REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki popełniają błędy w sprawozdaniach finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 73 proc. badanych sprawozdań finansowych za 2006 rok biegli rewidenci wydali zalecenia do wprowadzenia korekty - wynika z badań przeprowadzonych w województwie podlaskim.

Przeprowadzając audyt sprawozdań finansowych, biegli rewidenci zgłaszają liczne uwagi do badanych sprawozdań finansowych. Dotyczą one zarówno zakresu rachunkowości, jak i kwestii organizacyjnych. Taki wniosek wynika z badań dotyczących przebiegu rewizji finansowej w czterech największych spółkach audytorskich w województwie podlaskim za rok 2004 i 2006 przeprowadzonych przez Katedrę Rachunkowości i Analizy Finansowej Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku.

REKLAMA

REKLAMA

Jak stwierdza dr Kazimierz Grygutis, przewodniczący Regionalnego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Białymstoku, badania sprawozdań za 2004 rok zostały przeprowadzone w 126 a za 2006 rok w 176 podmiotach. Wyniki przeprowadzonej ankiety wskazują natomiast, że tylko 16 sprawozdań za rok 2004 i 48 za 2006 rok przyjęto bez żadnych poprawek.

Oznacza to, że ostateczna wersja sprawozdań finansowych w dużej mierze - ponad 87 proc. za 2004 rok i 73 proc. za 2006 rok - uwzględniały korekty zaproponowane przez biegłych rewidentów. Współudział biegłych w prawidłowym prezentowaniu danych zawartych w sprawozdaniach jest więc znaczący.

- Należy przy tym zauważyć, że dokonane na wniosek biegłych korekty i zmiany dotyczyły zagadnień istotnych, czyli takich, których nieuwzględnienie w danym sprawozdaniu mogłoby wprowadzić w błąd użytkowników tych sprawozdań - podkreśla nasz rozmówca.

Wskazuje również, że wprowadzone w toku badania zmiany sprawozdań finansowych dotyczyły m.in. nieprawidłowej wyceny papierów wartościowych, braku odpisów aktualizacyjnych i rezerw. Okazuje się również, że nie wszystkie badane spółki mimo ustawowego obowiązku dokonywały naliczeń z tytułu odroczonego podatku dochodowego, co powodowało zawyżenie wyniku finansowego netto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto Kazimierz Grygutis podkreśla, że w toku badania sprawozdań w wielu przypadkach stwierdzono mankamenty w organizacji i funkcjonowaniu badanych jednostek gospodarczych, które w przyszłości mogłyby mieć negatywny wpływ na stan majątkowy i efekty gospodarowania.

- W 2004 roku wskazano na takie nieprawidłowości w 25 firmach na 126 badanych, natomiast 2006 roku w 37 podmiotach na 176 badanych - twierdzi ekspert.

REKLAMA

Roman Seredyński, prezes zarządu Europejskiego Centrum Audytu, podkreśla, że takie wielkości jak rezerwy, odpisy aktualizujące czy ustalanie podatku odroczonego mają wpływ nie tylko na księgi rachunkowe, ale również na przepływy środków pieniężnych dotyczących wypłacanych dywidend lub premii z zysków.

- W trakcie badania sprawozdania finansowego zwykle pojawia się lista proponowanych korekt - przypomina nasz rozmówca. Bardzo często są one wynikiem dyskusji i wymiany poglądów pomiędzy głównym księgowym a biegłym rewidentem. Roman Seredyński zwraca również uwagę na fakt, że biegły jedynie proponuje bądź zaleca korekty, a ostateczną decyzję co do wprowadzenia ich do sprawozdania finansowego podejmuje zarząd jednostki wraz z głównym księgowym.

NIEPRAWIDŁOWOŚCI POZARACHUNKOWE

Wskazywane przez biegłych rewidentów nieprawidłowości podczas badania sprawozdań dotyczą m.in.:

• sporządzania i obiegu dokumentów,

• organizacji rachunkowości i systemu ewidencji,

• organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej,

• inwentaryzacji i zabezpieczania majątku,

• sposobu i trybu rozliczeń publiczno-prawnych,

• systemu przetwarzania danych (informatyzacji),

• zagrożenia kontynuacji działalności.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA