REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki popełniają błędy w sprawozdaniach finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 73 proc. badanych sprawozdań finansowych za 2006 rok biegli rewidenci wydali zalecenia do wprowadzenia korekty - wynika z badań przeprowadzonych w województwie podlaskim.

Przeprowadzając audyt sprawozdań finansowych, biegli rewidenci zgłaszają liczne uwagi do badanych sprawozdań finansowych. Dotyczą one zarówno zakresu rachunkowości, jak i kwestii organizacyjnych. Taki wniosek wynika z badań dotyczących przebiegu rewizji finansowej w czterech największych spółkach audytorskich w województwie podlaskim za rok 2004 i 2006 przeprowadzonych przez Katedrę Rachunkowości i Analizy Finansowej Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku.

REKLAMA

REKLAMA

Jak stwierdza dr Kazimierz Grygutis, przewodniczący Regionalnego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Białymstoku, badania sprawozdań za 2004 rok zostały przeprowadzone w 126 a za 2006 rok w 176 podmiotach. Wyniki przeprowadzonej ankiety wskazują natomiast, że tylko 16 sprawozdań za rok 2004 i 48 za 2006 rok przyjęto bez żadnych poprawek.

Oznacza to, że ostateczna wersja sprawozdań finansowych w dużej mierze - ponad 87 proc. za 2004 rok i 73 proc. za 2006 rok - uwzględniały korekty zaproponowane przez biegłych rewidentów. Współudział biegłych w prawidłowym prezentowaniu danych zawartych w sprawozdaniach jest więc znaczący.

- Należy przy tym zauważyć, że dokonane na wniosek biegłych korekty i zmiany dotyczyły zagadnień istotnych, czyli takich, których nieuwzględnienie w danym sprawozdaniu mogłoby wprowadzić w błąd użytkowników tych sprawozdań - podkreśla nasz rozmówca.

REKLAMA

Wskazuje również, że wprowadzone w toku badania zmiany sprawozdań finansowych dotyczyły m.in. nieprawidłowej wyceny papierów wartościowych, braku odpisów aktualizacyjnych i rezerw. Okazuje się również, że nie wszystkie badane spółki mimo ustawowego obowiązku dokonywały naliczeń z tytułu odroczonego podatku dochodowego, co powodowało zawyżenie wyniku finansowego netto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto Kazimierz Grygutis podkreśla, że w toku badania sprawozdań w wielu przypadkach stwierdzono mankamenty w organizacji i funkcjonowaniu badanych jednostek gospodarczych, które w przyszłości mogłyby mieć negatywny wpływ na stan majątkowy i efekty gospodarowania.

- W 2004 roku wskazano na takie nieprawidłowości w 25 firmach na 126 badanych, natomiast 2006 roku w 37 podmiotach na 176 badanych - twierdzi ekspert.

Roman Seredyński, prezes zarządu Europejskiego Centrum Audytu, podkreśla, że takie wielkości jak rezerwy, odpisy aktualizujące czy ustalanie podatku odroczonego mają wpływ nie tylko na księgi rachunkowe, ale również na przepływy środków pieniężnych dotyczących wypłacanych dywidend lub premii z zysków.

- W trakcie badania sprawozdania finansowego zwykle pojawia się lista proponowanych korekt - przypomina nasz rozmówca. Bardzo często są one wynikiem dyskusji i wymiany poglądów pomiędzy głównym księgowym a biegłym rewidentem. Roman Seredyński zwraca również uwagę na fakt, że biegły jedynie proponuje bądź zaleca korekty, a ostateczną decyzję co do wprowadzenia ich do sprawozdania finansowego podejmuje zarząd jednostki wraz z głównym księgowym.

NIEPRAWIDŁOWOŚCI POZARACHUNKOWE

Wskazywane przez biegłych rewidentów nieprawidłowości podczas badania sprawozdań dotyczą m.in.:

• sporządzania i obiegu dokumentów,

• organizacji rachunkowości i systemu ewidencji,

• organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej,

• inwentaryzacji i zabezpieczania majątku,

• sposobu i trybu rozliczeń publiczno-prawnych,

• systemu przetwarzania danych (informatyzacji),

• zagrożenia kontynuacji działalności.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA