Kategorie

Podatek handlowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od sprzedaży detalicznej (podatek od handlu, podatek od sklepów wielkopowierzchniowych) nie przełożył się istotnie na wzrost cen żywności. Tak wynika, zdaniem analityków, z danych podanych przez GUS.
Obowiązujący od 1 stycznia 2021 roku podatek od sprzedaży detalicznej, czyli tak zwany "podatek handlowy", nie powinien spowodować wzrostu cen. Tak uważa minister finansów Tadeusz Kościński.
Podatek od sprzedaży detalicznej (tzw. podatek handlowy) wyrówna szanse między dużymi dyskontami a polskimi sklepami; wpływy z niego sięgną w 2021 r. ok. 1,5 mld zł - oceniał 3 grudnia 2020 r. minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński. Deficyt budżetu na koniec 2020 r. wzrośnie do ok. 100 mld zł - dodał. Od kiedy będzie obowiązywał podatek handlowy? Jakie skutki spowoduje?
Minister finansów Tadeusz Kościński w czerwcu 2020 r. powiedział PAP, że "podatek od sprzedaży detalicznej wprowadzimy w przyszłym roku, zamiast w 2020 r." Zdaniem Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji wprowadzenie podatku handlowego oznacza negatywne skutki dla konsumentów, m. in. wzrost cen. POHiD apeluje o niewprowadzanie tego podatku ze względu na kryzys związany z epidemią.
Zapłacimy nowe podatki i opłaty w 2021 r. To konsekwencja zwiększonych wydatków publicznych i zadłużania państwa. Nowe daniny obciążą niektóre grupy podatników m.in. w ramach „uszczelniania” systemu podatkowego. Pojawi się też opłata cukrowa czy podatek handlowy.
Polski podatek od sprzedaży detalicznej i węgierski podatek od reklam nie naruszają prawa Unii w dziedzinie pomocy państwa - uznała w wydanej w czwartek 15 października 2020 r. opinii rzecznik generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), Juliane Kokott.
15 października rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości UE wyda opinię w sprawie odwołania Komisji Europejskiej od wyroku dotyczącego polskiego podatku handlowego - poinformował na Twitterze Ireneusz Kolowca ze służb prasowych TSUE.
Pracodawcy proponują, aby podatek handlowy (podatek od sprzedaży detaliczne) był naliczany od przychodów osiągniętych po 1 stycznia 2021 roku. Argumentują, że gdyby podatek zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku, to po ewentualnym niekorzystnym rozstrzygnięciu unijnego trybunału, Polska zmuszona byłaby do zwrotu pobranych kwot podatku wraz z odsetkami.
Zawieszenie podatku od sprzedaży detalicznej (podatku od sklepów wielkopowierzchniowych, podatku od hipermarketów) zostanie przedłużone do 1 lipca 2020 r. Tak wynika z przyjętego przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.
Ostateczne rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczące sporu Polski i Komisji Europejskiej w sprawie podatku od sprzedaży detalicznej zapadnie za mniej więcej 10 do 12 miesięcy - poinformowały 26 listopada 2019 r. służby prasowe TSUE. Tego samego dnia Rada Ministrów przedłużyła zawieszenie podatku od sprzedaży detalicznej, tzw. podatku od sklepów wielkopowierzchniowych do 1 lipca 2020 r.