REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organ kontroli biegłych musi być niezależny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowy organ kontroli biegłych, który muszą stworzyć kraje unijne, może być podporządkowany wyłącznie organowi publicznego nadzoru. Dotychczasowe systemy kontroli nie wytrzymały próby czasu.

Komisja Europejska przygotowała zalecenia dla państw członkowskich w zakresie kontroli biegłych rewidentów. Z czego wynika ten krok?

REKLAMA

Autopromocja

- Faktycznie, Komisja Europejska przyjęła zalecenie dotyczące zewnętrznej kontroli jakości pracy biegłych rewidentów badających sprawozdania finansowe spółek zainteresowania publicznego (głównie zatem notowanych na giełdzie).

Komisja wyjaśnia, że poprzednie zalecenie z 15 listopada 2000 r. w sprawie kontroli jakości jest niewystarczające w świetle ostatnich zmian. W uzasadnieniu Komisja dowodzi, że dotychczasowe systemy kontroli oparte na weryfikacjach przeprowadzanych przez instytucje samorządowe, w tym biegłych rewidentów niewykonujących zawodu, nie wytrzymały próby czasu. Uważa też, że w niektórych krajach istniejące systemy kontroli jakości nie spełniają wymogów 43 Dyrektywy dotyczącej ustawowych audytów sprawozdań finansowych. Komisja uznała, że ogłoszenie zalecenia, które będzie miało zastosowanie do sprawowania kontroli nad audytorami spółek giełdowych, jest niezbędne wskazując, że rozwiązaniem pożądanym jest powierzenie systemu kontroli jakości niezależnemu organowi, który działałby pod kontrolą organu publicznego nadzoru.

Niezależność tego organu jest mocno podkreślana. Na czym ona ma polegać?

- O niezależności organu ma przesądzać fakt, że byłby on podporządkowany wyłącznie oganowi publicznego nadzoru oraz to, iż będzie mógł korzystać z niezależnych ekspertów. Przewiduje się, że część czynności kontrolnych mogliby wykonywać niezależni eksperci (także biegli), ale w każdym z przypadków ostateczna odpowiedzialność za sprawowanie kontroli spoczywałaby na organie publicznego nadzoru. Do tych niezbywalnych elementów zaliczono: wybór inspektorów, zatwierdzenie metodologii kontroli i raportów z kontroli oraz wydawanie instrukcji kontrolującym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezależność to tylko jedna z cech, którą powinien charakteryzować się organ nadzoru publicznego?

- Określono, że system kontroli jakości musi być przejrzysty, a samorząd zawodowy nie może mieć żadnego prawa weta. Kontrolerzy muszą być niezależni, zaś zakres kontroli musi obejmować: przestrzeganie zasady niezależności, etyki zawodowej, jakości, stosowanie standardów wykonywania zawodu i innych obowiązujących przepisów. Dodatkowo kontroli ma podlegać ilość i jakość zasobów wykorzystywanych przy audycie oraz przestrzeganie wymogów dotyczących ustawicznego doskonalenia zawodowego. Zalecenie przewiduje też, że kontrolerzy będa musieli wyrywkowo weryfikować dokumentację roboczą. Wyniki przeprowadzonych kontroli będą publikowane w raporcie rocznym organu publicznego nadzoru. Kraje członkowskie muszą poinformować Komisję o podjętych działaniach do 6 maja 2009 r.

 

O czym powinny pamiętać państwa członkowskie przy implementacji 43 Dyrektywy do przepisów krajowych?

- Trudno przewidzieć na tym etapie, co konkretnie zrobią państwa członkowskie, ale należy traktować zalecenie jako uzupełnienie dyrektywy, która przecież już jest wdrażana. Warto zauważyć, że nie wszystkie kraje powołały już organy publicznego nadzoru, a w niektórych nie funkcjonuje w ogóle kontrola jakości dla wszystkich biegłych - niekiedy obowiązuje tylko dla audytorów spółek giełdowych.

Kraje członkowskie do kontroli biegłych mogą nadal wykorzystywać biegłych rewidentów. Czy to dobre rozwiązanie?

- Z punktu widzenia społeczności biegłych rewidentów utrzymanie w zaleceniu możliwości powoływania przez niezależny organ ekspertów, którymi mogą być właśnie biegli rewidenci, należy uznać za cenne osiągnięcie. Uważamy, że całkowite wyeliminowanie biegłych rewidentów z systemu kontroli byłoby szkodliwe i pozbawiałoby organy nadzoru możliwości skorzystania z ich umiejętności. Możliwość skorzystania z ekspertów jest zatem dobrym rozwiązaniem. Na przełomie 2008 i 2009 roku Europejska Federacja Księgowych i Audytorów Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EFAA) zamierza przeprowadzić badania, aby stwierdzić, czy de facto systemy kontroli jakości dla biegłych badających spółki giełdowe będą znacząco różniły się od systemów kontroli jakości przeznaczonych dla wszystkich biegłych.


Rozmawiała AGNIESZKA POKOJSKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA