REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracje i zgłoszenia w formie elektronicznej - przepisy wykonawcze do ordynacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmiany do ustawy - Ordynacja podatkowa weszły w życie 16 sierpnia br. W myśl znowelizowanych przepisów zarówno podatnicy, jak i organy podatkowe mogą załatwiać wiele spraw nie tylko pisemnie czy ustnie do protokołu, ale także - jeśli z żądaniem takim wystąpi podatnik - drogą elektroniczną.

W jaki sposób określono strukturę logiczną deklaracji, podań oraz zgłoszeń upoważnień składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej? Jakie są rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji?

Podania i deklaracje

W zmienionym art. 3a ordynacji podatkowej przewidziano możliwość składania określonych podań i deklaracji w formie elektronicznej. Deklaracja taka powinna zawierać dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze deklaracji określonym w odrębnych przepisach, oraz jeden podpis elektroniczny. Struktura logiczna deklaracji i podań składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, sposób ich przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a także rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 września 2006 r. (poz. 1197), które jest wykonaniem upoważnienia zawartego w art. 3b § 2 ordynacji.

Struktura logiczna deklaracji i podań została określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia, struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru deklaracji lub podania – w załączniku nr 2, natomiast sposób opatrywania deklaracji i podań bezpiecznym podpisem elektronicznym – w załączniku nr 3. W celu upowszechnienia składania deklaracji podatkowych i podań w formie elektronicznej przewidziano możliwość opatrywania tych deklaracji takimi rodzajami podpisów elektronicznych, które są powszechnie dostępne i preferowane w kontaktach z administracją publiczną. Format bezpiecznego podpisu elektronicznego XAdES ma stać się docelowym standardem używanym do wymiany dokumentów elektronicznych w administracji publicznej, natomiast format PKCS#7 jest uniwersalny i powszechnie dostępny na rynku, a także spełnia wymóg równego traktowania rozwiązań informatycznych.

Upoważnienie do składania deklaracji

Stosownie do art. 3c ordynacji podatkowej podatnik lub płatnik zamierzający składać deklaracje w formie elektronicznej ma obowiązek zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie ewidencji podatników i płatników (NIP) oraz wskazać osobę (osoby) upoważnioną do składania deklaracji w tej formie i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym. Zgłoszenie takiego upoważnienia także powinno być złożone drogą elektroniczną (przez podatnika lub osobę upoważnioną).

Deklaracje mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej po potwierdzeniu zgodności danych zawartych w zawiadomieniu z danymi podanymi w zgłoszeniu. Potwierdzenie następuje w formie zaświadczenia wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia złożenia zgłoszenia. Zaświadczenie może być także wydane w formie elektronicznej.

Tryb składania oraz struktura logiczna zgłoszenia upoważnienia podatnika lub osoby upoważnionej przez niego do składania deklaracji w formie elektronicznej i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 września br. (poz. 1196) będącym wykonaniem upoważnienia zawartego w art. 3c § 4 pkt 2 ordynacji podatkowej.

W rozporządzeniu postanowiono, że do określenia struktury logicznej zgłoszenia stosuje się format danych XML. Format ten został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia, struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru zgłoszenia – w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Z kolei sposób opatrywania zgłoszenia bezpiecznym podpisem elektronicznym określa załącznik nr 3.

* * *

Oba rozporządzenia dotyczą podatników i płatników, którzy wybiorą elektroniczną formę kontaktów z organami podatkowymi. Oba weszły w życie z dniem ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, tj. 20 września br., przy czym rozporządzenie opublikowane pod poz. 1197 zostało już zmienione (Dz.U. Nr 179, poz. 1323), a zmiany te weszły w życie 3 października br.

Podstawa prawna:
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.),
• rozporządzenie Ministra Finansów z 11 września 2006 r. w sprawie trybu składania oraz struktury logicznej zgłoszenia upoważnienia podatnika lub osoby upoważnionej przez podatnika do składania deklaracji w formie elektronicznej i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym (Dz.U. Nr 168, poz. 1196),
• rozporządzenie Ministra Finansów z 11 września 2006 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. Nr 168, poz. 1197 z późn.zm.).

Piotr Kreczko
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

REKLAMA

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Czy będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA