REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzenie o wyborze biegłych rewidentów zostanie zmienione

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Minister skarbu państwa chce złagodzić przepisy zarządzenia w sprawie zasad i trybu wyboru biegłych rewidentów do badania sprawozdań finansowych spółek z udziałem Skarbu Państwa.

Wiele kontrowersji w zeszłym roku wzbudziło zarządzenie nr 37 ministra skarbu państwa z 24 listopada 2006 r. w sprawie zasad i trybu wyboru biegłych rewidentów do badania sprawozdań finansowych spółek z udziałem Skarbu Państwa.

REKLAMA

REKLAMA

Paweł Szałamacha, ówczesny wiceminister skarbu państwa, w wywiadzie dla Gazety Prawnej (Wydatki pod kontrolą resortu GP, nr 24/2007) wyjaśniał wtedy, że wprowadzenie nowych wymogów w tym zakresie wynikało z faktu, że w poprzednich latach obowiązek badania przez biegłego rewidenta w wielu przypadkach był tylko formalnością. Wyglądało to w ten sposób, że zarządy de facto tak organizowały proces wyboru biegłego rewidenta, żeby badanie przeprowadzała przyjazna dla zarządu firma.

- Dlatego określiliśmy procedurę wyboru audytora: obowiązek ogłoszenia w prasie, czas zgłaszania ofert i to, co powinno być w nich ujęte, oraz konieczność wyboru biegłego przez radę nadzorczą. Koperty z ofertami nie mogą być otwierane przez zarząd, a dotychczas tak bywało - argumentował w lutym ubiegłego roku Paweł Szałamacha.

Jednak przepisy zarządzenia mogą ulec zmianie. Jak poinformował Gazetę Prawną rzecznik prasowy resortu, obecny minister skarbu państwa uważa zarządzenie za zbyt restrykcyjne. Natomiast specjalna komisja opracuje zmiany w tym zakresie. Na ich kształt niewątpliwie wpływ będzie miał samorząd biegłych.

Andrzej Konopacki przewodniczący komisji do opiniowania aktów prawnych w Krajowej Izbie Biegłych Rewidentów, przyznaje, że zarządzenie ministra skarbu państwa w dzisiejszej praktyce biegłego rewidenta to kontrowersyjny akt prawny. Przede wszystkim dlaczego, że określa zakres badania sprawozdań finansowych w sposób sprzeczny z przepisami obowiązującymi biegłych rewidentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Narzucenie metodologii badania metodą kompletną wskazanych w zarządzeniu pozycji sprawozdania naraża biegłego na zarzut ograniczenia jego niezależności w procesie badania - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje, że metoda kompletna jest nieefektywna ekonomicznie, ponadto, mało prawdopodobne, aby badanie w oparciu o tę metodę istotnie wpływało na rezultat badania.

Według eksperta przepis ten można poprawić. Najłatwiej poprzez eliminację zapisów sprzecznych z obowiązującym prawem. Badanie sprawozdań finansowych spółek Skarbu Państwa nie odznacza się istotną odmiennością na tle innych jednostek podlegających badaniu i dlatego jego metodologia nie wymaga szczególnych uregulowań.

Czy przy okazji badania sprawozdania finansowego można zwiększyć ochronę interesów Skarbu Państwa?

REKLAMA

- Tak, a najprostsze rozwiązanie to upoważnienie rady nadzorczej do zlecania biegłemu rewidentowi wykonania dodatkowo tzw. uzgodnionych procedur, usługi szczegółowo opisanej w Międzynarodowych Standardach Rewizji Finansowej. Wykonanie dodatkowych procedur jest niezależne od audytu i może być znacznie efektywniejszym sposobem ochrony interesów właścicielskich od badania metodą pełną - podkreśla Andrzej Konopacki.

Według eksperta biegły rewident nie może być traktowany jako zastępstwo prawidłowo wypełnianego nadzoru właścicielskiego i żaden akt prawny takiej substytucji nie zapewni. Biegły rewident może natomiast istotnie wspomagać radę nadzorczą w wypełnianiu jej roli, doradzając i realizując specjalistyczne zlecenia.

WAŻNE

Zgodnie z zarządzeniem nr 37 podmiot audytorski nie może badać danej spółki dłużej niż przez trzy kolejne lata

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA