REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie głównych księgowych jednostek budżetowych po podwyżkach

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 29 kwietnia 2008 r. główni księgowi zostali objęci widełkowym systemem płacowym, co spowodowało u nas, że główny księgowy jednostki (gminnego zakładu gospodarki komunalnej), który mógł zarobić do tej pory 3340 zł (wynagrodzenie zasadnicze) i 1300 zł (dodatek funkcyjny), po nowelizacji może otrzymać maksymalnie 2906,75 zł (wynagrodzenie zasadnicze) i 1750 zł (dodatek funkcyjny), przy najniższym wynagrodzeniu na poziomie 1000 zł i wartości jednego punktu 4,50. Rozumiem, że jeżeli przeliczone po nowemu wynagrodzenie zasadnicze wyszło niższe niż dotychczasowe, to księgowy zachowuje wynagrodzenie zasadnicze w starej kwocie. Do kiedy taki stan może trwać?

REKLAMA

Czy należy zawrzeć z taką osobą nowy angaż, obniżając wynagrodzenie zasadnicze i podnieść dodatek funkcyjny, wyrównując w ten sposób pensję? Czy księgowemu, który otrzymuje pensję zasadniczą na dotychczasowym poziomie, trzeba wprowadzić zmiany do umowy, wpisując do niej kategorie zaszeregowania?

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja rozporządzenia z 22 kwietnia 2008 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie), stanowisko głównego księgowego uwzględniła w II tabeli załącznika nr 3 do tego rozporządzenia. Stanowisko głównego księgowego nadal jest kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, z tą jednak różnicą, że kwota wynagrodzenia zasadniczego dla tych pracowników została określona w formie kategorii zaszeregowania, a nie ja było to do tej pory - kwotowo. Według nowych tabel, główny księgowy mieści się w kategoriach zaszeregowania od XVI do XX z 9 stawką dodatku funkcyjnego.

Zmiany stawek są szczególnie widoczne właśnie w przypadku głównych księgowych jednostek samorządowych. Ta grupa pracowników została pozbawiona stawek wynagrodzenia określonych kwoto. Wysokość zarówno stawek pensji zasadniczej, jak i dodatku funkcyjnego, została z mocą wsteczną określona kategoriami zaszeregowania. Dlatego też we wprowadzonych nowelizacjach podkreślono, co robić, gdyby wynagrodzenia pracowników na takich stanowiskach po wprowadzonych zmianach były niższe od tych wypłacanych do tej pory na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów. Po zmianie stawek wynagrodzenia samorządowców faktyczne stawki wynagrodzenia pracowników nie mogą być niższe od tych, jakie otrzymywali oni dotychczas. Wynagrodzenia te nie mogą być zatem mniejsze niż te wypłacane pracownikom samorządowym przed 1 maja 2008 r. Zasada ta odnosi się również do wynagrodzeń, które będą wyrównywane od 1 stycznia 2008 r. Oznacza to tym samym, że nie można zmniejszyć wynagrodzenia tej grupie zawodowej, uzasadniając to wprowadzonymi nowelizacjami rozporządzeń płacowych dla pracowników samorządowych.

Prawo do dodatku specjalnego

Nie należy zapominać, że od 1 maja prawo do dodatku specjalnego zostało rozszerzone również na pracowników samorządowych zatrudnionych na innych stanowiskach niż wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta czy marszałek województwa. Dodatek może uzyskać również każdy pracownik samorządowy zatrudniony poza urzędem gminy, starostwem czy urzędem marszałkowskim. Istotne jest jedynie, aby przyznanie dodatku uzasadniało na przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• okresowe zwiększenie obowiązków służbowych pracownika,

• powierzenie mu dodatkowych zadań,

• charakter wykonywanej pracy lub warunki jej świadczenia.

Dodatek może być świadczeniem okresowym lub w szczególnych przypadkach może przyjąć charakter stałego składnika wynagrodzenia. Przyznanie dodatku specjalnego na czas nieokreślony rozpatrywane jest jedynie w indywidualnych przypadkach.

Wysokość dodatku przyznanego pracownikowi nie może (poza szczególnymi przypadkami) przekroczyć 40% wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkiem funkcyjnym przysługujących pracownikowi.

ZAPAMIĘTAJ!

Poszerzone możliwości przyznawania dodatku specjalnego mają na celu częściową rekompensatę z tytułu likwidacji poprzednio przyznawanych dodatków, czyli np. dodatku za prace wykonywane w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia.

Ustalenie kwot wynagrodzenia - regulamin

W odniesieniu do większości pracowników jednostek samorządowych, w tym obecnie również do głównych księgowych, nie ma wskazanych kwot wynagrodzenia zasadniczego pracowników. Same stawki pensji zasadniczej oraz dodatkowych składników wynagrodzenia uzależnione są od ustaleń pracodawcy odpowiednio z radą gminy, radą powiatu lub sejmikiem województwa, stosownie do ich możliwości finansowych.

 

Tabelę miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego sporządza pracodawca. Stanowi ona element wewnętrznych przepisów płacowych pracodawcy, czyli np. część regulaminu wynagradzania. Zmiana zaszeregowania pracowników na stanowiskach głównych księgowych będzie wymagała właśnie takich zmian.

W przypadku gdy zasady wynagradzania pracowników są chociaż częściowo regulowane przepisami wewnętrznymi (np. regulaminami wynagradzania) obowiązującymi u pracodawcy, zmiana ich treści wymaga odpowiedniej formy. Pracodawca ma obowiązek zawiadomić pracowników o wszelkich zmianach dotyczących wewnętrznych zapisów, np. dotyczących stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków (art. 24112 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy).

Korzystniejsze postanowienia regulaminu, dotyczące np. podwyżek wynagrodzenia pracowników, zastępują z mocy prawa dotychczasowe postanowienia. Postanowienia mniej korzystne dla pracowników wprowadza się w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków pracy i płacy.

Informacja czy wypowiedzenie zmieniające

Nie wymaga wypowiedzenia dotychczasowych warunków płacy zmiana zasad wynagradzania dotycząca np. kategorii czy grupy zaszeregowania, a także niektórych jego składników, jeżeli nie powoduje ona obniżenia w skali globalnej dotychczasowego wynagrodzenia. Wystarczy, że pracodawca przekaże pracownikom informacje o zmianach - podwyżkach stawek wynagrodzenia lub zmianie kategorii zaszeregowania. Informacja taka będzie miała charakter aneksu do umowy o pracę pracownika.

Bez wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy nie obejdzie się jednak przy likwidacji dodatków z tytułu prac wykonywanych w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia. Wprawdzie w miejsce dotychczasowych dodatków znacznie zwiększono zakres zastosowania dodatku specjalnego dla pracowników samorządowych, może być on obecnie przyznawany praktycznie każdemu pracownikowi, któremu zwiększono zakres obowiązków lub w związku z charakterem i rodzajem wykonywanej pracy. To jednak nie zmienia faktu, że pozbawiono pracowników określonych składników wynagrodzenia.

Wypowiedzenia zmieniającego nie stosuje się do pracowników powołanych, mianowanych i zatrudnionych na podstawie wyboru.

Podstawy prawne

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672)

• Rozporządzenie z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 73, poz. 430)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA