REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy za mało korzystają z e-faktur, bo na przeszkodzie stoi prawo

REKLAMA

Średniej wielkości firma może zaoszczędzić prawie 150 tys. euro rocznie na rezygnacji z papierowych faktur na rzecz elektronicznych. W Polsce e-faktury nie są jednak powszechne. Na przeszkodzie stoi prawo - uważają eksperci firmy Deloitte.

Ich zdaniem dla większej firmy, która wysyła miesięcznie około 20 tys. faktur, oszczędności wynikające z korzystania z e-faktur mogą wynieść nawet kilka milionów euro. Szacują, że w Europie przedsiębiorstwa stosujące e-faktury w rozliczeniu z kontrahentami oszczędzają łącznie około 240 mld euro.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podczas konferencji prasowej przytoczyli przykład Danii, w której wprowadzenie e-faktur przyniosło sektorowi publicznemu oszczędności rzędu 100-134 mln euro rocznie.

W Polsce za pomocą e-faktur można rozliczać się od 2005 r. W opinii Deloitte nie jest to jednak popularne, bo przeszkodą są skomplikowane przepisy ustawy o podpisie elektronicznym i rozporządzenia Ministra Finansów o e-fakturze. Problemem jest m.in. wystawianie duplikatów oraz sposoby przechowywania i udostępniania e-faktur urzędom skarbowym.

Partner Deloitte Jakub Bojanowski uważa, że z e-faktur korzystają przede wszystkim duże firmy, które stać na wdrożenie systemu elektronicznej wymiany danych EDI (ang. Electronic Data Interchange - technologia obiegu i wymiany dokumentów między różnymi aplikacjami - PAP). "Dla mniejszych firm (...) e-faktury powinny być natomiast oparte na podpisie elektronicznym, gdyż takie rozwiązanie jest bardziej elastyczne" - powiedział.

REKLAMA

Szansą na upowszechnienie e-faktur może być - zdaniem ekspertów - projektowana nowelizacja ustawy o podpisie elektronicznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obowiązującej ustawie istnieją tylko dwa rodzaje e-podpisów: zwykły, który służy tylko potwierdzeniu tożsamości oraz bezpieczny, który wymaga posiadania tzw. bezpiecznego urządzenia do jego składania - karty chipowej i czytnika - a także uzyskania odpowiedniego certyfikatu, tzw. kwalifikowanego.

Projektowana przez Ministerstwo Gospodarki ustawa o e-podpisie wprowadza nowe rodzaje podpisów, m.in. podpis zaawansowany. Byłby on pośrednim rozwiązaniem pomiędzy bezpiecznym podpisem kwalifikowanym, który wymaga uzyskania certyfikatu, a zwykłym podpisem elektronicznym. Co ważne, nie wymagałby uzyskania certyfikatu. Powinno to - zdaniem resortu gospodarki - upowszechnić korzystanie z e-podpisu.

Na mocy obowiązującego rozporządzenia, e-fakturowanie jest możliwe tylko przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego, wymagającego uzyskania certyfikatu, lub zaawansowanych systemów EDI.

Obecnie cena bezpiecznego podpisu elektronicznego to ok. 300 zł. MG szacuje, że po przyjęciu nowej ustawy e-podpis stanie się tańszy, a dzięki temu powszechniejszy.

Również eksperci Deloitte wśród zalet wymieniają obniżenie kosztów wdrożenia e-podpisu. Ich zdaniem, planowana ustawa zwiększy grono firm, które mogą skutecznie posługiwać się podpisem elektronicznym.

Podkreślają, że nowelizacji ustawy o e-podpisie muszą też towarzyszyć odpowiednie zmiany w pozostałych aktach prawnych regulujących kwestie podatkowe, cywilistyczne, administracyjne oraz rynek usług elektronicznych.

"Nowelizacja ta powinna przyczynić się do popularyzacji faktur elektronicznych wśród małych i średnich przedsiębiorstw oraz w obiegu B2C (pomiędzy firmami i klientami), o ile oczywiście zostanie odpowiednio zmienione rozporządzenie o e-fakturach. Zmodyfikowane ustawodawstwo może również poskutkować upowszechnieniem systemu elektronicznych deklaracji podatkowych" - powiedział menedżer w zespole Tax Technology w Deloitte Ernest Frankowski.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA