REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja otrzymanej darowizny w organizacjach non profit

Gyöngyvér Takáts

REKLAMA

Ewidencja otrzymania darowizn w księgach spółek handlowych została dokładnie uregulowana. Natomiast ewidencje darowizn oraz dotacji dla organizacji non profit, stanowiących przychód statutowy, a w szczególności darowizn niepieniężnych, mogą budzić pewne wątpliwości.

W zasadzie jedynym źródłem finansowania celów statutowych w organizacjach nonprofit nieprowadzących działalności gospodarczej są otrzymane od fundatorów lub od innych osób środki pieniężne lub inne aktywa finansowe.

Pieniądze - tak jak w spółkach, środki trwałe - nieco inaczej

Wpływające na konto organizacji środki pieniężne w księgach rachunkowych ujmuje się według takich samych zasad jak w spółkach handlowych.
Wn „Rachunek bankowy”,
Ma „Przychody statutowe”.
 
Mogą jednak pojawić się wątpliwości, czy darowizny otrzymane w formie środka trwałego ująć też według zasad obowiązujących spółki handlowe, czy jakoś inaczej.
W przypadku spółek wartość środków trwałych, środków trwałych w budowie oraz wartości niematerialnych i prawnych należy rozliczać w czasie, dlatego ujmuje się na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Rozliczenie tego przychodu następuje równolegle do dokonania odpisów amortyzacyjnych tych składników aktywów.
Według definicji zawartej w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej do przychodów statutowych zalicza się nieodpłatnie otrzymane składniki majątku. Nic nie wskazuje więc na to, żeby przychód ten podlegał rozliczeniu w czasie.
Kiedy w takim razie powstaje przychód przy otrzymaniu nieodpłatnie składników aktywów trwałych?
Niestety, o ile ustawa o rachunkowości w sprawach przez nią nieuregulowanych zezwala na stosowanie Krajowych Standardów Rachunkowości lub - w przypadku ich braku - Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, to i tak nie ułatwia to życia organizacjom non profit: nie dość, że przepisy szczegółowe w zakresie ich rachunkowości są bardzo skąpe, to jeszcze ani KRS, ani MSR-y nie odnoszą się do rachunkowości non profit. Dlatego warto czerpać sugestie z amerykańskich standardów rachunkowości (US GAAP), które stanowią bogate źródło rozwiązań dla tych organizacji.

UWAGA!
Zasady US GAAP potwierdzają, że - w przeciwieństwie do spółek handlowych - nieodpłatnie otrzymane środki trwałe nie powinny podlegać rozliczeniu w czasie.

Wycena środków trwałych według wartości godziwej (rynkowej)

Drugim problemem ewidencji darowizn niepieniężnych jest kwestia ustalenia ich wartości początkowej. Ustawa o rachunkowości stanowi, że jeżeli nie jest możliwe ustalenie ceny nabycia składnika aktywów, a w szczególności przyjętego nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny - jego wyceny dokonuje się według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu. W zasadzie oznacza to, że wyceny początkowej dokonuje się według wartości godziwej (co jest też zgodne z US GAAP).

PRZYKŁAD
Organizacja w maju 2006 r. otrzymała darowiznę pieniężną w wysokości 5000 zł oraz nową kolorową drukarkę-kserokopiarkę. Cena sprzedaży drukarki o podobnych parametrach wynosi 12 000 zł. Drukarka będzie amortyzowana według metody liniowej przez 6 lat.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Co należy rozmieć przez wartość godziwą?

Za wartość godziwą przyjmuje się kwotę, za jaką dany składnik aktywów mógłby zostać wymieniony na warunkach transakcji rynkowej, pomiędzy zainteresowanymi i dobrze poinformowanymi, niepowiązanymi ze sobą stronami. W przypadku składników majątku, dla których istnieje aktywny rynek oznacza to wartość rynkową - cenę sprzedaży bez VAT. Jeżeli dla danego składnika nie istnieje aktywny rynek, wartość godziwą ustala się na podstawie wartości bieżącej przyszłych korzyści, lub według kosztu odtworzenia.
 

Reasumując:

Organizacje non profit wartość otrzymanych darowizn, zarówno pieniężnych jak i niepieniężnych, zaliczają do przychodów statutowych w momencie ich otrzymania.
Wartość początkową otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych, których wartości nie można określić inaczej, stanowi ich wartość rynkowa.

GYÖNGYVÉR TAKÁTS
 

PODSTAWY PRAWNE:
- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540
- rozporządzenie Ministra Finansów z 15 listopada 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej - Dz.U. Nr 137, poz. 1539; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 11, poz. 117

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA