REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Produkcja w toku - ujęcie księgowe i podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Produkcja w toku jest jedną z pozycji zapasów i jest prezentowana w aktywach bilansu jako pozycja B.I.3. Jednak pozycja ta nie wystąpi w każdej jednostce.
Czym jest produkcja w toku? Jak prawidłowo ją wycenić na dzień bilansowy? Czym jest koszt normatywny? Czy produkcję w toku można wyceniać według kosztu planowanego?

Produkcja w toku są to rozpoczęte, lecz niezakończone pod względem technologicznym, znajdujące się w trakcie produkcji i wymagające dalszej obróbki, składniki rzeczowe aktywów obrotowych (zapasów).

Wycena bilansowa

Produkcję w toku wycenia się na dzień bilansowy zgodnie z zapisami art. 28 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości, tj. według kosztów wytworzenia nie wyższych od cen ich sprzedaży netto na dzień bilansowy
. Koszt wytworzenia obejmuje koszty pozostające w bezpośrednim związku z danym produktem oraz uzasadnioną część kosztów pośrednio związanych z wytworzeniem tego produktu. Do uzasadnionej części kosztów pośrednio związanych z wytworzeniem danego produktu zalicza się zmienne pośrednie koszty produkcji oraz tę część pośrednich kosztów produkcji, które odpowiadają poziomowi tych kosztów przy normalnym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że ustawodawca za normalny poziom wykorzystania zdolności produkcyjnych uznaje przeciętną, zgodną z oczekiwaniami w typowych warunkach, wielkość produkcji za daną liczbę okresów lub sezonów, przy uwzględnieniu planowych remontów.

Natomiast do kosztów wytworzenia produktu nie zalicza się kosztów:
• będących wynikiem niewykorzystanych zdolności produkcyjnych, które ustalane są na dzień bilansowy i nie mogą zwiększać wartości zapasów; przenosi się je w tej części do kosztów produkcji sprzedanej,
• ogólnego zarządu,
• sprzedaży produktów,
• magazynowania wyrobów gotowych i półproduktów, chyba że poniesienie tych kosztów jest niezbędne w procesie produkcji.

Koszt normatywny

Zgodnie z zapisami art. 34 ust. 2 ustawy o rachunkowości produkcja w toku może być wyceniana po planowanym (normatywnym) koszcie wytworzenia, jeżeli nie jest on wyższy od cen sprzedaży netto, a różnice między planowanymi a rzeczywistymi kosztami wytworzenia są nieznaczne. Na dzień bilansowy (można częściej, jednak na dzień bilansowy jest to obligatoryjne) należy je w miarę potrzeb skorygować.

W przypadku gdy rzeczywiście poniesione pośrednie koszty produkcji na dzień bilansowy są wyższe od planowanych, zaliczonych do wartości zapasów produktów, wówczas dokonuje się odpowiedniej korekty wartości tych zapasów, korygując koszty sprzedanych produktów.

Jeżeli ewidencja produkcji w toku w ciągu roku jest prowadzona w cenach przyjętych do ewidencji zapasów tych produktów, różniących się od cen ustalanych na poziomie kosztów wytworzenia, to zgodnie z art. 34 ust. 2 ustawy o rachunkowości należy na dzień bilansowy skorygować ich wartość o kwotę odchyleń od cen ewidencyjnych – w części przypadającej na zapasy tych produktów, doprowadzając wartość zapasu produktów do wartości określonej w art. 34 ust. 1 pkt 2 prawa bilansowego, tj. produkcja w toku może być wyceniana na dzień bilansowy zamiast po koszcie wytworzenia – w wysokości bezpośrednich kosztów wytworzenia lub tylko materiałów bezpośrednich, lub nie wycenia się jej w ogóle, jeżeli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego jednostki i dodatkowo czas wykonania produktów nie jest dłuższy niż 3 miesiące i produkcja jest przeznaczana do sprzedaży (lub na środki trwałe).

Produkty gotowe nieobjęte ewidencją podczas składowania, których wartość odpisuje się w koszty w momencie ich wytworzenia (zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy) w ilości ustalonej na dzień bilansowy (spis z natury), wycenia się według kosztów wytworzenia nie wyższych od cen ich sprzedaży netto na dzień bilansowy. O wartość ustalonego zapasu produktów koryguje się koszty sprzedanych produktów.

Inwentaryzacja

Produkcja w toku – tak samo jak każdy inny składnik aktywów i pasywów jednostki – podlega inwentaryzacji zgodnie z zapisami art. 26 ustawy o rachunkowości. Składnik ten powinien być zinwentaryzowany w drodze spisu z natury, o czym mówi art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy. Inwentaryzacja produkcji w toku jest sporządzana według stanu na dzień bilansowy. Nie można inwentaryzacji dokonać wcześniej niż w terminie 3 miesięcy przed dniem bilansowym (tak jak dla pozostałych składników zapasów).

Aktualizacja wartości

Na dzień bilansowy wartość produkcji w toku nie może być wyższa od ich cen sprzedaży netto (zgodnie z ogólną zasadą ostrożności określoną w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości). W razie gdy na dzień bilansowy wartość ta jest wyższa od cen sprzedaży netto, skutki wynikające z tej wyceny zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.

Z obrotu należy wyeliminować te zapasy produktów w toku, które w całości utraciły wartość użytkową lub handlową na skutek zniszczenia, zepsucia lub upływu terminu przydatności do użycia lub spożycia. Występujące niedobory z tego tytułu, potwierdzone protokołem zaakceptowanym przez kierownika jednostki zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych
(zgodnie z art. 34 ust. 5 ustawy o rachunkowości).
Natomiast w przypadku częściowej utraty wartości użytkowej lub handlowej produktów w toku, np. na skutek uszkodzenia, konieczności obniżki cen, lub gdy nie znajdują nabywców zapasów – w przypadku przeznaczenia ich do sprzedaży, należy na dzień bilansowy dokonać aktualizacji ich wartości, doprowadzając ich wartość do realnej, możliwej do uzyskania na dzień bilansowy ceny sprzedaży netto. Skutki tej aktualizacji wyceny zalicza się również do pozostałych kosztów operacyjnych.

Ujęcie podatkowe

Przedstawione powyżej regulacje ustawy o rachunkowości pokrywają się w zasadzie z regulacjami podatkowymi. Nieznaczne odstępstwa dotyczą następujących zagadnień:
• koszt podatkowy jest możliwy do zaliczenia dopiero w miesiącu dokonania sprzedaży – nie wcześniej,
• likwidowane składniki majątku mogą być kosztem podatkowym tylko w przypadku prawidłowego udokumentowania ich likwidacji (protokół sporządzony i podpisany przez kierownika jednostki dotyczący utylizacji, inne wymagane prawem dokumenty),
• przepisy podatkowe nie uwzględniają pojęcia normalnych zdolności produkcyjnych – zaliczając w koszty podatkowe całość wydatków ponoszonych przez przedsiębiorstwo z tego tytułu.

Podstawa prawna:
art. 7 ust. 1, art. 17 ust. 2 pkt 4, art. 26 ust. 1 pkt 1, art. 28 ust. 1 pkt 6 i ust. 3, art. 34 ust. 2 i 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).

Piotr Rybicki
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

REKLAMA

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

Podatek dla banków idzie ostro w górę! Rząd podał nowe stawki. Jest komentarz prezes ZBP

Rząd szykuje istotne zmiany w podatkach dla sektora finansowego. Nowy projekt przewiduje podwyższenie CIT dla banków, instytucji kredytowych i SKOK-ów oraz korekty podatku od niektórych instytucji finansowych. Celem reformy jest pozyskanie środków na modernizację i rozbudowę polskiej armii.

REKLAMA

Nowe przepisy restrukturyzacyjne już od 23 sierpnia! Druga szansa dla firm czy większe ryzyko upadłości?

Polskie firmy czekają na ważne zmiany w prawie – od 23 sierpnia zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa drugiej szansy. Nowe zasady restrukturyzacji mają chronić przedsiębiorców przed upadłością, ale eksperci ostrzegają: okres przejściowy może być trudny, a sądy i doradcy będą uczyć się nowych reguł w praktyce.

Ile zdrożeje piwo i inne trunki od 2026 roku? Ministerstwo Finansów szykuje podwyżkę akcyzy na alkohol oraz opłaty cukrowej

Ministerstwo Finansów informuje, że przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację (czytaj: podniesienie) stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo Finansów przygotowuje również aktualizację ustawy o zdrowiu publicznym, której celem jest ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych.

REKLAMA