REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie głównych księgowych jednostek budżetowych po podwyżkach

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 29 kwietnia 2008 r. główni księgowi zostali objęci widełkowym systemem płacowym, co spowodowało u nas, że główny księgowy jednostki (gminnego zakładu gospodarki komunalnej), który mógł zarobić do tej pory 3340 zł (wynagrodzenie zasadnicze) i 1300 zł (dodatek funkcyjny), po nowelizacji może otrzymać maksymalnie 2906,75 zł (wynagrodzenie zasadnicze) i 1750 zł (dodatek funkcyjny), przy najniższym wynagrodzeniu na poziomie 1000 zł i wartości jednego punktu 4,50. Rozumiem, że jeżeli przeliczone po nowemu wynagrodzenie zasadnicze wyszło niższe niż dotychczasowe, to księgowy zachowuje wynagrodzenie zasadnicze w starej kwocie. Do kiedy taki stan może trwać?

Czy należy zawrzeć z taką osobą nowy angaż, obniżając wynagrodzenie zasadnicze i podnieść dodatek funkcyjny, wyrównując w ten sposób pensję? Czy księgowemu, który otrzymuje pensję zasadniczą na dotychczasowym poziomie, trzeba wprowadzić zmiany do umowy, wpisując do niej kategorie zaszeregowania?

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizacja rozporządzenia z 22 kwietnia 2008 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie), stanowisko głównego księgowego uwzględniła w II tabeli załącznika nr 3 do tego rozporządzenia. Stanowisko głównego księgowego nadal jest kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, z tą jednak różnicą, że kwota wynagrodzenia zasadniczego dla tych pracowników została określona w formie kategorii zaszeregowania, a nie ja było to do tej pory - kwotowo. Według nowych tabel, główny księgowy mieści się w kategoriach zaszeregowania od XVI do XX z 9 stawką dodatku funkcyjnego.

Zmiany stawek są szczególnie widoczne właśnie w przypadku głównych księgowych jednostek samorządowych. Ta grupa pracowników została pozbawiona stawek wynagrodzenia określonych kwoto. Wysokość zarówno stawek pensji zasadniczej, jak i dodatku funkcyjnego, została z mocą wsteczną określona kategoriami zaszeregowania. Dlatego też we wprowadzonych nowelizacjach podkreślono, co robić, gdyby wynagrodzenia pracowników na takich stanowiskach po wprowadzonych zmianach były niższe od tych wypłacanych do tej pory na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów. Po zmianie stawek wynagrodzenia samorządowców faktyczne stawki wynagrodzenia pracowników nie mogą być niższe od tych, jakie otrzymywali oni dotychczas. Wynagrodzenia te nie mogą być zatem mniejsze niż te wypłacane pracownikom samorządowym przed 1 maja 2008 r. Zasada ta odnosi się również do wynagrodzeń, które będą wyrównywane od 1 stycznia 2008 r. Oznacza to tym samym, że nie można zmniejszyć wynagrodzenia tej grupie zawodowej, uzasadniając to wprowadzonymi nowelizacjami rozporządzeń płacowych dla pracowników samorządowych.

Prawo do dodatku specjalnego

Nie należy zapominać, że od 1 maja prawo do dodatku specjalnego zostało rozszerzone również na pracowników samorządowych zatrudnionych na innych stanowiskach niż wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta czy marszałek województwa. Dodatek może uzyskać również każdy pracownik samorządowy zatrudniony poza urzędem gminy, starostwem czy urzędem marszałkowskim. Istotne jest jedynie, aby przyznanie dodatku uzasadniało na przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• okresowe zwiększenie obowiązków służbowych pracownika,

• powierzenie mu dodatkowych zadań,

• charakter wykonywanej pracy lub warunki jej świadczenia.

Dodatek może być świadczeniem okresowym lub w szczególnych przypadkach może przyjąć charakter stałego składnika wynagrodzenia. Przyznanie dodatku specjalnego na czas nieokreślony rozpatrywane jest jedynie w indywidualnych przypadkach.

Wysokość dodatku przyznanego pracownikowi nie może (poza szczególnymi przypadkami) przekroczyć 40% wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkiem funkcyjnym przysługujących pracownikowi.

ZAPAMIĘTAJ!

Poszerzone możliwości przyznawania dodatku specjalnego mają na celu częściową rekompensatę z tytułu likwidacji poprzednio przyznawanych dodatków, czyli np. dodatku za prace wykonywane w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia.

Ustalenie kwot wynagrodzenia - regulamin

W odniesieniu do większości pracowników jednostek samorządowych, w tym obecnie również do głównych księgowych, nie ma wskazanych kwot wynagrodzenia zasadniczego pracowników. Same stawki pensji zasadniczej oraz dodatkowych składników wynagrodzenia uzależnione są od ustaleń pracodawcy odpowiednio z radą gminy, radą powiatu lub sejmikiem województwa, stosownie do ich możliwości finansowych.

 

REKLAMA

Tabelę miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego sporządza pracodawca. Stanowi ona element wewnętrznych przepisów płacowych pracodawcy, czyli np. część regulaminu wynagradzania. Zmiana zaszeregowania pracowników na stanowiskach głównych księgowych będzie wymagała właśnie takich zmian.

W przypadku gdy zasady wynagradzania pracowników są chociaż częściowo regulowane przepisami wewnętrznymi (np. regulaminami wynagradzania) obowiązującymi u pracodawcy, zmiana ich treści wymaga odpowiedniej formy. Pracodawca ma obowiązek zawiadomić pracowników o wszelkich zmianach dotyczących wewnętrznych zapisów, np. dotyczących stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków (art. 24112 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy).

Korzystniejsze postanowienia regulaminu, dotyczące np. podwyżek wynagrodzenia pracowników, zastępują z mocy prawa dotychczasowe postanowienia. Postanowienia mniej korzystne dla pracowników wprowadza się w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków pracy i płacy.

Informacja czy wypowiedzenie zmieniające

Nie wymaga wypowiedzenia dotychczasowych warunków płacy zmiana zasad wynagradzania dotycząca np. kategorii czy grupy zaszeregowania, a także niektórych jego składników, jeżeli nie powoduje ona obniżenia w skali globalnej dotychczasowego wynagrodzenia. Wystarczy, że pracodawca przekaże pracownikom informacje o zmianach - podwyżkach stawek wynagrodzenia lub zmianie kategorii zaszeregowania. Informacja taka będzie miała charakter aneksu do umowy o pracę pracownika.

Bez wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy nie obejdzie się jednak przy likwidacji dodatków z tytułu prac wykonywanych w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia. Wprawdzie w miejsce dotychczasowych dodatków znacznie zwiększono zakres zastosowania dodatku specjalnego dla pracowników samorządowych, może być on obecnie przyznawany praktycznie każdemu pracownikowi, któremu zwiększono zakres obowiązków lub w związku z charakterem i rodzajem wykonywanej pracy. To jednak nie zmienia faktu, że pozbawiono pracowników określonych składników wynagrodzenia.

Wypowiedzenia zmieniającego nie stosuje się do pracowników powołanych, mianowanych i zatrudnionych na podstawie wyboru.

Podstawy prawne

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672)

• Rozporządzenie z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 73, poz. 430)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA