REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organ kontroli biegłych musi być niezależny

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowy organ kontroli biegłych, który muszą stworzyć kraje unijne, może być podporządkowany wyłącznie organowi publicznego nadzoru. Dotychczasowe systemy kontroli nie wytrzymały próby czasu.

Komisja Europejska przygotowała zalecenia dla państw członkowskich w zakresie kontroli biegłych rewidentów. Z czego wynika ten krok?

REKLAMA

Autopromocja

- Faktycznie, Komisja Europejska przyjęła zalecenie dotyczące zewnętrznej kontroli jakości pracy biegłych rewidentów badających sprawozdania finansowe spółek zainteresowania publicznego (głównie zatem notowanych na giełdzie).

Komisja wyjaśnia, że poprzednie zalecenie z 15 listopada 2000 r. w sprawie kontroli jakości jest niewystarczające w świetle ostatnich zmian. W uzasadnieniu Komisja dowodzi, że dotychczasowe systemy kontroli oparte na weryfikacjach przeprowadzanych przez instytucje samorządowe, w tym biegłych rewidentów niewykonujących zawodu, nie wytrzymały próby czasu. Uważa też, że w niektórych krajach istniejące systemy kontroli jakości nie spełniają wymogów 43 Dyrektywy dotyczącej ustawowych audytów sprawozdań finansowych. Komisja uznała, że ogłoszenie zalecenia, które będzie miało zastosowanie do sprawowania kontroli nad audytorami spółek giełdowych, jest niezbędne wskazując, że rozwiązaniem pożądanym jest powierzenie systemu kontroli jakości niezależnemu organowi, który działałby pod kontrolą organu publicznego nadzoru.

Niezależność tego organu jest mocno podkreślana. Na czym ona ma polegać?

- O niezależności organu ma przesądzać fakt, że byłby on podporządkowany wyłącznie oganowi publicznego nadzoru oraz to, iż będzie mógł korzystać z niezależnych ekspertów. Przewiduje się, że część czynności kontrolnych mogliby wykonywać niezależni eksperci (także biegli), ale w każdym z przypadków ostateczna odpowiedzialność za sprawowanie kontroli spoczywałaby na organie publicznego nadzoru. Do tych niezbywalnych elementów zaliczono: wybór inspektorów, zatwierdzenie metodologii kontroli i raportów z kontroli oraz wydawanie instrukcji kontrolującym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezależność to tylko jedna z cech, którą powinien charakteryzować się organ nadzoru publicznego?

- Określono, że system kontroli jakości musi być przejrzysty, a samorząd zawodowy nie może mieć żadnego prawa weta. Kontrolerzy muszą być niezależni, zaś zakres kontroli musi obejmować: przestrzeganie zasady niezależności, etyki zawodowej, jakości, stosowanie standardów wykonywania zawodu i innych obowiązujących przepisów. Dodatkowo kontroli ma podlegać ilość i jakość zasobów wykorzystywanych przy audycie oraz przestrzeganie wymogów dotyczących ustawicznego doskonalenia zawodowego. Zalecenie przewiduje też, że kontrolerzy będa musieli wyrywkowo weryfikować dokumentację roboczą. Wyniki przeprowadzonych kontroli będą publikowane w raporcie rocznym organu publicznego nadzoru. Kraje członkowskie muszą poinformować Komisję o podjętych działaniach do 6 maja 2009 r.

 

O czym powinny pamiętać państwa członkowskie przy implementacji 43 Dyrektywy do przepisów krajowych?

- Trudno przewidzieć na tym etapie, co konkretnie zrobią państwa członkowskie, ale należy traktować zalecenie jako uzupełnienie dyrektywy, która przecież już jest wdrażana. Warto zauważyć, że nie wszystkie kraje powołały już organy publicznego nadzoru, a w niektórych nie funkcjonuje w ogóle kontrola jakości dla wszystkich biegłych - niekiedy obowiązuje tylko dla audytorów spółek giełdowych.

Kraje członkowskie do kontroli biegłych mogą nadal wykorzystywać biegłych rewidentów. Czy to dobre rozwiązanie?

- Z punktu widzenia społeczności biegłych rewidentów utrzymanie w zaleceniu możliwości powoływania przez niezależny organ ekspertów, którymi mogą być właśnie biegli rewidenci, należy uznać za cenne osiągnięcie. Uważamy, że całkowite wyeliminowanie biegłych rewidentów z systemu kontroli byłoby szkodliwe i pozbawiałoby organy nadzoru możliwości skorzystania z ich umiejętności. Możliwość skorzystania z ekspertów jest zatem dobrym rozwiązaniem. Na przełomie 2008 i 2009 roku Europejska Federacja Księgowych i Audytorów Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EFAA) zamierza przeprowadzić badania, aby stwierdzić, czy de facto systemy kontroli jakości dla biegłych badających spółki giełdowe będą znacząco różniły się od systemów kontroli jakości przeznaczonych dla wszystkich biegłych.


Rozmawiała AGNIESZKA POKOJSKA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT 2025 gov już jest! Sprawdź, jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot?

15 lutego 2025 roku rusza usługa Twój e-PIT gov – najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA