REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracje i zgłoszenia w formie elektronicznej - przepisy wykonawcze do ordynacji podatkowej

REKLAMA

Zmiany do ustawy - Ordynacja podatkowa weszły w życie 16 sierpnia br. W myśl znowelizowanych przepisów zarówno podatnicy, jak i organy podatkowe mogą załatwiać wiele spraw nie tylko pisemnie czy ustnie do protokołu, ale także - jeśli z żądaniem takim wystąpi podatnik - drogą elektroniczną.

W jaki sposób określono strukturę logiczną deklaracji, podań oraz zgłoszeń upoważnień składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej? Jakie są rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji?

Podania i deklaracje

W zmienionym art. 3a ordynacji podatkowej przewidziano możliwość składania określonych podań i deklaracji w formie elektronicznej. Deklaracja taka powinna zawierać dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze deklaracji określonym w odrębnych przepisach, oraz jeden podpis elektroniczny. Struktura logiczna deklaracji i podań składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, sposób ich przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a także rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 września 2006 r. (poz. 1197), które jest wykonaniem upoważnienia zawartego w art. 3b § 2 ordynacji.

Struktura logiczna deklaracji i podań została określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia, struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru deklaracji lub podania – w załączniku nr 2, natomiast sposób opatrywania deklaracji i podań bezpiecznym podpisem elektronicznym – w załączniku nr 3. W celu upowszechnienia składania deklaracji podatkowych i podań w formie elektronicznej przewidziano możliwość opatrywania tych deklaracji takimi rodzajami podpisów elektronicznych, które są powszechnie dostępne i preferowane w kontaktach z administracją publiczną. Format bezpiecznego podpisu elektronicznego XAdES ma stać się docelowym standardem używanym do wymiany dokumentów elektronicznych w administracji publicznej, natomiast format PKCS#7 jest uniwersalny i powszechnie dostępny na rynku, a także spełnia wymóg równego traktowania rozwiązań informatycznych.

Upoważnienie do składania deklaracji

Stosownie do art. 3c ordynacji podatkowej podatnik lub płatnik zamierzający składać deklaracje w formie elektronicznej ma obowiązek zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie ewidencji podatników i płatników (NIP) oraz wskazać osobę (osoby) upoważnioną do składania deklaracji w tej formie i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym. Zgłoszenie takiego upoważnienia także powinno być złożone drogą elektroniczną (przez podatnika lub osobę upoważnioną).

Deklaracje mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej po potwierdzeniu zgodności danych zawartych w zawiadomieniu z danymi podanymi w zgłoszeniu. Potwierdzenie następuje w formie zaświadczenia wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia złożenia zgłoszenia. Zaświadczenie może być także wydane w formie elektronicznej.

Tryb składania oraz struktura logiczna zgłoszenia upoważnienia podatnika lub osoby upoważnionej przez niego do składania deklaracji w formie elektronicznej i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 września br. (poz. 1196) będącym wykonaniem upoważnienia zawartego w art. 3c § 4 pkt 2 ordynacji podatkowej.

W rozporządzeniu postanowiono, że do określenia struktury logicznej zgłoszenia stosuje się format danych XML. Format ten został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia, struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru zgłoszenia – w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Z kolei sposób opatrywania zgłoszenia bezpiecznym podpisem elektronicznym określa załącznik nr 3.

* * *

Oba rozporządzenia dotyczą podatników i płatników, którzy wybiorą elektroniczną formę kontaktów z organami podatkowymi. Oba weszły w życie z dniem ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, tj. 20 września br., przy czym rozporządzenie opublikowane pod poz. 1197 zostało już zmienione (Dz.U. Nr 179, poz. 1323), a zmiany te weszły w życie 3 października br.

Podstawa prawna:
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.),
• rozporządzenie Ministra Finansów z 11 września 2006 r. w sprawie trybu składania oraz struktury logicznej zgłoszenia upoważnienia podatnika lub osoby upoważnionej przez podatnika do składania deklaracji w formie elektronicznej i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym (Dz.U. Nr 168, poz. 1196),
• rozporządzenie Ministra Finansów z 11 września 2006 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. Nr 168, poz. 1197 z późn.zm.).

Piotr Kreczko
Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA