REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sankcje za używanie terminu „firma audytorska” oraz penalizacja umów o badanie zawieranych na okres dłuższy niż 10 lat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Muż
Jakie zmiany w ustawie o biegłych rewidentach?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sankcje za używanie terminu „firma audytorska”, penalizacja umów o badanie zawieranych na okres dłuższy niż 10 lat przez jednostki zainteresowania publicznego oraz umożliwienie zdalnego uczestnictwa w posiedzeniach Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów oraz Polskiej Izby Biegłych Rewidentów - to główne zmiany w podpisanej przez prezydenta zmianie ustawy o biegłych rewidentach. 

Jakie zmiany w ustawie o biegłych rewidentach?

Czekająca na publikację ustawa z 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku wprowadza między innymi zmiany do ustawy o biegłych rewidentach, które wejdą w życie 30 dni od daty publikacji. Zmiany w ustawie o biegłych rewidentach dotyczą:

REKLAMA

Autopromocja

1. penalizacji maksymalnego okresu, na który jest dopuszczalne jest zawarcie umowy o badanie przez jednostki zainteresowania publicznego

Doprecyzowano przepis art. 192 w ust. 1 w pkt 3 lit. b ustawy o biegłych rewidentach, do którego wprowadzono penalizację maksymalnego okresu, na który jest dopuszczalne zawarcie umowy o badanie przez jednostki zainteresowania publicznego. Zgodnie z nim, karze podlega zawarcie umowy o badanie:

  • na okres krótszy niż 2 lata (co wynika z art. 66 ust. 5 ustawy o rachunkowości), oraz
  • na okres dłuższy niż 10 lat w przypadku jednostek zainteresowania publicznego (co wynika z art. 17 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia nr 537/2014 z  16 kwietnia 2014 w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylające decyzję Komisji 2005/909/WE)

2. sankcji za używanie terminu „firma audytorka” przez jednostki do tego nieuprawnione

W ustawie o biegłych rewidentach dodano art. 57a, zgodnie z którym z chwilą wpisu na listę, firma audytorska będzie nabywać prawo do posługiwania się oznaczeniem „firma audytorska” i oznaczenie to będzie podlegało ochronie prawnej. Tym samym jednoznacznie wskazano, że podmioty niewpisane na listę firm audytorskich nie mogą korzystać z oznaczenia „firma audytorska” z wyjątkiem przypadków wyraźnie wskazanych w ustawie (np. ubiegania się o wpis na listę przez firmę audytorska zatwierdzoną w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie Unii Europejskiej lub z państwa trzeciego).

3. umożliwienie zdalnego uczestnictwa w Krajowym Zjeździe Biegłych Rewidentów oraz posiedzeniach Polskiej Izby Biegłych Rewidentów

W art. 27a i 27b ustawy o biegłych rewidentach dodano rozwiązanie umożliwiające  zdalne uczestnictwo w posiedzeniach Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów (dalej „KZBR”) oraz Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (dalej „PIBR”) za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Określono przy tym zasady tej komunikacji oraz zasady przeprowadzania głosowań w trakcie posiedzeń. 

Paweł Muż
ekonomista, redaktor Mk

Dalszy ciąg materiału pod wideo
oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA