REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT-em umów o zarządzanie przedsiębiorstwem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Usługi świadczone przez menedżerów na podstawie umowy o świadczenie usług zarządzania przedsiębiorstwem są, co do zasady, opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a nie podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odpłatne świadczenie usług

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU nr 54, poz. 535 ze zm. – zwanej dalej ustawą o VAT) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
ważne
Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Zgodnie więc z przedmiotową definicją świadczenie usług na podstawie kontraktu menedżerskiego jest uznawane za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Działalność gospodarcza

Drugim istotnym warunkiem opodatkowania danej usługi jest warunek, aby daną usługę świadczyła osoba uznana za podatnika przez ustawę o VAT.
Zgodnie z ustawą o VAT podatnikami są zarówno osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jak również osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ustawa o VAT podaje własną definicję działalności gospodarczej, tak więc analizując, czy dany podmiot spełnia definicję podatnika, rozpatrujemy definicję działalności gospodarczej podanej w ustawie, nie korzystając z definicji zawartych w innych aktach prawnych.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne, oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Są to również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle przedstawionej definicji świadczenie usług przez menedżera na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem zarówno w ramach prowadzonej przez menedżera pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i bez zgłaszania działalności do ewidencji działalności gospodarczej będzie uważane za „działalność gospodarczą” w rozumieniu ustawy o VAT, w związku z tym w obu wyżej wymienionych przypadkach świadczenie usług przez menedżera wypełnia wszystkie przesłanki do uznania ich za czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Ustawodawca wprowadza jednak w ustawie kilka wyłączeń.
I tak zgodnie z ustawą o VAT za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa wyżej, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2–9 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Artykuł 13 ustawy opisuje przychody z tzw. działalności wykonywanej osobiście. Za przychody zakwalifikowane do tego źródła uznaje się m.in. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Na podstawie tego przepisu ustawodawca zaliczył w sposób sztuczny przychody z pozarolniczej działalności uzyskiwane w ramach świadczenia usług zarządzania przedsiębiorstwem do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, a nie do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Powodem tego zabiegu była z pewnością między innymi chęć pozbawienia menedżerów – grupy osób osiągających wysokie przychody – możliwości opodatkowania swoich dochodów 19% liniową stawką podatkową.
Przypomnijmy, że możliwość opodatkowania stawką 19% swoich przychodów mają tylko i wyłącznie podatnicy, którzy osiągają przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza. W tym przypadku mimo prowadzania pozarolniczej działalności gospodarczej przez menedżera jego przychody z tytułu umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem są zakwalifikowane do źródła przychodów działalność wykonywana osobiście.
Nie wystarczy jednak samo zakwalifikowanie przychodów osiąganych przez menedżera do źródła działalność wykonywana osobiście, aby uznać, że usługi świadczone na podstawie tej umowy nie są działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Musi być jeszcze spełnionych łącznie kilka przesłanek wymienionych w przedmiotowej ustawie.
Ponadto osoby świadczące usługi na podstawie przedmiotowych umów muszą być związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny (czyli między menedżerem a spółką musi po prostu istnieć umowa) co do:
• warunków wykonywania tych czynności,
Na podstawie tego warunku strony powinny uzgodnić podstawowe warunki umowy, takie jak na przykład miejsce wykonywania usług, stanowisko itp.
• wynagrodzenia,
Warunkiem wyłączenia spod ustawy o VAT jest ustalenie kwoty wynagrodzenia menedżera w zamian za świadczenie usług.
• odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Jest to jedna z najistotniejszych przesłanek warunkujących wyłączenie. W tym przypadku konieczny jest – dla celów dowodowych w przypadku kontroli – wyraźny zapis w umowie (kontrakcie menedżerskim), że odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim przez menedżera ponosi spółka, a nie menedżer. Może się wydawać, że zapis ten jest zbędny w tym przypadku, bowiem menedżer świadczący pracę jako np. prezes zarządu spółki (zleceniodawcy), wykonując czynności, czyni to zgodnie z teorią organów jako organ spółki i jego oświadczenia są uznawane za oświadczenia woli spółki. Mimo to zapis ten jest zdaniem autora niezbędny w celu uniknięcia zarzutu, że dana umowa nie jest wyłączona spod ustawy o VAT.
W przypadku łącznego wystąpienia przedmiotowych przesłanek umowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku gdy chociaż jedna przesłanka nie zostanie spełniona, menedżer ma obowiązek zarejestrować się na potrzeby podatku od towarów i usług (złożyć deklarację VAT-R) oraz rozliczać się miesięcznie lub kwartalnie.

Bartłomiej Sikora
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA