REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawiać błędy ujawnione po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego

Paweł Muż

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości nie przewiduje możliwości korekt zatwierdzonego sprawozdania finansowego. W związku z tym wszelkie błędy ujawnione po tym terminie powinny być ujęte w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym informacje te uzyskano (art. 54 ust. 2 ustawy o rachunkowości).


Kiedy sprawozdanie finansowe uważa się za zatwierdzone


Roczne sprawozdanie finansowe jednostki podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający nie poźniej niż w 6 miesiecy od dnia bilansowego. A zatem w przypadku większości jednostek, dla których dzień bilansowy przypadał na 31 grudnia 2006 r., zatwierdzenie powinno nastąpić do 30 czerwca 2007 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zatwierdzenie sprawozdania następuje w formie uchwały, decyzji, a w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą - w formie adnotacji zatwierdzającej na sprawozdaniu.


Jakie rodzaje błędów mogą wystąpić po zatwierdzeniu sprawozdania


Z punktu widzenia rachunkowości po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego mogą wystąpić dwa rodzaje błędów, t.j.:


błąd podstawowy, tj. błąd, w następstwie którego nie można uznać sprawozdania finansowego za rok lub lata poprzednie za sporządzone zgodnie z zasadą rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego,


błąd nieistotny, tj. błąd, który nie wpływa znacząco na sprawozdanie finansowe poprzedniego lub poprzednich lat sprawozdawczych; innymi słowy, jest to błąd, którego nie można uznać za podstawowy.


Jaki błąd jest błędem podstawowym


Błąd podstawowy może być wywołany różnymi przyczynami sprowadzającymi się głównie do stwierdzenia błędnej wyceny aktywów lub niekompletnego wykazania pasywów. Błędy te są wynikiem różnych zdarzeń (np. pomyłek matematycznych, pomyłek w stosowaniu zasad (polityki) rachunkowości, błędnej interpretacji faktów, niedopatrzeń i oszustw itp.).


Zawsze jednak jest to błąd, który ma istotny wpływ na sprawozdanie finansowe. Ocena tej istotności należy jednak do kierownika jednostki. Powinien on ustalić poziom istotności jako pewną granicę, po której przekroczeniu użytkownicy sprawozdania finansowego mogą fałszywie je interpretować. Przy ustalaniu istotności można posiłkować się metodami stosowanymi przy badaniu sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów. Firmy rewizyjne często stosują ilościowe (ustalone procentowo) poziomy istotności oparte na wielkościach zysku brutto, zysku netto, przychodów ze sprzedaży, sumy bilansowej, sumy aktywów netto (np. 5% zysku brutto czy 1% przychodu ze sprzedaży). Aby uniknąć zbyt dużego subiektywizmu w ustalaniu poziomu istotności przez kierownika jednostki, sposób ustalania tej granicy powinien stanowić element dokumentacji stanowiącej zasady (politykę) rachunkowości jednostki.


Co nie jest błędem podstawowym


Do błędów podstawowych nie zalicza się błędów będących:


l
skutkami zdarzeń, które nie wpływały istotnie na sprawozdanie finansowe poprzedniego lub poprzednich lat sprawozdawczych,


l
skutkami zmian zasad (polityki) rachunkowości dokonywanych przez samą jednostkę lub też zmian spowodowanych zmianami ustawy o rachunkowości,


l
zmianami szacunków (np. stawek amortyzacyjnych, odpisów aktualizujących, rezerw, wartości godziwej itp.),


l
skutkami zdarzeń, które do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego - mimo dołożonej staranności - nie mogły być jednostce znane.


Jak ewidencjonować błąd podstawowy


Ustawa o rachunkowości wprost wskazuje, że jeśli stwierdzono popełnienie błędu podstawowego, to kwotę korekty spowodowanej usunięciem tego błędu odnosi się na kapitał (fundusz) własny jednostki, a więc na konto 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”, w analityce „Błąd podstawowy”.


W przypadku gdy konsekwencją błędu podstawowego z lat ubiegłych jest zwrócenie straty lub obniżenie zysku za te lata dekretacja będzie następująca:


Wn konto 820
„Rozliczenie wyniku finansowego”,


Ma różne konta
w zależności od istoty błędu, np. konta zespołu 2 (220 „Rozrachunki publicznoprawne”, 280 „Odpisy aktualizujące rozrachunki”), konta zespołu 5 i 6, konta zespołu 8 (np. 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”).


W przypadku gdy konsekwencją błędu podstawowego z lat ubiegłych jest zmniejszenie straty lub zwiększenie zysku za te lata, dekretacja będzie następująca:


Wn różne konta
w zależności od istoty błędu, np. konta zespołu 2 (220 „Rozrachunki publicznoprawne”, 280 „Odpisy aktualizujące rozrachunki)”, konta zespołu 5 i 6, konta zespołu 8 (np. 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”),


Ma konto 820
„Rozliczenie wyniku finansowego”.


Należy pamiętać, że popełniane błędy zazwyczaj mają wpływ na rozliczenia podatku dochodowego za lata podatkowe, w których błędnie ustalono wynik finansowy, a więc i podstawę opodatkowania. Jeśli na skutek błędu podstawa opodatkowania była zawyżona, to należy dokonać korekty zeznania za rok, w którym popełniono błąd, i zmniejszyć zobowiązanie z tytułu podatku dochodowego:


Wn konto 220
„Rozrachunki publicznoprawne”,


Ma konto 820
„Rozliczenie wyniku finansowego”.


Jeżeli natomiast na skutek błędu podstawowego podstawa opodatkowania była zaniżona, wówczas należy również dokonać korekty zeznania za rok, w którym popełniono błąd i zwiększyć zobowiązanie z tytułu podatku dochodowego (łącznie z odsetkami karnymi):


Wn konto 820
„Rozliczenie wyniku finansowego”,


Wn konto 220
„Rozrachunki publicznoprawne”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Gdzie w sprawozdaniu finansowym wykazać błąd podstawowy


Błąd podstawowy należy zaprezentować w następujących częściach sprawozdania finansowego:


l
w pasywach bilansu - w pozycji A.VII. „Zysk (strata) z lat ubiegłych”,


l
w dodatkowych informacjach i objaśnieniach w grupie piątej w punktach:

1. „Informacje o znaczących zdarzeniach dotyczących lat ubiegłych ujętych w sprawozdaniu finansowym roku obrotowego”,

4. „Informacje liczbowe zapewniające porównywalność danych sprawozdania finansowego za rok poprzedzający ze sprawozdaniem za rok obrotowy”,


l
jeżeli sprawozdanie finansowe jednostki podlega obligatoryjnemu badaniu przez biegłego rewidenta, wówczas jednostka sporządza zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym, w którym również wykazuje informację o błędzie podstawowym:

I. „Kapitał (fundusz) własny na początek okresu - korekty błędów podstawowych”,

I. 7.1. „Zysk z lat ubiegłych na początek okresu - korekty błędów podstawowych” lub

I. 7.4. „Strata z lat ubiegłych na początek okresu - korekty błędów podstawowych”.


Jaki błąd jest błędem nieistotnym


Jeżeli po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego ujawniony błąd nie powoduje, że wypacza sprawozdanie za rok lub lata poprzednie, to mamy do czynienia z błędem nieistotnym. W przypadku błędów nieistotnych konieczne jest jednak łączne rozpatrywanie błędów, gdyż suma błędów nieistotnych może prowadzić do zniekształcenia sprawozdania finansowego, a tym samym do uznania go za sporządzone niewiarygodnie.

Firmy rewizyjne po ustaleniu ogólnego poziomu istotności (który nigdy nie może być przekroczony) ustalają, że wstępnie przyjęta istotność jest dzielona na kwoty dla poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego (dzielona różnymi metodami). Tworzą się w ten sposób istotności cząstkowe, które określają granice dopuszczalnego błędu dla salda konta lub grupy jednorodnych operacji. Przekroczenie tak przyjętych poziomów istotności cząstkowych również traktowane jest jako błąd podstawowy i świadectwo, że wiarygodność sprawozdania jest podważona.


Błędy nieistotne powinny być ujmowane w księgach rachunkowych roku bieżącego i traktowane jako operacje bieżące.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Podstawa prawna

l art. 53-54 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA