REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracje i zgłoszenia w formie elektronicznej - przepisy wykonawcze do ordynacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmiany do ustawy - Ordynacja podatkowa weszły w życie 16 sierpnia br. W myśl znowelizowanych przepisów zarówno podatnicy, jak i organy podatkowe mogą załatwiać wiele spraw nie tylko pisemnie czy ustnie do protokołu, ale także - jeśli z żądaniem takim wystąpi podatnik - drogą elektroniczną.

W jaki sposób określono strukturę logiczną deklaracji, podań oraz zgłoszeń upoważnień składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej? Jakie są rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji?

Podania i deklaracje

W zmienionym art. 3a ordynacji podatkowej przewidziano możliwość składania określonych podań i deklaracji w formie elektronicznej. Deklaracja taka powinna zawierać dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze deklaracji określonym w odrębnych przepisach, oraz jeden podpis elektroniczny. Struktura logiczna deklaracji i podań składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, sposób ich przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a także rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 września 2006 r. (poz. 1197), które jest wykonaniem upoważnienia zawartego w art. 3b § 2 ordynacji.

Struktura logiczna deklaracji i podań została określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia, struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru deklaracji lub podania – w załączniku nr 2, natomiast sposób opatrywania deklaracji i podań bezpiecznym podpisem elektronicznym – w załączniku nr 3. W celu upowszechnienia składania deklaracji podatkowych i podań w formie elektronicznej przewidziano możliwość opatrywania tych deklaracji takimi rodzajami podpisów elektronicznych, które są powszechnie dostępne i preferowane w kontaktach z administracją publiczną. Format bezpiecznego podpisu elektronicznego XAdES ma stać się docelowym standardem używanym do wymiany dokumentów elektronicznych w administracji publicznej, natomiast format PKCS#7 jest uniwersalny i powszechnie dostępny na rynku, a także spełnia wymóg równego traktowania rozwiązań informatycznych.

Upoważnienie do składania deklaracji

Stosownie do art. 3c ordynacji podatkowej podatnik lub płatnik zamierzający składać deklaracje w formie elektronicznej ma obowiązek zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie ewidencji podatników i płatników (NIP) oraz wskazać osobę (osoby) upoważnioną do składania deklaracji w tej formie i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym. Zgłoszenie takiego upoważnienia także powinno być złożone drogą elektroniczną (przez podatnika lub osobę upoważnioną).

Deklaracje mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej po potwierdzeniu zgodności danych zawartych w zawiadomieniu z danymi podanymi w zgłoszeniu. Potwierdzenie następuje w formie zaświadczenia wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia złożenia zgłoszenia. Zaświadczenie może być także wydane w formie elektronicznej.

Tryb składania oraz struktura logiczna zgłoszenia upoważnienia podatnika lub osoby upoważnionej przez niego do składania deklaracji w formie elektronicznej i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 września br. (poz. 1196) będącym wykonaniem upoważnienia zawartego w art. 3c § 4 pkt 2 ordynacji podatkowej.

W rozporządzeniu postanowiono, że do określenia struktury logicznej zgłoszenia stosuje się format danych XML. Format ten został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia, struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru zgłoszenia – w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Z kolei sposób opatrywania zgłoszenia bezpiecznym podpisem elektronicznym określa załącznik nr 3.

* * *

Oba rozporządzenia dotyczą podatników i płatników, którzy wybiorą elektroniczną formę kontaktów z organami podatkowymi. Oba weszły w życie z dniem ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, tj. 20 września br., przy czym rozporządzenie opublikowane pod poz. 1197 zostało już zmienione (Dz.U. Nr 179, poz. 1323), a zmiany te weszły w życie 3 października br.

Podstawa prawna:
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.),
• rozporządzenie Ministra Finansów z 11 września 2006 r. w sprawie trybu składania oraz struktury logicznej zgłoszenia upoważnienia podatnika lub osoby upoważnionej przez podatnika do składania deklaracji w formie elektronicznej i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym (Dz.U. Nr 168, poz. 1196),
• rozporządzenie Ministra Finansów z 11 września 2006 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. Nr 168, poz. 1197 z późn.zm.).

Piotr Kreczko
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA