REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kaucje w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W celu zabezpieczenia odbioru i zapłaty za przyszłe dostawy towarów i usług często pobierana jest od kontrahenta kaucja, np. gwarancyjna. Kaucja jest pewną sumą pieniężną złożoną jako gwarancja dotrzymania zobowiązania, będącą odszkodowaniem w przypadku niedopełnienia tego zobowiązania.
 
Czym jest kaucja? Jak zaewidencjonować otrzymane kaucje? Jak rozliczyć rezerwę utworzoną na gwarancje wykonanych prac i usług? Czy otrzymanie kaucji zwrotnej wywołuje obowiązek podatkowy w VAT?

Otrzymane kaucje to zobowiązanie

Wpłacone kaucje, wszelkie wadia przetargowe ujmowane są na wyodrębnionym w ramach rozrachunków koncie 240 „Pozostałe rozrachunki”. W bilansie w grupie zobowiązań, tj. w wierszu B.III.2 (Inne zobowiązania krótkoterminowe), wykazuje się między innymi zobowiązania z tytułu pobranych kaucji i wycenia się je zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 8 ustawy o rachunkowości, tj. w kwocie wymagającej zapłaty.
Niewykorzystana kaucja podlega zwrotowi zgodnie z zawartą między stronami umową (patrz tabela 1).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Rezerwa na kaucje

Zatrzymajmy się dłużej nad rozliczeniem kaucji, będącej zabezpieczeniem pokrycia kosztów ewentualnych prac poprawkowych, likwidacji zgłaszanych usterek (zwykle odnosi się to do robót budowlanych), na które to jednostki tworzą rezerwy.

Zgodnie bowiem z art. 35d ustawy o rachunkowości, rezerwy tworzy się między innymi na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, w tym z tytułu udzielonych gwarancji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Zgodnie z art. 35d ust. 4 ustawy o rachunkowości, niewykorzystane rezerwy – wobec zmniejszenia lub ustania ryzyka uzasadniającego ich utworzenie – w omawianych przypadkach zwiększają na dzień, na który okazały się zbędne, odpowiednio pozostałe przychody operacyjne.

Zwrócone kaucje

W przypadku gdy wniesione kaucje przepadną, należy – zgodnie z obowiązującą umową – zaliczyć ich wysokość do pozostałych kosztów operacyjnych. Jeśli natomiast są to kaucje otrzymane, wówczas należy zaliczyć te kwoty do pozostałych przychodów operacyjnych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


PRZYKŁAD
Firma KOS wykonała zakontraktowane prace budowlane i – zgodnie z umową – wystawiła fakturę na kwotę netto 50 000 zł, VAT – 11 000 zł, brutto – 61 000 zł. Zgodnie z zawartą umową między zamawiającym a wykonującym kaucja gwarancyjna (na wypadek wystąpienia usterek) została złożona na rok licząc od dnia podpisania protokołu (odbioru budynku) w wysokości 15 proc. wartości umowy, czyli 15% x 61 000 zł, tj. 9150 zł. Oto ujęcie w księgach rachunkowych firmy KOS powyższej sytuacji:

Sytuacja I – usterki nie wystąpiły


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wadium

Wadium jest traktowane – podobnie jak kaucja – w kategoriach rozrachunków oraz przychodów lub kosztów operacyjnych (w zależności od tego, czy firma wadium otrzymała czy złożyła). Najbardziej popularne wadium przetargowe ma za zadanie zabezpieczyć zamawiającego na wypadek niewywiązania się przez wykonawcę ze złożonej przez niego oferty. Wniesienie wadium stanowi warunek przystąpienia do przetargu. W sytuacji gdy oferent, który wygrał przetarg, nie zamierza wywiązać się ze złożonej oferty, wówczas traci wadium.

Wadium, podobnie jak kaucja, to obce środki pieniężne, które tylko przejściowo znajdują się w dyspozycji jednostki i są to tzw. sumy depozytowe.


Ewidencja wadiów jest analogiczna jak w przypadku kaucji.

Kaucje w przepisach podatkowych

Zgodnie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, nie jest obrotem pobranie kaucji stanowiącej zabezpieczenie prawidłowego wykonania przyszłej umowy, która to kaucja jest następnie zwracana kontrahentowi w całości po realizacji tej umowy. Dlatego otrzymanie takiej kaucji nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
W sytuacji jednak, gdy kaucja nie służy zabezpieczeniu prawidłowego wykonania umowy i zostanie zaliczona np. na poczet należności za dostawę towaru, wówczas trzeba ją traktować jako formę zaliczki. Należałoby zatem przyjąć, że w momencie pobrania kaucji powstał obowiązek podatkowy (tak jak ma to miejsce przy zaliczce, zadatku).

Moment powstania obowiązku podatkowego, gdy kaucja zwrotna zostanie po pewnym czasie zarachowana na poczet należności za świadczoną usługę (dostarczony towar), powstaje już z chwilą otrzymania kaucji, a nie dopiero z chwilą zaliczenia jej na poczet należności.

W świetle przepisów o podatkach dochodowych, zwrot kaucji nie jest kosztem podatkowym zarówno w odniesieniu do osób fizycznych, jak i prawnych.
Podobnie zresztą jak rezerwa utworzona w związku z taką kaucją.

Podstawa prawna:
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).

Aneta Mazur
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA