REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opinię biegłego rewidenta można zmieniać za pomocą aneksu lub erraty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stanisław Woźniak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracuję na stanowisku samodzielnej księgowej w dużej firmie produkcyjnej. Moje pytanie dotyczy kwestii badania sprawozdania finansowego, a konkretnie – opinii wystawianej przez biegłego rewidenta po przeprowadzonym badaniu. Czy konieczne jest korygowanie tej opinii, jeżeli w naszej jednostce po zakończeniu badania, ale przed jego zatwierdzeniem, wystąpiły zmiany? Zmiany te mają istotny wpływ na kształt zbadanego już sprawozdania finansowego. Czy w takim przypadku można zastosować aneks lub erratę, czy też musi być napisana nowa opinia?
RADA
Jeżeli po wyrażeniu opinii przez biegłego rewidenta, ale jeszcze przed zatwierdzeniem bilansu, zaistniały zdarzenia, które mogą mieć istotny wpływ na zbadane już sprawozdanie finansowe, to firma ma obowiązek zawiadomić o tym biegłego rewidenta. Pod jego kontrolą należy zmienić to sprawozdanie, dokonując jednocześnie odpowiednich poprawek w księgach rachunkowych roku, którego te zmiany dotyczą. Biegły rewident unieważni wówczas wydaną wcześniej opinię. Unieważnienie opinii przez biegłego rewidenta zobowiązuje go do wydania nowej. Nie ma natomiast możliwości skorygowania opinii za pomocą dołączenia do niej aneksu lub erraty. Aneksem można wnieść zmiany jedynie w raporcie z przeprowadzonego badania.
UZASADNIENIE
 Zgodnie z treścią art. 54 pkt 1 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki jest zobowiązany do poinformowania biegłego rewidenta, który zbadał jej sprawozdanie finansowe, o tym, że zaistniały zdarzenia, które mają istotny wpływ na badane sprawozdanie. Jeżeli w wyniku tych zdarzeń sprawozdanie finansowe nie przedstawia wiarygodnego i rzetelnego obrazu sytuacji finansowej i majątkowej oraz wyniku finansowego jednostki, należy dokonać odpowiednich korekt w księgach rachunkowych oraz sprawozdaniu finansowym.
Otrzymanie przez biegłego rewidenta informacji o tych zdarzeniach po wyrażeniu opinii o sprawozdaniu finansowym obliguje go do zbadania nowych okoliczności. Powinien on unieważnić poprzednią opinię i po zakończeniu badania wyrazić nową. Powinien również za pomocą aneksu wnieść zmiany do raportu z przeprowadzonego badania.
 
UWAGA!
Opisane postępowanie nie dotyczy sytuacji, gdy w wyniku zdarzeń po dniu bilansowym istnieje zagrożenie, że założenie kontynuacji działalności nie jest nadal zasadne. W konsekwencji takiego faktu należy fundamentalnie zmienić stosowane zasady rachunkowości, na podstawie których zostało sporządzone sprawozdanie.
Warto również podkreślić, że nowa opinia z przeprowadzonego badania powinna zawierać niezbędne wyjaśnienia dotyczące zaistniałych zmian.
 
Przykład
Objaśnienia do nowej opinii mogą brzmieć następująco:
„Niniejsza opinia unieważnia wyrażoną poprzednio pod datą............... opinię, dotyczącą sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2005, w którym bilans po stronie aktywów i pasywów zamyka się sumą..............., zaś rachunek zysków i strat wykazuje zysk/stratę w wysokości.................. Nasza opinia z dnia......... nie uwzględniała skutków istotnych zdarzeń, polegających na tym, że............... Informacje o nich otrzymaliśmy od kierownika jednostki po wyrażeniu opinii, ale przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2005”.
Stanisław Woźniak
specjalista w zakresie finansów i controllingu
 
• art. 54 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA