do sprzedaży doszło 20 stycznia 2009 r., obowiązek podatkowy u komitenta powstanie nie później niż 19 lutego 2009 r.

Zasady wystawiania faktur przez komisanta pozostały bez zmian. Powinni ją wystawić najpóźniej 7 dnia od dnia wydania towarów kupującemu. U komisanta obowiązek podatkowy będzie powstawał:

1) jeśli kupującym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej - z chwilą wydania towarów

2) jeśli kupującym jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą - z chwilą wystawienia faktury, nie później niż 7 dnia od dnia wydania towarów.

Podstawa opodatkowania

Podstawa opodatkowania dostaw towarów odbywających się w ramach umowy komisu jest określona inaczej dla każdego rodzaju dostawy:

• w przypadku wydania towarów przez komisanta osobie trzeciej - podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu dostawy towarów, pomniejszona o kwotę podatku;

• w przypadku dostawy towarów nabytych przez komisanta na rzecz komitenta - podstawę opodatkowania stanowi kwota należna wraz z kwotą prowizji, pomniejszona o kwotę podatku;

• jeżeli natomiast towary zostały wydane między komitentem a komisantem, to podstawę opodatkowania stanowi kwota należna pomniejszona o kwotę prowizji komisanta, pomniejszona o kwotę podatku.

Opodatkowanie marży

W przypadku prowadzenia działalności w formie komisu możliwe jest stosowanie opodatkowania według procedury marży. Podatnik może dokonać wyboru sposobu rozliczania VAT z tytułu dokonywanych dostaw towarów. Może wybrać bowiem opodatkowanie marży bądź zasady ogólne rozliczenia VAT.

Przepis art. 120 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Przy czym warunkiem zastosowania opodatkowania marży jest, aby przedmiotem transakcji były towary używane, przy zakupie których nie przysługiwało prawo rozliczenia VAT naliczonego.

Od 1 grudnia 2008 r. w przypadku świadczeń opodatkowanych w sposób szczególny (według marży) ustawodawca wprowadził zasadę, że w miejsce oznaczenia „FAKTURA VAT” stosuje się oznaczenie „FAKTURA VAT marża” lub umieszcza się odesłanie odpowiednio do:

a) przepisów art. 119 ustawy lub art. 306 dyrektywy,

b) przepisów art. 120 ustawy lub art. 313 dyrektyw.

Do tej pory faktura dokumentująca sprzedaż od marży musiała mieć oznaczenie VAT marża. Według nowych regulacji na fakturze dokumentującej sprzedaż od marży może być wpisane:

1) tylko oznaczenie Faktura VAT marża;

2) tylko przepis, na podstawie którego stosowana jest marża;

3) zarówno oznaczenie Faktura VAT marża, jak i przepis, na podstawie którego stosowana jest marża.

Ponadto faktura VAT marża powinna zawierać:

1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;

3) numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;

4) dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6) miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Eksport towarów za pośrednictwem komisu

W eksporcie towarów za pośrednictwem komisu prawo do zastosowania stawki 0 proc. będzie przysługiwało wyłącznie komisantowi. Komitent będzie musiał do tej sprzedaży zastosować odpowiednią stawkę krajową.

• art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4, art. 19 ust. 16a, art. 30 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 120 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• § 5 ust. 8, § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA