REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegli rewidenci niewykonujący zawodu też muszą się szkolić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Biegli wpisani wyłącznie do rejestru muszą odbyć 30 godzin obowiązkowych szkoleń w dwuletnim cyklu rozliczeniowym.

Biegły rewident, który jest wpisany wyłącznie do rejestru biegłych rewidentów, czyli taki, który nie wykonuje usług w zakresie badania sprawozdań finansowych, musi spełnić warunek rozliczenia się z obowiązkowego szkolenia. Powstaje więc pytanie, jakie konsekwencje może ponieść biegły rewident, który nie wypełni tego obowiązku, wynikającego z przepisów prawnych i uchwał KRBR w tym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyjaśnia Jadwiga Szafraniec, wiceprezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, przewodnicząca Komisji ds. szkoleń, Krajowa Rada Biegłych Rewidentów może zwolnić biegłego rewidenta z obowiązku przeszkolenia w danym roku szkoleniowym na podstawie udokumentowanego wniosku związanego ze zdarzeniem losowym. Biegły rewident dotknięty zdarzeniem losowym powinien przedstawić Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów dokumenty stwierdzające ten fakt. Jak twierdzi ekspert, Krajowa Rada Biegłych Rewidentów może w szczególnie uzasadnionych przypadkach przesunąć obowiązek szkolenia na kolejny cykl rozliczeniowy. W takim wypadku biegły rewident zobowiązany jest odbyć przesunięty i bieżący wymiar obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w wyznaczonym terminie.

- Biegli rewidenci, którzy nie odbyli szkolenia w obowiązującym cyklu rozliczeniowym, oraz nie zwrócili się do Rady z wnioskiem uzasadniającym ten fakt, kierowani są do Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, który decyduje o dalszej procedurze postępowania związanej z wypełnieniem obowiązku odbycia szkolenia - twierdzi rozmówczyni.

Wiceprezes KRBR informuje, że obowiązujące obecnie zasady obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów zostały uchwalone na podstawie przepisów art. 24 ust. 1 pkt 8 ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie 30 czerwca 2007 r., podczas VI Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów.

REKLAMA

Obowiązkowi szkolenia podlegają wszyscy biegli rewidenci, zarówno wpisani na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, jak też wpisani wyłącznie do rejestru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Biegli rewidenci wpisani na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych są zobowiązani w dwuletnim cyklu rozliczeniowym odbyć w sumie 60 godzin szkolenia, są to 4 moduły - wyjaśnia nasza rozmówczyni. Dodaje, że biegli wpisani wyłącznie do rejestru, w dwuletnim cyklu, są zobowiązani przeszkolić się w wymiarze 30 godzin, tj. 2 moduły.

Jadwiga Szafraniec podkreśla, że biegły rewident ma wiele możliwości wypełnienia obowiązku szkolenia. Przykładowo, biegły rewident niewpisany na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych może wypełnić obowiązek szkoląc się po 15 godzin każdego roku lub zdecydować się, aby odbyć szkolenie w pełnym wymiarze, tj. 30 godzin w pierwszym roku cyklu rozliczeniowego lub odbyć je wyłącznie w drugim roku obowiązującego cyklu.

Ekspert podkreśla również, że cyklem rozliczeniowym jest okres kolejnych dwóch lat, rozpoczynających się 1 kwietnia roku nieparzystego, a kończący się 31 marca kolejnego roku nieparzystego.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA