REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie głównych księgowych jednostek budżetowych po podwyżkach

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 29 kwietnia 2008 r. główni księgowi zostali objęci widełkowym systemem płacowym, co spowodowało u nas, że główny księgowy jednostki (gminnego zakładu gospodarki komunalnej), który mógł zarobić do tej pory 3340 zł (wynagrodzenie zasadnicze) i 1300 zł (dodatek funkcyjny), po nowelizacji może otrzymać maksymalnie 2906,75 zł (wynagrodzenie zasadnicze) i 1750 zł (dodatek funkcyjny), przy najniższym wynagrodzeniu na poziomie 1000 zł i wartości jednego punktu 4,50. Rozumiem, że jeżeli przeliczone po nowemu wynagrodzenie zasadnicze wyszło niższe niż dotychczasowe, to księgowy zachowuje wynagrodzenie zasadnicze w starej kwocie. Do kiedy taki stan może trwać?

Czy należy zawrzeć z taką osobą nowy angaż, obniżając wynagrodzenie zasadnicze i podnieść dodatek funkcyjny, wyrównując w ten sposób pensję? Czy księgowemu, który otrzymuje pensję zasadniczą na dotychczasowym poziomie, trzeba wprowadzić zmiany do umowy, wpisując do niej kategorie zaszeregowania?

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja rozporządzenia z 22 kwietnia 2008 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie), stanowisko głównego księgowego uwzględniła w II tabeli załącznika nr 3 do tego rozporządzenia. Stanowisko głównego księgowego nadal jest kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, z tą jednak różnicą, że kwota wynagrodzenia zasadniczego dla tych pracowników została określona w formie kategorii zaszeregowania, a nie ja było to do tej pory - kwotowo. Według nowych tabel, główny księgowy mieści się w kategoriach zaszeregowania od XVI do XX z 9 stawką dodatku funkcyjnego.

Zmiany stawek są szczególnie widoczne właśnie w przypadku głównych księgowych jednostek samorządowych. Ta grupa pracowników została pozbawiona stawek wynagrodzenia określonych kwoto. Wysokość zarówno stawek pensji zasadniczej, jak i dodatku funkcyjnego, została z mocą wsteczną określona kategoriami zaszeregowania. Dlatego też we wprowadzonych nowelizacjach podkreślono, co robić, gdyby wynagrodzenia pracowników na takich stanowiskach po wprowadzonych zmianach były niższe od tych wypłacanych do tej pory na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów. Po zmianie stawek wynagrodzenia samorządowców faktyczne stawki wynagrodzenia pracowników nie mogą być niższe od tych, jakie otrzymywali oni dotychczas. Wynagrodzenia te nie mogą być zatem mniejsze niż te wypłacane pracownikom samorządowym przed 1 maja 2008 r. Zasada ta odnosi się również do wynagrodzeń, które będą wyrównywane od 1 stycznia 2008 r. Oznacza to tym samym, że nie można zmniejszyć wynagrodzenia tej grupie zawodowej, uzasadniając to wprowadzonymi nowelizacjami rozporządzeń płacowych dla pracowników samorządowych.

Prawo do dodatku specjalnego

Nie należy zapominać, że od 1 maja prawo do dodatku specjalnego zostało rozszerzone również na pracowników samorządowych zatrudnionych na innych stanowiskach niż wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta czy marszałek województwa. Dodatek może uzyskać również każdy pracownik samorządowy zatrudniony poza urzędem gminy, starostwem czy urzędem marszałkowskim. Istotne jest jedynie, aby przyznanie dodatku uzasadniało na przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• okresowe zwiększenie obowiązków służbowych pracownika,

• powierzenie mu dodatkowych zadań,

• charakter wykonywanej pracy lub warunki jej świadczenia.

Dodatek może być świadczeniem okresowym lub w szczególnych przypadkach może przyjąć charakter stałego składnika wynagrodzenia. Przyznanie dodatku specjalnego na czas nieokreślony rozpatrywane jest jedynie w indywidualnych przypadkach.

Wysokość dodatku przyznanego pracownikowi nie może (poza szczególnymi przypadkami) przekroczyć 40% wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkiem funkcyjnym przysługujących pracownikowi.

ZAPAMIĘTAJ!

Poszerzone możliwości przyznawania dodatku specjalnego mają na celu częściową rekompensatę z tytułu likwidacji poprzednio przyznawanych dodatków, czyli np. dodatku za prace wykonywane w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia.

Ustalenie kwot wynagrodzenia - regulamin

W odniesieniu do większości pracowników jednostek samorządowych, w tym obecnie również do głównych księgowych, nie ma wskazanych kwot wynagrodzenia zasadniczego pracowników. Same stawki pensji zasadniczej oraz dodatkowych składników wynagrodzenia uzależnione są od ustaleń pracodawcy odpowiednio z radą gminy, radą powiatu lub sejmikiem województwa, stosownie do ich możliwości finansowych.

 

REKLAMA

Tabelę miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego sporządza pracodawca. Stanowi ona element wewnętrznych przepisów płacowych pracodawcy, czyli np. część regulaminu wynagradzania. Zmiana zaszeregowania pracowników na stanowiskach głównych księgowych będzie wymagała właśnie takich zmian.

W przypadku gdy zasady wynagradzania pracowników są chociaż częściowo regulowane przepisami wewnętrznymi (np. regulaminami wynagradzania) obowiązującymi u pracodawcy, zmiana ich treści wymaga odpowiedniej formy. Pracodawca ma obowiązek zawiadomić pracowników o wszelkich zmianach dotyczących wewnętrznych zapisów, np. dotyczących stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków (art. 24112 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy).

Korzystniejsze postanowienia regulaminu, dotyczące np. podwyżek wynagrodzenia pracowników, zastępują z mocy prawa dotychczasowe postanowienia. Postanowienia mniej korzystne dla pracowników wprowadza się w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków pracy i płacy.

Informacja czy wypowiedzenie zmieniające

Nie wymaga wypowiedzenia dotychczasowych warunków płacy zmiana zasad wynagradzania dotycząca np. kategorii czy grupy zaszeregowania, a także niektórych jego składników, jeżeli nie powoduje ona obniżenia w skali globalnej dotychczasowego wynagrodzenia. Wystarczy, że pracodawca przekaże pracownikom informacje o zmianach - podwyżkach stawek wynagrodzenia lub zmianie kategorii zaszeregowania. Informacja taka będzie miała charakter aneksu do umowy o pracę pracownika.

Bez wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy nie obejdzie się jednak przy likwidacji dodatków z tytułu prac wykonywanych w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia. Wprawdzie w miejsce dotychczasowych dodatków znacznie zwiększono zakres zastosowania dodatku specjalnego dla pracowników samorządowych, może być on obecnie przyznawany praktycznie każdemu pracownikowi, któremu zwiększono zakres obowiązków lub w związku z charakterem i rodzajem wykonywanej pracy. To jednak nie zmienia faktu, że pozbawiono pracowników określonych składników wynagrodzenia.

Wypowiedzenia zmieniającego nie stosuje się do pracowników powołanych, mianowanych i zatrudnionych na podstawie wyboru.

Podstawy prawne

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672)

• Rozporządzenie z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 73, poz. 430)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA