REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opinię biegłego rewidenta można zmieniać za pomocą aneksu lub erraty

Stanisław Woźniak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracuję na stanowisku samodzielnej księgowej w dużej firmie produkcyjnej. Moje pytanie dotyczy kwestii badania sprawozdania finansowego, a konkretnie – opinii wystawianej przez biegłego rewidenta po przeprowadzonym badaniu. Czy konieczne jest korygowanie tej opinii, jeżeli w naszej jednostce po zakończeniu badania, ale przed jego zatwierdzeniem, wystąpiły zmiany? Zmiany te mają istotny wpływ na kształt zbadanego już sprawozdania finansowego. Czy w takim przypadku można zastosować aneks lub erratę, czy też musi być napisana nowa opinia?
RADA
Jeżeli po wyrażeniu opinii przez biegłego rewidenta, ale jeszcze przed zatwierdzeniem bilansu, zaistniały zdarzenia, które mogą mieć istotny wpływ na zbadane już sprawozdanie finansowe, to firma ma obowiązek zawiadomić o tym biegłego rewidenta. Pod jego kontrolą należy zmienić to sprawozdanie, dokonując jednocześnie odpowiednich poprawek w księgach rachunkowych roku, którego te zmiany dotyczą. Biegły rewident unieważni wówczas wydaną wcześniej opinię. Unieważnienie opinii przez biegłego rewidenta zobowiązuje go do wydania nowej. Nie ma natomiast możliwości skorygowania opinii za pomocą dołączenia do niej aneksu lub erraty. Aneksem można wnieść zmiany jedynie w raporcie z przeprowadzonego badania.
UZASADNIENIE
 Zgodnie z treścią art. 54 pkt 1 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki jest zobowiązany do poinformowania biegłego rewidenta, który zbadał jej sprawozdanie finansowe, o tym, że zaistniały zdarzenia, które mają istotny wpływ na badane sprawozdanie. Jeżeli w wyniku tych zdarzeń sprawozdanie finansowe nie przedstawia wiarygodnego i rzetelnego obrazu sytuacji finansowej i majątkowej oraz wyniku finansowego jednostki, należy dokonać odpowiednich korekt w księgach rachunkowych oraz sprawozdaniu finansowym.
Otrzymanie przez biegłego rewidenta informacji o tych zdarzeniach po wyrażeniu opinii o sprawozdaniu finansowym obliguje go do zbadania nowych okoliczności. Powinien on unieważnić poprzednią opinię i po zakończeniu badania wyrazić nową. Powinien również za pomocą aneksu wnieść zmiany do raportu z przeprowadzonego badania.
 
UWAGA!
Opisane postępowanie nie dotyczy sytuacji, gdy w wyniku zdarzeń po dniu bilansowym istnieje zagrożenie, że założenie kontynuacji działalności nie jest nadal zasadne. W konsekwencji takiego faktu należy fundamentalnie zmienić stosowane zasady rachunkowości, na podstawie których zostało sporządzone sprawozdanie.
Warto również podkreślić, że nowa opinia z przeprowadzonego badania powinna zawierać niezbędne wyjaśnienia dotyczące zaistniałych zmian.
 
Przykład
Objaśnienia do nowej opinii mogą brzmieć następująco:
„Niniejsza opinia unieważnia wyrażoną poprzednio pod datą............... opinię, dotyczącą sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2005, w którym bilans po stronie aktywów i pasywów zamyka się sumą..............., zaś rachunek zysków i strat wykazuje zysk/stratę w wysokości.................. Nasza opinia z dnia......... nie uwzględniała skutków istotnych zdarzeń, polegających na tym, że............... Informacje o nich otrzymaliśmy od kierownika jednostki po wyrażeniu opinii, ale przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2005”.
Stanisław Woźniak
specjalista w zakresie finansów i controllingu
 
• art. 54 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA