REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadania i obowiązki biegłego rewidenta

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podstawowym przedmiotem prac wykonywanych przez biegłego rewidenta są badania sprawozdań finansowych, tzw. audyt finansowy.

Obowiązek przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego wynika z zapisów art. 64 ustawy o rachunkowości. W tym przepisie wskazano podmioty oraz warunki, po spełnieniu których badanie jest obowiązkowe. Jednak polskie prawo bilansowe nie ogranicza prawa jednostki do dobrowolnego podpisania umowy o badanie i przeprowadzenie audytu. Tym bardziej że podpis biegłego rewidenta wpływa bardzo pozytywnie przy prezentacji sprawozdania finansowego na zewnątrz np. instytucjom finansowym.

Zakres prac

Podstawowym przedmiotem prac wykonywanych przez biegłego rewidenta są badania sprawozdań finansowych, tzw. audyt finansowy. Ponadto biegły rewident może świadczyć następujące usługi:
• prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych,
• przeglądy sprawozdań finansowych,
• ekspertyzy i opinie ekonomiczno-finansowe,
• doradztwo w zakresie organizacji i informatyzacji rachunkowości,
• prowadzenie postępowania likwidacyjnego i upadłościowego,
• działalność wydawnicza i szkoleniowa w zakresie rachunkowości.

Na potrzeby badania sprawozdań finansowych, a także innych usług biegłego rewidenta, Krajowa Izba Biegłych Rewidentów wydała Normy Wykonywania Zawodu – dostępne są one na stronie: www.kibr.org.pl.

Badanie sprawozdań finansowych

Jak wspomniano wyżej, zasadniczym przedmiotem prac biegłych rewidentów jest badanie sprawozdań finansowych. Warto przede wszystkim wskazać, iż choć badanie można porównać do innych kontroli (np. kontroli skarbowej), to w przypadku audytu finansowego należy wyraźnie wskazać, że finansującym kontrolę jest kontrolowana jednostka. I choć badanie jest obligatoryjne, to sposób finansowania powinien wpływać na charakter współpracy. Nie należy jednak zapominać, że biegły rewident działa w ściśle określonych przepisami ramach oraz normach i nie może poza nie wykraczać. Nie oznacza to, że nie może być partnerem dla jednostki.

Badanie składa się z trzech etapów:
• badanie wstępne – przeprowadzane najczęściej w IV kwartale, skupia się przede wszystkim na zapoznaniu się biegłego z jednostką oraz identyfikacją potencjalnych rodzajów ryzyka związanych z badaniem,
• udział w inwentaryzacji – faktyczny ogląd techniki przeprowadzania spisu z natury przez jednostkę, ogląd przeprowadzany w czasie jej trwania,
• badanie zasadnicze – przeprowadzane po sporządzeniu przez jednostkę wstępnej wersji sprawozdania finansowego, polegające na weryfikacji wielkości w nim zaprezentowanych, zakończone zostaje wydaniem opinii i raportu z badania.

Biegły rewident przeprowadza badanie sprawozdania finansowego w sposób staranny, zgodnie z opracowanym przez siebie planem badania, w uzgodnionym z jednostką czasie, stosując właściwe rewizji finansowej metody, przy uwzględnieniu znaczenia (istotności) badanych zagadnień i zachowaniu gospodarności rewizji. Przeprowadzając badanie biegły rewident powinien kierować się postanowieniami niniejszej normy i innych norm, wydanych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów (KRBR) oraz osądem zawodowym wypływającym z jego wiedzy, doświadczenia i intuicji.

W praktyce często nie we wszystkich etapach badania uczestniczy biegły rewident – korzysta z pomocy asystentów i aplikantów. Ważne jest, aby przy podpisywaniu umowy o badanie określić, w jakim zakresie musi w nim uczestniczyć biegły rewident, a w jakim wystarczający jest udział asystenta lub aplikanta – pracującego pod przewodnictwem i na rachunek biegłego. Udział biegłego w większym zakresie z jednej strony zwiększa koszty samego badania, z drugiej gwarantuje, że trudne tematy nie zostaną pominięte. Należy pamiętać również o tym, że biegły rewident powinien być podczas badania również doradcą, a w przypadku gdy nie będzie on faktycznie uczestniczył w badaniu, a jedynie parafował opinie i raport – użytek z doradztwa jest niewielki.

Czas przeprowadzenia badania

Innym bardzo ważnym elementem badania jest rzeczywisty czas jego przeprowadzania. To samo badanie może zostać przeprowadzone w różnym czasie w zależności od „rozpoznania” firmy i jej problemów oraz mobilności prowadzących badanie. Należy jednak zwrócić uwagę na następujące czynniki:
• każde pierwsze badanie musi zawierać czas niezbędny biegłemu i jego zespołowi na zapoznanie się ze specyfiką jednostki,
• pewne procesy można zautomatyzować, przyśpieszyć, lecz znaczne ograniczenie czasu badania skutkuje brakiem czasu na doradztwo i konsultacje – czyli na czynniki, które tworzą w badaniu sprawozdania finansowego wartość dodaną.

Czym kierować się przy wyborze biegłego

Na charakter współpracy z biegłym rewidentem ma również jego dotychczasowe doświadczenie w badaniu sprawozdań finansowych podmiotów o podobnym profilu lub podobnych uwarunkowaniach. O ile oczywiste jest analizowanie doświadczenia podmiotu prowadzącego badanie, to już rzadziej brane jest pod uwagę doświadczenie w tym zakresie biegłego rewidenta i jego zespołu, którzy przeprowadzają badanie. Należy zwracać również uwagę, czy biegły posiada doświadczenie nie tylko branżowe, ale również w zakresie specyficznym dla danego podmiotu, np. badania spółek notowanych na rynku publicznym, posiadających zagranicznych wspólników czy sporządzających sprawozdania według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

Z praktycznego punktu widzenia bardzo istotne znaczenie może mieć nie tylko doświadczenie i wiedza biegłego rewidenta, ale również sposób współpracy z jednostką oraz podejście do klienta jak do partnera. Tylko i wyłącznie biegły rewident nastawiony na partnerską współpracę jest odpowiednim doradcą.

Biegli rewidenci ponoszą odpowiedzialność dyscyplinarną za postępowanie sprzeczne z określonymi przez Izbę zasadami wykonywania zawodu lub zasadami etyki zawodowej biegłych rewidentów.

Sposób zapoznawania jednostki z opinią wydawaną przez biegłego

Na kształt i zawartość opinii oraz raportu biegłego rewidenta jednostka zasadniczo nie ma wpływu. W niektórych firmach praktykowane jest informowanie przed wydaniem opinii o jej treści, szczególnie w przypadkach, gdy zawiera ona objaśnienia lub zastrzeżenia. W dobrym zwyczaju jest informowanie klienta o wynikach badania przed wydaniem opinii i raportu. A ponieważ nie wszystkie wnioski z badania znajdują swoje odzwierciedlenie w opinii i raporcie, tym bardziej cenne są wnioski wydane przez biegłego po zakończeniu poszczególnych elementów badania.

Opinia biegłego rewidenta może być
:
• bez zastrzeżeń,
• bez zastrzeżeń z objaśnieniami,
• z zastrzeżeniem,
• negatywna.

Biegły może również wydać odmowę wydania opinii.

Podstawa prawna:
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
• ustawa z 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 31, poz. 359 z późn.zm.),
• uchwała nr 1 z 29 czerwca 2003 r. V Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów w sprawie statutu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

Piotr Rybicki
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA