REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie głównych księgowych jednostek budżetowych po podwyżkach

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 29 kwietnia 2008 r. główni księgowi zostali objęci widełkowym systemem płacowym, co spowodowało u nas, że główny księgowy jednostki (gminnego zakładu gospodarki komunalnej), który mógł zarobić do tej pory 3340 zł (wynagrodzenie zasadnicze) i 1300 zł (dodatek funkcyjny), po nowelizacji może otrzymać maksymalnie 2906,75 zł (wynagrodzenie zasadnicze) i 1750 zł (dodatek funkcyjny), przy najniższym wynagrodzeniu na poziomie 1000 zł i wartości jednego punktu 4,50. Rozumiem, że jeżeli przeliczone po nowemu wynagrodzenie zasadnicze wyszło niższe niż dotychczasowe, to księgowy zachowuje wynagrodzenie zasadnicze w starej kwocie. Do kiedy taki stan może trwać?

Czy należy zawrzeć z taką osobą nowy angaż, obniżając wynagrodzenie zasadnicze i podnieść dodatek funkcyjny, wyrównując w ten sposób pensję? Czy księgowemu, który otrzymuje pensję zasadniczą na dotychczasowym poziomie, trzeba wprowadzić zmiany do umowy, wpisując do niej kategorie zaszeregowania?

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja rozporządzenia z 22 kwietnia 2008 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie), stanowisko głównego księgowego uwzględniła w II tabeli załącznika nr 3 do tego rozporządzenia. Stanowisko głównego księgowego nadal jest kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, z tą jednak różnicą, że kwota wynagrodzenia zasadniczego dla tych pracowników została określona w formie kategorii zaszeregowania, a nie ja było to do tej pory - kwotowo. Według nowych tabel, główny księgowy mieści się w kategoriach zaszeregowania od XVI do XX z 9 stawką dodatku funkcyjnego.

Zmiany stawek są szczególnie widoczne właśnie w przypadku głównych księgowych jednostek samorządowych. Ta grupa pracowników została pozbawiona stawek wynagrodzenia określonych kwoto. Wysokość zarówno stawek pensji zasadniczej, jak i dodatku funkcyjnego, została z mocą wsteczną określona kategoriami zaszeregowania. Dlatego też we wprowadzonych nowelizacjach podkreślono, co robić, gdyby wynagrodzenia pracowników na takich stanowiskach po wprowadzonych zmianach były niższe od tych wypłacanych do tej pory na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów. Po zmianie stawek wynagrodzenia samorządowców faktyczne stawki wynagrodzenia pracowników nie mogą być niższe od tych, jakie otrzymywali oni dotychczas. Wynagrodzenia te nie mogą być zatem mniejsze niż te wypłacane pracownikom samorządowym przed 1 maja 2008 r. Zasada ta odnosi się również do wynagrodzeń, które będą wyrównywane od 1 stycznia 2008 r. Oznacza to tym samym, że nie można zmniejszyć wynagrodzenia tej grupie zawodowej, uzasadniając to wprowadzonymi nowelizacjami rozporządzeń płacowych dla pracowników samorządowych.

Prawo do dodatku specjalnego

REKLAMA

Nie należy zapominać, że od 1 maja prawo do dodatku specjalnego zostało rozszerzone również na pracowników samorządowych zatrudnionych na innych stanowiskach niż wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta czy marszałek województwa. Dodatek może uzyskać również każdy pracownik samorządowy zatrudniony poza urzędem gminy, starostwem czy urzędem marszałkowskim. Istotne jest jedynie, aby przyznanie dodatku uzasadniało na przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• okresowe zwiększenie obowiązków służbowych pracownika,

• powierzenie mu dodatkowych zadań,

• charakter wykonywanej pracy lub warunki jej świadczenia.

Dodatek może być świadczeniem okresowym lub w szczególnych przypadkach może przyjąć charakter stałego składnika wynagrodzenia. Przyznanie dodatku specjalnego na czas nieokreślony rozpatrywane jest jedynie w indywidualnych przypadkach.

Wysokość dodatku przyznanego pracownikowi nie może (poza szczególnymi przypadkami) przekroczyć 40% wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkiem funkcyjnym przysługujących pracownikowi.

ZAPAMIĘTAJ!

Poszerzone możliwości przyznawania dodatku specjalnego mają na celu częściową rekompensatę z tytułu likwidacji poprzednio przyznawanych dodatków, czyli np. dodatku za prace wykonywane w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia.

Ustalenie kwot wynagrodzenia - regulamin

W odniesieniu do większości pracowników jednostek samorządowych, w tym obecnie również do głównych księgowych, nie ma wskazanych kwot wynagrodzenia zasadniczego pracowników. Same stawki pensji zasadniczej oraz dodatkowych składników wynagrodzenia uzależnione są od ustaleń pracodawcy odpowiednio z radą gminy, radą powiatu lub sejmikiem województwa, stosownie do ich możliwości finansowych.

 

Tabelę miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego sporządza pracodawca. Stanowi ona element wewnętrznych przepisów płacowych pracodawcy, czyli np. część regulaminu wynagradzania. Zmiana zaszeregowania pracowników na stanowiskach głównych księgowych będzie wymagała właśnie takich zmian.

W przypadku gdy zasady wynagradzania pracowników są chociaż częściowo regulowane przepisami wewnętrznymi (np. regulaminami wynagradzania) obowiązującymi u pracodawcy, zmiana ich treści wymaga odpowiedniej formy. Pracodawca ma obowiązek zawiadomić pracowników o wszelkich zmianach dotyczących wewnętrznych zapisów, np. dotyczących stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków (art. 24112 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy).

Korzystniejsze postanowienia regulaminu, dotyczące np. podwyżek wynagrodzenia pracowników, zastępują z mocy prawa dotychczasowe postanowienia. Postanowienia mniej korzystne dla pracowników wprowadza się w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków pracy i płacy.

Informacja czy wypowiedzenie zmieniające

Nie wymaga wypowiedzenia dotychczasowych warunków płacy zmiana zasad wynagradzania dotycząca np. kategorii czy grupy zaszeregowania, a także niektórych jego składników, jeżeli nie powoduje ona obniżenia w skali globalnej dotychczasowego wynagrodzenia. Wystarczy, że pracodawca przekaże pracownikom informacje o zmianach - podwyżkach stawek wynagrodzenia lub zmianie kategorii zaszeregowania. Informacja taka będzie miała charakter aneksu do umowy o pracę pracownika.

Bez wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy nie obejdzie się jednak przy likwidacji dodatków z tytułu prac wykonywanych w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia. Wprawdzie w miejsce dotychczasowych dodatków znacznie zwiększono zakres zastosowania dodatku specjalnego dla pracowników samorządowych, może być on obecnie przyznawany praktycznie każdemu pracownikowi, któremu zwiększono zakres obowiązków lub w związku z charakterem i rodzajem wykonywanej pracy. To jednak nie zmienia faktu, że pozbawiono pracowników określonych składników wynagrodzenia.

Wypowiedzenia zmieniającego nie stosuje się do pracowników powołanych, mianowanych i zatrudnionych na podstawie wyboru.

Podstawy prawne

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672)

• Rozporządzenie z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 73, poz. 430)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA