REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzenie o wyborze biegłych rewidentów zostanie zmienione

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Minister skarbu państwa chce złagodzić przepisy zarządzenia w sprawie zasad i trybu wyboru biegłych rewidentów do badania sprawozdań finansowych spółek z udziałem Skarbu Państwa.

Wiele kontrowersji w zeszłym roku wzbudziło zarządzenie nr 37 ministra skarbu państwa z 24 listopada 2006 r. w sprawie zasad i trybu wyboru biegłych rewidentów do badania sprawozdań finansowych spółek z udziałem Skarbu Państwa.

REKLAMA

Autopromocja

Paweł Szałamacha, ówczesny wiceminister skarbu państwa, w wywiadzie dla Gazety Prawnej (Wydatki pod kontrolą resortu GP, nr 24/2007) wyjaśniał wtedy, że wprowadzenie nowych wymogów w tym zakresie wynikało z faktu, że w poprzednich latach obowiązek badania przez biegłego rewidenta w wielu przypadkach był tylko formalnością. Wyglądało to w ten sposób, że zarządy de facto tak organizowały proces wyboru biegłego rewidenta, żeby badanie przeprowadzała przyjazna dla zarządu firma.

- Dlatego określiliśmy procedurę wyboru audytora: obowiązek ogłoszenia w prasie, czas zgłaszania ofert i to, co powinno być w nich ujęte, oraz konieczność wyboru biegłego przez radę nadzorczą. Koperty z ofertami nie mogą być otwierane przez zarząd, a dotychczas tak bywało - argumentował w lutym ubiegłego roku Paweł Szałamacha.

Jednak przepisy zarządzenia mogą ulec zmianie. Jak poinformował Gazetę Prawną rzecznik prasowy resortu, obecny minister skarbu państwa uważa zarządzenie za zbyt restrykcyjne. Natomiast specjalna komisja opracuje zmiany w tym zakresie. Na ich kształt niewątpliwie wpływ będzie miał samorząd biegłych.

REKLAMA

Andrzej Konopacki przewodniczący komisji do opiniowania aktów prawnych w Krajowej Izbie Biegłych Rewidentów, przyznaje, że zarządzenie ministra skarbu państwa w dzisiejszej praktyce biegłego rewidenta to kontrowersyjny akt prawny. Przede wszystkim dlaczego, że określa zakres badania sprawozdań finansowych w sposób sprzeczny z przepisami obowiązującymi biegłych rewidentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Narzucenie metodologii badania metodą kompletną wskazanych w zarządzeniu pozycji sprawozdania naraża biegłego na zarzut ograniczenia jego niezależności w procesie badania - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje, że metoda kompletna jest nieefektywna ekonomicznie, ponadto, mało prawdopodobne, aby badanie w oparciu o tę metodę istotnie wpływało na rezultat badania.

Według eksperta przepis ten można poprawić. Najłatwiej poprzez eliminację zapisów sprzecznych z obowiązującym prawem. Badanie sprawozdań finansowych spółek Skarbu Państwa nie odznacza się istotną odmiennością na tle innych jednostek podlegających badaniu i dlatego jego metodologia nie wymaga szczególnych uregulowań.

Czy przy okazji badania sprawozdania finansowego można zwiększyć ochronę interesów Skarbu Państwa?

- Tak, a najprostsze rozwiązanie to upoważnienie rady nadzorczej do zlecania biegłemu rewidentowi wykonania dodatkowo tzw. uzgodnionych procedur, usługi szczegółowo opisanej w Międzynarodowych Standardach Rewizji Finansowej. Wykonanie dodatkowych procedur jest niezależne od audytu i może być znacznie efektywniejszym sposobem ochrony interesów właścicielskich od badania metodą pełną - podkreśla Andrzej Konopacki.

Według eksperta biegły rewident nie może być traktowany jako zastępstwo prawidłowo wypełnianego nadzoru właścicielskiego i żaden akt prawny takiej substytucji nie zapewni. Biegły rewident może natomiast istotnie wspomagać radę nadzorczą w wypełnianiu jej roli, doradzając i realizując specjalistyczne zlecenia.

WAŻNE

Zgodnie z zarządzeniem nr 37 podmiot audytorski nie może badać danej spółki dłużej niż przez trzy kolejne lata

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA